Gereformeerde Gemeenten

Erasmiaan

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Erasmiaan »

Jantje schreef:Zeker, ik ben dat volkomen met je eens.
Mooi!
Jantje schreef:Het gaat me vooral om zijn visie op de teksten uit Johannes 3: 16, Jesaja 55: 1 en Openbaring 22: 17. De exegese van onder andere deze 3 teksten kan op geheel verschillende manieren uitgelegd worden. De preek van Maarten Luther (gepost door de gelijknamige forummer) is daar al een voorbeeld van. En gisterenavond haalde ds. W.A. Zondag dat ook in dat verband aan in de afscheidsdienst. Die verschillen in tekstuitleg, wat in wezen teruggaat tot de visie op het genadeverbond, zou binnen onze gemeenten meer geaccepteerd moet worden. Daarmee zeg ik overigens niet dat ik pleit voor afschaffing van de leeruitspraken van 1931 hieromtrent. Ik heb daar geen eenduidige mening en visie op, namelijk. Laten we in die zin de verschillen alsjeblieft maar niet zo dogmatisch uitvergroten. Dat is voor niets en niemand goed, zeker niet voor de jonge mensen in onze gemeenten die deze artikelenreeks lezen en daardoor toch wel vragen kunnen krijgen.
Moeten we dan ook maar niet meer naar de kanttekenaren verwijzen in onze gemeenten? Dat is toch een gezamenlijk ijkpunt. Ds. Hoogerland verwijst naar hun exegese. Ik kan me overigens niet herinneren dat hij ook een exegese heeft gegeven van Jesaja 55:1 en Openbaringen 22:17. Ik geloof ook niet dat dit direct te maken heeft met de visie op het genadeverbond.

Weliswaar stem ik in dat exegese vrij is. Ik heb de preek van ds. Labee over Johannes 3:16 ook gehoord (live) en kon die exegese ook goed volgen. Maar in zijn preken komt niet wezenlijk een ander Godsbeeld naar voren dan ds. Hoogerland beschrijft.
Jantje schreef:Hoe zie jij overigens de volgende zaak, als ik de visie van ds. Hoogerland naast een uitspraak van @eilander leg, als hij schrijft:
eilander schreef:Dat betekent namelijk dat God ons behoud op het oog heeft, en wel elke hoorder!
Dat is in de aanbieding van het evangelie zeker zo. Anders konden we de kerk wel sluiten. Maar er is een verborgen raad van God, waarin de geschrevenen ten leven staan. Met voorbijgang van de vaten des toorns. En deze beide besluiten zijn (oh huiveringwekkende werkelijkheid) ter verheerlijking van Gods deugden. Want God is niet afhankelijk van de mens, of die ook op Gods nodiging wil ingaan. Nee, die kant wilde Dordt niet opgaan. En voor dat gevaar waarschuwt ds. Hoogerland.

Overigens hoor ik het aanbod van genade ook in ds. Hoogerlands preken. Maar het zijn twee zaken die je niet tegenover elkaar moet zetten. En die elkaar niet bijten. Zoals Valcke ook steeds opmerkt richting Amstelodamense. Trap niet in die val.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Erasmiaan schreef:Moeten we dan ook maar niet meer naar de kanttekenaren verwijzen in onze gemeenten?
Zeker wel! Zonder uitzondering!
Erasmiaan schreef:Weliswaar stem ik in dat exegese vrij is. Ik heb de preek van ds. Labee over Johannes 3:16 ook gehoord (live) en kon die exegese ook goed volgen. Maar in zijn preken komt niet wezenlijk een ander Godsbeeld naar voren dan ds. Hoogerland beschrijft.
Ik hoor ook geen ander Godsbeeld gelukkig. Kun je uitleggen wat die exegese inhield? Daar heb ik wel benieuwd naar.
Erasmiaan schreef:Dat is in de aanbieding van het evangelie zeker zo. Anders konden we de kerk wel sluiten. Maar er is een verborgen raad van God, waarin de geschrevenen ten leven staan. Met voorbijgang van de vaten des toorns. En deze beide besluiten zijn (oh huiveringwekkende werkelijkheid) ter verheerlijking van Gods deugden. Want God is niet afhankelijk van de mens, of die ook op Gods nodiging wil ingaan. Nee, die kant wilde Dordt niet opgaan. En voor dat gevaar waarschuwt ds. Hoogerland.
Als het in dat verband geschreven is, kan ik het artikel wel beter plaatsen dan eerst. Dat gebaar is in onze dagen zeer groot, als we zien op allerlei activistische winden van leer.
Erasmiaan schreef:Overigens hoor ik het aanbod van genade ook in ds. Hoogerlands preken. Maar het zijn twee zaken die je niet tegenover elkaar moet zetten. En die elkaar niet bijten. Zoals Valcke ook steeds opmerkt richting Amstelodamense. Trap niet in die val.
Ik hoor dat aanbod ook in zijn prediking, al is het helaas al enige tijd geleden dat ik hem hoorde. Deze zaken zijn inderdaad moeilijk. Maar ik hoop, hoewel dat deze zaken zeer belangrijk zijn voor ons aller leven, het grootste vraagstuk in ons leven mag zijn of wij op goede gronden mogen weten, tot de uitverkoren Kerk te horen. En ik trap niet in een val waarin de verwerping ontkent wordt. Ik vind het heel erg dat die gedachte op dit forum postvat. Daar zou ds. Hoogerland nog wel wat meer over kunnen schrijven.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

@Jantje: er stond een link in dit topic naar een preek van ds. Labee op Prekenweb. Die heb ik niet gehoord, maar wel een preek van hem over dezelfde tekst in diezelfde periode. Dat is al erg lang geleden.
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Ds. Labee neemt duidelijk afstand van de visie zoals die door Ds. Hoogerland wordt voorgestaan en verkondigd.
Ds. Labee doet dat evenwichtig en op zijn karakteristieke manier.

De visie van Ds. Hoogerland is een leer die in beperkte mate in de GG wordt gepreekt en voorgestaan.
In de theologie heeft deze visie nauwelijks breedte gehad.
Slechts bij de hypercalvinisten.

Ik word overigens wel moe van het samenpraten van twee tegengestelde visies, zoals hier nu weer gebeurd.

Zaken die verschillend zijn die zijn niet hetzelfde.

Wat betreft Godsbeeld, God is een verterend vuur én een God die liefde is.
Die goddelijke liefde laat zich niet verklaren.
Gods eigenschappen van haat tegen de zonde en zijn goddelijke liefde komen samen in Christus offer.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
samanthi

Bericht door samanthi »

Johann Gottfried Walther schreef:Ds. Labee neemt duidelijk afstand van de visie zoals die door Ds. Hoogerland wordt voorgestaan en verkondigd.

De visie van Ds. Hoogerland is een leer die in beperkte mate in de GG wordt gepreekt en voorgestaan.

Ik word overigens wel moe van het samenpraten van twee tegengestelde visies, zoals hier nu weer gebeurd.

Gods eigenschappen van haat tegen de zonde en zijn goddelijke liefde komen samen in Christus offer.
Dat laatste is het allergrootste wonder die je kan bedenken, Hij kon de zonden niet ongestraft laten, daarom gaf Hij Zijn Zoon. Daarom kunnen wij zalig worden.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Susan

Bericht door Susan »

Dit is echt een Gergemiaanse aangelegenheid, of niet? :hi Mensen die de Saambinder niet hebben gelezen kunnen er niet echt over meepraten. Wat ik wel weet, is dat het over de uitverkiezing gaat en dat de neuzen niet dezelfde kant op staan.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Susan schreef:Dit is echt een Gergemiaanse aangelegenheid, of niet? :hi Mensen die de Saambinder niet hebben gelezen kunnen er niet echt over meepraten. Wat ik wel weet, is dat het over de uitverkiezing gaat en dat de neuzen niet dezelfde kant op staan.
Precies. Daarom heet het draadje ook: Gereformeerde Gemeenten. :nananere

En GerGemmers houden er inderdaad van om alles zo breed mogelijk uit te meten. Ik vermoed dat dit forum anders geen bestaansrecht meer had, als de GerGemmers niet meer vertegenwoordigd zouden zijn.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Susan

Bericht door Susan »

Jantje schreef:
Susan schreef:Dit is echt een Gergemiaanse aangelegenheid, of niet? :hi Mensen die de Saambinder niet hebben gelezen kunnen er niet echt over meepraten. Wat ik wel weet, is dat het over de uitverkiezing gaat en dat de neuzen niet dezelfde kant op staan.

En GerGemmers houden er inderdaad van om alles zo breed mogelijk uit te meten. Ik vermoed dat dit forum anders geen bestaansrecht meer had, als de GerGemmers niet meer vertegenwoordigd zouden zijn.
Ik vind het knap: zo breed uitmeten over wat dominees zeggen of schrijven. Ook dat jullie alles spiegelen aan belijdenisgeschrift en kanttekening. :livre
Amstelodamense

Bericht door Amstelodamense »

Jantje schreef:
Bezorgd schreef:
Amstelodamense schreef:
Hollander schreef:Graag wil ik een leestip geven voor een eenvoudig en zeer evenwichtig boek, wanneer het gaat over hoofdstuk 1 van de DL. De prijs zal voor niemand een struikelblok kunnen zijn. Mocht dat wel zo zijn, dan hoor ik dat graag per PB, er is vast iets te regelen.

Neem en lees: dit boekje
Dank Hollander, die ga ik bestellen!

Deze serie preken is ook zeer aan te bevelen: https://www.prekenweb.nl/nl/Zoeken?Gebe ... eerOp=Boek
Jammer dat @Amstelodamense ook hier met twee maten meet en niet ingaat op mijn aanbeveling van het boek Zonder ons, in ons, van ds. A. Moerkerken.
:jongle
Amstelodamense

Susan schreef:
Jantje schreef:

Ik vind het knap: zo breed uitmeten over wat dominees zeggen of schrijven. Ook dat jullie alles spiegelen aan belijdenisgeschrift en kanttekening. :livre
Laatst gewijzigd door Amstelodamense op 30 sep 2019, 20:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Amstelodamense

Amstelodamense schreef:
Susan schreef:
Jantje schreef:

Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Susan schreef:
Jantje schreef:

Het punt is dat dat laatste nou juist niet geldt voor sommigen, en dat daarom deze discussie losbarstte.

@Amstelodamense, je reactie zegt genoeg. Erg jammer!
Laatst gewijzigd door Jantje op 30 sep 2019, 20:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Susan

Bericht door Susan »

Jantje schreef:
Susan schreef:
Jantje schreef:

Het punt is dat dat laatste nou juist niet geldt voor sommigen, en dat daarom deze discussie losbarste.

@Amstelodamense, je reactie zegt genoeg. Erg jammer!
Ik noemde expres de Bijbel niet. Weinig Bijbel, groot portie belijdenisgeschrift en kanttekening.
Laatst gewijzigd door Susan op 30 sep 2019, 20:48, 1 keer totaal gewijzigd.
GGotK

Bericht door GGotK »

Johann Gottfried Walther schreef:Ds. Labee neemt duidelijk afstand van de visie zoals die door Ds. Hoogerland wordt voorgestaan en verkondigd.

Ik heb de bewuste preek van ds Labee gehoord op prekenweb.
Zowel ds Labee als ds Hoogerland (in zijn artikel) zeggen dat het woord wereld (kosmos) inderdaad betekent de gehele geschapen wereld (Gods juweel). Beiden zeggen uitdrukkelijk dat dit niet betekent dat God allen lief heeft. Ds Labee laat het woord kosmos als de gehele geschapen wereld staan en ds Hoogerland komt tot de conclusie dat dit woord uiteindelijk praktisch in de uitwerking toch het uitverkoren zaad betekent.

Ik mag trouwens aannemen dat de redacteuren van de SB (waaronder dus ds Labee) dit artikel hebben gelezen voor plaatsing?
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

@Susan,
Dat voorbeeld is slecht. Ik heb namelijk een verschrikkelijke hekel aan het discussiëren met mensen die een discussie doodslaan met de mededeling dat zij alleen uit de Bijbel een voorbeeld willen en afhaken als er een Kanttekening, een passage uit een Belijdenisgeschrift of een mening van een bekende oudvader in de discussie wordt gebruikt. Laten we die kant maar niet opgaan, ook niet ergens elders op het forum.
Laatst gewijzigd door Jantje op 30 sep 2019, 21:14, 2 keer totaal gewijzigd.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Plaats reactie