Mooi!Jantje schreef:Zeker, ik ben dat volkomen met je eens.
Moeten we dan ook maar niet meer naar de kanttekenaren verwijzen in onze gemeenten? Dat is toch een gezamenlijk ijkpunt. Ds. Hoogerland verwijst naar hun exegese. Ik kan me overigens niet herinneren dat hij ook een exegese heeft gegeven van Jesaja 55:1 en Openbaringen 22:17. Ik geloof ook niet dat dit direct te maken heeft met de visie op het genadeverbond.Jantje schreef:Het gaat me vooral om zijn visie op de teksten uit Johannes 3: 16, Jesaja 55: 1 en Openbaring 22: 17. De exegese van onder andere deze 3 teksten kan op geheel verschillende manieren uitgelegd worden. De preek van Maarten Luther (gepost door de gelijknamige forummer) is daar al een voorbeeld van. En gisterenavond haalde ds. W.A. Zondag dat ook in dat verband aan in de afscheidsdienst. Die verschillen in tekstuitleg, wat in wezen teruggaat tot de visie op het genadeverbond, zou binnen onze gemeenten meer geaccepteerd moet worden. Daarmee zeg ik overigens niet dat ik pleit voor afschaffing van de leeruitspraken van 1931 hieromtrent. Ik heb daar geen eenduidige mening en visie op, namelijk. Laten we in die zin de verschillen alsjeblieft maar niet zo dogmatisch uitvergroten. Dat is voor niets en niemand goed, zeker niet voor de jonge mensen in onze gemeenten die deze artikelenreeks lezen en daardoor toch wel vragen kunnen krijgen.
Weliswaar stem ik in dat exegese vrij is. Ik heb de preek van ds. Labee over Johannes 3:16 ook gehoord (live) en kon die exegese ook goed volgen. Maar in zijn preken komt niet wezenlijk een ander Godsbeeld naar voren dan ds. Hoogerland beschrijft.
Dat is in de aanbieding van het evangelie zeker zo. Anders konden we de kerk wel sluiten. Maar er is een verborgen raad van God, waarin de geschrevenen ten leven staan. Met voorbijgang van de vaten des toorns. En deze beide besluiten zijn (oh huiveringwekkende werkelijkheid) ter verheerlijking van Gods deugden. Want God is niet afhankelijk van de mens, of die ook op Gods nodiging wil ingaan. Nee, die kant wilde Dordt niet opgaan. En voor dat gevaar waarschuwt ds. Hoogerland.Jantje schreef:Hoe zie jij overigens de volgende zaak, als ik de visie van ds. Hoogerland naast een uitspraak van @eilander leg, als hij schrijft:eilander schreef:Dat betekent namelijk dat God ons behoud op het oog heeft, en wel elke hoorder!
Overigens hoor ik het aanbod van genade ook in ds. Hoogerlands preken. Maar het zijn twee zaken die je niet tegenover elkaar moet zetten. En die elkaar niet bijten. Zoals Valcke ook steeds opmerkt richting Amstelodamense. Trap niet in die val.