Dia, zeker, ik begrijp wat je bedoelt. Maar met mijn opmerkingen wil ik duidelijk maken dat we een ander niet en nooit kunnen overtuigen van waarheden als we het niet direct uit de Schrift kunnen onderbouwen. Waar het om gaat is om een voorbeeld te vinden waar duidelijk blijkt dat we feitelijke constateringen mogen zien als een geestelijke les. Dat is niet vragen om spitsvondigheden maar om een onderbouwing van de gehanteerde toepassing.-DIA- schreef:Je begrijpt wat ik bedoel: Er is wetenschap van wat er in het verborgene omgaat.
Dat is op talrijke plaatsen in de Schrift te zien.
Maar het komt weer op de persoonlijke toepassing aan:
Is mijn/uw hart al eens zo verklaard? Dat bedoel ik.
Dan gaan we toch geen spitsvondigheden zoeken? of wel dan?
Hoe weten we bijvoorbeeld dat de betreffende toepassing inderdaad uit dit Schriftgedeelte blijkt en niet voortkomt uit een vooraf ingenomen standpunt dat je teksten zonder meer geestelijk mag toepassen?
De Bereëers waren edel vanwege het toetsen van de prediking van de apostelen aan de Schrift. Dat wijst op een zorgvuldige wijze omgaan met wat datgene dat voor waarheid wordt voorgehouden.
Terug naar waar het om ging: Is er een concreet voorbeeld te vinden in Gods Woord waarin het hart verklaard wordt?
Zelf denk ik daarbij vooral aan de Psalmen, bijv. psalm 90:8 of ps.88.
Het vergeestelijken van feitelijke gebeurtenissen zal met goede onderbouwing moeten geschieden.
In het NT worden gebeurtenissen in de tijd veelal als beeld aangewezen voor de heilsgeschiedenis.
De vraag is of er ook gebeurtenissen in de tijd, zoals beschreven in Gods Woord, beeld zijn van de heilstoepassing. Als dat zo zou zijn, moet Gods Woord Zelf daar een richting in geven.