Re: “Vraag er maar veel om.”
Geplaatst: 21 aug 2023, 10:17
Ook het vals omhelzen blijft maar bij proberen. Gaat Judas daar wel over? "Die de hand met Mij in den schotel indoopt, die zal Mij verraden."
Het klinkt ook heel mensgericht. Een gewillige Zaligmaker, die kwam voor zondaren, 'steel ik even'.
Ik heb het gevoel dat je niet eens bent ingegaan op wat ik gezegd heb. De insteek was het woord bevinding, ik verwijs hiervoor ook naar een Bijbeltekst en ineens gaat het over bekering. Niets over mijn inbreng.
Jezus komt je niet toe, tenzij dan dat je hem met een waar geloof aanneemt. Dat geloven we toch nog wel? (Rom. 8:9b Maar zo iemand den Geest van Christus niet heeft, die komt Hem niet toe.)
Er is een ruim aanbod van genade. Zie wat Jezus zegt: Komt herwaarts tot Mij allen die vermoeid en belast zijt, en: laat de kinderkens tot Mij komen en verhindert ze niet... en: Wie dorst heeft kome, en drinke het water des levens om niet, en zo zouden heel veel teksten genoemd kunnen worden.
Je invalshoek is opvallend, Cy. Je focus op "geloof en bekering" wekt bij mij een beetje de indruk dat geloof en bekering vooral een zaak zijn van het volgen van een bepaalde reeks stappen. Wat me opvalt, is het ontbreken van het aspect van Gods werk in z'n geheel. Het schitterende werk van de Heilige Geest en de ontzagwekkende genade die van God uitgaat, zijn eigenlijk niet aanwezig. Daar schrik ik van. Geloof en bekering zijn niet alleen een kwestie zijn van menselijke inzet. Er speelt iets anders mee: Gods buitengewone werk van de Heilige Geest in het hart van de komende zondaar.Cyrillus schreef: ↑21 aug 2023, 09:35Wij worden opgeroepen om te geloven en ons te bekeren. Niet om een ervaring te ervaren wat het doel schijnt te zijn van velen.Posthoorn schreef: ↑19 aug 2023, 21:10Hierbij een citaat van de zgn. Marrow-men over het Evangelie en het aannemen ervan:Cyrillus schreef: ↑19 aug 2023, 13:45 Bevinding bij ons in de kerkbanken is dat babies in het geloof wachten tot ze van God vanzelf de ervaring in hun hart geschonken krijgen. Hierdoor zijn zij nooit zeker, immers het is geen gelouterd geloof, maar een geloof gebaseerd op tijdelijke gevoelens. De heilige omgang met God is niet het doel, maar de ervaring van het wonder. God wordt hierbij middel in plaats van doel.
Dat is dus die 'ervaring in het hart', waar jij nogal laatdunkend over doet. Het gaat niet zonder.Maar hoewel de roeping en aanbieding van het Evangelie, die werkelijk voor ieder in het bijzonder gelden, ook door ieder, zowel uit een oogpunt van verplichting als van belang voor zichzelf moet worden toegeëigend, zichzelf moet worden toegepast en aangenomen door te geloven, omdat men hiervoor een goede en voldoende grond en waarborg in het Woord heeft - evenwel wordt dit óf verwaarloosd en veracht, óf de waarheid en oprechtheid daarvan verdacht gehouden en in twijfel getrokken, totdat de Heilige Geest het woord des Evangelies aan het hart brengt met zulk een mate van klaarheid en kracht dat het doel treft, de overtuigde zondaar bevredigt, dat het met toepassing op onszelf "een getrouw woord en alle aanneming waardig is, dat Jezus Christus in de wereld gekomen is om zondaren zalig te maken", en hem zo in staat stelt om te geloven. Zo ontstaat de verzekering des geloofs, waarvan de sterkte evenredig is aan de mate van de klaarheid en kracht van boven, welke vrijmachtige genade behaagt te geven, als ze wordt gewerkt.
Voor ik uitgebreider antwoord: citaat 'Je focus op "geloof en bekering" wekt bij mij een beetje de indruk dat geloof en bekering vooral een zaak zijn van het volgen van een bepaalde reeks stappen.Arja schreef: ↑21 aug 2023, 15:40Je invalshoek is opvallend, Cy. Je focus op "geloof en bekering" wekt bij mij een beetje de indruk dat geloof en bekering vooral een zaak zijn van het volgen van een bepaalde reeks stappen. Wat me opvalt, is het ontbreken van het aspect van Gods werk in z'n geheel. Het schitterende werk van de Heilige Geest en de ontzagwekkende genade die van God uitgaat, zijn eigenlijk niet aanwezig. Daar schrik ik van. Geloof en bekering zijn niet alleen een kwestie zijn van menselijke inzet. Er speelt iets anders mee: Gods buitengewone werk van de Heilige Geest in het hart van de komende zondaar.Cyrillus schreef: ↑21 aug 2023, 09:35Wij worden opgeroepen om te geloven en ons te bekeren. Niet om een ervaring te ervaren wat het doel schijnt te zijn van velen.Posthoorn schreef: ↑19 aug 2023, 21:10Hierbij een citaat van de zgn. Marrow-men over het Evangelie en het aannemen ervan:Cyrillus schreef: ↑19 aug 2023, 13:45 Bevinding bij ons in de kerkbanken is dat babies in het geloof wachten tot ze van God vanzelf de ervaring in hun hart geschonken krijgen. Hierdoor zijn zij nooit zeker, immers het is geen gelouterd geloof, maar een geloof gebaseerd op tijdelijke gevoelens. De heilige omgang met God is niet het doel, maar de ervaring van het wonder. God wordt hierbij middel in plaats van doel.
Dat is dus die 'ervaring in het hart', waar jij nogal laatdunkend over doet. Het gaat niet zonder.Maar hoewel de roeping en aanbieding van het Evangelie, die werkelijk voor ieder in het bijzonder gelden, ook door ieder, zowel uit een oogpunt van verplichting als van belang voor zichzelf moet worden toegeëigend, zichzelf moet worden toegepast en aangenomen door te geloven, omdat men hiervoor een goede en voldoende grond en waarborg in het Woord heeft - evenwel wordt dit óf verwaarloosd en veracht, óf de waarheid en oprechtheid daarvan verdacht gehouden en in twijfel getrokken, totdat de Heilige Geest het woord des Evangelies aan het hart brengt met zulk een mate van klaarheid en kracht dat het doel treft, de overtuigde zondaar bevredigt, dat het met toepassing op onszelf "een getrouw woord en alle aanneming waardig is, dat Jezus Christus in de wereld gekomen is om zondaren zalig te maken", en hem zo in staat stelt om te geloven. Zo ontstaat de verzekering des geloofs, waarvan de sterkte evenredig is aan de mate van de klaarheid en kracht van boven, welke vrijmachtige genade behaagt te geven, als ze wordt gewerkt.
Ik reageer vanuit de evangelisch/charismatische hoek. Ik hoor regelmatig mensen praten over hun keuze voor Jezus, maar zelden wordt het werk van de Heilige Geest ter sprake gebracht. Als dat een blinde vlek is, komen we dan niet in een soort benadering terecht waarbij geloof en bekering als een soort regels of stappen worden gezien? Verliezen we dan niet uit het oog hoe belangrijk het is om Gods genade en de actieve rol van de Heilige Geest in dit hele proces te erkennen? Hem ervoor te prijzen.
Is er ruimte voor Hem in jouw theologie?
Geen probleem als je niet alle details meteen oppakt. Waar het om gaat, is dat ik probeer uit te leggen dat wanneer de focus voornamelijk ligt op bekering en geloof, dit een opening kan creëren voor een paar valkuilen waar je op dit moment misschien nog geen erg in hebt.Cyrillus schreef: ↑21 aug 2023, 16:04Voor ik uitgebreider antwoord: citaat 'Je focus op "geloof en bekering" wekt bij mij een beetje de indruk dat geloof en bekering vooral een zaak zijn van het volgen van een bepaalde reeks stappen.Arja schreef: ↑21 aug 2023, 15:40Je invalshoek is opvallend, Cy. Je focus op "geloof en bekering" wekt bij mij een beetje de indruk dat geloof en bekering vooral een zaak zijn van het volgen van een bepaalde reeks stappen. Wat me opvalt, is het ontbreken van het aspect van Gods werk in z'n geheel. Het schitterende werk van de Heilige Geest en de ontzagwekkende genade die van God uitgaat, zijn eigenlijk niet aanwezig. Daar schrik ik van. Geloof en bekering zijn niet alleen een kwestie zijn van menselijke inzet. Er speelt iets anders mee: Gods buitengewone werk van de Heilige Geest in het hart van de komende zondaar.
Ik reageer vanuit de evangelisch/charismatische hoek. Ik hoor regelmatig mensen praten over hun keuze voor Jezus, maar zelden wordt het werk van de Heilige Geest ter sprake gebracht. Als dat een blinde vlek is, komen we dan niet in een soort benadering terecht waarbij geloof en bekering als een soort regels of stappen worden gezien? Verliezen we dan niet uit het oog hoe belangrijk het is om Gods genade en de actieve rol van de Heilige Geest in dit hele proces te erkennen? Hem ervoor te prijzen.
Is er ruimte voor Hem in jouw theologie?
Ik volg je niet, ik sla juist heel veel stappen over. Juist de gereformeerde gezindte heeft de neiging om allerlei trappen te eisen.
Ik focus niet zomaar op bekering en geloof, de Bijbel doet dat. En dat is ook de natuurlijke weg: God biedt genade aan en als wij deze willen ontvangen, mogen wij deze genade grijpen. Gratis, voor niets. Dat is de wijze waarop de Bijbel over het aanbod van genade spreekt. Maar voor de rechterkant van de gereformeerde gezindte is dat te gemakkelijk. Dat mag niet. Je moet eerst wat hebben meegemaakt, iets gevoeld, want o, o een gestolen Jezus ligt op de loer. Maar dit is niet de manier waarop de Bijbel hierover spreekt. In mijn postings zeg ik toch echt regelmatig dat het werk van de Heilige Geest hiervoor noodzakelijk is. En daar moeten wij Hem voor prijzen, want uit onszelf gaan wij niet naar Jezus. God werkt het willen en het werken. Dit is zelfs in een discussie uitgebreid aan de orde geweest. Althans ik heb dat uitgebreid toegelicht, mijn opponenten halen liever oudvaders aan dan de Bijbel. @Lies zegt terecht: het is heel eenvoudig, als Hij klopt moet je open doen. Maar Hij klopt! Wellicht dat het werk van de Geest door mij meer genoemd moet worden. Maar ik beschouw de noodzaak van Zijn werk als vanzelfsprekend. Ik gevoel niet de behoefte bij elke zin zwaar te benadrukken dat wij niets kunnen. Ik kan zelfs niet aan de indruk ontkomen dat veel mensen er van genieten om te benadrukken hoe helwaardig ze zijn. In de charismatische beweging kiest men inderdaad nogal eens voor Jezus, maar toch lijken de charismatische beweging en de rechterflank heel erg op elkaar: niet Gods Eigen Woord, maar het eigen gevoel geeft vaak de doorslag. In die zin is er aan beide kanten veel sprake van zelfafgoderij. Mijn antwoord is niet helemaal samenhangend, maar ik hoop dat dit wat duidelijker maakt hoe ik er in sta.Arja schreef: ↑21 aug 2023, 16:28Geen probleem als je niet alle details meteen oppakt. Waar het om gaat, is dat ik probeer uit te leggen dat wanneer de focus voornamelijk ligt op bekering en geloof, dit een opening kan creëren voor een paar valkuilen waar je op dit moment misschien nog geen erg in hebt.Cyrillus schreef: ↑21 aug 2023, 16:04Voor ik uitgebreider antwoord: citaat 'Je focus op "geloof en bekering" wekt bij mij een beetje de indruk dat geloof en bekering vooral een zaak zijn van het volgen van een bepaalde reeks stappen.Arja schreef: ↑21 aug 2023, 15:40Je invalshoek is opvallend, Cy. Je focus op "geloof en bekering" wekt bij mij een beetje de indruk dat geloof en bekering vooral een zaak zijn van het volgen van een bepaalde reeks stappen. Wat me opvalt, is het ontbreken van het aspect van Gods werk in z'n geheel. Het schitterende werk van de Heilige Geest en de ontzagwekkende genade die van God uitgaat, zijn eigenlijk niet aanwezig. Daar schrik ik van. Geloof en bekering zijn niet alleen een kwestie zijn van menselijke inzet. Er speelt iets anders mee: Gods buitengewone werk van de Heilige Geest in het hart van de komende zondaar.
Ik reageer vanuit de evangelisch/charismatische hoek. Ik hoor regelmatig mensen praten over hun keuze voor Jezus, maar zelden wordt het werk van de Heilige Geest ter sprake gebracht. Als dat een blinde vlek is, komen we dan niet in een soort benadering terecht waarbij geloof en bekering als een soort regels of stappen worden gezien? Verliezen we dan niet uit het oog hoe belangrijk het is om Gods genade en de actieve rol van de Heilige Geest in dit hele proces te erkennen? Hem ervoor te prijzen.
Is er ruimte voor Hem in jouw theologie?
Ik volg je niet, ik sla juist heel veel stappen over. Juist de gereformeerde gezindte heeft de neiging om allerlei trappen te eisen.
Nu mag je uitgebreider antworden![]()