Een flinke scheut azijn maar? Ik neem altijd een hele liter.
Zeepbakje gebruik ik nooit, ik heb wasbolletjes.
Een flinke scheut azijn maar? Ik neem altijd een hele liter.
De was lang en nat blijven liggen?Martijn schreef:De oorzaak kan zijn dat de was nat in de wasbox/mand ligt. Dan gaat het stikken en het kan zelfs gaan schimmelen. Zelfs na het wassen ruikt het dan niet lekker. De zwarte spikkels kunnen schimmel vlekken zijn.Orchidee schreef:Ondanks regelmatig op 95gr een programma met soda en/of azijn laten draaien, heb ik toch last van geurtjes en zwarte spikkels op mijn was![]()
Ik was 4/5x in de week een grote was op 60gr met wasPOEDER
2x p/wk een donkere was op 40gr
En verder draai ik iedere dag wel 1/2 kleine/fijne wasjes en dat doe ik dan wel met een beetje vloeibaar wasmiddel.
Wat zou de oorzaak kunnen zijn?
Wat zou ik er zelf aan kunnen doen?
Als je je machine regelmatig op 95 graden met soda of azijn draait dan is hij vanbinnen helemaal schoon en is ook alle kalk weg uit je machine.
Geldt dat ook voor producenten die vrijwel identieke wasmiddelen onder verschillende namen 'vermarkten' ?DDD schreef:Een combinatie van vloeibaar en poederwasmiddel is in het algemeen niet goed, zeker niet als je niet extra spoelt. Dat kan vlekjes veroorzaken omdat de wasmiddelen op elkaar reageren. Het beste is alles van één productenlijn te gebruiken, dat vermindert de kans ook erg. Ik gebruik alleen lidl-wasmiddel, maar in het studentenhuis waar ik woonde was dit ook een probleem, totdat we doorkregen wat de oorzaak was. Gewoon één wasmiddel(serie) gebruiken, en daarmee was het over.
Daar zijn de meningen ook over verdeeld. Ik ben zelf niet zo enthousiast over de geconcentreerde versie, ik denk dat je dan toch snel te veel wasmiddel gebruikt.merel schreef:Ik begreep wel dat vloeibaar wasmiddel sowieso slechter is voor de wasmachine zelf.
Ik gebruik een wasbol omdat het bakje dan schoon blijft. Ook doseer je dan vaak gerichter.Dodo schreef:Is het echt beter een wasbol te gebruiken? Ik doe vloeibaar in het bakje, en als ik de machine aanzet spoelt dat meteen weg met water. Waarom is een wasbol dan beter?
Ik las dit in de blog van Teunie:merel schreef:Bij de bonte (donkere) was merk ik soms nog wel eens geurtjes. Ik las op internet dat dat met bacteriegroei te maken kan hebben. Donkere was is toch vaak ondergoed, spijkergoed en sportkleding. Deze was draai je nl op 30 of 40 graden
Natuurlijk. Dan heb je minder kans of vermenging van wasmiddelen uit een eerdere was.Dodo schreef:Is het echt beter een wasbol te gebruiken? Ik doe vloeibaar in het bakje, en als ik de machine aanzet spoelt dat meteen weg met water. Waarom is een wasbol dan beter?
Tja, zou kunnen.merel schreef:@ mara het ligt niet aan de leeftijd van de machine. Deze is nl nog maar drie jaar oud. De donkere bonte was bevat ook sportspullen en dat ruikt op den duur. Azijn doet wonderen
Als je water op laat drogen, wordt het roze of grijzig. Dat zie je in een douchecabine ook die niet goed schoongehouden wordt.DDD schreef:Is er nu sprake van vetluis of van vlekjes in de kleding? Want dat zijn wel twee andere problemen. De ene heeft in het algemeen te maken met op een te lage temperatuur wassen en de andere met op elkaar reagerende wasmiddelen.