Maatregelen kerk ivm coronavirus

Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Simon0612 »

Forummer schreef:
Simon0612 schreef:
Forummer schreef:
Simon0612 schreef:Mooie mening. Als je de persconferentie van 8 maart terugkijkt dan zie je dat de overheid richting de kerk helemaal niet zo welwillend is. Daar wordt letterlijk gezegd dat andere sectoren even (horeca, reisorganisaties etc.) voorgaan op de kerken met betrekking tot meer vrijheden en tests. Concerten, voetbalwedstrijden, vakantiereisjes vindt men eenmaal belangrijker in den Haag. (...)
Selectief geheugen? Voor het gemak vergeten we even dat de kerken al ongeveer een jaar voorrang hebben...

Ik zie daar eerder een reden in om dankbaar te zijn, in plaats van te murmureren...
En waar hebben kerken voorrang op volgens jou?Volgens mij murmureren er hier een paar over een besluit van een kerkelijke gemeente wat niet hun besluit is.
Wij mogen al die tijd beperkt samenkomen. De meesten hier leggen dan de nadruk op het woordje beperkt. Ik zou liever de nadruk leggen op het woordje mogen.

Horeca, concerten, voetbalwedstrijden mochten helemaal niet samenkomen. De kerken hadden dus wel degelijk voorrang.
Nu vind ik dat persoonlijk ook goed, maar zie het als een zegen die God nog geeft ondanks onze verkeerdheid. Blijf je niet concentreren op wat niet mag, maar probeer je zegeningen te tellen.

Ja, dat vind ik ook moeilijk. Maar deze houding mis ik bij velen hier. Het spijt me te moeten zeggen, maar ik zie hier teveel gedrag van rechthebbende kleuters die hun zin niet krijgen.
Als je Gods huis evenveel gewicht toekent als horeca, concerten, voetbalwedstrijden kan je inderdaad zeggen dat ze voorrang kregen. Als je iemand voorrang geeft dan is dat een bewuste actie. Dat is vanuit den Haag niet gebeurd. Ik denk dat ze maar al te graag ook de kerken op slot hadden gedaan. Het was omdat ze dit niet konden vanuit de grondwet anders hadden ze ook in de kerken ingegrepen, daar ben ik zeker van. Je laatste opmerking ga ik niet op in want dat vind ik jij-bakken.
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23961
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door refo »

Als ik dit lees, begrijp ik beter waarom de besmettingen toenemen. Een iegelijk doet wat goed is in zijn ogen. De een gewoon, daarom. De ander met een vroom argument.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33490
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Tiberius »

J.C. Philpot schreef:
Ad Anker schreef:Wat maakt dat je zo'n beschuldiging neerschrijft hier? Urk wil terug naar het oude normaal en bekleden dat met godsdienstige argumenten om zo weer verder te leven. Dat zeg je volgens mij. Ken je die gemeente?
We moeten inderdaad oppassen met het invullen van motieven.

Maar ik moet wel zeggen dat het loslaten van de mondkapjes in deze gemeente, niks te maken heeft met het feit dat de mensen weer onder Gods woord moeten komen. Dan vraag ik me wel af: waarom dat dan wel loslaten?
  • Je kunt beargumenteren dat het gehoorzaamheid is aan God om gewoon diensten te houden. (los van of je het met die uitleg eens bent of niet)
  • Ook het blijven zingen (mits ingetogen) is uit de schrift te onderbouwen. (los van of je het met die uitleg eens bent of niet)
  • Maar het loslaten van de mondkapjes is per definitie ongehoorzaamheid aan de overheid, die geen basis heeft in de schrift.
Zoals Ouderling hierboven zegt: het is een advies, geen plicht; alhoewel het dat in sommige gebouwen wel is, bijvoorbeeld winkels. Maar in privé-ruimten of besloten plaatsen is het hoogstens een wat bemoeizuchtig advies.

Persoonlijk zou ik die concessie wel doen, een mondkapje adviseren tijdens het lopen in de kerk.
Wim Anker
Berichten: 3997
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Wim Anker »

Overigens vraag ik me af hoeveel diensten de GG Urk doordeweeks organiseert zodat de gehele gemeente met inachtneming van de maatregelen toch elke week 2 diensten zou kunnen bijwonen.

Iemand enig idee?
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Simon0612 »

refo schreef:Als ik dit lees, begrijp ik beter waarom de besmettingen toenemen. Een iegelijk doet wat goed is in zijn ogen. De een gewoon, daarom. De ander met een vroom argument.
Pak de laatste coronacijfers (besmettingen per situatie) en probeer dit eens te onderbouwen...
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 9075
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door J.C. Philpot »

Tiberius schreef:Zoals Ouderling hierboven zegt: het is een advies, geen plicht; alhoewel het dat in sommige gebouwen wel is, bijvoorbeeld winkels. Maar in privé-ruimten of besloten plaatsen is het hoogstens een wat bemoeizuchtig advies.

Persoonlijk zou ik die concessie wel doen, een mondkapje adviseren tijdens het lopen in de kerk.
Dat is een terechte nuancering.

Echter: waarom zou je dit advies dan niet opvolgen, en als kerkenraad dit van de gemeenteleden vragen?

Je wekt nu als kerk wel de indruk dat je alles in de wind slaat.

Het gevolg daarvan is dat je principiele bezwaren niet meer voor het voetlicht kunt brengen, omdat je ook dergelijke triviale "adviezen" zonder zwaarwegende redenen naast je neerlegd.

Overigens kun je ook meerdere diensten per zondag of doordeweeks gaan beleggen, en zo toch meer gespreid iedereen naar de kerk laten gaan. Maar ook dat dat men naar mijn weten niet in Urk. Dat is een goed punt van Wim Anker. Dat alles geeft me geen goede indruk van de houding van de Urker GG-kerkenraad. In de OGG te Geldermalsen heeft men bijvoorbeeld op zondag drie diensten en op de dinsdag 1, en kan iedereen 1 dienst per week bijwonen.
Laatst gewijzigd door J.C. Philpot op 26 mar 2021, 09:22, 4 keer totaal gewijzigd.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Mannetje
Berichten: 7941
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Mannetje »

Wim Anker schreef:Overigens vraag ik me af hoeveel diensten de GG Urk doordeweeks organiseert zodat de gehele gemeente met inachtneming van de maatregelen toch elke week 2 diensten zou kunnen bijwonen.

Iemand enig idee?
https://www.kerktijden.nl/gem/289/geref-gem-urk
-
Wim Anker
Berichten: 3997
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Wim Anker »

Mannetje schreef:
Wim Anker schreef:Overigens vraag ik me af hoeveel diensten de GG Urk doordeweeks organiseert zodat de gehele gemeente met inachtneming van de maatregelen toch elke week 2 diensten zou kunnen bijwonen.

Iemand enig idee?
https://www.kerktijden.nl/gem/289/geref-gem-urk
Er worden dus zeer sporadisch doordeweeks diensten georganiseerd. Waarvan akte. ( 1 tot mei zo te zien).
ik heb dan ook de indruk dat een wat anarchistische karaktertrek de grootste drijfveer is.

Er is niet zoveel verschil tussen de Urker die een GGD sloopt en de kerkmens die zonder mondkapje in de kerk loopt.
Ook de penvaardige schrijver die het RD vult met geestelijke waarheden die vooral bekritiseren valt in deze categorie.

Hoogstens geld voor de mensen in de eerste regel de verzachtende omstandigheid dat het IQ een handicap is.
GGotK
Berichten: 2213
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door GGotK »

Ad Anker schreef:
GGotK schreef:
Ad Anker schreef:
GGotK schreef:Het heeft meer te maken met de vraag of er nog ootmoedig gebogen wordt onder de slaande hand Gods. De wereldmens en de kerkmens willen allen terug naar hun oude 'normaal', dit zelfs bekleed met godsdienstige argumenten, en zo weer verder leven. Dat is het trieste van het verhaal.
Wat maakt dat je zo'n beschuldiging neerschrijft hier? Urk wil terug naar het oude normaal en bekleden dat met godsdienstige argumenten om zo weer verder te leven. Dat zeg je volgens mij. Ken je die gemeente?
Wat ik volgens jou zeg, is jouw verantwoording. En dat je mijn algemene constatering niet (h)erkent komt omdat je te activistisch bezig bent omtrent dit onderwerp.
Waaruit maak je op dat ik te activistisch bezig bent omtrent dit onderwerp?

Het valt me op dat je erg bezig bent met analyseren van de ander, echter zonder veel argumentatie. Ook ga je niet op vragen in. Hoe komt dat?
Volgens mij probeer je mij nu juist te 'analyseren', maar ieder zijn mening. Met het activistische bedoel ik het tegenovergestelde van de lijn van ds Kersten en de lijn zoals die in de GG van oudsher gewoon was. Voor de rest heb ik geen zin in een haantjesgevecht, laten we het er maar op houden dat wij in een andere traditie staan.
Erskinees
Berichten: 2793
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Erskinees »

Eens met Wim Anker.

Er zijn dringende adviezen vanuit de overheid waarvan ook gevraagd wordt aan kerken om zich hier aan te houden. Tegelijkertijd gaat er een besmettelijke ziekte door ons land. Als kerkenraad heb je de vrijheid om hier geheel van af te wijken. Toch dient een goed besturende kerkenraad dit niet zomaar te doen. De kerkenraad dient zichzelf de vraag te stellen: 1) staat het belang van toenemende besmettingen in verhouding tot de geestelijke nood? 2) Zo ja, is dit dan de beste manier om het te bereiken? Zijn er alternatieven om aan de geestelijke nood tegemoet te komen en tegelijkertijd besmettingen te beperken?

Mijns inziens kan een goed besturende kerkenraad dan onmogelijk op deze oplossing uitkomen. Er zijn namelijk genoeg alternatieven om toch nog als gemeente bij elkaar te komen. Allereerst online. Daarvan kun je zeggen dat dit een surrogaat samenkomst is. Dan houd je meerdere diensten op zondag. Ds. De Waard is tot zijn intrede op Urk zo'n beetje iedere zondag drie maal voorgegaan. De kerkzaal is daarvoor ook gewoon geschikt en wordt zondagmiddag niet verhuurd aan een andere gemeente of iets dergelijks. In de GG zijn leesdiensten ook gebruikelijk, dus zou er ook een extra leesdienst gehouden kunnen worden. Zelfs een vierde dienst is mogelijk. Dan heb je nog de mogelijkheid tot weekdiensten. Of de mogelijkheid tot het splitsen van de gemeente. Of... enzovoorts.
Laatst gewijzigd door Erskinees op 26 mar 2021, 09:35, 1 keer totaal gewijzigd.
DDD
Berichten: 29134
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door DDD »

Wie had kunnen denken dat ik het nog eens zo roerend met Wim Anker eens zou zijn. En nog wel over de (onder)scheiding van kerk en staat.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Mara »

DDD schreef: Misschien zou een dominee daar eens een prekenserie moeten houden over het door ieder doen wat goed is in zijn ogen. Daar is meestentijds niet veel goeds van te verwachten. Anders dan van kritisch meedenken en meepraten. Dat kan een zinvolle bijdrage geven aan het openbare of kerkelijk gesprek.
Prof. Kater heeft daar meerdere malen over gepreekt. D.w.z. over de huidige crisis en hoe wij daar in zouden moeten staan.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33490
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Tiberius »

Hij heeft daarover recent nog een artikel in het RD gepubliceerd.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5655
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Dodo »

Erskinees schreef:Eens met Wim Anker.

(...) Of... enzovoorts.
Helemaal eens.
Onbegrijpelijk dat op dit forum eigengereidheid tegen de adviezen en regels van de overheid in, goedgekeurd wordt.
DDD
Berichten: 29134
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door DDD »

Mara schreef:
DDD schreef: Misschien zou een dominee daar eens een prekenserie moeten houden over het door ieder doen wat goed is in zijn ogen. Daar is meestentijds niet veel goeds van te verwachten. Anders dan van kritisch meedenken en meepraten. Dat kan een zinvolle bijdrage geven aan het openbare of kerkelijk gesprek.
Prof. Kater heeft daar meerdere malen over gepreekt. D.w.z. over de huidige crisis en hoe wij daar in zouden moeten staan.
Zeker, maar daar is de predikant op Urk niet op uitgezocht.
Plaats reactie