Maatregelen kerk ivm coronavirus

Herman
Moderator

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Herman »

Zita schreef:Maar ik begrijp niet waarom je dan niet de minimale supermarktregels handhaaft. Een Urker moet ook in de AH een mondkapje op. Een Urker scholier moet ook op school 1,5m afstand houden. Dus het is echt niet zo dat dat niet te doen zou zijn. Het is de norm die we op dit moment in de maatschappij hebben. Bovendien baalt iedereen van die coronamaatregelen, dus valt het niet echt lekker als een groep zich dan opeens onder vreemde argumenten vrijheden gaat toe-eigenen.
Verplaats je even in gedachten van de Randstad cq grachtengordel naar het vrije platteland. Daar heerst een ons kent ons cultuur, iedereen handelt daar in de geest van de plaatselijke moraal. En die ongeveer zo. Regels, of dat nu belastingwetten, verkeersregels, avondklokken of andere regelgeving is waar maatschappelijke consensus over is, zijn pas geldig als deze gecontroleerd worden op straffe van een boete. We gaan gewoon lekker onze eigen gang. Als de mariniers op straat verschijnen om de orde te handhaven is het vroeg genoeg om te overwegen om ons gedrag aan te passen. In Den Haag luisteren ze toch nooit naar ons. Etc etc
Ik zou me niet verbazen als de Urker middelbare scholen een wat ander maatregelenbeleid hanteert dan het Wartburg. De maatschappij begint en eindigt bij Urk of Neder-Betuwe, of Sint-Oedenrode.
windorgel

Bericht door windorgel »

Zita schreef:Die geestelijke nood: dat wil ik best geloven. Maar ik begrijp niet waarom je dan niet de minimale supermarktregels handhaaft. Een Urker moet ook in de AH een mondkapje op. Een Urker scholier moet ook op school 1,5m afstand houden. Dus het is echt niet zo dat dat niet te doen zou zijn. Het is de norm die we op dit moment in de maatschappij hebben. Bovendien baalt iedereen van die coronamaatregelen, dus valt het niet echt lekker als een groep zich dan opeens onder vreemde argumenten vrijheden gaat toe-eigenen.
En zorg ervoor dat je iemand hebt die in staat is om (tegendraadse) standpunten op een redelijke manier onder woorden te brengen voor de buitenwacht. 'Ze breken de tent af als ze een mondkapje op moeten', dat komt niet echt sterk over. En al helemaal niet alsof Urkers heel beschaafde redelijke mensen zijn. Urk kan klagen dat ze van alle kanten worden aangevallen, maar daar maken ze het op deze manier echt zelf naar.
Inderdaad. Bij de visafslag in Urk heb ik nog niet zo lang geleden een spandoek zien hangen: verboden voor mondkapjes...
Maanenschijn

Re: RE: Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Maanenschijn »

Mara schreef:
Ad Anker schreef:
Ambtenaar schreef:
Mara schreef:
Maar nogmaals, wie kan de geestelijke nood definiëren?
Geen idee, maar het zou aardig zijn als het wat meer geduid wordt.
Dat is echt een GerGemvraag: alles maar uitpluizen en willen duiden. Ander geleuven we het niet. Tjonge.
Zowel Ambtenaar als ik zijn geen GGer!
Weet jij dan wel wat die geestelijke nood inhoudt?
Ik heb dacht ik met mijn voorgaande bijdragen getracht iets van een duiding aan te geven, of zoek je iets anders?
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Ad Anker schreef: Dat is echt een GerGemvraag: alles maar uitpluizen en willen duiden. Ander geleuven we het niet. Tjonge.
En dat voor een PKN-er. Ik vind heel eerlijk gezegd de argumentatie dat er sprake is van geestelijke nood nogal ongeloofwaardig. Vandaar dat ik wel benieuwd ben naar meer duiding waar die nood dan precies uit bestaat.

Ongeacht dat, laten we hopen dat er geen massale uitbraak komt van corona in Urk als gevolg van deze kerkdiensten.
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

Valcke schreef:
Wim Anker schreef:Ook de penvaardige schrijver die het RD vult met geestelijke waarheden die vooral bekritiseren valt in deze categorie.
Ik probeer deze zin goed te lezen, maar kennelijk is mijn IQ te laag: ik begrijp gewoon niet wat er staat. Kun je dit toelichten?
En over wie gaat dit? Welke penvaardige schrijver bedoel je?
Uiteraard wil ik e.e.a. duiden.
Penvaardige schrijver = iemand die vaardig is in het schrijven van een artikel.
Geestelijke waarheden = Waarheden die voortkomen uit de Schrift.
Bekritiseren = met bovenstaande waarheden commentaar leveren op anderen.
Deze categorie = Aanduiding van een bepaalde indeling, die de auteur, in het kader van zijn betoog, als equivalent beschouwd.

De essentie van mijn betoog - en deze gedachte kwam destijds in mij op door deze column https://www.rd.nl/artikel/914096-welbes ... beheersing, is dat anarchie in ieder mens zit. (het als God willen zijn.....)
Deze column kwam ongeveer tegelijkertijd met de rellen op Urk. Een penvaardige schrijver uit onvrede middels een column. Beschaafd. Een ander, zonder toegang tot "zogenaamde" beschaafde uitingsvormen doet het anders. Sommigen rellen.
De grondslag is echter gelijk. De onvrede is dezelfde.

om het simpel te zeggen: Steef Post deed in deze column hetzelfde als de rellende Urker die een GGD teststraat sloopte. En de GG kerkenraad doet nu - in een andere uitingsvorm - weer hetzelfde. Het is het uitten van onvrede op de manier die het beste wordt beheerst.

En het is te herkennen doordat het niet constructief is. Wel kritiek, geen oplossing. Wel commentaar op alles wat niet klopt, geen voorstel hoe het dan wel in te richten zonder daarmee weer anderen in het harnas te jagen.
Laatst gewijzigd door Wim Anker op 26 mar 2021, 17:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Valcke

Bericht door Valcke »

Wim Anker schreef:
Valcke schreef:
Wim Anker schreef:Ook de penvaardige schrijver die het RD vult met geestelijke waarheden die vooral bekritiseren valt in deze categorie.
Ik probeer deze zin goed te lezen, maar kennelijk is mijn IQ te laag: ik begrijp gewoon niet wat er staat. Kun je dit toelichten?
En over wie gaat dit? Welke penvaardige schrijver bedoel je?
Uiteraard wil ik e.e.a. duiden.
Penvaardige schrijver = iemand die vaardig is in het schrijven van een artikel.
Geestelijke waarheden = Waarheden die voortkomen uit de Schrift.
Bekritiseren = met bovenstaande waarheden commentaar leveren op anderen.
Deze categorie = Aanduiding van een bepaalde indeling, die de auteur, in het kader van zijn betoog, als equivalent beschouwd.

De essentie van mijn betoog - en deze gedachte kwam destijds in mij op door deze column https://www.rd.nl/artikel/914096-welbes ... beheersing, is dat anarchie in ieder mens zit. (het als God willen zijn.....)
Deze column kwam ongeveer tegelijkertijd met de rellen op Urk. Een penvaardige schrijver uit onvrede middels een column. Beschaafd. Een ander, zonder toegang tot |"zogenaamde" beschaafde uitingsvormen doet het anders. Sommigen rellen.
De grondslag is echter gelijk.
Dank je wel. Het tweede deel van de toelichting verduidelijkt in elk geval de taalkundig en inhoudelijk onbegrijpelijke zin, al ben ik het volstrekt oneens met de duiding van het desbetreffende forumartikel. Terecht wees de auteur op de afgod van het maakbaarheidsdenken dat in deze covid-crisis voorop staat. Welk denken tot in de kerken toe doorgedrongen is. M.i. een terechte constatering.
Laatst gewijzigd door Valcke op 26 mar 2021, 17:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Terri

Bericht door Terri »

Herman schreef:
Zita schreef:Maar ik begrijp niet waarom je dan niet de minimale supermarktregels handhaaft. Een Urker moet ook in de AH een mondkapje op. Een Urker scholier moet ook op school 1,5m afstand houden. Dus het is echt niet zo dat dat niet te doen zou zijn. Het is de norm die we op dit moment in de maatschappij hebben. Bovendien baalt iedereen van die coronamaatregelen, dus valt het niet echt lekker als een groep zich dan opeens onder vreemde argumenten vrijheden gaat toe-eigenen.
Verplaats je even in gedachten van de Randstad cq grachtengordel naar het vrije platteland. Daar heerst een ons kent ons cultuur, iedereen handelt daar in de geest van de plaatselijke moraal. En die ongeveer zo. Regels, of dat nu belastingwetten, verkeersregels, avondklokken of andere regelgeving is waar maatschappelijke consensus over is, zijn pas geldig als deze gecontroleerd worden op straffe van een boete. We gaan gewoon lekker onze eigen gang. Als de mariniers op straat verschijnen om de orde te handhaven is het vroeg genoeg om te overwegen om ons gedrag aan te passen. In Den Haag luisteren ze toch nooit naar ons. Etc etc
Ik zou me niet verbazen als de Urker middelbare scholen een wat ander maatregelenbeleid hanteert dan het Wartburg. De maatschappij begint en eindigt bij Urk of Neder-Betuwe, of Sint-Oedenrode.
Als dat inderdaad hun moraal is, is de geestelijke nood inderdaad zeer groot!
Geytenbeekje

Bericht door Geytenbeekje »

OGGiN Krimpen aan den Ijssel doet nu ook alle deuren open voor alle leden...
Je zou zeggen, ze hebben zat voor de kiezen gekregen.
Geloofwaardig kom je zo niet over als kerk.
Ik lees op hun site wel van 1,5 meter afstand, maar of dat slim is weet ik niet.
DDD

Bericht door DDD »

knip
Valcke

Bericht door Valcke »

--
Laatst gewijzigd door Valcke op 26 mar 2021, 21:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

hier wat gesnoeid. Laster is hier ongewenst.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Ad Anker schreef:hier wat gesnoeid. Laster is hier ongewenst.
Via pb commentaar graag en hier weer netjes on topic.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Ambtenaar schreef: Ik vind heel eerlijk gezegd de argumentatie dat er sprake is van geestelijke nood nogal ongeloofwaardig. Vandaar dat ik wel benieuwd ben naar meer duiding waar die nood dan precies uit bestaat.

Ongeacht dat, laten we hopen dat er geen massale uitbraak komt van corona in Urk als gevolg van deze kerkdiensten.
Is het werkelijk een nieuwe situatie? De Urker bij wie ik gisteren een visje kocht, zei "ach, het is nu volop in de media omdat iemand het deze week op Twitter heeft gezet, maar dit gebeurt nu al een jaar lang overal op Urk". Aan het advies om met maximaal 30 mensen samen te komen en niet te zingen heeft men blijkbaar al die tijd al geen boodschap gehad.

Maar ik lees wel dat de bereidheid om te testen daar erg klein is. Dus de bewering dat er op Urk nauwelijks besmettingen zijn, heeft m.i. weinig waarde.
~~Soli Deo Gloria~~
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Hendrikus schreef:Is het werkelijk een nieuwe situatie? De Urker bij wie ik gisteren een visje kocht, zei "ach, het is nu volop in de media omdat iemand het deze week op Twitter heeft gezet, maar dit gebeurt nu al een jaar lang overal op Urk". Aan het advies om met maximaal 30 mensen samen te komen en niet te zingen heeft men blijkbaar al die tijd al geen boodschap gehad.
Ik vind dit inderdaad wel een belangrijk aspect in deze discussie. Ik denk namelijk dat dit in andere plaatsen op de Biblebelt ook het geval is; zeker op de Veluwe. En er zijn in die plaatsen niet bovengemiddeld veel besmettingen, is mijn indruk...
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Jantje schreef:Ik vind dit inderdaad wel een belangrijk aspect in deze discussie. Ik denk namelijk dat dit in andere plaatsen op de Biblebelt ook het geval is; zeker op de Veluwe. En er zijn in die plaatsen niet bovengemiddeld veel besmettingen, is mijn indruk...
Het gaat om bewezen besmettingen. Als de bereidheid tot testen laag is, is ook het aantal positieve tests laag.
Plaats reactie