Re: Twee soorten ellendekennis?
Geplaatst: 31 jan 2014, 16:25
Helder overzicht gemaakt Lien
Maar Dia, we wachten enkel nog op een inhoudelijke reactie van je
Maar Dia, we wachten enkel nog op een inhoudelijke reactie van je

Beste DIA,-DIA- schreef:Het is hier nacht
Ook in de hele godsdienstige wereld is het nacht.
Ik kan het niet meer uitleggen.
Het heeft trouwens ook geen zin, dat merk ik wel.
Nog één keer een goede raad:
Lees wat de godvrezende predikers zeiden en nog zeggen.
Die zullen u de weg tot het Leven aanwijzen.
Merk op: Hoe is de diepgang in en van de bevindelijke waarheid
van de meeste kansels verdwenen.
Dan krijgen we deze onbegrepen reacties.
Om wat nieuwere schrijvers van deze tijd te adviseren.
Ik wil interkerkelijk blijven:
ds. J. van Sliedregt, ds. A.J. Wijnmaalen, ds. J. Catsburg,
ds. E. Venema, ds. J. Koster, ds. P. Plok, ds. J. van Belzen,
ds. Joh. van der Poel, ds. M.A. Mieras, ds. G. van de Breevaart
ds. F. Mallan, ds. J. Roos, ds. W. Verhoeks.
ds. (prof.) G. Wisse, ds. F. Bakker, enz.
Zomaar enkele predikers die je meer kunnen leren als ik.
Maar ga niet om in een ander veld, want hier is het Leven,
Merk op: Vergelijk eens met vele 'populaire' dominees van vandaag.
Hebben deze niet meer diepgang? Wellicht zijn ze geleerder, '
maar dat zegt niets bij God.
Blijft bij hetgeen u vanouds geleerd bent.
Ik geloof dat ik het op moet geven.
De aanbevolen nagelaten geschriften en de nog levende predikers
zouden het mogen uitbreiden in de kerk die onder een zwaar
oordeel ligt, en wat schier niet opgemerkt wordt.
Vaart wel!
Vreemde reactie. Hier wordt al uitgegaan dat ik alleen preken zou lezen of beluisteren en de Bijbel dicht laten?lien75 schreef:Beste DIA,-DIA- schreef:Het is hier nacht
Ook in de hele godsdienstige wereld is het nacht.
Ik kan het niet meer uitleggen.
Het heeft trouwens ook geen zin, dat merk ik wel.
Nog één keer een goede raad:
Lees wat de godvrezende predikers zeiden en nog zeggen.
Die zullen u de weg tot het Leven aanwijzen.
Merk op: Hoe is de diepgang in en van de bevindelijke waarheid
van de meeste kansels verdwenen.
Dan krijgen we deze onbegrepen reacties.
Om wat nieuwere schrijvers van deze tijd te adviseren.
Ik wil interkerkelijk blijven:
ds. J. van Sliedregt, ds. A.J. Wijnmaalen, ds. J. Catsburg,
ds. E. Venema, ds. J. Koster, ds. P. Plok, ds. J. van Belzen,
ds. Joh. van der Poel, ds. M.A. Mieras, ds. G. van de Breevaart
ds. F. Mallan, ds. J. Roos, ds. W. Verhoeks.
ds. (prof.) G. Wisse, ds. F. Bakker, enz.
Zomaar enkele predikers die je meer kunnen leren als ik.
Maar ga niet om in een ander veld, want hier is het Leven,
Merk op: Vergelijk eens met vele 'populaire' dominees van vandaag.
Hebben deze niet meer diepgang? Wellicht zijn ze geleerder, '
maar dat zegt niets bij God.
Blijft bij hetgeen u vanouds geleerd bent.
Ik geloof dat ik het op moet geven.
De aanbevolen nagelaten geschriften en de nog levende predikers
zouden het mogen uitbreiden in de kerk die onder een zwaar
oordeel ligt, en wat schier niet opgemerkt wordt.
Vaart wel!
Jammer dat je op deze wijze reageert. Ik had oprecht gehoopt dat toen het zolang stil bleef van jou kant dat je in de Bijbel was gaan lezen. Om antwoord te kunnen geven op mijn oprechte vraag, zonder te schoppen of wat dan ook. Namelijk of de term zaligmakende ellendekennis wel zo'n bijbelse term is? Of de term zelfs niet verwarrend is?
M.i. Had je vannacht toen je dit schreef beter je Bijbel kunnen pakken en gaan lezen....
Misschien was je antwoord dan anders geweest?
En ook ik wil je 1 advies geven.... Lees niet alleen wat anderen, hoe godvrezend ook, hebben gesproken en geschreven. Maar lees ook de Bijbel zelf? Niet voordat je gevraagd hebt om licht en leiding van de Heilige Geest. Wellicht is dit wat overbodig om te zeggen.... Maar we kunnen hier soms/vaak wat slordig in zijn.... . Besef dat ook Gods kinderen kunnen dwalen? Dat we alles wat gezegd en gesproken wordt, moeten toetsen aan de Schrift. Wie weet tot schrijvens op dit forum.
Met vriendelijke groet,
PS Wanneer de moderator vindt dat dit teveel op de persoon is, moet deze reactie maar verwijderd worden....
Beste DIA,-DIA- schreef:Vreemde reactie. Hier wordt al uitgegaan dat ik alleen preken zou lezen of beluisteren en de Bijbel dicht laten?lien75 schreef:Beste DIA,-DIA- schreef:Het is hier nacht
Ook in de hele godsdienstige wereld is het nacht.
Ik kan het niet meer uitleggen.
Het heeft trouwens ook geen zin, dat merk ik wel.
Nog één keer een goede raad:
Lees wat de godvrezende predikers zeiden en nog zeggen.
Die zullen u de weg tot het Leven aanwijzen.
Merk op: Hoe is de diepgang in en van de bevindelijke waarheid
van de meeste kansels verdwenen.
Dan krijgen we deze onbegrepen reacties.
Om wat nieuwere schrijvers van deze tijd te adviseren.
Ik wil interkerkelijk blijven:
ds. J. van Sliedregt, ds. A.J. Wijnmaalen, ds. J. Catsburg,
ds. E. Venema, ds. J. Koster, ds. P. Plok, ds. J. van Belzen,
ds. Joh. van der Poel, ds. M.A. Mieras, ds. G. van de Breevaart
ds. F. Mallan, ds. J. Roos, ds. W. Verhoeks.
ds. (prof.) G. Wisse, ds. F. Bakker, enz.
Zomaar enkele predikers die je meer kunnen leren als ik.
Maar ga niet om in een ander veld, want hier is het Leven,
Merk op: Vergelijk eens met vele 'populaire' dominees van vandaag.
Hebben deze niet meer diepgang? Wellicht zijn ze geleerder, '
maar dat zegt niets bij God.
Blijft bij hetgeen u vanouds geleerd bent.
Ik geloof dat ik het op moet geven.
De aanbevolen nagelaten geschriften en de nog levende predikers
zouden het mogen uitbreiden in de kerk die onder een zwaar
oordeel ligt, en wat schier niet opgemerkt wordt.
Vaart wel!
Jammer dat je op deze wijze reageert. Ik had oprecht gehoopt dat toen het zolang stil bleef van jouw kant dat je in de Bijbel was gaan lezen. Om antwoord te kunnen geven op mijn oprechte vraag, zonder te schoppen of wat dan ook. Namelijk of de term zaligmakende ellendekennis wel zo'n Bijbelse term is? Of de term zelfs niet verwarrend is?
M.i. Had je vannacht toen je dit schreef beter je Bijbel kunnen pakken en gaan lezen....
Misschien was je antwoord dan anders geweest?
En ook ik wil je 1 advies geven.... Lees niet alleen wat anderen, hoe godvrezend ook, hebben gesproken en geschreven. Maar lees ook de Bijbel zelf? Niet voordat je gevraagd hebt om licht en leiding van de Heilige Geest. Wellicht is dit wat overbodig om te zeggen.... Maar we kunnen hier soms/vaak wat slordig in zijn.... . Besef dat ook Gods kinderen kunnen dwalen? Dat we alles wat gezegd en gesproken wordt, moeten toetsen aan de Schrift. Wie weet tot schrijvens op dit forum.
Met vriendelijke groet,
PS Wanneer de moderator vindt dat dit teveel op de persoon is, moet deze reactie maar verwijderd worden....
Mag ik het eens één maal zeggen? Het is juist andersom.
Verder, ik weet dat het waar is dat Gods kinderen kunnen afdwalen: Gelijk een schaap heb ik gedwaald in het rond.
Wie zal zijn dwalingen doorgronden? En: Al wat naar het Woord niet is dat is zonde.
De zielslegering moet echter in de prediking wel verkondigd worden. Dat is wat we wel noemen: Dat van de daken
gepredikt wordt wat in de binnenkamer omgaat.
Nogmaals verwijs ik naar schrijvers , als die waar ik wat namen van heb genoemd. Leg die eens naast een prediking
de nu populair is. Zie je dat het hart dan niet verklaard, o-n-t-l-e-e-d-t wordt? Lees nog eens aandachtig hoe
prof. Wisse schrijft. Ik heb hier helaas niet zo veel meer voorbeelden, het is niet zo'n vetpot op internet, maar er
is nog genoeg te vinden, zoek er maar naar.
Ik meen toch dat het altijd zo was dat in de kerk de ziel ontdekt, verklaard en vertroost moet worden, al naar gelang
de legering van de ziel. Men lijkt in de 'moderne' prediking de onderscheiden zielslegering niet meer te kennen.
Dat is ook wat ik op dit forum waarneem. Daarom nogmaals: Lees eens met dit in gedachten, boekjes als van
prof. Wisse. Er is nog een schat aan oud goud. En niet omdat het omdat het oud is, nee, gelukkig wordt het goud
ook nog levend verkondigd. Dat is in feite echt "de levende verkondiging". Waar de ziel niet verklaard wordt, daar
sterft het de ziel. Misschien wel eens horen uitdrukken: Gods volk zit onder de oppervlakkige prediking van vandaag te
sterven in de bank?
PS Dit is niet uit lust tot kritiek, maar om op te merken waar het in feite om gaat.
Ik snap je opmerking/vraag. Volgens mij moet je het zo begrijpen:lien75 schreef:De draad was nog niet zo heel lang hoor.-DIA- schreef:Ik ben hier de draad kwijt geraakt. Alles opnieuw lezen vergt momenteel te veel van mij.Maar voor het gemak heb ik het een en ander onder elkaar gezet. We hadden het over zaligmakende ellendekennis. Zelf vroeg ik mij af of de term die zelf niet in de Bijbel voorkomt niet verwarrend is. Omdat het uitdrukt alsof we door ellendekennis zalig kunnen worden...
Geheel mee eens!lien75 schreef:Beste DIA,-DIA- schreef:Vreemde reactie. Hier wordt al uitgegaan dat ik alleen preken zou lezen of beluisteren en de Bijbel dicht laten?lien75 schreef:Beste DIA,-DIA- schreef:Het is hier nacht
Ook in de hele godsdienstige wereld is het nacht.
Ik kan het niet meer uitleggen.
Het heeft trouwens ook geen zin, dat merk ik wel.
Nog één keer een goede raad:
Lees wat de godvrezende predikers zeiden en nog zeggen.
Die zullen u de weg tot het Leven aanwijzen.
Merk op: Hoe is de diepgang in en van de bevindelijke waarheid
van de meeste kansels verdwenen.
Dan krijgen we deze onbegrepen reacties.
Om wat nieuwere schrijvers van deze tijd te adviseren.
Ik wil interkerkelijk blijven:
ds. J. van Sliedregt, ds. A.J. Wijnmaalen, ds. J. Catsburg,
ds. E. Venema, ds. J. Koster, ds. P. Plok, ds. J. van Belzen,
ds. Joh. van der Poel, ds. M.A. Mieras, ds. G. van de Breevaart
ds. F. Mallan, ds. J. Roos, ds. W. Verhoeks.
ds. (prof.) G. Wisse, ds. F. Bakker, enz.
Zomaar enkele predikers die je meer kunnen leren als ik.
Maar ga niet om in een ander veld, want hier is het Leven,
Merk op: Vergelijk eens met vele 'populaire' dominees van vandaag.
Hebben deze niet meer diepgang? Wellicht zijn ze geleerder, '
maar dat zegt niets bij God.
Blijft bij hetgeen u vanouds geleerd bent.
Ik geloof dat ik het op moet geven.
De aanbevolen nagelaten geschriften en de nog levende predikers
zouden het mogen uitbreiden in de kerk die onder een zwaar
oordeel ligt, en wat schier niet opgemerkt wordt.
Vaart wel!
Jammer dat je op deze wijze reageert. Ik had oprecht gehoopt dat toen het zolang stil bleef van jouw kant dat je in de Bijbel was gaan lezen. Om antwoord te kunnen geven op mijn oprechte vraag, zonder te schoppen of wat dan ook. Namelijk of de term zaligmakende ellendekennis wel zo'n Bijbelse term is? Of de term zelfs niet verwarrend is?
M.i. Had je vannacht toen je dit schreef beter je Bijbel kunnen pakken en gaan lezen....
Misschien was je antwoord dan anders geweest?
En ook ik wil je 1 advies geven.... Lees niet alleen wat anderen, hoe godvrezend ook, hebben gesproken en geschreven. Maar lees ook de Bijbel zelf? Niet voordat je gevraagd hebt om licht en leiding van de Heilige Geest. Wellicht is dit wat overbodig om te zeggen.... Maar we kunnen hier soms/vaak wat slordig in zijn.... . Besef dat ook Gods kinderen kunnen dwalen? Dat we alles wat gezegd en gesproken wordt, moeten toetsen aan de Schrift. Wie weet tot schrijvens op dit forum.
Met vriendelijke groet,
PS Wanneer de moderator vindt dat dit teveel op de persoon is, moet deze reactie maar verwijderd worden....
Mag ik het eens één maal zeggen? Het is juist andersom.
Verder, ik weet dat het waar is dat Gods kinderen kunnen afdwalen: Gelijk een schaap heb ik gedwaald in het rond.
Wie zal zijn dwalingen doorgronden? En: Al wat naar het Woord niet is dat is zonde.
De zielslegering moet echter in de prediking wel verkondigd worden. Dat is wat we wel noemen: Dat van de daken
gepredikt wordt wat in de binnenkamer omgaat.
Nogmaals verwijs ik naar schrijvers , als die waar ik wat namen van heb genoemd. Leg die eens naast een prediking
de nu populair is. Zie je dat het hart dan niet verklaard, o-n-t-l-e-e-d-t wordt? Lees nog eens aandachtig hoe
prof. Wisse schrijft. Ik heb hier helaas niet zo veel meer voorbeelden, het is niet zo'n vetpot op internet, maar er
is nog genoeg te vinden, zoek er maar naar.
Ik meen toch dat het altijd zo was dat in de kerk de ziel ontdekt, verklaard en vertroost moet worden, al naar gelang
de legering van de ziel. Men lijkt in de 'moderne' prediking de onderscheiden zielslegering niet meer te kennen.
Dat is ook wat ik op dit forum waarneem. Daarom nogmaals: Lees eens met dit in gedachten, boekjes als van
prof. Wisse. Er is nog een schat aan oud goud. En niet omdat het omdat het oud is, nee, gelukkig wordt het goud
ook nog levend verkondigd. Dat is in feite echt "de levende verkondiging". Waar de ziel niet verklaard wordt, daar
sterft het de ziel. Misschien wel eens horen uitdrukken: Gods volk zit onder de oppervlakkige prediking van vandaag te
sterven in de bank?
PS Dit is niet uit lust tot kritiek, maar om op te merken waar het in feite om gaat.
Mijn voor jou wat vreemde opmerking komt voort uit het feit dat je wederom geen antwoord geeft op mijn vraag, onderbouwt vanuit de Schriften... Toen niet. En nu nog steeds niet.
En als je 's nachts niet slaapt.... wat is er dan beter om in de Bijbel te lezen. Ik zie nu alleen een reactie met een aanbevelingslijst van te lezen predikanten.... Waarom niet een lijst van Schriftplaatsen waarin gesproken zou worden over zaligmakende ellendekennis? Mijn misschien wel heel simpele redenering was dat als je dat gedaan had, had ik dat in je antwoord teruggezien. En eerlijk gezegd wil ik nu nog alleen reageren als dat ook werkelijk gaat gebeuren. Ik word graag gecorrigeerd vanuit de Schrift.
Verder verwijs ik nergens naar populaire predikanten of wat dan ook... Jij weet zelfs niet waar ik kerk etc. Wel wil ik je zeggen dat ik zondags onder een schriftuurlijk bevindelijke prediking verkeer... Wat absoluut niet modern is, maar verkondigt wat al sinds de reformatie verkondigt wordt! Waar de Schriften voor mij (zijn) opengaan... Waaronder ik Christus heb mogen ontmoeten. Christus alleen! Maar waaronder ik ook heb leren zien dat veel wat we in de gereformeerde gezindte horen en lezen en kennen ten diepste niet meer geworteld is op wat in de Reformatie ons geleerd is? En dat geldt kerkbreed! En in die zin is het inderdaad een duistere tijd.
Verder lees ik graag oud goud. Gisteren bijvoorbeeld begonnen in het hogepriesterlijk gebed van Luther.... Heb intussen ook veel onderwijs van Kohlbrugge, Calvijn en nog andere mogen krijgen.
En Wisse lees ik binnenkort echt wel...(Overigens zijn dat allen mensen die de Schrift verklaren niet aan de hand van wat andere godvrezende mensen zeiden. Maar vanuit de Schriften zelf....)
Ook moet ik je eerlijk bekennen dat een deel wat onder oud goud wordt verstaan, voor mij geen oud goud is. Puur en alleen omdat het mij weer doet zien op mijzelf... In plaats op Christus alleen.....
In de kerk in de prediking moet Christus centraal staan. En al het ongeloof, de dwalingen die in een mensenhart kunnen zijn, de gedachten en misgedachten.... Etc etc. die worden inderdaad benoemd in de prediking. Maar niet alsof daarin al iets lijkt te zitten. Of alsof daarin zelfs enige grond gezocht mag worden. Christus alleen! Daarin ligt onze zekerheid. Die moet verkondigt worden.
Gevoel.... zodra we daarin grond zoeken of er iets op gaan bouwen. We bouwen dan op drijfzand. Maar niet op de Rots.
De bevinding die moet vanuit de Schrift omhoog komen. Niet de bevinding op de Schriften leggen.
Je laatste opmerking ken ik. En ik geloof ook dat dat waarheid is. Alleen niet alleen onder de voor jou moderne prediking.... Het is misschien wel dichterbij dan je denkt...
Met vriendelijke groet,
Ik denk dat DIA dat ook wel bedoelt, hij zegt het alleen met teveel "ruis".lien75 schreef: In de kerk in de prediking moet Christus centraal staan. En al het ongeloof, de dwalingen die in een mensenhart kunnen zijn, de gedachten en misgedachten.... Etc etc. die worden inderdaad benoemd in de prediking. Maar niet alsof daarin al iets lijkt te zitten. Of alsof daarin zelfs enige grond gezocht mag worden. Christus alleen! Daarin ligt onze zekerheid. Die moet verkondigt worden.
Gevoel.... zodra we daarin grond zoeken of er iets op gaan bouwen. We bouwen dan op drijfzand. Maar niet op de Rots.
De bevinding die moet vanuit de Schrift omhoog komen. Niet de bevinding op de Schriften leggen.
Je laatste opmerking ken ik. En ik geloof ook dat dat waarheid is. Alleen niet alleen onder de voor jou moderne prediking.... Het is misschien wel dichterbij dan je denkt...
Met vriendelijke groet,
De zaak begrijp en onderschrijf ik ook wel. Zie eerdere antwoorden. Maar met de term zelf heb ik vooralsnog moeite. Omdat het heel gemakkelijk het idee kan geven dat de kennis van ellende zalig maakt in plaats van het geloof gewerkt door de Geest in je persoonlijke Verlosser en Zaligmaker. Het is een term die m.i. Mensen op het verkeerde spoor zet. Het onderscheid tussen twee soorten ellendekennis dat is Bijbels, maar de term niet!Bona Fide schreef:Ik snap je opmerking/vraag. Volgens mij moet je het zo begrijpen:lien75 schreef:De draad was nog niet zo heel lang hoor.-DIA- schreef:Ik ben hier de draad kwijt geraakt. Alles opnieuw lezen vergt momenteel te veel van mij.Maar voor het gemak heb ik het een en ander onder elkaar gezet. We hadden het over zaligmakende ellendekennis. Zelf vroeg ik mij af of de term die zelf niet in de Bijbel voorkomt niet verwarrend is. Omdat het uitdrukt alsof we door ellendekennis zalig kunnen worden...
- Zaligmakende ellendekennis wil niet zeggen dat de ellendekennis op zich zaligmaakt.
- Het wordt alleen zo genoemd ter onderscheiding van een algemene kennis van de ellende; van deze algemene ellendekennis blijkt (achteraf) uit de vrucht dat het niet de ellendekennis was in het werk van de zaligheid.
De andere vraag die opgeworpen is (door jou of een ander), kan ik nog niet beantwoorden, nl. of die algemene ellendekennis ook het werk is van de Heilige Geest.
Mara wat bedoel je precies met wachten op een bijzondere ervaring? Wat versta jij daar precies onder?Mara schreef:Ik denk dat DIA dat ook wel bedoelt, hij zegt het alleen met teveel "ruis".lien75 schreef: In de kerk in de prediking moet Christus centraal staan. En al het ongeloof, de dwalingen die in een mensenhart kunnen zijn, de gedachten en misgedachten.... Etc etc. die worden inderdaad benoemd in de prediking. Maar niet alsof daarin al iets lijkt te zitten. Of alsof daarin zelfs enige grond gezocht mag worden. Christus alleen! Daarin ligt onze zekerheid. Die moet verkondigt worden.
Gevoel.... zodra we daarin grond zoeken of er iets op gaan bouwen. We bouwen dan op drijfzand. Maar niet op de Rots.
De bevinding die moet vanuit de Schrift omhoog komen. Niet de bevinding op de Schriften leggen.
Je laatste opmerking ken ik. En ik geloof ook dat dat waarheid is. Alleen niet alleen onder de voor jou moderne prediking.... Het is misschien wel dichterbij dan je denkt...
Met vriendelijke groet,
En de prediking kan inderdaad zodanig zijn, dat men daar onder alleen nog maar moedelozer wordt, ook al is het heel rechtzinnig.
Ondanks dat er gepredikt wordt dat het gevoel van de mens er volledig tussenuit moet blijven, wordt er toch gewacht op een bijzondere ervaring.
Als deze vervolgens uitblijft, zie je dat mensen verdrietig en onzeker worden.
Als het echt is, zal de Heere dit bestendigen en dan maakt het niet zoveel uit hoeveel ellende er gekend is.
M.i. is dat niet DE graadmeter.
Maar komt de Heere aan Zijn eer, omdat Hij wil omzien naar arme zondaren.
Ik bedoel daarmee dat veel mensen denken dat bekering gepaard moet gaan met een soort mystieke gebeurtenis, als een bliksemflits en dat dat preciese moment aangeduid moet kunnen worden.lien75 schreef:Mara wat bedoel je precies met wachten op een bijzondere ervaring? Wat versta jij daar precies onder?Mara schreef:Ik denk dat DIA dat ook wel bedoelt, hij zegt het alleen met teveel "ruis".lien75 schreef: In de kerk in de prediking moet Christus centraal staan. En al het ongeloof, de dwalingen die in een mensenhart kunnen zijn, de gedachten en misgedachten.... Etc etc. die worden inderdaad benoemd in de prediking. Maar niet alsof daarin al iets lijkt te zitten. Of alsof daarin zelfs enige grond gezocht mag worden. Christus alleen! Daarin ligt onze zekerheid. Die moet verkondigt worden.
Gevoel.... zodra we daarin grond zoeken of er iets op gaan bouwen. We bouwen dan op drijfzand. Maar niet op de Rots.
De bevinding die moet vanuit de Schrift omhoog komen. Niet de bevinding op de Schriften leggen.
Je laatste opmerking ken ik. En ik geloof ook dat dat waarheid is. Alleen niet alleen onder de voor jou moderne prediking.... Het is misschien wel dichterbij dan je denkt...
Met vriendelijke groet,
En de prediking kan inderdaad zodanig zijn, dat men daar onder alleen nog maar moedelozer wordt, ook al is het heel rechtzinnig.
Ondanks dat er gepredikt wordt dat het gevoel van de mens er volledig tussenuit moet blijven, wordt er toch gewacht op een bijzondere ervaring.
Als deze vervolgens uitblijft, zie je dat mensen verdrietig en onzeker worden.
Als het echt is, zal de Heere dit bestendigen en dan maakt het niet zoveel uit hoeveel ellende er gekend is.
M.i. is dat niet DE graadmeter.
Maar komt de Heere aan Zijn eer, omdat Hij wil omzien naar arme zondaren.
Waneer Christus Zich openbaart in Zijn Woord is dat niet iets dat ongemerkt voorbij gaat toch? Het is zo bijzonder....dat je het nooit meer vergeet. Het is zo bijzonder omdat het zo diep gaat. De vreugde, de blijdschap de dankbaarheid is intens. Het is niet iets wat je voor kennisgeving aanneemt. Het is zo bijzonder omdat je het zelf uit Zijn mond gehoord hebt... Als Hij spreekt, is dat met gezag en kracht.
We worden onzeker als we weer op iets gaan bouwen van gevoel, ervaring. Maar wanneer het alles uit en in Hem is, is daar zekerheid!
Mara schreef:Ik bedoel daarmee dat veel mensen denken dat bekering gepaard moet gaan met een soort mystieke gebeurtenis, als een bliksemflits en dat dat preciese moment aangeduid moet kunnen worden.lien75 schreef:Mara wat bedoel je precies met wachten op een bijzondere ervaring? Wat versta jij daar precies onder?Mara schreef:Ik denk dat DIA dat ook wel bedoelt, hij zegt het alleen met teveel "ruis".lien75 schreef: In de kerk in de prediking moet Christus centraal staan. En al het ongeloof, de dwalingen die in een mensenhart kunnen zijn, de gedachten en misgedachten.... Etc etc. die worden inderdaad benoemd in de prediking. Maar niet alsof daarin al iets lijkt te zitten. Of alsof daarin zelfs enige grond gezocht mag worden. Christus alleen! Daarin ligt onze zekerheid. Die moet verkondigt worden.
Gevoel.... zodra we daarin grond zoeken of er iets op gaan bouwen. We bouwen dan op drijfzand. Maar niet op de Rots.
De bevinding die moet vanuit de Schrift omhoog komen. Niet de bevinding op de Schriften leggen.
Je laatste opmerking ken ik. En ik geloof ook dat dat waarheid is. Alleen niet alleen onder de voor jou moderne prediking.... Het is misschien wel dichterbij dan je denkt...
Met vriendelijke groet,
En de prediking kan inderdaad zodanig zijn, dat men daar onder alleen nog maar moedelozer wordt, ook al is het heel rechtzinnig.
Ondanks dat er gepredikt wordt dat het gevoel van de mens er volledig tussenuit moet blijven, wordt er toch gewacht op een bijzondere ervaring.
Als deze vervolgens uitblijft, zie je dat mensen verdrietig en onzeker worden.
Als het echt is, zal de Heere dit bestendigen en dan maakt het niet zoveel uit hoeveel ellende er gekend is.
M.i. is dat niet DE graadmeter.
Maar komt de Heere aan Zijn eer, omdat Hij wil omzien naar arme zondaren.
Waneer Christus Zich openbaart in Zijn Woord is dat niet iets dat ongemerkt voorbij gaat toch? Het is zo bijzonder....dat je het nooit meer vergeet. Het is zo bijzonder omdat het zo diep gaat. De vreugde, de blijdschap de dankbaarheid is intens. Het is niet iets wat je voor kennisgeving aanneemt. Het is zo bijzonder omdat je het zelf uit Zijn mond gehoord hebt... Als Hij spreekt, is dat met gezag en kracht.
We worden onzeker als we weer op iets gaan bouwen van gevoel, ervaring. Maar wanneer het alles uit en in Hem is, is daar zekerheid!
Maar ik denk persoonlijk dat de Heere toch ook wel een weg van de geleidelijkheid kan gaan met een mens.
Uiteindelijk zal dan een tekst of Psalm als "bevestiging" worden verkregen.
Dat bedoelde ik dat sommige mensen hun hele leven blijven wachten op iets wat niet komt. Ze leven zo dichtbij de Heere en zijn in alles zo afhankelijk en toch zichzelf onbekeerd blijven noemen.
Ik kwam jarenlang bij een lieve oude vriendin, ze kon er zo mooi van vertellen hoe de Heere in haar leven kwam, maar ze rekende zichzelf er niet bij, omdat ze niet die mooie zinnen kon zeggen, zoals dominee dat altijd deed.
Ze kwam uit een heidens gezin, trouwde met een gereformeerde man en door allerlei omstandigheden in de Ger. Gemeente terecht gekomen.
Haar man inmiddels overleden, haar kinderen willen niets meer van het geloof weten, en dat klaagt haar aan. Dag en nacht.
Dat bedoel ik Lien, we hebben niet allemaal die prachtige taal voorhanden. Maar wat zo iemand zegt, hoe simpel ook, het is echt, dat voel je!