Valcke schreef:- Ik zal nimmer zeggen dat we een ‘dichtgetimmerde verkiezingsleer moeten hebben in de zin dat er niet vele vragen voor de mens overblijven; maar als je met ‘dichtgetimmerde’ verkiezingsleer zou bedoelen de leer zoals verwoord in de DL, dan antwoord ik dat ik geloof dat deze leer in de volle zin van het woord Schriftuurlijk is, welke namen er door anderen ook aan die leer gegeven wordt.
Dat geloof ik ook. En dat heb ik ook altijd verdedigd op RF (t.o.v. Marnix bijvoorbeeld).
Valcke schreef:De tegenwerping op basis van deze tekst vat ik niet. Christus spreekt niet op basis van wat er werkelijk was, maar veronderstellender wijs. En daarbij spreekt Hij ook niet op basis van de verkiezing, maar op basis van de belofte dat Gods Woord, waar deze ook gepredikt wordt, niet ledig tot God zal wederkeren.
Dit lijkt mij iets te gemakkelijk. Als de Heere Jezus iets veronderstelt, is dat nooit 'zomaar'. Als Tyrus en Sidon Zijn wondertekenen hadden gezien, zouden ze zich dus daadwerkelijk bekeerd hebben! Dat is wat Jezus zegt. Maar dan zouden ze wel uitverkoren moeten zijn.
Een dergelijke zegswijze is dan ook moeilijk in overeenstemming te brengen met een volledig uitgekristalliseerde verkiezingsleer. Vraag me niet naar het hoe en wat, dat weet ik ook niet. Maar het is altijd van belang voorzichtig te blijven, zoals de DL dat óók doen.