Simon schreef:-DIA- schreef:jakobmarin schreef:Mara schreef:Maar ze heeft geen principieel bezwaar tegen het fietsen van wedstrijden op de zondag?
Nee, blijkbaar. Jammer.
Maar dat lijkt me geen lakmoesproef of iemand christen is..
Ons is altijd voorgehouden: Niet kijken hoever kan ik met de wereld mee, maar hoe ver ik van de wereld vandaan blijven, zonder enig compromis te sluiten.
Een goede raad.
Maar een, die alleen de bekeerde kan en zal volbrengen.
-DIA- schreef:Maar wat voor een begenagdigd mens geldt, dat geldt niet in mindere maten voor een onbekeerd mens! Daarmee zou je immers goddelze en zorgeloze mensen maken? Het niet kunnen moet ons tot schuld worden, en mag nooit een tot een goddeloos schild gebruikt worden om ons achter te verbergen. Onze onvergetelijke ds. J. Mijnders noemde dat vaak zo treffend: Dan zal God dat goddeloze schild wel uit je handen slaan als je voor Hem in het gericht komt.
jakobmarin schreef:Als je als kind van God 'in het gericht' komt, heb je geen goddeloos schild meer, maar sta je daar 'zonder smet of rimpel'.
En God 'slaat' dan niet, maar zal je tranen afwissen.
-DIA- schreef:Huh? Nu sla je toch het wezenlijke begin over!
Dit is geen reformatorische leer.
Hier ben je niet op het goede forum dacht ik...
Hier lees ik niet anders als het roomse en vrijzinnige:
Nu zijt wellekome, Jesu lieve Heer.
Simon schreef:Toch klinkt jakobmarin's tekst bijbels en dat God een goddeloos schild uit je handen slaat , waar lees ik dat ??
De behouden gelovige zal niet worden geoordeeld, maar Jezus wekt hem op aan het einde der dagen, dát is onze hoop en verwachting.
(1 Tessalonicenzen 4:15-17).
-DIA- schreef:Ook gij, Simon? Ik dacht in eertse instantie dat je nogal Bijbelvast was....
Nu heb er echt geen hoogte meer van wat jij voor leer aanhangt.
parsifal schreef:Dit is een vreselijke manier van discussieren. Ga dan in ieder geval op de vraag en de bijbeltekst in. Wat je nu doet is je traditie niet meer laten corrigeren en al het andere verketteren (of met medelijden benaderen).
-DIA- schreef:Ik had het inderdaad anders moeten zeggen. Ik zal proberen -met mijn excuses voor bovenstaande reactie- straks een nader en passend antwoord te geven.
Heb even geduld, omdat ik momenteel nog wat andere bezihegheden heb.
Ik dacht dat het in het kort hierover ging dat werd gezegd: Wat alleen een bekeerde kan volbregen.
Daarop reageerde ik met een citaat van onze oud-predikant:
En daarmee doelde hij, en ik ook, dat je je niet mag verschuilen achter het schild van: Ik kan me niet bekeren, dat kan alleen een bekeerde. Dat is in feite de schuld van je afwerpen en God de schuld geven dat je onbekeerd bent.
Dát bedoelde ik dus met dat goddeloze schild waarachter velen zich verschuilen.
Het wordt ze klakkeloos en koud gezegd: Ik kan me niet bekeren, en men leeft gewoon door. Draagt er geen smart over en leeft overal weer overheen. Zou iemand die dit zegt echt de smart inleven en de schuld van het onbekeerd zijn? Dat lijkt me niet, en dat is dus wat bedoeld werd.