Nieuw orgel Ger. Gem. Elspeet

Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Nieuw orgel Ger. Gem. Elspeet

Bericht door Luther »

klever schreef:
Luther schreef:
klever schreef:Maar wat ik me afvraag, hoe zit het met onze principes? Weegt het niet meer mee dat dat die slovenen van dat bedrijf, zoals ik las, overwegend rooms zijn? komen onze principes opeens op de twede plaats als buitenslands een goedkoper product te koop is? En dat onder onze huisgenoten des geloofs gesnakt wordt naar een opdracht interesseert ons niet, als wij maar voor zo weinig mogelijk geld een zo imposant mogelijk orgel in onze kerk kunnen plaatsen.
Rooms-katholieken schaar ik ook gewoon onder mijn huisgenoten des geloofs, zeker in ons gure seculiere klimaat.
Daar dacht Maarten Luther wel iets anders over.
Dat klopt, en dat geven de Rooms-Katholieken inmiddels zelf ook toe: http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieu ... k_1_702472
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Nieuw orgel Ger. Gem. Elspeet

Bericht door Luther »

Simon schreef:
Luther schreef:
klever schreef:Maar wat ik me afvraag, hoe zit het met onze principes? Weegt het niet meer mee dat dat die slovenen van dat bedrijf, zoals ik las, overwegend rooms zijn? komen onze principes opeens op de twede plaats als buitenslands een goedkoper product te koop is? En dat onder onze huisgenoten des geloofs gesnakt wordt naar een opdracht interesseert ons niet, als wij maar voor zo weinig mogelijk geld een zo imposant mogelijk orgel in onze kerk kunnen plaatsen.
Rooms-katholieken schaar ik ook gewoon onder mijn huisgenoten des geloofs, zeker in ons gure seculiere klimaat.
En die vervloeking van de paapse mis dan in de HC?
Die staat niet in de HC. De mis wordt een vervloekte afgoderij genoemd. Dat is het weerwoord van de kerk van de Reformatie op het anathema van Trente. En in essentie is de mis ook afgoderij. In eucharistie wordt een offer gebracht.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Simon
Berichten: 2035
Lid geworden op: 19 sep 2011, 23:34

Re: Nieuw orgel Ger. Gem. Elspeet

Bericht door Simon »

Luther schreef:
Simon schreef:
Luther schreef:
klever schreef:Maar wat ik me afvraag, hoe zit het met onze principes? Weegt het niet meer mee dat dat die slovenen van dat bedrijf, zoals ik las, overwegend rooms zijn? komen onze principes opeens op de twede plaats als buitenslands een goedkoper product te koop is? En dat onder onze huisgenoten des geloofs gesnakt wordt naar een opdracht interesseert ons niet, als wij maar voor zo weinig mogelijk geld een zo imposant mogelijk orgel in onze kerk kunnen plaatsen.
Rooms-katholieken schaar ik ook gewoon onder mijn huisgenoten des geloofs, zeker in ons gure seculiere klimaat.
En die vervloeking van de paapse mis dan in de HC?
Die staat niet in de HC. De mis wordt een vervloekte afgoderij genoemd. Dat is het weerwoord van de kerk van de Reformatie op het anathema van Trente. En in essentie is de mis ook afgoderij. In eucharistie wordt een offer gebracht.
Bij de zogenaamde hostierel in 2010 nam de SGP het anders wel op voor de rooms-katholieke eredienst/eucharistie.
Maar goed, ook in de laatste kabinetsperiode nam de SGP het op voor joden en moslims wat betreft de slacht en het offer...
Zeer opmerkelijk.
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
ejvl
Berichten: 5781
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Nieuw orgel Ger. Gem. Elspeet

Bericht door ejvl »

Dan ook maar kijken of de geluidsinstallatie wel geleverd en geïnstalleerd word door christelijke mensen?
Of de kerkbanken, of de preekstoel, of de aannemer die de kerk bouwt, muziek van Handel en Mozart ook maar verbieden in de kerk dan, wat te denken van de verf, komt die wel van een christelijke schilder af?
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Nieuw orgel Ger. Gem. Elspeet

Bericht door eilander »

ejvl schreef:Dan ook maar kijken of de geluidsinstallatie wel geleverd en geïnstalleerd word door christelijke mensen?
Of de kerkbanken, of de preekstoel, of de aannemer die de kerk bouwt, muziek van Handel en Mozart ook maar verbieden in de kerk dan, wat te denken van de verf, komt die wel van een christelijke schilder af?
Dat iemand oproept om de aannemer, de leveranciers van kerkbanken of de geluidsinstallatie en de schilder uit "eigen kring" te kiezen, vind ik echt zo gek niet, hoor. Natuurlijk niet tegen elke prijs of ieder kwaliteitsniveau, maar hier is best beleid op te maken. Ik ben er vóór in elk geval.
En waarom ben jij er tegen?
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23936
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Nieuw orgel Ger. Gem. Elspeet

Bericht door refo »

ejvl schreef:Dan ook maar kijken of de geluidsinstallatie wel geleverd en geïnstalleerd word door christelijke mensen?
Of de kerkbanken, of de preekstoel, of de aannemer die de kerk bouwt, muziek van Handel en Mozart ook maar verbieden in de kerk dan, wat te denken van de verf, komt die wel van een christelijke schilder af?
Die overwegingen worden inderdaad gemaakt.
ejvl
Berichten: 5781
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Nieuw orgel Ger. Gem. Elspeet

Bericht door ejvl »

eilander schreef: Dat iemand oproept om de aannemer, de leveranciers van kerkbanken of de geluidsinstallatie en de schilder uit "eigen kring" te kiezen, vind ik echt zo gek niet, hoor. Natuurlijk niet tegen elke prijs of ieder kwaliteitsniveau, maar hier is best beleid op te maken. Ik ben er vóór in elk geval.
En waarom ben jij er tegen?
Ik ben er niet op tegen hoor? I didn't say that.
Alleen ik vind een keuze voor een orgelbouwer omdat deze protestants zou zijn niet belangrijk, ik zou alleen naar de kwaliteit gaan kijken.
DDD
Berichten: 29063
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Nieuw orgel Ger. Gem. Elspeet

Bericht door DDD »

Luther schreef:
Simon schreef:
Luther schreef:
klever schreef:Maar wat ik me afvraag, hoe zit het met onze principes? Weegt het niet meer mee dat dat die slovenen van dat bedrijf, zoals ik las, overwegend rooms zijn? komen onze principes opeens op de twede plaats als buitenslands een goedkoper product te koop is? En dat onder onze huisgenoten des geloofs gesnakt wordt naar een opdracht interesseert ons niet, als wij maar voor zo weinig mogelijk geld een zo imposant mogelijk orgel in onze kerk kunnen plaatsen.
Rooms-katholieken schaar ik ook gewoon onder mijn huisgenoten des geloofs, zeker in ons gure seculiere klimaat.
En die vervloeking van de paapse mis dan in de HC?
Die staat niet in de HC. De mis wordt een vervloekte afgoderij genoemd. Dat is het weerwoord van de kerk van de Reformatie op het anathema van Trente. En in essentie is de mis ook afgoderij. In eucharistie wordt een offer gebracht.
De vermeende afgoderij zit hem niet in het offer, maar in de eucharistische aanbidding.

Overigens is het niet waar dat in de mis een offer wordt gebracht, dat wordt in de Rooms Katholieke Katechismus heel uitdrukkelijk ontkend, waarschijnlijk omdat dat misverstand vaker bij gereformeerden te vinden is.

De mis leert alleen dat het offer van Christus onherhaalbaar tegenwoordiggesteld wordt. Dat is iets heel anders dan het offer van Christus herhalen.

Ik denk dat een verwijzing naar het onderdeel van de Katechismus over de heilige Eucharistie wel een goede bron is, vooral relevant zijn de onderdelen 1630 en 1631:
http://www.rkk.nl/katholicisme/de-nieuw ... _1631.html
klever
Berichten: 78
Lid geworden op: 22 nov 2012, 19:51

Re: Nieuw orgel Ger. Gem. Elspeet

Bericht door klever »

ejvl schreef:Dan ook maar kijken of de geluidsinstallatie wel geleverd en geïnstalleerd word door christelijke mensen?
Of de kerkbanken, of de preekstoel, of de aannemer die de kerk bouwt, muziek van Handel en Mozart ook maar verbieden in de kerk dan, wat te denken van de verf, komt die wel van een christelijke schilder af?
Inderdaad, daar dien je zeker op te letten. Ook bij voorkeur kopen in winkels die principieel op zondag gesloten zijn.
op de weg naar de vrijstad staan geen rustbankjes
sirdanilot
Berichten: 772
Lid geworden op: 26 jun 2012, 13:49
Locatie: Leiden

Re: Nieuw orgel Ger. Gem. Elspeet

Bericht door sirdanilot »

^ Dat is Oudtestamentisch. We leven onder het Níeuwe Verbond, wist je dat? Newsflash !

Jij ziet nu dingen die door 'heidenen' zijn gemaakt als een soort 'onrein' iets. Of dingen die op zondag zijn gemaakt, of wat dan ook. Leg me maar eens uit hoe dat aansluit op het Nieuwe Verbond.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Nieuw orgel Ger. Gem. Elspeet

Bericht door eilander »

sirdanilot schreef:^ Dat is Oudtestamentisch. We leven onder het Níeuwe Verbond, wist je dat? Newsflash !

Jij ziet nu dingen die door 'heidenen' zijn gemaakt als een soort 'onrein' iets. Of dingen die op zondag zijn gemaakt, of wat dan ook. Leg me maar eens uit hoe dat aansluit op het Nieuwe Verbond.
Welnee, daar heeft het niets mee te maken. Het gaat simpelweg om het steunen van ondernemers die christen zijn. Net zoals een burgerlijke gemeente graag ondernemers laat werken uit eigen gemeente of uit de regio.
klever
Berichten: 78
Lid geworden op: 22 nov 2012, 19:51

Re: Nieuw orgel Ger. Gem. Elspeet

Bericht door klever »

sirdanilot schreef:^ Dat is Oudtestamentisch. We leven onder het Níeuwe Verbond, wist je dat? Newsflash !

Jij ziet nu dingen die door 'heidenen' zijn gemaakt als een soort 'onrein' iets. Of dingen die op zondag zijn gemaakt, of wat dan ook. Leg me maar eens uit hoe dat aansluit op het Nieuwe Verbond.
De apostel Paulus onderwijst de Galaten in hfst. 6:10 :" laat ons goed doen aan allen, maar meest aan de huisgenoten des geloofs". En dat staat toch echt in het nieuwe testament.
op de weg naar de vrijstad staan geen rustbankjes
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16784
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Nieuw orgel Ger. Gem. Elspeet

Bericht door Hendrikus »

klever schreef:
sirdanilot schreef:^ Dat is Oudtestamentisch. We leven onder het Níeuwe Verbond, wist je dat? Newsflash !

Jij ziet nu dingen die door 'heidenen' zijn gemaakt als een soort 'onrein' iets. Of dingen die op zondag zijn gemaakt, of wat dan ook. Leg me maar eens uit hoe dat aansluit op het Nieuwe Verbond.
De apostel Paulus onderwijst de Galaten in hfst. 6:10 :" laat ons goed doen aan allen, maar meest aan de huisgenoten des geloofs". En dat staat toch echt in het nieuwe testament.
De vraag is natuurlijk of je op basis van deze tekst per definitie de opdracht aan een gemeentelid moet geven. Ik ben geneigd om te zeggen: bij gelijkwaardige kwaliteit en bij een acceptabel prijsverschil: ja. Maar als de huisgenoot des geloofs beduidend mindere kwaliteit levert en/of aanzienlijk duurder is, dan weet ik het zo net nog niet. Er staat immers "meest", en dat begrip laat zeker ruimte voor uitzonderingen.

Maar in dit topic is dat allemaal niet zo relevant, want het orgel is niet betaald door de gemeente. Het was een gegeven paard. En je weet hoe het met gegeven paarden gaat.
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23936
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Nieuw orgel Ger. Gem. Elspeet

Bericht door refo »

De tekst luidt niet: doe goed aan de huisgenoten des geloofs, daarna pas, in voorkomende gevallen, aan allen.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23936
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Nieuw orgel Ger. Gem. Elspeet

Bericht door refo »

Overigens vind ik het verschil in prijs volgens de advertorial nogal tegenvallen. Een orgel van 4 ton, Nederlands fabricaat, kost bij Skrabl 3 ton. Daar de overdrijvingsmarge uithalend kom je op een verschil van een halve ton. Nog steeds geld, maar ik had het idee dat ze het voor de helft deden. En dan praat je over bedragen.
Hoe zou de aanbesteding in Elspeet gegaan zijn? Dat is namelijk ook best een kunst op zichzelf. Die verkoper van Skrabl lijkt me een gladde rakker. En daar moet je verweer tegen hebben, want ze leren niet orgels verkopen, maar klanten in het pak te steken.
Gesloten