GerGem Kruiningen

ejvl

Re: RE: Re: GerGem Kruiningen

Bericht door ejvl »

huisman schreef:
DDD schreef:De kerkregering van de GG is mijns inziens niet voldoende op misbruik toegesneden. Dat heb je bij de kwestie Van der Zwaag ook gezien. Als een kerkenraad bijvoorbeeld vol zit met mensen met een stoornis in het autistisch spectrum, dan valt daar geen gesprek mee te voeren. Hun conservatisme en rechtlijnigheid kan op het eerste gezicht als een buitengewone vroomheid worden gezien, maar o wee als er een conflict komt met iemand die normaal in elkaar zit.

Er is wel preventief toezicht in de vorm van bezoeken vanuit de classis, maar dat helpt ook niet altijd.

Wat een rommelige post.
Wat heeft de zaak van der Zwaag met misbruik te maken?
Ook een beetje zwak om mensen waar jij het oneens mee bent direct een psychische afwijking toe te dichten.
Misbruik kan ook slaan op machtsmisbruik, of andere vormen van misbruik.
Ambtenaar

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door Ambtenaar »

Reactie verwijderd.
Laatst gewijzigd door Ambtenaar op 28 jul 2017, 15:42, 1 keer totaal gewijzigd.
pierre27

Bericht door pierre27 »

Ambtenaar schreef:In een moreel hoogstaande organisatie, waarin Huisman werkt, gebeuren dit soort zaken niet. Hij kan zich er dus niets bij voorstellen. Fred Spijkers en Victor van Wulfen zijn echt mensen die iets mankeren.

Nou nou jongens, hou het gewoon even feitelijk.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Ambtenaar schreef:
-DIA- schreef:
Het is aan een aantal zaken goed te merken dat de journalist(en) van de PZC buitenstaanders zijn. Zo zijn vreemde zaken op te merken: "een ex-diaken en tevens lid van de kerkenraad" is een voorbeeld van onkunde.
De PZC is overigens de Zeeuwse variant van de regionale krant die ook hier verschijnt onder de naam Twensche Courant Tubantia. Beide zijn sinds enige tijd onderdeel van AD Regionaal, een onderdeel van de Persgroep.
Er staat: voormalig diaken en kerkenraadslid. Voormalig slaat op zowel diaken als kerkenraadslid. Jij wilt meer lezen dan er staat, en je conclusies zijn voorbarig.

Los gezien daarvan is het natuurlijk onbegrijpelijk dat er niet van hogerhand wordt ingegrepen door de Gerformeerde Gemeente. Dit schaadt het toch al broze beeld van de kerk verder.
Ik bedoelde dit: Bestaan er soms ook diakenen die géén kerkenraadslid zijn?
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

Wilt u aub voordat u op 'verstuur' klikt nog even checken of u niet op de persoon speelt of u schuldig maakt aan ongepaste prognoses? We houden het hier graag bij een bespreking van de feiten.
DDD

Bericht door DDD »

-DIA- schreef:
Ambtenaar schreef:
-DIA- schreef:
Het is aan een aantal zaken goed te merken dat de journalist(en) van de PZC buitenstaanders zijn. Zo zijn vreemde zaken op te merken: "een ex-diaken en tevens lid van de kerkenraad" is een voorbeeld van onkunde.
De PZC is overigens de Zeeuwse variant van de regionale krant die ook hier verschijnt onder de naam Twensche Courant Tubantia. Beide zijn sinds enige tijd onderdeel van AD Regionaal, een onderdeel van de Persgroep.
Er staat: voormalig diaken en kerkenraadslid. Voormalig slaat op zowel diaken als kerkenraadslid. Jij wilt meer lezen dan er staat, en je conclusies zijn voorbarig.

Los gezien daarvan is het natuurlijk onbegrijpelijk dat er niet van hogerhand wordt ingegrepen door de Gerformeerde Gemeente. Dit schaadt het toch al broze beeld van de kerk verder.
Natuurlijk. In veel kerken zijn diakenen geen lid van de kerkenraad toch? Of is dat zo bijzonder?
Terri

Bericht door Terri »

DDD schreef:
-DIA- schreef:
Ambtenaar schreef:
-DIA- schreef:

Natuurlijk. In veel kerken zijn diakenen geen lid van de kerkenraad toch? Of is dat zo bijzonder?
Deze snap ik niet, als je diaken bent, ben je toch kerkenraadslid?
Of zie ik iets over het hoofd?
DDD

Bericht door DDD »

huisman schreef:
DDD schreef:De kerkregering van de GG is mijns inziens niet voldoende op misbruik toegesneden. Dat heb je bij de kwestie Van der Zwaag ook gezien. Als een kerkenraad bijvoorbeeld vol zit met mensen met een stoornis in het autistisch spectrum, dan valt daar geen gesprek mee te voeren. Hun conservatisme en rechtlijnigheid kan op het eerste gezicht als een buitengewone vroomheid worden gezien, maar o wee als er een conflict komt met iemand die normaal in elkaar zit.

Er is wel preventief toezicht in de vorm van bezoeken vanuit de classis, maar dat helpt ook niet altijd.

Wat een rommelige post.
Wat heeft de zaak van der Zwaag met misbruik te maken?
Ook een beetje zwak om mensen waar jij het oneens mee bent direct een psychische afwijking toe te dichten.
Mijn bijdrage is niet rommelig, maar je leest rommelig en je trekt domme conclusies.

Als het onder de tucht zetten van iemand als Van der Zwaag vanwege zijn publicaties al geen misbruik is, dan zijn we wat mij betreft daarover uitgepraat.

Overigens geldt ook op een forum dat extremistisch rechtlijnige en conservatieve mensen lastige gesprekspartners zijn. Dat is niet hetzelfde als iemand met wie ik het oneens ben direct een psychische afwijking toe te dichten, maar is een feitelijke constatering.
Laatst gewijzigd door DDD op 28 jul 2017, 13:21, 1 keer totaal gewijzigd.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:
-DIA- schreef:
Ambtenaar schreef:
-DIA- schreef:

Ik heb nooit anders gehoord. Of ben ik nu dom? In ieder geval komt het niet in reformatorische kerken voor.
DDD

Bericht door DDD »

Als je al tien ouderlingen hebt, is het helemaal niet raar dat de diakenen geen deel uitmaken van de kerkenraad, of alleen van de brede kerkenraad. Maar het lijkt me een bijzaak.

In de GKV is het zelfs standaard zo dat diakenen geen deel uitmaken van de kerkenraad, als ik het goed begrijp. http://www.kerkrecht.nl/content/harmannij-k-dienst-6203
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

En wat is dan je definitie van machtsmisbruik? En ben jij dan in staat om daar vanaf een afstandje een juist oordeel over te geven, of ben je dan gewoon ordinair eigenmachtig aan het veroordelen?
DDD

Bericht door DDD »

Herman schreef:En wat is dan je definitie van machtsmisbruik? En ben jij dan in staat om daar vanaf een afstandje een juist oordeel over te geven, of ben je dan gewoon ordinair eigenmachtig aan het veroordelen?
Dat hangt af van de informatie waarover je beschikt. Maar als de rechter bijvoorbeeld vaststelt dat sprake is van machtsmisbruik, dan kan ik mij daar redelijkerwijs bij aansluiten.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:Als je al tien ouderlingen hebt, is het helemaal niet raar dat de diakenen geen deel uitmaken van de kerkenraad, of alleen van de brede kerkenraad. Maar het lijkt me een bijzaak.

In de GKV is het zelfs standaard zo dat diakenen geen deel uitmaken van de kerkenraad, als ik het goed begrijp. http://www.kerkrecht.nl/content/harmannij-k-dienst-6203
Daar had ik nooit van gehoord. Maar dit is ook geheel ongebruikelijk voor de mensen die de doelgroep van dit forum vormen. Zo wordt verwarring gesticht.
Dit lijkt me verder ook niet gereformeerd, anders zou je denken dat je dat wel eens had gehoord.
Laatst gewijzigd door -DIA- op 28 jul 2017, 13:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

DDD schreef:
Herman schreef:En wat is dan je definitie van machtsmisbruik? En ben jij dan in staat om daar vanaf een afstandje een juist oordeel over te geven, of ben je dan gewoon ordinair eigenmachtig aan het veroordelen?
Dat hangt af van de informatie waarover je beschikt. Maar als de rechter bijvoorbeeld vaststelt dat sprake is van machtsmisbruik, dan kan ik mij daar redelijkerwijs bij aansluiten.
Maar dat ken je niet generaliserend toepassen op andere casussen. Zie zijn namelijk niet door een rechter getoetst.
DDD

Bericht door DDD »

-DIA- schreef:
DDD schreef:Als je al tien ouderlingen hebt, is het helemaal niet raar dat de diakenen geen deel uitmaken van de kerkenraad, of alleen van de brede kerkenraad. Maar het lijkt me een bijzaak.

Daar had ik nooit van gehoord. Maar dit is ook geheel ongebruikelijk voor de mensen die de doelgroep van dit forum vormen. Zo wordt verwarring gesticht.
Dit lijkt me verder ook niet gereformeerd, anders zou je denken dat je dat wel eens had gehoord.
Welnee. Jij was zo bijdehand om op te merken dat de journalist van de PZC er niets van begreep omdat hij meldde dat Jansen zowel diaken was als kerkenraadslid. Dat blijkt helemaal niet zo dom te zijn, maar je bent zelf wat minder op de hoogte van alle mogelijkheden in kerkelijk Nederland. Dat is alles.
Plaats reactie