Boekje ds. Hoogerland
Re: Boekje ds. Hoogerland
@AdAnker, het irriteert met dat je blijft zeggen, dat de GGIN het beter 'doen' dan de GG. Dat zal wellicht met je afkomst te maken hebben, maar de scheuring van '53 heeft mede als oorzaak, dat de GGIN een voorwaardelijk aanbod van genade leren. Daar zullen nu de scherpe puntjes vanaf zijn, maar als ds. Roos zegt in het interview, dat er verschillen zijn met de GG, dan ga ik ervan uit dat ze daar nog steeds achter staan. Anders leren ze nl precies hetzelfde als de GG (op onderscheid in evangelie- en verbondsbeloften na).
Het is in ieder geval zo dat ik er geheel geen moeite mee heb om een predikant uit de GGiN te beluisteren. Ik geloof niet dat hier wezenlijke verschillen liggen.Thea schreef:@AdAnker, het irriteert met dat je blijft zeggen, dat de GGIN het beter 'doen' dan de GG. Dat zal wellicht met je afkomst te maken hebben, maar de scheuring van '53 heeft mede als oorzaak, dat de GGIN een voorwaardelijk aanbod van genade leren. Daar zullen nu de scherpe puntjes vanaf zijn, maar als ds. Roos zegt in het interview, dat er verschillen zijn met de GG, dan ga ik ervan uit dat ze daar nog steeds achter staan. Anders leren ze nl precies hetzelfde als de GG (op onderscheid in evangelie- en verbondsbeloften na).
© -DIA- 33.965 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Eén van de twee dominees preekt in 41 verschillende gemeenten in t/m januari 2021. Dat gaat dus over ruim 26% van de gemeenten. Dat is veel én breed. Wel bij de feiten blijven, GGotK.GGotK schreef:Gezien het feit dat in 90% van de GG's deze dominees niet worden uitgenodigd (of niet willen komen) is het gevaarlijk om Dia van een beperkte blikveld te betichten.Jantje schreef:Dan luister je waarschijnlijk niet goed en met een bepaalde bril. Want ze horen wel degelijk bínnen het geheel van de Gereformeerde Gemeenten thuis. Dat jij je daarin niet herkent, ligt dus niet aan de preken van deze Godsgezanten, maar aan je eigen beperkte blikveld. Ik weet niet of dit op de persoon is, maar ik kan het niet anders formuleren.-DIA- schreef:Ik weet niet (ervaring met ellende op het forum) of ik dit mag zeggen. Maar in de prediking van deze predikers herken ik niet meer de Gereformeerde Gemeenten.Geytenbeekje schreef: Ds als Vreugdenhil, Baan niet dan ?
Dat mag je natuurlijk irriteren. Ik heb het niet over beter doen, ik heb het wel over standpuntvastig te zijn. (fout woord, maar je begrijpt me wel)Thea schreef:@AdAnker, het irriteert met dat je blijft zeggen, dat de GGIN het beter 'doen' dan de GG. Dat zal wellicht met je afkomst te maken hebben, maar de scheuring van '53 heeft mede als oorzaak, dat de GGIN een voorwaardelijk aanbod van genade leren. Daar zullen nu de scherpe puntjes vanaf zijn, maar als ds. Roos zegt in het interview, dat er verschillen zijn met de GG, dan ga ik ervan uit dat ze daar nog steeds achter staan. Anders leren ze nl precies hetzelfde als de GG (op onderscheid in evangelie- en verbondsbeloften na).
De GGiN leren net zo'n voorwaardelijk aanbod dan de GG, alleen ze noemen het anders. Ze leren bijna precies hetzelfde, en je noemt een cruciaal verschil. Ds. Roos noemt dat niet voor niets.
Natuurlijk heeft DIA een beperkt blikveld. Dat geeft niets, maar zijn beeld van 'de Gereformeerde Gemeenten' is behoorlijk smal, daarnaast heeft hij vrijages met de GGiN. Ook dat geeft niet.Hollander schreef:Eén van de twee dominees preekt in 41 verschillende gemeenten in t/m januari 2021. Dat gaat dus over ruim 26% van de gemeenten. Dat is veel én breed. Wel bij de feiten blijven, GGotK.GGotK schreef:Gezien het feit dat in 90% van de GG's deze dominees niet worden uitgenodigd (of niet willen komen) is het gevaarlijk om Dia van een beperkte blikveld te betichten.Jantje schreef:Dan luister je waarschijnlijk niet goed en met een bepaalde bril. Want ze horen wel degelijk bínnen het geheel van de Gereformeerde Gemeenten thuis. Dat jij je daarin niet herkent, ligt dus niet aan de preken van deze Godsgezanten, maar aan je eigen beperkte blikveld. Ik weet niet of dit op de persoon is, maar ik kan het niet anders formuleren.-DIA- schreef: Ik weet niet (ervaring met ellende op het forum) of ik dit mag zeggen. Maar in de prediking van deze predikers herken ik niet meer de Gereformeerde Gemeenten.
De door hem genoemde predikanten horen natuurlijk voluit bij de GG.
-
- Verbannen
En ds. Baan gaat geregeld voor in Sint Annaland en afgelopen maanden preekte hij ook enkele keren in Krabbendijke.Hollander schreef:Eén van de twee dominees preekt in 41 verschillende gemeenten in t/m januari 2021. Dat gaat dus over ruim 26% van de gemeenten. Dat is veel én breed. Wel bij de feiten blijven, GGotK.GGotK schreef:Gezien het feit dat in 90% van de GG's deze dominees niet worden uitgenodigd (of niet willen komen) is het gevaarlijk om Dia van een beperkte blikveld te betichten.Jantje schreef:Dan luister je waarschijnlijk niet goed en met een bepaalde bril. Want ze horen wel degelijk bínnen het geheel van de Gereformeerde Gemeenten thuis. Dat jij je daarin niet herkent, ligt dus niet aan de preken van deze Godsgezanten, maar aan je eigen beperkte blikveld. Ik weet niet of dit op de persoon is, maar ik kan het niet anders formuleren.-DIA- schreef: Ik weet niet (ervaring met ellende op het forum) of ik dit mag zeggen. Maar in de prediking van deze predikers herken ik niet meer de Gereformeerde Gemeenten.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
Prima, @Ad Anker! Ik denk dat de GGIN in het standpunt van aanbod sterk opgeschoven zijn richting de GG, maar dat ze het moeilijk vinden om dit te erkennen..... Maar ik ben natuurlijk met deze wending erg blij!
Ik begrijp dus uit uw woorden dat ik aan een tunnelvisie lijdt? Zal dan wel zo zijn als u dat als deskundige vaststelt. Toch zie ik meer dan velen op dit forum, maar dat erkennen we niet als wetenschap. Dat is allemaal zelfverbeelding en hoogmoed.Ad Anker schreef: Natuurlijk heeft DIA een beperkt blikveld. Dat geeft niets, maar zijn beeld van 'de Gereformeerde Gemeenten' is behoorlijk smal, daarnaast heeft hij vrijages met de GGiN. Ook dat geeft niet.

Het is altijd bewonderenswaardig om te zien dat bepaalde mensen de tijd (en zin) hebben om dit volledig uit te zoeken.Hollander schreef:Eén van de twee dominees preekt in 41 verschillende gemeenten in t/m januari 2021. Dat gaat dus over ruim 26% van de gemeenten. Dat is veel én breed. Wel bij de feiten blijven, GGotK.GGotK schreef:Gezien het feit dat in 90% van de GG's deze dominees niet worden uitgenodigd (of niet willen komen) is het gevaarlijk om Dia van een beperkte blikveld te betichten.Jantje schreef:Dan luister je waarschijnlijk niet goed en met een bepaalde bril. Want ze horen wel degelijk bínnen het geheel van de Gereformeerde Gemeenten thuis. Dat jij je daarin niet herkent, ligt dus niet aan de preken van deze Godsgezanten, maar aan je eigen beperkte blikveld. Ik weet niet of dit op de persoon is, maar ik kan het niet anders formuleren.-DIA- schreef: Ik weet niet (ervaring met ellende op het forum) of ik dit mag zeggen. Maar in de prediking van deze predikers herken ik niet meer de Gereformeerde Gemeenten.
1. Je hebt het niet over de andere dominee, wat al genoeg zegt...
2. Veel en breed is een rekbaar begrip, blijkt.
3. Mijn punt was niet om hoeveel procent het precies gaat, maar dat in een groot gedeelte van de GG's deze beide predikanten niet gevraagd worden en je deze gemeentes ook zou kunnen betichten van een beperkte blikveld net zoals dit gezegd werd tegen DIA.
Misschien moet je eerst dan beter in de standpunten verdiepen. Heb je Wet en Evangelie al gelezen? Ben benieuwd of je het daarna nog vindt.Thea schreef:Prima, @Ad Anker! Ik denk dat de GGIN in het standpunt van aanbod sterk opgeschoven zijn richting de GG, maar dat ze het moeilijk vinden om dit te erkennen..... Maar ik ben natuurlijk met deze wending erg blij!
Ik heb die niet gelezen, maar zou dat graag willen. Zeker niet online te lezen?Simon0612 schreef:Misschien moet je eerst dan beter in de standpunten verdiepen. Heb je Wet en Evangelie al gelezen? Ben benieuwd of je het daarna nog vindt.Thea schreef:Prima, @Ad Anker! Ik denk dat de GGIN in het standpunt van aanbod sterk opgeschoven zijn richting de GG, maar dat ze het moeilijk vinden om dit te erkennen..... Maar ik ben natuurlijk met deze wending erg blij!
Je bent in ieder geval eerlijk, maar dat sluit een beperkt blikveld niet uit. Ik ben het trouwens wel voor een gedeelte eens met je.-DIA- schreef:Ik begrijp dus uit uw woorden dat ik aan een tunnelvisie lijdt? Zal dan wel zo zijn als u dat als deskundige vaststelt. Toch zie ik meer dan velen op dit forum, maar dat erkennen we niet als wetenschap. Dat is allemaal zelfverbeelding en hoogmoed.Ad Anker schreef: Natuurlijk heeft DIA een beperkt blikveld. Dat geeft niets, maar zijn beeld van 'de Gereformeerde Gemeenten' is behoorlijk smal, daarnaast heeft hij vrijages met de GGiN. Ook dat geeft niet.
@Simon0612, ik heb het boekje niet gelezen, maar wat u citeerde uit dit boekje op refoforum is precies hetzelfde als ze in de GG leren. Dus als het anders is, zou ik graag nog andere citaten lezen.....
Ze zijn in ieder geval wel iets verschoven aangezien ze het aanbieden hebben vertaald als 'prediken' en niet als 'voorstellen'. Nou kan prediken nog steeds hetzelfde zijn als voorstellen, maar gezien de huidige prediking binnen de GGiN neigt het meer naar aanbieden dan voorstellen. In die zin preken sommige dominees van de synodale GG meer in de lijn van ds Steenblok.Simon0612 schreef:Misschien moet je eerst dan beter in de standpunten verdiepen. Heb je Wet en Evangelie al gelezen? Ben benieuwd of je het daarna nog vindt.Thea schreef:Prima, @Ad Anker! Ik denk dat de GGIN in het standpunt van aanbod sterk opgeschoven zijn richting de GG, maar dat ze het moeilijk vinden om dit te erkennen..... Maar ik ben natuurlijk met deze wending erg blij!
Nu ga je aan de haal met die twee citaten uit het boekje. Heb je het gehele boekje gelezen?GGotK schreef:Ze zijn in ieder geval wel iets verschoven aangezien ze het aanbieden hebben vertaald als 'prediken' en niet als 'voorstellen'. Nou kan prediken nog steeds hetzelfde zijn als voorstellen, maar gezien de huidige prediking binnen de GGiN neigt het meer naar aanbieden dan voorstellen. In die zin preken sommige dominees van de synodale GG meer in de lijn van ds Steenblok.Simon0612 schreef:Misschien moet je eerst dan beter in de standpunten verdiepen. Heb je Wet en Evangelie al gelezen? Ben benieuwd of je het daarna nog vindt.Thea schreef:Prima, @Ad Anker! Ik denk dat de GGIN in het standpunt van aanbod sterk opgeschoven zijn richting de GG, maar dat ze het moeilijk vinden om dit te erkennen..... Maar ik ben natuurlijk met deze wending erg blij!