parsifal schreef:Ik noemde eerder het eten van bloedworst omdat ook het Nieuwe Testament daar vrij expliciet over is, terwijl er nu niet zoveel westerse Christenen zijn die er moeite mee hebben. Moeten, in het geval er een Christen met problemen hierover opstaan, de andere Christenen in de kerk zich aanpassen? Ik denk het niet, al zou het wel goed zijn als ze dat doen. Net zoals je in het bijzijn van iemand die om principiele redenen (vanwege het dierenleed) weigert ganzenlever te eten, dit ook niet bestelt in het restaurant.
De Bijbel is ook niet zo duidelijk over kleding, of over politieke keuzes, of over tv of open internet of over het hoedje (ik maakte echt geen grapje toen ik zei dat als je de tekst letterlijk neemt dan bedekt een hoedje niet zoveel en gaat het niet alleen over de kerkdienst). Er zijn hier gewoon meerdere visies mogelijk, waar individuele Christenen een mening over kunnen hebben en die ook Bijbels kunnen onderbouwen, maar beseffen dat andere uitleg mogelijk is en dat daarom aan het geweten van de ander overlaat.
Zelf denk ik dat bijvoorbeeld een vreemdelingen beleid voorstaan waarbij gezinnen uit elkaar getrokken worden, verkeerd is. Dit mag ook een kerkenraad zeggen, maar verbindt hier niet direct gevolgen aan voor iedereen die PVV of VVD stemt.
Met de denklijn die je hier uitzet, ben ik het eens.
Over de details van invulling kan je van mening verschillen (bloedworst, vreemdelingenbeleid, etc), maar een kerkenraad is geroepen leiding te geven. Die taak laat de kerkenraad die zo'n artikel opstelt, helaas liggen. Eigenlijk zegt hij "Zoek het maar lekker zelf uit", ter verdediging pakt hij er een Bijbelgedeelte bij, past wat inlegkunde op toe en ziezo, probleem opgelost.