Toeschouwer schreef:Ik ga graag door de week wel eens naar een bijbelstudie, zoals afgelopen zaterdag.
Het was een studie over de 7 openbaringen van God aan Abraham.
albion schreef:Nee, je kunt drie keer naar de kerk als je dat wilt. :|
OK, bij ons kun je vijf keer als je dat wilt. :shock:
waaaatttt??? egt waar
5 keer?
In Rijssen kunt dat wel op meerder manieren proberen: 5x Ger.Gem.in Ned. 8.45(Binnen verband), 10,45(buiten verband), 14.00(binnen), 16.30(buiten) en 19.00(binnen). Of kerkverband-hoppend: 9.00(Westerkerk-PKN) 11.00(Westerkerk-HHK), 15.00(Westerkerk-PKN), 16.45(Sion-PKN) en 18.30(Noorderkerk GG). Beetje raar, maar het is mogelijk
Gijs83 schreef:
In Rijssen kunt dat wel op meerder manieren proberen: 5x Ger.Gem.in Ned. 8.45(Binnen verband), 10,45(buiten verband), 14.00(binnen), 16.30(buiten) en 19.00(binnen). Of kerkverband-hoppend: 9.00(Westerkerk-PKN) 11.00(Westerkerk-HHK), 15.00(Westerkerk-PKN), 16.45(Sion-PKN) en 18.30(Noorderkerk GG). Beetje raar, maar het is mogelijk
in het laatste geval pak je van alles wát mee............
Het gaat over de preek die je gehoord hebt. Nu heb ik afgelopen zondag wel 2 preken gehoord, maar zoals vermeld ook een studiedag over Abraham bijgewoond.
Dan kreeg ik de waarschuwing pas op, want dit is alverzoening.
Als je dat nog eens beluistert, dan heb ik dat niet gehoord, wel dat God met elk mens tot Zijn doel komt.
Dat belijden denk ook de bevindelijk Gereformeerden, dat God de alleen zeggenschap heeft, de mens is passief.
En God volvoert Zijn plan. Dat het toch wel eens iets anders kan wezen dan dat wij altijd geleerd hebben lees ik in Openbaring 22:2, dan is daar het nieuwe Jeruzalem al neergedaald uit de hemel, dan is daar de boom des levens weer, en de bladeren van die boom zijn tot genezing van de heidenen (volken).
Daar is toch iets waar wij weinig zicht op hebben.
Mijn vraag aan jullie, wat voor toestand wordt daar beschreven. Ik kan het niet anders lezen, dat daar de nieuwe hemel en aarde is, en dan toch nog heidenen die genezen moeten worden?
Ik heb daar nog nooit over horen preken, maar dit een toch een verhaal waar je niet over uitgedacht raakt.
Ik denk dat het daar over het 1000jarig rijk gaat, Toeschouwer, want idd, het is nog niet de situatie van de nieuwe hemel en nieuwe aarde, dan zouden er geen heidenen meer zijn.
Maar ja, daar raak je weer een heikel punt........
Ik neem het zoals het er staat.
Toeschouwer schreef:Het gaat over de preek die je gehoord hebt. Nu heb ik afgelopen zondag wel 2 preken gehoord, maar zoals vermeld ook een studiedag over Abraham bijgewoond.
Dan kreeg ik de waarschuwing pas op, want dit is alverzoening.
Als je dat nog eens beluistert, dan heb ik dat niet gehoord, wel dat God met elk mens tot Zijn doel komt.
Dat belijden denk ook de bevindelijk Gereformeerden, dat God de alleen zeggenschap heeft, de mens is passief.
En God volvoert Zijn plan. Dat het toch wel eens iets anders kan wezen dan dat wij altijd geleerd hebben lees ik in Openbaring 22:2, dan is daar het nieuwe Jeruzalem al neergedaald uit de hemel, dan is daar de boom des levens weer, en de bladeren van die boom zijn tot genezing van de heidenen (volken).
Daar is toch iets waar wij weinig zicht op hebben.
Mijn vraag aan jullie, wat voor toestand wordt daar beschreven. Ik kan het niet anders lezen, dat daar de nieuwe hemel en aarde is, en dan toch nog heidenen die genezen moeten worden?
Ik heb daar nog nooit over horen preken, maar dit een toch een verhaal waar je niet over uitgedacht raakt.
Ik vraag me ook altijd af wat daarmee bedoeld wordt. In Matthew Henry of de kanttekeningen staat er niets verhelderends over. Ik zou het niet weten. iemand anders misschien?
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
MarthaMartha schreef:
Ik vraag me ook altijd af wat daarmee bedoeld wordt. In Matthew Henry of de kanttekeningen staat er niets verhelderends over. Ik zou het niet weten. iemand anders misschien?
sorry voor het engels:
In connection with all this stands the fact that the tree bears twelve manner of fruit. Twelve is the number of the church, as we have seen before. Thus, there are twelve patriarchs, twelve tribes, twelve apostles, two times twelve elders, twelve times twelve thousand saints. All refers to the completeness of the perfected church in the new heavens and the new earth. Hence, that the tree bears twelve manner of fruits signifies that it bears a fulness of fruit for the entire church. Moreover, that the tree yields her fruit every month, that is, throughout the year, indicates that it bears fruit continuously. There is never any want of fruit, and therefore never any want of life and immortality, for the church. Finally, the text tells us that the leaves of the tree are for the healing of the nations. The implication cannot be that there will still be sickness to be cured in the New Jerusalem. Nor is this to be interpreted, as some would have it, that conversions will occur in the new creation. This is simply a figurative way of saying that no sickness of any kind can ever enter into the city of God and afflict the nations of them that are saved. Sickness is forever excluded from the New Jerusalem because of this power of eternal life which constantly flows from God in Christ through the Spirit into the church.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
MarthaMartha schreef:
sorry voor het engels:
In connection with all this stands the fact that the tree bears twelve manner of fruit. Twelve is the number of the church, as we have seen before. Thus, there are twelve patriarchs, twelve tribes, twelve apostles, two times twelve elders, twelve times twelve thousand saints. All refers to the completeness of the perfected church in the new heavens and the new earth. Hence, that the tree bears twelve manner of fruits signifies that it bears a fulness of fruit for the entire church. Moreover, that the tree yields her fruit every month, that is, throughout the year, indicates that it bears fruit continuously. There is never any want of fruit, and therefore never any want of life and immortality, for the church. Finally, the text tells us that the leaves of the tree are for the healing of the nations. The implication cannot be that there will still be sickness to be cured in the New Jerusalem. Nor is this to be interpreted, as some would have it, that conversions will occur in the new creation. This is simply a figurative way of saying that no sickness of any kind can ever enter into the city of God and afflict the nations of them that are saved. Sickness is forever excluded from the New Jerusalem because of this power of eternal life which constantly flows from God in Christ through the Spirit into the church.
Galaten 6:14
Maar het zij verre van mij, dat ik zou roemen, anders dan in het kruis van onzen Heere Jezus Christus, door Welken de wereld mij gekruisigd is, en ik der wereld.
wij hadden een rijke zondag
ben nog steeds aan het herkauwen
's Morgens over: letten op het laatste merkwaardige wonder op Jezus' lijdensweg (oor van Malchus aangezet)
Jezus neemt met woorden afstand van Petrus daad, maar moet het ook metterdaad doen (oor genezen)
Het lijkt een kleinigheidje t.o. van alle andere wonderen die de Heiland deed. Toch was het van groot belang!
In Ex 21/Lev 24 staat wie een slaaf verminkt was schuldig en moest wedervergolden worden. Oog om oog en in dit geval Oor om oor. Petrus heeft zijn eigen oor verbeurd; en heeft zich schuldig gemaakt en is door de wet veroordeelt; moet ook onder arrest. Ook kan hij beschuldigd worden van rebellie; verzet tegen de overheid. De consequenties van zijn gedrag zijn ook dat hij met zijn daad ook Jezus in een kwaad daglicht stelde; als Zijn volgelingen zó zijn, zal Hij ook wel zo zijn...
Lag hij net nog te slapen onder Jezus' zielestrijd en had hij nauwelijks meegevoel (terwijl Jezus gezegd had zeer ontroerd te zijn en gevraagd had of ze wilden waken) liet hij toen jezus alleen. Nu vergroot hij juist weer het gevaar met zijn belastende daad.
Jezus moet Petrus bewaren (Hij had gezegd: Uit degenen die Gij Mij gegeven hebt, heb Ik niemand verloren)
Nu moet Jezus Petrus vasthouden, anders zal Hij hem kwijtraken; de daad moet ongedaan gemaakt worden. Soldaten moeten Petrus laten gaan. "Indien gij dan Mij zoekt...laat deze heengaan"
Jezus is hier bezig met Zijn Borgwerk. Hij moet herstellen wat de Zijnen verknoeien. Dat is altijd weer Zijn werk.
God kan verwijten: gij hebt Mij moeite gemaakt met uw zonden.
Onze bijdrage in zalig worden is niets! Wij lopen Hem voor de voeten. Zoveel dwaasheid en zonde!
Zelfs in liefde tot de Heere kun je zoveel dwaze dingen doen. Als Petrus zalig wordt is het alleen Góds werk!
Maar t ging niet alleen om Petrus; ook om Malchus. Malchus was de doelos van Kajafas. (slaaf) Zo voor het oog dicht bij God, door hogepriesterschap van Kajafas. Was het een vruchtbare plek die hem dichter bij de Heere bracht? ware Godsvrucht was er niet te leren bij deze aardse hogepriester. Wel heeft hij kunnen horen: Het is beter dat 1 mens sterft dan dat een heel volk verloren gata. En nu gaat Hij sterven! Jezus gaat Zich als Hogepriester aan Kajafas openbaren. Wat Kajafas niet deed gaat Jezus aan Malchus laten zien.
Hoort de woorden die Jezus zegt. Ziet Jezus bukken om het oor op te rapen, het zand er voorzichtig af te vegen. Hij zet het oor eraan. onvoorstelbaar!!
Zo dichtbij.,..je kijkt elkaar aan. Malchus ziet Jezus aan en andersom.
En in die blik kan Malchus het Evangelie lezen!. Malchus, jij gaat mij vangen. Mijn handen zijn nog net niet gebonden. Mijn handen zijn er om jou te helen. Ik wil niet dat je verminkt verder gaat. Ik ben barmhartig en genadig. Ik geef je dit en heb meer om je te geven. Jij bent slaaf; Ik word gebonden om jou vrijheid te kunnen schenken. Zaligheid en vrede..
We weten niet of Malchus het begrepen heeft; het leren geloven. maar stel van niet....
Zó dichtbij! De hand van Jezus gevoeld; de blik van Jezus gezien. Zijn blik van liefde en bewogenheid. Geen verwijt!
Als het niet tot bekering is geweest is zijn oordeel verzwaard. Malchus, Malchus, je hebt niet gewild… Zó dichtbij! De dood vlakbij…Je hoofd bijna gekliefd!
Misschien is het wel tot zegen geweest. Malchus werd geroepen, lieflijk en dringend; Mijn zoon geef Mij uw hart.
Wij ook! Vele keren; ook vanmorgen. Prediking van het Woord; het Evangelie. Waarom zou je liever sterven? Een ernstige en welmenende roeping. Indringend! Wij zijn slaven van de zonde.
Slaven van de mensenmoordenaar van de beginne. Vrijheid kwijt! Kom daar toch weg! In de preek raakt de Heere ons oor aan. Het geloof is uit het gehoor. Hij heeft ons voorhoofd aangeraakt.(de doop) Druppels water…wat heeft het uitgewerkt? Heb je Hem lief? Heb je gebogen in schuldbelijdenis? Je kunt het afschudden; maar Hij komt er een keer op terug! Mag ik je wijzen op je oor? Op je voorhoofd? Het zijn roepstemmen!!
Het is groot dat Hij je oor aanraakt, maar is je hárt al aangeraakt? Door genade? Dan mag je overgaan in Zijn dienst. Heb je lust om de Heere te vrezen; ’t allerhoogst en eeuwig goed? Dan zal Hij je Leidsman wezen, leren hoe je wandlen moet.
De Middelaar van het N.T.; Jezus Christus en het bloed der besprenging, dat betere dingen spreekt dan Abel.
Beseffen we het voorrecht dat we ook vandaag het Evangelie horen?
Stel…je leefde in de tijd van het volk Israël voor de Sinaï. Het was een bevoorrecht volk; de Heere had hun geroep gehoord en hen verlost uit het diensthuis; door de rode zee geleid en nu op weg naar Kanaän. Mara, Elim, water, manna…water uit de rotssteen; verlost van Amelek….bevoorrecht volk!
Maar bij de Sinaï blijkt de grote afstand die er is tussen God en het volk. Mozes moest de berg afbakenen; mens noch dier mocht de berg aanraken. Bliksem en donder. Zelfs Mozes, Middelaar OT was bevreesd. Het volk mocht zomaar niet naar God. Er moest iets tussen.
Stel je voor dat we niet meer hadden dan dat. De Hebreeën wilden terug naar die tijd van het OT. Ze vonden het NT een verarming; het was niet zichtbaar meer; geen ceremonieën. De dienst van de schaduwen leek zoveel mooier. Maar er school een groot gevaar: ze wilden terug naar het werkverbond.
De schrijver (Paulus?) vergelijkt toen met nu; nu veel rijker! Niet tot de tastelijke berg met alle verschrikkingen. Maar hij noemt de vele voorrechten en zegeningen boven de tijd van het OT. Toen van verre de belofte omhelzen; nu meerdere rijkdom. Er is een Middelaar tussen God en de mensen. De Middelaar van het NT; Niet Mozes, maar Jezus. En het geheim van Jezus als Middelaar - Zijn bloed. ; het bloed der besprenging. Daar zijn geen genoegzame woorden voor om dat uit te drukken wat dat bloed inhoudt. Onmetelijke hoogten, onmetelijke diepten…
Maar met de mogelijkheden die God geeft en met de hulp van de Heilige geest toch de tekst overdenken. Jezus, de Middelaar van het NT. Het bloed van Jezus, het bloed der besprenging. Dat bloed dat betere dingen spreekt; krachtiger is dan het bloed van Abel.
We leven in de lijdenstijd. We overdenken Jezus’ lijdensweg. Het werk dat Hij gedaan heeft om de gerechtigheid Gods te vervullen. Om zaligheid te verwerven.
Iedereen zag wel wát in Jezus. Een sociale hervormer. Een idealist. Een groot profeet. Een revolutionair. Maar je zit er altijd naast als je Hem niet ziet met Zijn bloed.
Als Jezus; met het bloed der besprenging.. Als Lam van God dat geslacht moest worden. Als Heiland met Zijn bloed.
Paulus heeft Jezus Christus uitgeschilderd. Gethsemané; Golgotha. Hem uitgebeeld. Dát is Hij! Zie je Hem? Gebogen in Gethsemané? Als een worm en geen man…? Bezweet met dropplen bloed? Op Gabbatha met Zijn doornenkroon…Als spotkoning!Zie de Mens! De Middelaar met Zijn bloed… Hij wenste niets anders te weten dan Jezus Christus en die gekruisigd. En dat is ook het enige evangelie! Dat heeft baat voor zondaren. Ze moeten horen van een Zaligmaker, een Borg, een Plaatsbekleder tot de dood toe. Hij betaalt het ranstoen voor velen. Daar is de apostel van overtuigd. Ik mág geen andere boodschap brengen. Het bloed van Jezus laten druppen in de gemeente. Waarom? Wat is dat dan voor bloed? De schrijver maakt de vergelijking met Genesis 4. De geschiedenis van kaïn en Abel. Twee altaren. Twee broers. Twee offers. Verschillende offers. Kaïn bracht van het land; Abel van de dieren. Er was verschil in gezindheid. Kaïn deed het uit gewoonte; gehoorzaamheid; zónder zijn hart; zonder noodzaak; zonder verootmoediging, verbrijzeling en schuld belijden.
Abel had gezien wie hij was. Het offer was noodzakelijk voor zijn zonden.
Het offer van kaïn werd niet aangenomen. Hij werd boos en afgunstig. Waarom Abels wel? De Heere waarschuwt kaïn. Je moet over je boosheid heersen. Maar er komt ruzie en kaïn slaat met opgeheven vuist Abel dood. Het bloed kleurde de aarde rood. Kaïn vluchtte van die plek; maar kon niet vluchten van het bloed. Het achtervolgde hem. Het sprak in zijn geweten. Vergoten bloed heeft een stem! Het blijft om wraak eisen. Rusteloos. Het bloed roept van de aardbodem. God heeft het geoord. Het bloed roept om wraak; vergelding. De doodslager moet zwijgen!
De schrijver maakt een vergelijk tussen het bloed van Abel en het bloed van Jezus.
Abel was een zachtmoedig mens, toegewijd; liefde tot God Zijn Schepper (beeld van Jezus)
Kaïn reageerde net als de Joden op Jezus deden. Met nijd en afgunst; in zelfgenoegzaamheid en haat.
Jezus geeft Zichzelf. Hij heeft Zichzelf er voor over. Als offer aan God.
De Joden offerden ook, maar op een verkeerde manier. Verkeerde gezindheid (als Kaïn). Ze merken het en ze staan met opgeheven hand! Hij moet dood! Kruist Hem!
Zijn bloed kleurt de aarde rood. De stem van het bloed roept! Zelfde roep als van Abel? Wraak!! Vergelding!! “Vader, vergeef het ze nooit!!! Ze hebben Mijn bloed verworpen! Aarde bedek Mijn bloed niet! Ze hebben Mij gedood, Mij, de Zoon van God!!”
Is dat de stem van het bloed van Jezus? God zal het horen! Vergelden….
Maar nee!! Zo klinkt de stem van Jezus’ bloed niet. Het roept niet om wraak; hoewel verdiend! Het spreekt bétere dingen. “Vader, vergeef het hun, want ze weten niet wat ze doen…” Het kéért de wraak af. Bétere dingen. Geen aanklagen. Niet oordelend maar tot behoud! Hij heeft de zaligheid van zondaren op het oog! Krachtiger dingen. Helder en duidelijker. Een stem die om genade vraagt. Om vergiffenis!
Kunt u dit begrijpen? Er is maar een conclusie….
Het bloed van Jezus klaagt ons allen aan. Niet alleen de Joden. “’t En zijn de Joden niet; Heer’ Jesu die U kruisten…”Dat is waar! Ik ben het! Ik deed door al mijn zonden U al die jammren aan. Wij onder het oordeel. Het is geen onrecht als we verloren gaan. We zijn schuldig! Gods gramschap verdiend door het verwerpen van Jezus. Door het dichtstoppen van onze oren. We hebben God de rug toegekeerd. Zijn gramschap verdiend! Stemt u toe? Het bloed van Jezus Christus zou ons moeten veroordelen. Wraak! En toch…en tóch! Het wonder! Het spreekt van bétere dingen. De Heere is barmhartig en genadig! God is groot van goedertierenheid. Zijn bloed is de weg tot God. Dan kan Hij de zondaar in Zijn armen nemen. Het bloed nodigt. Lieflijk biedt het aan om met God verzoend te worden; te leven. Evangelie!
Hoe kom je eraan? Hoe krijg je er deel aan?
We horen van vrije genade; het bloed van vergeving. God heeft geen lust in de dood van de zondaar. Een voorrecht dat we die boodschap mogen horen! Maar wat werkt het uit? Zijn we gered? Geheiligd? Verlost? Tot God gebracht?
We moeten het bloed persoonlijk kennen!
Het bloed der besprenging…zo moeten wij het leren.
Wat betekent dat, bloed der besprenging?
Weer terug naar de Sinaï; het volk van Israël tijdens de wetgeving. Donder en bliksem. Schrik! Mozes al middelaar is opgeklommen en heeft gehoord wat hij doen moet.
Ex 24. Het moet bevestigd worden. 12 jonge ossen moeten geslacht worden. Gezonde, krachtige ossen, in de bloei van hun lven. Volmaakt; zonder gebrek. De helft van he bloed moet in bekkens, leeggeoten tegen het altaar. Voor God. De andere helft in bakken en die zijn voor het volk. Met volle handen moet Mozes het over het volk werpen. Daar staan ze…mannen, vrouwen, kinderen. Gezinnen… Het bloed bedekt hen. Op hun hoofden, hun lichamen. Het bloed bedekt hen; het bloed der besprenging. Ze horen nu bij God. Verbonden door het bloed. Zo kunnen ze verder.
Eerst was het alleen bloed aan de deurpost; dan ging de verderfengel voorbij. Nu niet meer aan de huizen maar aan de mensen zelf! Zélf onder het bloed. Door de Heere aangenomen als volk van Zijn keus. 12 jonge ossen; als symbool van ongebroken levenskracht. Er is leven in het bloed. Er is kracht in het bloed! Bloed over zondig leven. Levend bloed! Er was niets op aan te merken. Het bloed aan God gewijd werd door God aanvaard. De andere helft op het volk door de middelaar van het OT; Mozes.
Het bloed van Christus is de vervulling. Dat is de band tussen Christus en Zijn volk. Chriustus staat gereed.
Bij Zijn hemelvaart heeft Hij het aan God gewijd; het werd door God aanvaard en goedgekeurd. Het was een volmaakt offer; volmaakt bloed. Een reine heilige Zaligmaker. Is het zo goed Vader? En de vader zei: zo is het goed!
Toen Christus als Mozes; het bloed der besprenging , het moet op u en mij terecht komen. Op onze ziel. Het moet de zwartheid van onze ziel bedekken. Onze onreinheid. We moeten God dienen met hart en verstand. Verstand – het bloed moet op ons hoofd. Met alle krachten – het bloed moet op onze handen. Hélemaal. Alle schuld en zonde…zóveel!! Ben je 10 jaar…dan heb je al 10 jaar gezondigd. Ben je al 20 jaar…30 jaar!! Hoge berg van zonden. Zwarte handen; vuile monden. Wat hebben je ogen al gezien…? Wat is dat bloed hard nodig!! Jij bent schuldig. Er is een grote kloof tuusen jou en god. Buiten Jezus is geen leven! God is Rechter! Een verterend vuur! Als het bloed van Christus je niet bedekt ben je zelf verantwoordelijk! Buiten het bloed is er geen behoud! We horen vanmiddag de boodschap van Gods genade in Christus. Dat is het voorrecht van het Evangelie. Maar wat een verantwoordelijkheid!! Het is een voorrecht als we een zuiver Evangelie mogen horen. Maar wat doet het in je leven? Is het bloed voor jou al het bloed der besprenging? Dan staat de Heilige Geest met de schaal met bloed in Zijn handen voor je. En met Zijn hand sprengt Hij het bloed op je Als je je schuld erkent en belijdt dan mag je het horen: Ik zal niet meer op je toornen en je schelden. Dan mag je het zingen: de Heer’ wild op mijn kermen, Zich over mij ontfermen.
Het bloed moet overal komen. Je hart en verstand en krachten Hem toegewijd. Maar je hoeft het niet zelf te doen. Hij is nioet alleen de Middelaar van Verwerving van het heil, maar ook geeft hij de toepassing!
Het ligt klaar in de Heere Jezus. Je krijgt het toegdiend zoals het volk het van Mozes toegediend kreeg, van de Middelaar. Ze hoefden het zelf niet te doen. Je hoeft het zelf niet te nemen. Je mag komen zoals je bent. Je overgeven aan Hem. Hij doet het ganse werk. Die Man zal niet rusten tot Hij het ganse werk voleindigd heeft. Zo wil en zal Hij het doen. Door Hem verbonden aan God. Gereinigd door het levenskrachtige bloed. Hij geeft het nieuwe leven door dat bloed. Zo krijgt de Heere Jezus betekenis. Je moet terecht komen bij de Middelaar van het NT. Je kunt niet te vaak horen van het bloed. Altijd maar meer horen van Zijn bloed.
Hij heeft een dure prijs betaald. Gode zij dank voor Zijn onuitsprekelijke gave!
Ik heb 's morgens gewerkt. 's Middags was er een preek in Salem over de Engel die de Heere Jezus versterkte in Getsemané.
's Avonds zijn we naar de kerk geweest.
Bij ons ging het over : En Jezus zweeg stil. En dan uitgediept dat als Hij zich wel had verweerd of als Hij met één woord allen had gedood, was er voor ons geen redding mogelijk geweest. De dominee schetste het heel eenvoudig voor de kinderen. Met een rechtzaak mag je je verweren, verdedigen en jouw visie vertellen. Nu kwamen er bij Jezus 2 FALSE getuigen. En nog heeft Hij zich niet verdedigd. Jezus zweeg stil. Ook gaf de dominee praktisch onderwijs mee. Jezus zweeg omdat wij zo vaak spraken als we beter konden zwijgen. We zongen ook: Zet Heer' een wacht voor mijne lippen! Een vers later zien we dat Jezus wel gaat spreken. Dat was nodig om de zonden te verzoenen wanneer wij zwijgen terwijl we horen te spreken.
Aangezien ikzelf heel vaak spijt heb van dingen die ik heb gezegd waarvan ik ze beter had kunnen inslikken, vond ik het wel een indrukwekkende preek. Mijn bede moet ook elke dag opnieuw weer zijn:
Zet Heer' een wacht voor mijne lippen,
behoed de deuren van mijn mond
Opdat ik mij tot gene stond,
Iets onbedachtszaams laat ontglippen.
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
vlinder schreef:Mooie preken Helma. Veel onderwijs.
Ik heb 's morgens gewerkt. 's Middags was er een preek in Salem over de Engel die de Heere Jezus versterkte in Getsemané.
's Avonds zijn we naar de kerk geweest.
Bij ons ging het over : En Jezus zweeg stil. En dan uitgediept dat als Hij zich wel had verweerd of als Hij met één woord allen had gedood, was er voor ons geen redding mogelijk geweest. De dominee schetste het heel eenvoudig voor de kinderen. Met een rechtzaak mag je je verweren, verdedigen en jouw visie vertellen. Nu kwamen er bij Jezus 2 FALSE getuigen. En nog heeft Hij zich niet verdedigd. Jezus zweeg stil. Ook gaf de dominee praktisch onderwijs mee. Jezus zweeg omdat wij zo vaak spraken als we beter konden zwijgen. We zongen ook: Zet Heer' een wacht voor mijne lippen! Een vers later zien we dat Jezus wel gaat spreken. Dat was nodig om de zonden te verzoenen wanneer wij zwijgen terwijl we horen te spreken.
Aangezien ikzelf heel vaak spijt heb van dingen die ik heb gezegd waarvan ik ze beter had kunnen inslikken, vond ik het wel een indrukwekkende preek. Mijn bede moet ook elke dag opnieuw weer zijn:
Zet Heer' een wacht voor mijne lippen,
behoed de deuren van mijn mond
Opdat ik mij tot gene stond,
Iets onbedachtszaams laat ontglippen.
Als dezelve geëist werd, toen werd Hij verdrukt; doch Hij deed Zijn mond niet open; als een lam werd Hij ter slachting geleid, en als een schaap, dat stom is voor het aangezicht zijner scheerders, alzo deed Hij Zijn mond niet open.
's-Morgens: Johannes 14:31: Maar opdat de wereld wete, dat Ik den Vader liefheb, en alzo doe, gelijkerwijs Mij de Vader geboden heeft. Staat op, laat ons vanhier gaan(leespreek van Ds.P.Blok)
's-Middags: Gen 41:1-40 over Farao's dromen: leespreek van Ds.G.Mouw uit Uddel
's-Avonds: 1 Kon.18:3/4: En Acab had Obadja, den hofmeester geroepen; en Obadja was den HEERE zeer vrezende. Want het geschiedde als Izebel de profeten des HEEREN uitroeide, dat Obadja honderd profeten nam en verborg hen bij vijftig man in een spelonk en onderhield he nmet brood en water(leespreek van Ds.A.Hoogerland)