Mara schreef:Dat is het volgens jou. Prima. Maar nu graag getoetst aan de Bijbel. Waar kan ik dat vinden dat de ouders alleen verantwoordelijk zijn voor hun kinderen totdat ze 18 zijn?
In de Bijbel wordt geen leeftijd genoemd van 18 jaar.
Wel vind je dat ouders kinderen loslaten, wanneer zij daar volwassen zijn. Dit gebeurd vaak wanneer men trouwt. Als mensen in de Bijbel trouwen, behoren ze hun vader en moeder te verlaten. Verantwoordelijkheid houdt dan ook op.[/quote]
Ik denk niet, dat dit een Bijbelse gedachtegang is. Integendeel, juist in de Bijbel zie je een patriarchaal familiemodel.
Van de onderstreepte regels zou ik wel een paar voorbeelden willen zien.[/quote]
Daarom zal een man zijn vader en moeder verlaten en zijn vrouw aanhangen en die twee zullen tot een vlees zijn.[/quote]
Mijn vraag betreft de
verantwoordelijkheid van ouders over getrouwde kinderen.[/quote
En wat betreft "zorgen"kinderen ? Getrouwd of niet, in of uithuis, kinderen met een bepaalde beperking,, lichamelijk of psychisch.
Ik heb een neef, hij is autistisch, bijna 40 jaar oud, woont met beperkte begeleiding, maar de navelstreng met zijn moeder is nog steeds niet doorgeknipt. Als er iets is, roept hij haar erbij en zij moet het oplossen, dus niet de begeleider. Zij blijft zich ook verantwoordelijk voelen, ondanks dat de hele wereld tegen haar zegt dat het niet zo is.[/quote]
Of juist andersom..., wat te denken van ouders die minder begaafd zijn of een persoonlijkheidstoornis hebben, waarbij een kind zich verantwoordelijk voelt voor de ouder(s)? Wanneer houdt dat op? Nooit! Een levenlang blijft zo'n kind zich verantwoordelijk voelen, net als in bovenstaande voorbeeld een ouder zich verantwoordelijk blijft voelen.
In onze omgeving weet ik een voorbeeld van een ouderpaar met een gescheiden "kind" van ruim 40 jaar.
Was getrouwd, heeft zelf ook kinderen gekregen, maar is op het verkeerde pad terecht gekomen door een te late diagnose van een persoonlijkheidsstoornis.
Die mensen voelen zich verantwoordelijk voor hun kind, de achtergelatene en hun kleinkinderen.
Ze doen er alles aan wat ze kunnen, hoewel ze van binnen verscheurd worden door tegenstrijdigheden en verdriet.
Ik denk dat dit ook de Bijbelse lijn is, de liefde tot je naaste blijft de eis.
Houdt de verantwoordelijkheid dan op bij de 18 en start weer op als er ineens problemen zijn?
Of laten we ons volwassen kind als het in de problemen komt lekker zitten, want het heeft zijn/haar eigen verantwoordelijkheid?