Leren van de Olympische Spelen

jakobmarin

Re: Leren van de Olympische Spelen

Bericht door jakobmarin »

Ik hoop dat ik zo een juiste opsomming geef:
Simon schreef:
-DIA- schreef:
jakobmarin schreef:
Mara schreef:Maar ze heeft geen principieel bezwaar tegen het fietsen van wedstrijden op de zondag?
Nee, blijkbaar. Jammer.
Maar dat lijkt me geen lakmoesproef of iemand christen is..
Ons is altijd voorgehouden: Niet kijken hoever kan ik met de wereld mee, maar hoe ver ik van de wereld vandaan blijven, zonder enig compromis te sluiten.
Een goede raad.
Maar een, die alleen de bekeerde kan en zal volbrengen.
-DIA- schreef:Maar wat voor een begenagdigd mens geldt, dat geldt niet in mindere maten voor een onbekeerd mens! Daarmee zou je immers goddelze en zorgeloze mensen maken? Het niet kunnen moet ons tot schuld worden, en mag nooit een tot een goddeloos schild gebruikt worden om ons achter te verbergen. Onze onvergetelijke ds. J. Mijnders noemde dat vaak zo treffend: Dan zal God dat goddeloze schild wel uit je handen slaan als je voor Hem in het gericht komt.
jakobmarin schreef:Als je als kind van God 'in het gericht' komt, heb je geen goddeloos schild meer, maar sta je daar 'zonder smet of rimpel'.
En God 'slaat' dan niet, maar zal je tranen afwissen.
-DIA- schreef:Huh? Nu sla je toch het wezenlijke begin over!
Dit is geen reformatorische leer.
Hier ben je niet op het goede forum dacht ik...
Hier lees ik niet anders als het roomse en vrijzinnige:
Nu zijt wellekome, Jesu lieve Heer.
Simon schreef:Toch klinkt jakobmarin's tekst bijbels en dat God een goddeloos schild uit je handen slaat , waar lees ik dat ??
De behouden gelovige zal niet worden geoordeeld, maar Jezus wekt hem op aan het einde der dagen, dát is onze hoop en verwachting.
(1 Tessalonicenzen 4:15-17).
-DIA- schreef:Ook gij, Simon? Ik dacht in eertse instantie dat je nogal Bijbelvast was....
Nu heb er echt geen hoogte meer van wat jij voor leer aanhangt.
parsifal schreef:Dit is een vreselijke manier van discussieren. Ga dan in ieder geval op de vraag en de bijbeltekst in. Wat je nu doet is je traditie niet meer laten corrigeren en al het andere verketteren (of met medelijden benaderen).
-DIA- schreef:Ik had het inderdaad anders moeten zeggen. Ik zal proberen -met mijn excuses voor bovenstaande reactie- straks een nader en passend antwoord te geven.
Heb even geduld, omdat ik momenteel nog wat andere bezihegheden heb.
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Mara

Bericht door Mara »

Ik lees er uit dat God het schild uit handen zal slaan van een ONBEKEERDE.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Mara schreef:Ik lees er uit dat God het schild uit handen zal slaan van een ONBEKEERDE.
Ja dat lees je goed.
(voor de duidelijkheid, ik moet nu eten, en ben eventjes samen met mijn broer, dus hopelijk dat er begrip ik dat ik bovenstaande reacties vanavond hoop te beantwoorden)

Hier gaat het over het schild dat een mens gebruikt om achter weg te schuilen, en waarachter hij zijn verantwoordelijkheid voor God tracht te verbergen. Deze argumenten zullen voor God niet
kunnen bestaan, maar als de mens in het gericht voor God geplaatst wordt zal God dát goddeloze schild uit hun handen slaan. Zo bedoelde ds. Mijnders dat.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
aboricultura

Bericht door aboricultura »

voor u gelezen:

Filipensen 3 :14
De prijs der roeping Gods.

Het moet wel een geweldige prijs zijn om er zo achteraan te zitten en er zo alles bij op te zetten .Bij mensen maak je vaak mee dat ze achter nietswaardige dingen aanjagen.Kleurige zeepbellen, die, als ze grijpt, in je hand uiteenspatten.Van veel levens vol arbeid en moeite ( waarvoor vaak het geluk en het geestelijk welzijn van duizenden geofferd) moet het oordeel luiden : eigenlijke een tragische vergissing. alles voor niets ! Wat heeft hij bereikt ? Wat heeft hij er nu aan gehad ? Niets !
Als we Paulus ondervragen naar het wit van zijn wedloop, naar het doel van zijn levensren ( " Waar geef je al je tijd voor ? Waar besteed je al die machtige gaven en krachten aan ? Waar offer je nu letterlijk alles voor op? " ), dan geeft Paulus maar een antwoord ;'' God ! Ik jaag naar God.'' Paulus jaagt niet naar geld of eer of macht of geluk of plezier. Paulus jaagt naar God.

Dat versta ik. wat lokt, wat trekt zo sterk, zo diep zo intens zo totalitair als God? Wie Gods roep echt in zijn leven heeft gehoord, is niet meer te houden. Die is weg, weg van God die is enthousiast, die is bezeten. Zoals Franciscus van Assisi en Luther en Calvijn en Booth en Kagawa bezeten waren. Als Paulus op de Damascus-weg deze lokroep Gods in zijn ziel gehoord heeft, komt die ontzachelijke jacht in zijn leven. Dan gooit hij alles weg. Dan laat hij alles los. Dan geeft hij alles op. Voor .....God !Zoals een magneet het staal naar zich toetrekt, zo trekt God Paulus naar zich toe. Dat is Gods roepen van Paulus: een ontzaglijke zuiging op zijn leven. Zo wordt Paulus: loper tegen wil en dank. Het is Paulus wil niet en we behoeven er Paulus niet voor te danken. Het is niet uit Paulus, Het is Gods gave. Zijn hele leven is een hoog oplaaiende vlam tot ere van God. Soli Deo gloria

uit: De stem achter u een dagboek geschreven door ds Gabe van Duinen

Er staan hier in nog wel meer mooie stukjes in over de spelen.
Ik zag deze topic en dacht mischien wel een leerzaam stukje uit het overjarig koren.
heb dan de waarheid en de vrede lief
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Simon schreef:
-DIA- schreef:
jakobmarin schreef:
Mara schreef:Maar ze heeft geen principieel bezwaar tegen het fietsen van wedstrijden op de zondag?
Nee, blijkbaar. Jammer.
Maar dat lijkt me geen lakmoesproef of iemand christen is..
Ons is altijd voorgehouden: Niet kijken hoever kan ik met de wereld mee, maar hoe ver ik van de wereld vandaan blijven, zonder enig compromis te sluiten.
Een goede raad.
Maar een, die alleen de bekeerde kan en zal volbrengen.
-DIA- schreef:Maar wat voor een begenagdigd mens geldt, dat geldt niet in mindere maten voor een onbekeerd mens! Daarmee zou je immers goddelze en zorgeloze mensen maken? Het niet kunnen moet ons tot schuld worden, en mag nooit een tot een goddeloos schild gebruikt worden om ons achter te verbergen. Onze onvergetelijke ds. J. Mijnders noemde dat vaak zo treffend: Dan zal God dat goddeloze schild wel uit je handen slaan als je voor Hem in het gericht komt.
jakobmarin schreef:Als je als kind van God 'in het gericht' komt, heb je geen goddeloos schild meer, maar sta je daar 'zonder smet of rimpel'.
En God 'slaat' dan niet, maar zal je tranen afwissen.
-DIA- schreef:Huh? Nu sla je toch het wezenlijke begin over!
Dit is geen reformatorische leer.
Hier ben je niet op het goede forum dacht ik...
Hier lees ik niet anders als het roomse en vrijzinnige:
Nu zijt wellekome, Jesu lieve Heer.
Simon schreef:Toch klinkt jakobmarin's tekst bijbels en dat God een goddeloos schild uit je handen slaat , waar lees ik dat ??
De behouden gelovige zal niet worden geoordeeld, maar Jezus wekt hem op aan het einde der dagen, dát is onze hoop en verwachting.
(1 Tessalonicenzen 4:15-17).
-DIA- schreef:Ook gij, Simon? Ik dacht in eertse instantie dat je nogal Bijbelvast was....
Nu heb er echt geen hoogte meer van wat jij voor leer aanhangt.
parsifal schreef:Dit is een vreselijke manier van discussieren. Ga dan in ieder geval op de vraag en de bijbeltekst in. Wat je nu doet is je traditie niet meer laten corrigeren en al het andere verketteren (of met medelijden benaderen).
-DIA- schreef:Ik had het inderdaad anders moeten zeggen. Ik zal proberen -met mijn excuses voor bovenstaande reactie- straks een nader en passend antwoord te geven.
Heb even geduld, omdat ik momenteel nog wat andere bezihegheden heb.

Ik dacht dat het in het kort hierover ging dat werd gezegd: Wat alleen een bekeerde kan volbregen.
Daarop reageerde ik met een citaat van onze oud-predikant:
En daarmee doelde hij, en ik ook, dat je je niet mag verschuilen achter het schild van: Ik kan me niet bekeren, dat kan alleen een bekeerde. Dat is in feite de schuld van je afwerpen en God de schuld geven dat je onbekeerd bent.
Dát bedoelde ik dus met dat goddeloze schild waarachter velen zich verschuilen.
Het wordt ze klakkeloos en koud gezegd: Ik kan me niet bekeren, en men leeft gewoon door. Draagt er geen smart over en leeft overal weer overheen. Zou iemand die dit zegt echt de smart inleven en de schuld van het onbekeerd zijn? Dat lijkt me niet, en dat is dus wat bedoeld werd.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Gian

Bericht door Gian »

Niet ieder christen is gereformeerd.
Gereformeerden zijn een kleine minderheid binnen het christendom, en zelfs binnen het gereformeerde christendom is er maar een smaldeel die problemen heeft met sporten op zondag.
Is het dan reël om vanuit die positie een ander 'in te schatten' op zondagse sportiviteit?

Op de radio hoorde ik v.d. week al dat ze nogal ingetogen was, en zich in het Holland Heineken House op de achtergrond hield.
Dat begreep ik pas toen ik las dat ze christen was. Het was nog niet in me opgekomen.
Iig prachtig om weer te lezen van een sportvrouw die christen is, en haar geloof openlijk belijd.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Mara

Bericht door Mara »

Gian schreef:
Gereformeerden zijn een kleine minderheid binnen het christendom, en zelfs binnen het gereformeerde christendom is er maar een smaldeel die problemen heeft met sporten op zondag.
Is het dan reël om vanuit die positie een ander 'in te schatten' op zondagse sportiviteit?

Op de radio hoorde ik v.d. week al dat ze nogal ingetogen was, en zich in het Holland Heineken House op de achtergrond hield.
Dat begreep ik pas toen ik las dat ze christen was. Het was nog niet in me opgekomen.
Iig prachtig om weer te lezen van een sportvrouw die christen is, en haar geloof openlijk belijd.
Nee, ik las hier dat ze hervormd zou zijn. Wil je dan zeggen dat alleen gereformeerden niet op zondag sporten?
En hoe smal is dat deel dan? Er zijn namen bekend van topsporters die niet op zondag wilden sporten!
Is dit niet meer een kwestie van afglijden? Er waren voorheen christelijke korfbalclubs, er was hier een chr. voetbalclub die alleen op zaterdag wedstrijden speelde en een andere algemene club die dit op zondag deed.
Die verzuiling bestaat niet meer. Ik zou bijna zeggen, helaas.
Maar je schrijft dat je niet wist dat zij christen is en verderop dat het fijn is dat ze haar geloof openlijk belijdt. Dus je kwam er pas achter toen je er over las.
Wat is dan het openlijke? Wij zien zo op het oog helemaal geen verschil nl. Dit bedoel ik niet letterlijk, want ik kijk er niet naar.
refo

Bericht door refo »

Eerst moet je uitzoeken wat er in het NT over (het houden van) de sabbat gezegd wordt.
Pas als dat duidelijk is kun je over afglijden praten.
Afglijden van gewoontes is namelijk helemaal niet erg, dat doe je zelf ook.
Mara

Bericht door Mara »

refo schreef: Afglijden van gewoontes is namelijk helemaal niet erg, dat doe je zelf ook.
Maar evengoed is het wel erg!
Mara

Bericht door Mara »

Maar ik dacht dat de sabbath discussie hier toch niet gevoerd mocht gaan worden, hoop ik!
Gian

Bericht door Gian »

Mara schreef:
Gian schreef:

Nee, ik las hier dat ze hervormd zou zijn. Wil je dan zeggen dat alleen gereformeerden niet op zondag sporten?
Hervormden zijn doorgaans ook gereformeerd in de leer.
En hoe smal is dat deel dan? Er zijn namen bekend van topsporters die niet op zondag wilden sporten!
Dat zullen dan vast gereformeerde sporters zijn. Wie oa?
Is dit niet meer een kwestie van afglijden? Er waren voorheen christelijke korfbalclubs, er was hier een chr. voetbalclub die alleen op zaterdag wedstrijden speelde en een andere algemene club die dit op zondag deed.
Die verzuiling bestaat niet meer. Ik zou bijna zeggen, helaas.
Alles kan afglijden. De 'hellend vlak' redenatie is een drogreden.
Maar je schrijft dat je niet wist dat zij christen is en verderop dat het fijn is dat ze haar geloof openlijk belijdt. Dus je kwam er pas achter toen je er over las.
Wat is dan het openlijke? Wij zien zo op het oog helemaal geen verschil nl. Dit bedoel ik niet letterlijk, want ik kijk er niet naar.
Als je in de krant openlijk belijd dat je christen ben, en openlijk de conflicten noemt die je met jezelf kan hebben in de topsport heb ik daar groot respect voor.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Mara

Bericht door Mara »

Dus... Gian :quoi
Unionist

Bericht door Unionist »

Als je iemand hard langs ziet fietsen en je hoort dat zij goud gewonnen heeft, denk je niet meteen: Hé, zou dat een christen zijn? Pas als je (na dat goud) méér over zo iemand leest, kun je denken: Hé, wat mooi!

Pas hoorde ik op de radio oud-zendeling Gert Jan Segers. Hij vertelde dat hij in Caïro samen met een club moslimjongens naar de finale van het WK-voetbal in 1994 keek.Toen Brazilië won, lieten sommige spelers zien dat ze onder hun voetbalsirt een t-shirt droegen met teksten over Jezus. Dat maakte diepe indruk op de moslimjongeren. Segers vroeg zich af of die daad van die voetballers niet meer impact had op die jongeren dan al zijn mooie gereformeerde woorden.

En hoeveel moslimjongens zijn er al door mijn gedrag en woorden met Jezus in aanraking gekomen?
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Mara

Bericht door Mara »

Unionist schreef:Als je iemand hard langs ziet fietsen en je hoort dat zij goud gewonnen heeft, denk je niet meteen: Hé, zou dat een christen zijn? Pas als je (na dat goud) méér over zo iemand leest, kun je denken: Hé, wat mooi!

Pas hoorde ik op de radio oud-zendeling Gert Jan Segers. Hij vertelde dat hij in Caïro samen met een club moslimjongens naar de finale van het WK-voetbal in 1994 keek.Toen Brazilië won, lieten sommige spelers zien dat ze onder hun voetbalsirt een t-shirt droegen met teksten over Jezus. Dat maakte diepe indruk op de moslimjongeren. Segers vroeg zich af of die daad van die voetballers niet meer impact had op die jongeren dan al zijn mooie gereformeerde woorden.

En hoeveel moslimjongens zijn er al door mijn gedrag en woorden met Jezus in aanraking gekomen?
Jaren geleden hoorde ik eens een interview op de radio met een bekende voetballer. Hij vertelde dat hij diverse goede aanbiedingen had afgeslagen omdat het een zondagsclub betrof. Hij vond voetballen gewoon leuk en hij had er talent voor. Hij speelde dus niet voor het geld. En eigenlijk onder zijn niveau.
Als jongeren dat horen, is dat toch een andere insteek. Het opmerkelijke was dat er nooit de spot met hem werd gedreven.
Ik denk dat heel goed aangevoeld dat het 'echt' en oprecht was bij hem.
Segers zou na een paar jaar eens terug kunnen gaan en gaan vragen of het daadwerkelijk veranderd was in het leven die jongeren.
Want het is uiteindelijk niet genoeg om een T shirt te dragen, er moeten wel gevolgen van te zien zijn denk ik.
jakobmarin

Bericht door jakobmarin »

Mara schreef:
Unionist schreef:Segers zou na een paar jaar eens terug kunnen gaan en gaan vragen of het daadwerkelijk veranderd was in het leven die jongeren.
Want het is uiteindelijk niet genoeg om een T shirt te dragen, er moeten wel gevolgen van te zien zijn denk ik.
Dat hoeft volgens mij helemaal niet: de een maait, de ander zaait en het is God die de wasdom geeft. Het is lang niet altijd zo, en misschien wel: in de meeste gevallen zo, dat een evangelist niet de vruchten ziet van zijn getuige zijn.
Wij hoeven dat niet te controleren, God zorgt er wel voor.
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Plaats reactie