Gereformeerde Gemeenten

Bezorgd

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bezorgd »

Ik snap de ophef ook niet zo.
Het merendeel van de predikanten in de GG preekt, de een strikter dan de ander, vanuit de uitverkiezing, en volgen hun leermeesters Kersten en Moerkerken hierin.
Ik heb een GG ouderling eens horen zeggen: "Wij zijn het grootste hypercalvinistische kerkverband van Nederland."
Degenen die in de prediking vooral preken vanuit de beloften en het verbond, zijn uitzonderingen.
Zorgelijker vind ik dat men dit dus blijkbaar heel nadrukkelijk weer aan de orde willen stellen in het landelijke blad.
Zou dat toch zijn om verwante kerkverbanden heel bewust tegemoet te willen komen?
Amstelodamense

Bericht door Amstelodamense »

Bezorgd schreef:Ik snap de ophef ook niet zo.
Het merendeel van de predikanten in de GG preekt, de een strikter dan de ander, vanuit de uitverkiezing, en volgen hun leermeesters Kersten en Moerkerken hierin.
Ik heb een GG ouderling eens horen zeggen: "Wij zijn het grootste hypercalvinistische kerkverband van Nederland."
Degenen die in de prediking vooral preken vanuit de beloften en het verbond, zijn uitzonderingen.
Zorgelijker vind ik dat men dit dus blijkbaar heel nadrukkelijk weer aan de orde willen stellen in het landelijke blad.
Zou dat toch zijn om verwante kerkverbanden heel bewust tegemoet te willen komen?
Dat ga je bijna denken. Welk doel dient het anders? Het is nu niet bepaald zo dat er in onze kerken sprake is van verbondsautomatisme, "zomaar makkelijk geloven en Jezus aannemen" of volle avondmaalstafels. Ik zie eerder veel mensen zoekend en tastend door het leven gaan.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

gallio schreef:
Jantje schreef:.....Waarom heeft het God behaagt dat de mens nog leeft op de aarde? Hij had na de zondeval de aarde in één keer kunnen wegdoen van voor Zijn aangezicht. Ik weet: (...) het is God Die in u werkt beide het willen en het werken, naar Zijn welbehagen (Filippenzen 2: 13), maar ook: Deze dood van den Zone Gods is de enige en volmaakte offerande en genoegdoening voor de zonden; van oneindige kracht en waardigheid, overvloediglijk genoegzaam tot verzoening van de zonden der ganse wereld (Dordtse Leerregels, hoofdstuk 2, deel 1, paragraaf 3).
....
De zin die ik dikgedrukt heb gemaakt klopt ook in het geheel niet.....
Bedoel je dat de zin uit de DL niet zou kloppen? Waarom is dat dan zo, volgens jou?
Nee. Als je goed kijkt en (de context van mijn reactie) leest, zie je dat ik nog een zin dik heb gedrukt. Ik zal hem ook nog rood drukken.
Jantje schreef:
GGotK schreef:Degenen die het niet met ds Hoogerland eens zijn, zou ik willen vragen hoe zij denken over de visie van ds Kok in deze:
Als Rik Valkenburg in een interview aan ds. R. Kok vraagt naar zijn visie op de tekst: "Jakob heb Ik liefgehad en Ezau heb ik gehaat", zegt ds. Kok: "Alzo lief heeft God de wereld gehad, en bij die wereld behoorde ook Ezau. God had ook Ezau lief." Ik (= ds Moerkerken) zou dat niet graag in onze gemeenten verkondigd zien. Als er getornd wordt aan de stelling dat het genadeverbond is opgericht met de uitverkorenen, dan raak je de slagader aan van onze gemeenten. Wie de verbondsbeloften algemeen maakt, raakt aan de leer van vrije genade en aan de fundamentele levensader van de kerk.
Waarom heeft het God behaagt dat de mens nog leeft op de aarde? Hij had na de zondeval de aarde in één keer kunnen wegdoen van voor Zijn aangezicht. Ik weet: (...) het is God Die in u werkt beide het willen en het werken, naar Zijn welbehagen (Filippenzen 2: 13), maar ook: Deze dood van den Zone Gods is de enige en volmaakte offerande en genoegdoening voor de zonden; van oneindige kracht en waardigheid, overvloediglijk genoegzaam tot verzoening van de zonden der ganse wereld (Dordtse Leerregels, hoofdstuk 2, deel 1, paragraaf 3).

Ik wil hiermee benadrukken dat we niet een raster van de verkiezing over allerlei teksten moeten leggen. Gods Woord komt tot een ieder die het hoort, en in die zin biedt God Zich in de prediking uitwendig aan iedereen aan, niet alleen maar aan de uitverkorenen (hoewel dat inwendig natuurlijk wel zo is). Christus heeft ons behoud op het oog, en daarin toont Hij Zijn liefde voor een onder de vloek liggende wereld. Zeg tot hen: Zo waarachtig als Ik leef, spreekt de Heere HEERE, zo Ik lust heb in den dood des goddelozen! Maar daarin heb Ik lust, dat de goddeloze zich bekere van zijn weg en leve. Bekeert u, bekeert u van uw boze wegen, want waarom zoudt gij sterven, o huis Israëls (Ezechiël 33: 11)? De oorzaak dat wij als mensen niet willen, is ons ongeloof. O, dat ongeloof!

Ik ga hierin dus niet mee met de visie van ds. Moerkerken. Want dat zou dan mede tot gevolg kunnen hebben dat zowel wijlen ds. R. Kok alsook ds. M.A. Kempeneers als remonstrant zouden moeten worden gezien. En daar is in het geheel toch geen sprake van. Integendeel!

Overigens moet ik het stuk van vanavond nog lezen, maar ik heb steeds meer de aandrang om een brief of mail te sturen naar de Saambinder en/of ds. Hoogerland.

De zin die ik dikgedrukt heb gemaakt klopt ook in het geheel niet. Daar zou ook genoeg van te zeggen zijn. Brakel zegt daarvan: De Heere zal niemand verstoten die maar in waarheid door Christus tot Hem komt, al hebt gij nu zo vele jaren deze vriendelijke aanbieding ongehoorzaam geweest, al is uw gehele leven tot nog toe niets anders als zonde geweest, al zijn er gruwelen bedreven, al zijt gij een doodslager, een overspeler en hoereerder, een dief, een lasteraar en leugenaar tot op deze tijd toe geweest; zo gij maar uw zonden kent, waarlijk berouw hebt en waarlijk lust hebt aan dit verbond in al deszelfs delen, en aan de Borg om alleen door Hem die goederen deelachtig te worden: Zijt niet moedeloos, daar is hoop dezen aangaande, komt maar; want de Heere zal zekerlijk u niet verstoten, maar aannemen; want Hij heeft het gezegd: ziet al de beloften en onder andere Johannes 6: 37: Die tot Mij komt, zal Ik geenszins uitwerpen. Zie ook hier voor een heldere uiteenzetting voor wie het genadeverbond nu daadwerkelijk geldt.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Geytenbeekje

Bericht door Geytenbeekje »

Je behoort helemaal niet bij de uitverkiezing te beginnen
Jammer dat er velen in de GG dit doen,
GGotK

Bericht door GGotK »

Amstelodamense schreef:
Dat ga je bijna denken. Welk doel dient het anders? Het is nu niet bepaald zo dat er in onze kerken sprake is van verbondsautomatisme, "zomaar makkelijk geloven en Jezus aannemen" of volle avondmaalstafels. Ik zie eerder veel mensen zoekend en tastend door het leven gaan.
Daar denkt een deel van de GG serieus anders over.
De vraag blijft wel over hoeveel % van de GG-leden nog (volledig) achter de Gereformeerde Dogmatiek van ds Kersten staan (of kennen). In dat licht is deze artikelreeks in velerlei opzichten zinvol.
Hollander

Bericht door Hollander »

GGotK schreef:Daar denkt een deel van de GG serieus anders over.
Waarover?
Dit account wordt niet meer gebruikt.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

eilander schreef:@Jantje, ik meen dat je nu onvoldoende oog hebt voor de 'smalstroom' waarbij het verbond wordt beperkt tot alleen de uitverkorenen. Ook Boston bijvoorbeeld behoorde daartoe. Dat betekent nog niet dat ook het aanbod van genade dan ook beperkt kan gepreekt, dat deed Boston ook niet.
Je hoeft dus een verdediger van deze stroming niet persé als 'in het geheel niet kloppend' te beschouwen.
Als het over de visie op de Heilige Doop gaat, heb ik weer een hele andere. Daar heb ik in het verleden al genoeg over geschreven. En verder weet ik uiteraard heel goed dat het aanbod van genade zeer ruim gepreekt kan worden ondanks de beperking van het verbond voor uitverkorenen. Daar is de preek van ds. Van de Kieft die ik nog zal samenvatten, ook een ultiem voorbeeld van.

Maar ik zou nooit de zinsnede dat God niet zou willen dat alle mensen zalig worden, in mijn mond durven nemen. Dat vind ik erg gevaarlijk.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Hollander schreef:
Waarover?
"Zomaar makkelijk geloven en Jezus aannemen" of volle Avondmaalstafels.

Ik geef @GGotK hier overigens gelijk. Dat is wel degelijk een grote zorg. En ik onderken de tijdgeest en de evangelische invloeden in onze dagen in het geheel niet. Dat kan iedereen hier op het forum weten.
Laatst gewijzigd door Jantje op 26 sep 2019, 21:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD

Bericht door DDD »

Je slaat wel erg door. Preken vanuit de uitverkiezing hoeft niet hypercalvinistisch te zijn. Zodra bijna eenvijfde deel van de GG hypercalvinistisch is, ben je al het grootste hypercalvinistische verband, maar dat wil niet zeggen dat een derde of zelfs de helft van de GG hypercalvinistisch zijn. Ik betwijfel zelfs of ds. Moerkerken in de leer nu echt hypercalvinistisch is, al komt het er wel dicht bij.

Overigens is de uitverkiezing en het verbond helemaal niet zo heel verschillend.
Amstelodamense

Bericht door Amstelodamense »

Jantje schreef:
Hollander schreef:
Waarover?
Volle Avondmaalstafels. Ik geef @GGotK hier overigens gelijk. Dat is wel degelijk een zorg. En ik onderken de tijdgeest en de evangelische invloeden in onze dagen in het geheel niet. Dat kan iedereen hier op het forum weten.
Volle avondmaalstafels kunnen en mogen nooit een zorg zijn Jantje!
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Amstelodamense schreef:
Jantje schreef:
Hollander schreef:
Waarover?
Volle Avondmaalstafels. Ik geef @GGotK hier overigens gelijk. Dat is wel degelijk een zorg. En ik onderken de tijdgeest en de evangelische invloeden in onze dagen in het geheel niet. Dat kan iedereen hier op het forum weten.
Volle avondmaalstafels kunnen en mogen nooit een zorg zijn Jantje!
Dat is een andere discussie. We hoeven niemand te veroordelen, maar ik begrijp de zorg over bepaalde delen van ons kerkverband in dat opzicht wel. Anderzijds: gemeenten waar alleen de kerkenraad aangaat is kennen ook een grote zorg. Laten we dat evenwicht maar houden.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Geytenbeekje

Bericht door Geytenbeekje »

Je kan het ook omdraaien.
Volle banken met zittende mensen
Dat is pas een zorg
DDD

Bericht door DDD »

GGotK schreef:
Amstelodamense schreef:
Daar denkt een deel van de GG serieus anders over.
De vraag blijft wel over hoeveel % van de GG-leden nog (volledig) achter de Gereformeerde Dogmatiek van ds Kersten staan (of kennen). In dat licht is deze artikelreeks in velerlei opzichten zinvol.
De Gereformeerde Dogmatiek van ds. Kersten hoort niet tot de leer van de GG. Al is het wel zo, dat zijn dogmatiek vanaf het begin de lesstof vormde op de TS, over bepaalde uitwerkingen is altijd verschil van mening geweest. Zoals bijvoorbeeld over het punt waarover het nu gaat.

Het is ontzettend suggestief om te doen alsof in de beginnende GG rond 1920 de predikanten en gemeenteleden zich meer in de GD konden vinden dan nu. Dat zou je dan eerst eens moeten onderbouwen. Ik geloof er werkelijk niets van. Lees de studie van Klaas van der Zwaag er op na.
Hollander

Bericht door Hollander »

Jantje schreef:
Hollander schreef:
Waarover?
"Zomaar makkelijk geloven en Jezus aannemen" of volle Avondmaalstafels.
Ik geef @GGotK hier overigens gelijk.
Ik zou graag van GGotK zelf horen dat hij dit bedoeld, voordat Jantje allerlei conclusies gaat trekken. Want de verwijzing "Daar denkt een..." is nog niet zo zeker aan jouw conclusie te verbinden.
Dit account wordt niet meer gebruikt.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Ik vind dit een wat wonderlijke discussie worden. Refoforum2017 heeft een allergie tegen de leer in de rechterflank en is voluit aanhanger van de ds. R. Kok. Dat bleek wel toen het boek van dr. Golverdingen uitkwam. Hij of zij was toen behoorlijk teleurgesteld dat de. Golverdingen het leergeschil zo klein mogelijk hield. Dat mag natuurlijk. Maar waarom zo tekeer gaan over deze artikelen terwijl ik zijn samenvatting echt discutabel vind. Ik ben met Jongere wel wat verbaasd over de hevigheid van de reacties. Al is het maar van een paar mensen, dat weer wel.

Ik lees dat Amstel...nog wat stelt dat ds. Moerkerkens visie over aanbod (evangelische beloften) en verbondsbeloften typisch Ggin is. Dat is natuurlijk niet zo.

Ik ben blij dat Jantje de leer van zijn kerkverband lijkt te gaan doorgronden. Ik ben wel benieuwd naar het welmenend aanbod in zijn verslag van de preek van ds. vd Kieft.

Tenslotte: ik vind deze discussie oprecht wat lastig. Dus ik ga me niet opwerpen als een stevige ds. Hoogerland verdediger. Al heb ik alle begrip voor deze artikelen.
Plaats reactie