Welk boek ben jij nu aan het lezen?

DDD
Berichten: 29134
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door DDD »

Herman schreef: 30 jun 2023, 16:32
DDD schreef: 30 jun 2023, 10:12 Wat heeft hij te melden? Ik zat nog een jaar bij hem in de klas.
Hij maakt een aantal punten waarin jij je wel zal herkennen. 1. Spreek actuele taal die weer begrepen wordt als authentiek en niet als stereotype. 2. Verhoog het niveau van de informatiewaarde 3. Spreek de gemeente niet als mensen die horen bij vastgestelde categorieën, maar laat de verkondiging levend en aan allen plaatsvinden.

Hij legt een zere plek bij de juiste bevindelijke preek, door uit een preek van ds. P. Honcoop (1964) te citeren en daaruit te concluderen dat daar sprake is van het onder woorden brengen van echte vreugde.

Ik vond niet alle gedeelten even sterk. Juist de Taäle Kanaäns zorgt voor een jargon dat het onbeschrijfelijke van een Godsontmoeting toch een taal geeft. Daarbij maak ik de kanttekening dat veel staande uitdrukkingen al niet meer gebruikt worden.

Speciaal voor @Maanenschijn is er ook een nog paragraaf over notities maken in de dienst. :D
Met die drie adviezen ben ik het wel eens. Maar dat vereist wel dat iemand beschikt over de mogelijkheid om zelf na te denken. Dat is ook lang niet iedereen gegeven. Het napraten van iemand anders is eenvoudiger dan zelf iets zinnigs zeggen, zeker als je wel over een goed verbaal geheugen beschikt. En dat laatste is wellicht belangrijk in de selectieprocedure.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6575
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Posthoorn »

De door mij genoemde hoofdstukken zijn wel de beste. De hoofdstukken van Van der Knijff vind ik niet zo boeiend, met al dat getel. En in het laatste hoofdstuk krijgt prof. Van Ruler spontaan andere voornamen toebedeeld. Als er dan zo nodig voornamen moeten worden gebruikt, doe het dan goed.

Verder valt mij vaker op dat van nog levende personen de roepnaam, maar van overleden personen de doopnamen gebruikt worden. Is dat een soort afspraak of zo?
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9370
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door parsifal »

huisman schreef: 06 apr 2023, 21:40
parsifal schreef: 06 apr 2023, 21:31
parsifal schreef: 04 apr 2023, 13:34
huisman schreef: 04 apr 2023, 11:27
Ik lees ze inderdaad in het Engels. Ik luister veel naar "The Rest is History" podcast die gepresenteerd wordt door Tom Holland en Dominic Sandbrook en zo raakte ik geinteresseerd in die boeken. Persian Fire wil ik ook nog lezen. Het is echt verbazingwekkend hoe wij zo geobserdeerd zijn door de Griekse beschaving terwijl Griekenland lang maar een onbeduidend grensgebied was voor de Perzen.
Ik zag trouwens vandaag dat in juli zijn boek "Pax" uitkomt, het vervolg op Rubicon en Dynasty.
Bedankt. …..en gevonden. https://www.bruna.nl/boeken/pax-9789025316488
Ik las op Twitter dat Tom Holland het Romeinse rijk tot en met Justianus wil behandelen in boeken. Er staan dus nog aardig wat meer boeken in de serie op het programma.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
-DIA-
Berichten: 32907
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door -DIA- »

Twee boeken tegelijk (om en om)
1. De man uit het land Uz, van ds. J. Mijnders
2. Brieven van Theodorus van der Groe
© -DIA- 18-05-2024: 32800
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4818
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Iemand de boeken van Prof Vitringa (1659 -1722) over Openbaring: gelezen?
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
refomart
Inactief
Berichten: 284
Lid geworden op: 17 dec 2022, 10:33

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door refomart »

Johann Gottfried Walther schreef: 01 jul 2023, 10:30 Iemand de boeken van Prof Vitringa (1659 -1722) over Openbaring: gelezen?
Die boeken zijn niet ruim beschikbaar en te verkrijgen. Of doel je op de uitgave van ‘De Boekenstek’?
Dat is geen heruitgave van de boeken van Vitringra. Hun uitgave geeft een beknopte weergave in de vorm van een parafrase opgesteld door Ir. Van der Kooij.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4818
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Johann Gottfried Walther »

refomart schreef: 01 jul 2023, 11:17
Johann Gottfried Walther schreef: 01 jul 2023, 10:30 Iemand de boeken van Prof Vitringa (1659 -1722) over Openbaring: gelezen?
Die boeken zijn niet ruim beschikbaar en te verkrijgen. Of doel je op de uitgave van ‘De Boekenstek’?
Dat is geen heruitgave van de boeken van Vitringra. Hun uitgave geeft een beknopte weergave in de vorm van een parafrase opgesteld door Ir. Van der Kooij.
Ow bedankt, ik wist niet dat het een beknopte weergave in vorm van parafrase was.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1435
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Marck »

Waarheid in het binnenste, van J. Verschuir en Der vromen ondervinding, van Lambertus Myseras.
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1435
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Marck »

parsifal schreef: 06 jun 2023, 08:52
Hendrikus schreef: 05 jun 2023, 23:04
parsifal schreef: 05 jun 2023, 22:58
Marck schreef: 05 jun 2023, 15:51 De Heiligmaking van Ridderus
En wie is de schrijver? :) of bestaat de titel uit minder dan vier woorden?
Iets van vragen naar de bekende weg :hum
Kwam een beetje voort uit een som die rond ging op sociale media, waar verschillende antwoorden mogelijk waren. In taal heb je ook van dit soort dubbelzinnigheden en dit is er een van.

Zelf nog steeds met Tom Holland's boeken bezig.
Ik kan je de boeken van Ridderus aanraden. Recent ook zijn Dagelijkse huiscatechisaties opgespoort. Drie deeltjes: morgen, middag en avond oefeningen. In de vraag en antwoord vorm. Best interessant hoe hij dat aanpakt.
-DIA-
Berichten: 32907
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door -DIA- »

Marck schreef: 01 jul 2023, 21:58 Waarheid in het binnenste, van J. Verschuir en Der vromen ondervinding, van Lambertus Myseras.
Die is heel ontdekkend en onderwijzend. Veel is hier uit de praktijk van het pastorale werk te leren. Myseras was 'maar een gewoon' lid van de gemeente van Vlissingen, waar toen veel geoefend volk van God was. Toch is dit eenvoudige werk velen tot zegen geweest. Het waren 5 delen (als ik het goed heb), die nu in 1 band zijn verschenen.
© -DIA- 18-05-2024: 32800
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1435
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Marck »

-DIA- schreef: 01 jul 2023, 22:29
Marck schreef: 01 jul 2023, 21:58 Waarheid in het binnenste, van J. Verschuir en Der vromen ondervinding, van Lambertus Myseras.
Die is heel ontdekkend en onderwijzend. Veel is hier uit de praktijk van het pastorale werk te leren. Myseras was 'maar een gewoon' lid van de gemeente van Vlissingen, waar toen veel geoefend volk van God was. Toch is dit eenvoudige werk velen tot zegen geweest. Het waren 5 delen (als ik het goed heb), die nu in 1 band zijn verschenen.
Er is een totaal uitgave https://www.hertog.nl/artikel/978905551 ... ervinding/

Ik heb zelf het eerste boek, welke dezelfde titel heeft als het geheel.
-DIA-
Berichten: 32907
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door -DIA- »

Marck schreef: 03 jul 2023, 11:34
-DIA- schreef: 01 jul 2023, 22:29
Marck schreef: 01 jul 2023, 21:58 Waarheid in het binnenste, van J. Verschuir en Der vromen ondervinding, van Lambertus Myseras.
Die is heel ontdekkend en onderwijzend. Veel is hier uit de praktijk van het pastorale werk te leren. Myseras was 'maar een gewoon' lid van de gemeente van Vlissingen, waar toen veel geoefend volk van God was. Toch is dit eenvoudige werk velen tot zegen geweest. Het waren 5 delen (als ik het goed heb), die nu in 1 band zijn verschenen.
Er is een totaal uitgave https://www.hertog.nl/artikel/978905551 ... ervinding/

Ik heb zelf het eerste boek, welke dezelfde titel heeft als het geheel.
Dat klopt. Ik heb alle 5 delen in één band.
© -DIA- 18-05-2024: 32800
merel
Berichten: 10138
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door merel »

Het nieuwe boek van Isabel Allende ; de wind kent mijn naam.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12250
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Herman »

Christine Kooi, Reformatie in de Lage Landen
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17636
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door huisman »

Zout van de zee. Ruta Sepetys………indrukwekkend.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Plaats reactie