Als een schrijver iets in de openbaarheid brengt, mag je daar in het openbaar iets over zeggen. Over de motieven van de schrijver weet ik niet veel, maar over wát ze schrijft, kan ik wel - in het openbaar - iets zeggen. Verleren we het een beetje in onze kring om goed goed te noemen en kwaad kwaad?Josephus schreef:Of dat advies braaf is, weet ik niet. Maar ik vind het wel zo fatsoenlijk om dit soort dingen eerst na te vragen vóór je ze in de openbaarheid gooit, zeker nu het toch min of meer gaat om beschuldigingen.Afgewezen schreef:Sjoh, wat een braaf advies. Nee Josephus, je sluit je ogen nu voor de werkelijkheid. Heel flauw om op deze wijze dingen goed te gaan praten, om geen sterker woord te gebruiken.
Ja, als het erom gaat de zuil af te kraken, dan is het geen probleem. Maar als iemand zich in een boek echt afzet tegen het geloof, dan wordt daar ineens heel behoedzaam mee omgegaan. Dat is toch vreemd?
Zoals ik al zei, het gaat hier niet uitsluitend over ervaring. In dat geval kun je van geen enkel boek meer wat zeggen, want ja, dan gaat het niet over het boek, maar over jouw ervaring. Zo is het toch niet.Josephus schreef:En verder praat ik niets goed. Maar wat bij jou niet door schijnt te dringen, is dat jouw ervaring niet per se de enige juiste hoeft te zijn. En dat iemand die een andere ervaring heeft dan jij, dus niet per se naïef is of zijn of haar ogen sluit voor de werkelijkheid. Dat mag je uiteraard wel vinden, maar daarmee plaats je jezelf eigenlijk een beetje boven de discussie in plaats van erin.