Huishouden en dat soort zaken..

Mara

Re: Huishouden en dat soort zaken..

Bericht door Mara »

Een flinke scheut azijn maar? Ik neem altijd een hele liter.
Zeepbakje gebruik ik nooit, ik heb wasbolletjes.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Orchidee

Bericht door Orchidee »

Martijn schreef:
Orchidee schreef:Ondanks regelmatig op 95gr een programma met soda en/of azijn laten draaien, heb ik toch last van geurtjes en zwarte spikkels op mijn wasAfbeelding
Ik was 4/5x in de week een grote was op 60gr met wasPOEDER
2x p/wk een donkere was op 40gr
En verder draai ik iedere dag wel 1/2 kleine/fijne wasjes en dat doe ik dan wel met een beetje vloeibaar wasmiddel.
Wat zou de oorzaak kunnen zijn?
Wat zou ik er zelf aan kunnen doen?
De oorzaak kan zijn dat de was nat in de wasbox/mand ligt. Dan gaat het stikken en het kan zelfs gaan schimmelen. Zelfs na het wassen ruikt het dan niet lekker. De zwarte spikkels kunnen schimmel vlekken zijn.
Als je je machine regelmatig op 95 graden met soda of azijn draait dan is hij vanbinnen helemaal schoon en is ook alle kalk weg uit je machine.
De was lang en nat blijven liggen?
Daar krijgt het hier de kans niet voor :D

Het is dan ook echt geen schimmel, ik weet wel hoe dat eruit ziet :huhu
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
DDD

Bericht door DDD »

Een combinatie van vloeibaar en poederwasmiddel is in het algemeen niet goed, zeker niet als je niet extra spoelt. Dat kan vlekjes veroorzaken omdat de wasmiddelen op elkaar reageren. Het beste is alles van één productenlijn te gebruiken, dat vermindert de kans ook erg. Ik gebruik alleen lidl-wasmiddel, maar in het studentenhuis waar ik woonde was dit ook een probleem, totdat we doorkregen wat de oorzaak was. Gewoon één wasmiddel(serie) gebruiken, en daarmee was het over.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:Een combinatie van vloeibaar en poederwasmiddel is in het algemeen niet goed, zeker niet als je niet extra spoelt. Dat kan vlekjes veroorzaken omdat de wasmiddelen op elkaar reageren. Het beste is alles van één productenlijn te gebruiken, dat vermindert de kans ook erg. Ik gebruik alleen lidl-wasmiddel, maar in het studentenhuis waar ik woonde was dit ook een probleem, totdat we doorkregen wat de oorzaak was. Gewoon één wasmiddel(serie) gebruiken, en daarmee was het over.
Geldt dat ook voor producenten die vrijwel identieke wasmiddelen onder verschillende namen 'vermarkten' ?

Denk aan het duo: Robijn/Omo
Of bv. Persil/Dixan
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
refo

Bericht door refo »

Onze expert heeft nooit problemen met luchtjes of vlekken. Er zijn wel tabletten voor, maar die worden vergeten. Ook 95graden wordt eigenlijk nooit gedaan. Wordt ook vergeten.

Wasmiddel is altijd vloeibaar met bol bij de was. Niet via t bakkie. Merken verschillen. Net wat in de aanbieding is bij Gamma, Kruitvat, outlet.
helma

Bericht door helma »

Ik sluit me aan bij de expert van Refo. Alleen gebruik ik meestal poeder. Mijn wasmachine draait minimaal 2 wassen per dag, en is al 17 jaar oud.
DDD

Bericht door DDD »

Maar zolang je geen combinatie van vloeibaar en poeder gebruikt, is er voor zover ik weet, vrijwel nooit een probleem. In principe moeten mijns inziens de vloeibare en vaste wasmiddelen van één serie ook tegelijkertijd kunnen worden gebruikt.

Een wasbol helpt natuurlijk al. Want vooral bij vloeibaar wasmiddel blijft anders veel residu achter in de wasmachine. En standaard extra spoelen scheelt ook dit soort problemen.

@DIA: ik neem aan dat soortgelijke wasmiddelen bij elkaar ook geen probleem opleveren. Maar dat weet ik niet zeker.
merel

Bericht door merel »

Ik heb dit ook nog nooit gehad. Ik wissel ook nog wel eens van merk wasmiddel. Momenteel was ik met Ariël ( bonte was) en wasmiddel van de Lidl ( witte was). Voor de wolwas gebruik ik vloeibaar wasmiddel met wasverzachter. Ik was regelmatig een handdoeken was op 95C en anders de handdoeken op 60C.
Bij de bonte (donkere) was merk ik soms nog wel eens geurtjes. Ik las op internet dat dat met bacteriegroei te maken kan hebben. Donkere was is toch vaak ondergoed, spijkergoed en sportkleding. Deze was draai je nl op 30 of 40 graden. Als ik dat merk draai ik het nogmaals met (een halve fles) azijn en dan zijn de geurtjes weg.
Ik begreep wel dat vloeibaar wasmiddel sowieso slechter is voor de wasmachine zelf.
Dodo

Bericht door Dodo »

Is het echt beter een wasbol te gebruiken? Ik doe vloeibaar in het bakje, en als ik de machine aanzet spoelt dat meteen weg met water. Waarom is een wasbol dan beter?
Mara

Bericht door Mara »

merel schreef:Ik begreep wel dat vloeibaar wasmiddel sowieso slechter is voor de wasmachine zelf.
Daar zijn de meningen ook over verdeeld. Ik ben zelf niet zo enthousiast over de geconcentreerde versie, ik denk dat je dan toch snel te veel wasmiddel gebruikt.
Dodo schreef:Is het echt beter een wasbol te gebruiken? Ik doe vloeibaar in het bakje, en als ik de machine aanzet spoelt dat meteen weg met water. Waarom is een wasbol dan beter?
Ik gebruik een wasbol omdat het bakje dan schoon blijft. Ook doseer je dan vaak gerichter.
Ik had een proefverpakking van die pods, half poeder, half vloeibaar (ze zagen er prachtig uit met al die kleurtjes) maar in de praktijk is het niks. Soms vond ik langs de rubber rand nog een stukje half gesmolten plastic.
merel schreef:Bij de bonte (donkere) was merk ik soms nog wel eens geurtjes. Ik las op internet dat dat met bacteriegroei te maken kan hebben. Donkere was is toch vaak ondergoed, spijkergoed en sportkleding. Deze was draai je nl op 30 of 40 graden
Ik las dit in de blog van Teunie:

Ik heb ontdekt, dat de nieuwe wasmachine veel schoner wast, dan mijn oude. Waarschijnlijk was die toch al wel langer niet helemaal goed meer. Vooral als ik donkere was draaide, rook het wasgoed na het wassen niet altijd helemaal fris. Ik dacht, dat dat kwam, doordat er hier een paar pubers rondlopen, die verschrikkelijke zweetsokken kunnen produceren en ook soms last hebben van een doordringende zweetlucht. Ik mopperde dan, dat die lucht er zelfs na het wassen nog niet helemaal uit was. Ik experimenteerde met een ander wasmiddel. Gebruikte de laatste weken zelfs wasverzachter. Dat heb ik normaal nooit in huis, maar nu hoopte ik op een lekker geurige was. Het blijkt nu dus aan mijn oude wasmachientje te hebben gelegen! Het wasgoed wat gisteren uit m´n nieuwe apparaat kwam, ruikt frisser dan fris. Gewoon met goedkoop wasmiddel en zonder wasverzachter.
En de wasmachinemeneer adviseerde om baddoeken, washandjes en ondergoed op 90 graden te wassen.

Best vreemd dan dat je door wasmiddelfabrikanten overgehaald wordt om hun merk te kopen want dat wast al op 15 graden schoon.
En er bestaan dus mensen die daarom alles op 30 gr. wassen.

Witte was is bij mij echt wit, ik doe daar daar geen licht gekleurde spulletjes bij. Ik was sowieso op kleur gesorteerd.
Ik had altijd zakjes reckitt blauw voor de witte was, maar die zijn nog maar heel moeilijk te verkrijgen.
DDD

Bericht door DDD »

Dodo schreef:Is het echt beter een wasbol te gebruiken? Ik doe vloeibaar in het bakje, en als ik de machine aanzet spoelt dat meteen weg met water. Waarom is een wasbol dan beter?
Natuurlijk. Dan heb je minder kans of vermenging van wasmiddelen uit een eerdere was.
DDD

Bericht door DDD »

@Orchidee:

Is er nu sprake van vetluis of van vlekjes in de kleding? Want dat zijn wel twee andere problemen. De ene heeft in het algemeen te maken met op een te lage temperatuur wassen en de andere met op elkaar reagerende wasmiddelen.
merel

Bericht door merel »

@ mara het ligt niet aan de leeftijd van de machine. Deze is nl nog maar drie jaar oud. De donkere bonte was bevat ook sportspullen en dat ruikt op den duur. Azijn doet wonderen
Mara

Bericht door Mara »

merel schreef:@ mara het ligt niet aan de leeftijd van de machine. Deze is nl nog maar drie jaar oud. De donkere bonte was bevat ook sportspullen en dat ruikt op den duur. Azijn doet wonderen
Tja, zou kunnen.
Ik heb mijn moeder er vroeger nooit over gehoord met haar langzaamwasser.
Afbeelding

Toen het echt niet meer ging kocht ze een wascombinatie, een zgn. halfautomaat, ze vond zo'n automaat helemaal niks.
Ik moet er niet aan denken, een hele dag (de maandag) te moeten besteden om de was schoon te krijgen en dan was ie nog niet droog.
Overal droogrekjes, als het buiten regende.
DDD schreef:Is er nu sprake van vetluis of van vlekjes in de kleding? Want dat zijn wel twee andere problemen. De ene heeft in het algemeen te maken met op een te lage temperatuur wassen en de andere met op elkaar reagerende wasmiddelen.
Als je water op laat drogen, wordt het roze of grijzig. Dat zie je in een douchecabine ook die niet goed schoongehouden wordt.
Dat gebeurt dan ook in het bakje van de wasmachine. Met bacterie of schimmelgroei krijg je dan problemen met de was.
Bakje kun je af en toe in de vaatwasser mee laten draaien.
Ezen

Bericht door Ezen »

Googelen levert een aantal reacties op van wasmiddelen en wasmachinefabrikanten.
Tussen binnen en buitentrommel zitten resten wasmiddel verstopt. Vanaf een jaar of drie gaan die zwarte vlekjes geven.
Die resten kunnen eruit gehaald met azijn of gewoon heel heet spoelen zonder was erin. Vaatwasblokkies helpen niet, want daar zit ook zeep in.
Wasbol is beter. Dan komt het nieuwe wasmiddel nietin contact met de resten die er in verstopt zijn.
Spitten en niet moe worden.
Plaats reactie