Wereldgelijkvormigheid
Re: Wereldgelijkvormigheid
Ik denk ook dat het van belang is daar iets tegenóver te stellen.
Want de boodschap voor kinderen van God is niet alleen dat ze los moeten zijn van aardse dingen. Het is evengoed (wat ik al eerder schreef in dit topic) dat juist
zij de schepping werkelijk op waarde gaan zien. De rechtvaardigen zullen het aardrijk beërven. Wat betekent het om burger te zijn van het koninkrijk der hemelen? Méér dan de zondige/aardse begeerten verzaken.
Een nieuw schepsel, een burger van het koninkrijk der hemelen. Dat koninkrijk wat niet ver weg is en niets met de aarde te maken heeft, maar wat nabij gekomen is.
Want de boodschap voor kinderen van God is niet alleen dat ze los moeten zijn van aardse dingen. Het is evengoed (wat ik al eerder schreef in dit topic) dat juist
zij de schepping werkelijk op waarde gaan zien. De rechtvaardigen zullen het aardrijk beërven. Wat betekent het om burger te zijn van het koninkrijk der hemelen? Méér dan de zondige/aardse begeerten verzaken.
Een nieuw schepsel, een burger van het koninkrijk der hemelen. Dat koninkrijk wat niet ver weg is en niets met de aarde te maken heeft, maar wat nabij gekomen is.
Re: Wereldgelijkvormigheid
Inhoudelijk kan ik het met je eens zijn. Een goede theologie aangaande deze aardse dingen, waarin elk waar christen de hand van de grote Schepper ziet en daarvan geniet, is heel belangrijk en ook Bijbels, evenals de notie dat hier en nu het geestelijke leven (of het geestelijke dood liggen) reeds begonnen is.Jongere schreef:Ik denk ook dat het van belang is daar iets tegenóver te stellen.
Want de boodschap voor kinderen van God is niet alleen dat ze los moeten zijn van aardse dingen. Het is evengoed (wat ik al eerder schreef in dit topic) dat juist
zij de schepping werkelijk op waarde gaan zien. De rechtvaardigen zullen het aardrijk beërven. Wat betekent het om burger te zijn van het koninkrijk der hemelen? Méér dan de zondige/aardse begeerten verzaken.
Een nieuw schepsel, een burger van het koninkrijk der hemelen. Dat koninkrijk wat niet ver weg is en niets met de aarde te maken heeft, maar wat nabij gekomen is.
Maar als het gaat om een tekst als Rom. 12:2, dan is dat iets waar de tekst het op dat moment niet over heeft. Paulus waarschuwt tegen horizontalisme (denken volgens de tijdgeest), en zet daar de verticale lijn ("de goede, en welbehagelijke en volmaakte wil van God") tegenover.
Re: Wereldgelijkvormigheid
De Bijbel spreekt inderdaad op verschillende niveau's over deze dingen. Als je 'wereld' in Johannes leest, is dat heel erg negatief en moeten we daar duidelijk uit verlost worden. (Uit Johannes 17 komt ook het 'niet van de wereld'.)memento schreef: Inhoudelijk kan ik het met je eens zijn. Een goede theologie aangaande deze aardse dingen, waarin elk waar christen de hand van de grote Schepper ziet en daarvan geniet, is heel belangrijk en ook Bijbels, evenals de notie dat hier en nu het geestelijke leven (of het geestelijke dood liggen) reeds begonnen is.
Maar als het gaat om een tekst als Rom. 12:2, dan is dat iets waar de tekst het op dat moment niet over heeft. Paulus waarschuwt tegen horizontalisme (denken volgens de tijdgeest), en zet daar de verticale lijn ("de goede, en welbehagelijke en volmaakte wil van God") tegenover.
Maar soms denk ik dat we verlossing teveel zien als iets geestelijks, waar het 'aardse leven' niets mee te maken heeft. Maar de aarde is van de Heere, en haar volheid. Het is niet helemaal een Bijbels beeld als het alléén gaat over een ziel die gered moet worden. Overigens zeg ik niet dat jij dat zegt, maar ik merk vaak bij mezelf dat die gedachte erin sluipt.
Re: Wereldgelijkvormigheid
Toch ben ik erg blij met mensen bij wie het allerbelangrijkste wordt dat hun ziel gered wordt (omdat dan God weer aan Zijn eer komt).Jongere schreef:De Bijbel spreekt inderdaad op verschillende niveau's over deze dingen. Als je 'wereld' in Johannes leest, is dat heel erg negatief en moeten we daar duidelijk uit verlost worden. (Uit Johannes 17 komt ook het 'niet van de wereld'.)memento schreef: Inhoudelijk kan ik het met je eens zijn. Een goede theologie aangaande deze aardse dingen, waarin elk waar christen de hand van de grote Schepper ziet en daarvan geniet, is heel belangrijk en ook Bijbels, evenals de notie dat hier en nu het geestelijke leven (of het geestelijke dood liggen) reeds begonnen is.
Maar als het gaat om een tekst als Rom. 12:2, dan is dat iets waar de tekst het op dat moment niet over heeft. Paulus waarschuwt tegen horizontalisme (denken volgens de tijdgeest), en zet daar de verticale lijn ("de goede, en welbehagelijke en volmaakte wil van God") tegenover.
Maar soms denk ik dat we verlossing teveel zien als iets geestelijks, waar het 'aardse leven' niets mee te maken heeft. Maar de aarde is van de Heere, en haar volheid. Het is niet helemaal een Bijbels beeld als het alléén gaat over een ziel die gered moet worden. Overigens zeg ik niet dat jij dat zegt, maar ik merk vaak bij mezelf dat die gedachte erin sluipt.
Re: Wereldgelijkvormigheid
Geheel mee eens. Ik denk dat je moet zeggen: De verlossing van de zonde is het allerbelangrijkste. Tegelijkertijd wil ik met Jongere benadrukken, dat God niet alleen verlost van zonde, maar de hele mens verlost. Verlossing is niet alleen geestelijk, maar betreft ook dit aardse leven: de dingen die we denken, de dingen die we willen, de dingen die we voelen en de dingen die we doen. Bekering veranderd niet alleen het hart, maar de hele mens.Erasmiaan schreef:Toch ben ik erg blij met mensen bij wie het allerbelangrijkste wordt dat hun ziel gered wordt.
Dogmatisch ben ik het daar niet mee eens. God komt ook aan Zijn eer, als een mens verloren gaat. Hij verkrijgt eer als Hij Zijn genade betoont, maar Zijn eer is evenzeer gelegen in het feit dat Hij ook rechtvaardig is.Erasmiaan schreef:(omdat dan God weer aan Zijn eer komt).
Re: Wereldgelijkvormigheid
Je begrijpt me verkeerd. Dat is het motief van die personen die ik op het oog heb.memento schreef:Geheel mee eens. Ik denk dat je moet zeggen: De verlossing van de zonde is het allerbelangrijkste. Tegelijkertijd wil ik met Jongere benadrukken, dat God niet alleen verlost van zonde, maar de hele mens verlost. Verlossing is niet alleen geestelijk, maar betreft ook dit aardse leven: de dingen die we denken, de dingen die we willen, de dingen die we voelen en de dingen die we doen. Bekering veranderd niet alleen het hart, maar de hele mens.Erasmiaan schreef:Toch ben ik erg blij met mensen bij wie het allerbelangrijkste wordt dat hun ziel gered wordt.
Dogmatisch ben ik het daar niet mee eens. God komt ook aan Zijn eer, als een mens verloren gaat. Hij verkrijgt eer als Hij Zijn genade betoont, maar Zijn eer is evenzeer gelegen in het feit dat Hij ook rechtvaardig is.Erasmiaan schreef:(omdat dan God weer aan Zijn eer komt).
Re: Wereldgelijkvormigheid
Ik ook.Erasmiaan schreef:Toch ben ik erg blij met mensen bij wie het allerbelangrijkste wordt dat hun ziel gered wordt (omdat dan God weer aan Zijn eer komt).
Al zou ik inderdaad liever formuleren: met mensen die Gods eer en wil weer op het oog krijgen. Want juist dát levert een brede blik op, die verder gaat dan de eigen zaligheid. Dan krijg je oog voor bijv. de schepping, zoals Paulus in Romeinen 8, en het doel van God daarmee. Het verlangen naar de volledige herschepping van God wordt dan levend.
Maar ik ben het met je eens, dat dat vooral beleefd wordt door diegene die iets ziet van de noodzaak tot herschepping in het eigen leven. Want zonder wedergeboorte zijn onze ogen dicht voor Gods wil. Sterker, we verzetten ons daartegen in zonde.
Daarom ben ik het ook wel eens met de nadruk op de persoonlijke redding. Maar ik moet zelf wel leren om breder te kijken. Want de Bijbel kijkt nadrukkelijk breder dan onze redding. Jij schrijft zelf al niet voor niets nog een bijzin tussen haakjes.
En zoals memento dan terecht opmerkt is Gods eer veel breder dan onze redding.
Re: Wereldgelijkvormigheid
Zo bedoelde ik het ook; de bijzin is het motief van die 'mensen'.Jongere schreef:Ik ook.Erasmiaan schreef:Toch ben ik erg blij met mensen bij wie het allerbelangrijkste wordt dat hun ziel gered wordt (omdat dan God weer aan Zijn eer komt).
Al zou ik inderdaad liever formuleren: met mensen die Gods eer en wil weer op het oog krijgen. Want juist dát levert een brede blik op, die verder gaat dan de eigen zaligheid. Dan krijg je oog voor bijv. de schepping, zoals Paulus in Romeinen 8, en het doel van God daarmee. Het verlangen naar de volledige herschepping van God wordt dan levend.
Re: Wereldgelijkvormigheid
Misschien moet je zeggen: onze redding is veel breder dan onze persoonlijke redding. Maar we hoeven onze redding niet in mindering te brengen op Gods eer, die neiging meen ik hier en daar wel eens te bespeuren.Jongere schreef:Daarom ben ik het ook wel eens met de nadruk op de persoonlijke redding. Maar ik moet zelf wel leren om breder te kijken. Want de Bijbel kijkt nadrukkelijk breder dan onze redding. Jij schrijft zelf al niet voor niets nog een bijzin tussen haakjes.
En zoals memento dan terecht opmerkt is Gods eer veel breder dan onze redding.
Re: Wereldgelijkvormigheid
Wat bedoel je hier precies mee?Afgewezen schreef:Maar we hoeven onze redding niet in mindering te brengen op Gods eer, die neiging meen ik hier en daar wel eens te bespeuren.
Re: Wereldgelijkvormigheid
Dit, dat gezegd wordt: het gaat niet in de eerste plaats om onze zaligheid, maar om Gods eer.Jongere schreef:Wat bedoel je hier precies mee?Afgewezen schreef:Maar we hoeven onze redding niet in mindering te brengen op Gods eer, die neiging meen ik hier en daar wel eens te bespeuren.
Re: Wereldgelijkvormigheid
Ok, ik bedoel dat niet tegen elkaar uit te spelen. Het enige wat ik wilde zeggen is dat de eer van God zich uitstrekt over heel Zijn handelen (en dat is breder dan onze redding).Afgewezen schreef:Dit, dat gezegd wordt: het gaat niet in de eerste plaats om onze zaligheid, maar om Gods eer.Jongere schreef:Wat bedoel je hier precies mee?Afgewezen schreef:Maar we hoeven onze redding niet in mindering te brengen op Gods eer, die neiging meen ik hier en daar wel eens te bespeuren.
Re: Wereldgelijkvormigheid
Het gaat ten diepste ook niet om onze zaligheid, maar om de eer van God. Als het goed is wordt de eer van God voor ons persoonlijk zelfs belangrijker dan onze zaligheid, al is hier inderdaad geen tegenstelling tusseen.
Bijbels voorbeeld: Mozes, als hij zichzelf liever opoffert opdat het volk gered zou worden. Hier is hij een type van Christus, maar ook een voorbeeld voor ons.
Bijbels voorbeeld: Mozes, als hij zichzelf liever opoffert opdat het volk gered zou worden. Hier is hij een type van Christus, maar ook een voorbeeld voor ons.
Re: Wereldgelijkvormigheid
Ik denk dat je het een niet uit moet spelen tegen elkaar. Een onderdeel van 'dat je ziel gered wordt' is nu juist, dat je niet meer wereldgelijkvormig bent/wilt zijn. 'Dat je ziel gered wordt' is niet een platonisch, maar een volkomen aards gebeuren.Erasmiaan schreef:Toch ben ik erg blij met mensen bij wie het allerbelangrijkste wordt dat hun ziel gered wordt (omdat dan God weer aan Zijn eer komt).
-
- Berichten: 317
- Lid geworden op: 18 jul 2009, 10:30
Re: Wereldgelijkvormigheid
Amenmemento schreef:Klopt. Maar mijn punt is: Ook wie zich niet afzet, keurig in het paadje loopt, ijverig alle diensten (ook de weekdiensten) bezoekt, op de vereniging zit, oudvaders leest, etc etc, indien hij niet vernieuwd is in het denken (wedergeboorte, zoals Erasmiaan terecht noemt), dan is hij met al die dingen nog in en in wereldgelijkvormig.Tiberius schreef:Ik denk juist dat daar wel heel vaak, zo niet altijd op gefocust wordt. Zie de posting van Memento.hmprff schreef:Ik vraag me eigenlijk af waarom we het (bijna) altijd over uiterlijke dingen hebben als we het over wereldgelijkvormigheid hebben. Vervolgens komen er dan regeltjes om dit te voorkomen.
Maar volgens mij gaat wereldgelijkvormigheid dieper, is het een wereldgelijkvormigheid in ons denken wat tot uiting komt in onze uiterlijke dingen. Waarom wordt daar nooit is op gefocust? We zijn vaak wereldgelijkvormig in het denken over onszelf (hoog mensbeeld, egoistisch) en over goederen (materialisme) enz.
Wie iets doet dat ingaat tegen de gewoonten/gebruiken van zijn kerkelijke gemeente, gaat mee met de tijdsgeest, is dus wereldgelijkvormig. Dat openbaart zich in een afzetten en afstand nemen.
Maar ook kinderen van God, die wedergeboren zijn, kunnen door en door wereldgelijkvormig zijn (Het is niet: wie bekeerd is, is niet meer wereldgelijkvormig). Helemaal meegaan in de tijdgeest. Van autonomie, zelfontplooing, materialisme, etc. Hoeveel moeders zijn met die wereldgelijkvormige gedachten (zelfontplooing) aan een baan begonnen. Hoevelen kopen uit materialistisch oogpunt een mooie auto of dat nieuwe pakje bij College Style. En denk nog op veel subtieler niveau, in onze gedachten en wensen: Is alles wat wij denken, alles wat wij graag zouden willen of van dromen, werkelijk op God en Zijn eer gericht? Ik vrees, dat als we eerlijk in de spiegel kijken, een ieder de zwarte schaduw van zijn eigen wereldgelijkvormigheid ziet.
Wereldgelijkvormigheid is een labeltje wat we graag plakken op de dwarse jeugd, die niet "in het spoor" gaat en de grenzen opzoekt. Wie echter werkelijk beseft wat Paulus hier bedoeld, namelijk in het denken besmet zijn door de tijdgeest, plakt dat labeltje eerst en vooral op zijn eigen hart, en bidt het smeekgebed: Was mij geheel (ook mijn gedachten, ook mijn wensen en verlangens) en reinig Gij mij, o Heere. Zie of bij mij een schadelijke weg zij (want we vinden de tijdgeest zo gewoon, dat we hem in ons eigen hart vaak helemaal niet herkennen of stiekum goedpraten), en leidt mij op de eeuwige weg.