Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024

Evangelist

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024

Bericht door Evangelist »

Middenrefo schreef: Vandaag, 12:09
Evangelist schreef: Vandaag, 11:16 Om je te begrijpen…
Zie jij de impasse werkelijk als een bestuurlijk probleem? En niet als een theologisch, zo je wilt Schriftuurlijk probleem?
Bedoel je dat met andere management de CGK bijeen kan blijven?
Het onderliggende probleem is voor mij theologisch. Maar de oplossing kan alleen bestuurlijk zijn.
Dank voor je antwoord. Dan verschillen wij daarin fundamenteel van mening.
Hartelijke groet,
Evangelist
MidMid

Bericht door MidMid »

Evangelist schreef: Vandaag, 12:43
Zie jij de impasse werkelijk als een bestuurlijk probleem? En niet als een theologisch, zo je wilt Schriftuurlijk probleem?
Het onderliggende probleem is voor mij theologisch. Maar de oplossing kan alleen bestuurlijk zijn.
Even scherp neergezet, de oplossing die Rijnsburg kiest is ook een bestuurlijke. Ze spreken over het opnieuw opbouwen van een structuur, hoe bestuurlijk wil je het hebben? Wil je een echte inhoudelijk theologische oplossing dan zul je samen de Bijbel in moeten, je daarover buigen, daarbij knielen en je daardoor laten gezeggen. Die toon mis ik node in de stukken uit Rijnsburg. Die staan vol bestuurlijke en organisatorische taal. Juist dit is een van de grotere moeiten met Rijnsburg, het is té georganiseerd, teveel in de lijn van Kuyper.
Evangelist

Bericht door Evangelist »

MidMid schreef: Vandaag, 13:29
Evangelist schreef: Vandaag, 12:43
Even scherp neergezet, de oplossing die Rijnsburg kiest is ook een bestuurlijke. Ze spreken over het opnieuw opbouwen van een structuur, hoe bestuurlijk wil je het hebben? Wil je een echte inhoudelijk theologische oplossing dan zul je samen de Bijbel in moeten, je daarover buigen, daarbij knielen en je daardoor laten gezeggen. Die toon mis ik node in de stukken uit Rijnsburg. Die staan vol bestuurlijke en organisatorische taal. Juist dit is een van de grotere moeiten met Rijnsburg, het is té georganiseerd, teveel in de lijn van Kuyper.
Het ging even over de laatste GS in eerste instantie. Maar ook als het gaat om Rijnsburg deel ik je opinie niet.
Het theologische gesprek is jaren en jaren gevoerd over vrouw en ambt, over homoseksuele relaties, over kerk-zijn (rapport kerk-zijn - hoe theologisch wil je het hebben). Het heeft niet mogen baten. Ik ga niet herhalen wat ik daarover eerder heb geschreven, maar de samenvatting is dat we elkaar niet meer vinden rond de Schrift en de belijdenis. Dat is triest, maar tekent het hart van de impasse.
Vervolgens is het dan in lijn met de Schrift dat je als plaatselijke gemeente niet op jezelf blijft staan, maar zoekt naar verbinding met andere plaatselijke gemeenten die wel op hetzelfde fundament willen blijven staan. Dat heeft vrij weinig met Kuyper te maken. Kuyperiaans zou zijn dat Rijnsburg op 27 juni een nieuw kerkverband zou zijn gestart.

Ondertussen is het wel dringend nodig dat we elkaar vasthouden rond Schrift en belijdenis na de breuk die in de praktijk geslagen is. Dat lees ik ook terug in de brieven van Rijnsburg. Voor mij is dat voluit theologisch. Enige coördinatie is daarvoor uiteraard nodig, maar dat is niet de focus. Zonder dit initiatief zouden er al plaatselijke gemeenten uitgetreden zijn. Ik heb steeds de indruk dat je dat niet beseft, of misschien (ik hoop het niet) denkt: laat ze maar mooi gaan, de lastpakken en altijd-maar-moeilijk-doeners. Zelf zou ik er alles aan willen doen om alle gemeenten bijeen te houden die voluit CGK willen zijn, op grond van Schrift en belijdenis, zoals dat sinds 1834/1892 de grondslag is en was, binnen de bandbreedte van kerkorde en synodebesluiten. Ik lees in de brieven van Rijnsburg hetzelfde verlangen, als wat de gemeenten in 1892 hadden, namelijk om te blijven wie men was en niet mee te gaan in het neo-calvinisme van Kuyper.
Hartelijke groet,
Evangelist
Plaats reactie