lezen wat de bijbel zegt.

Gian

Re: lezen wat de bijbel zegt.

Bericht door Gian »

Afgewezen schreef:
Gian schreef:Nee Afgewezen. Je hebt me uitgedaagd alsof mijn argumenten op waren. Nu heb je weer nieuwe argumenten van me, en nu verwijs je opeens naar eerdere postings. Daarmee beantwoord je allerminst mijn vragen want heel wat argumenten zijn in dit topic nog niet aan de orde geweest.
De argumenten tegen het chiliasme zijn me bekend, ik kan er zelfs opnoemen die je nog nooit gepost heb. Ik ben welwillend om argumenten te begrijpen en evt. over te nemen. Zie mijn topics in het verleden als 'Argumenten gezocht tegen het dispensationalisme'. Ik geef toe dat er enkele zaken moeilijk blijven, ook voor chiliasten, maar als ik naar mijn overtuiging niet mee kan gaan in je redenering, dan blijft het verschil. Geen probleem verder. Als dat van mijn kant star lijkt, dat is niet mijn bedoeling, want ook mijn visie beweegt.
Ik was blij met je verandering tav het verbond, maar mag ik in alle bescheidenheid stellen dat je wat het chiliasme betreft geen enkele welwillendheid ooit heb gemerkt? Kun je misschien aangeven waarom?
Áls ik deze discussie aanga, dan wel onder een aantal voorwaarden:
1. dat er een nieuwe topic komt, gewijd aan het chiliasme;
2. dat de toonzetting minder fel en minder verwijtend is (van weerskanten);
3. dat er naar elkaar geluisterd wordt en niet dat de een de ander overgiet met zóveel informatie, dat er redelijkerwijs niet op te reageren valt.

Wat mijn visie op het verbond betreft: ik ben daar toch wat genuanceerder in geworden.
Wat het chiliasme betreft, het volgende: Meer dan twintig jaar geleden kwamen mij wat boekjes van J.G. Fijnvandraat in handen. Toen ik zijn chiliastische visie las, kreeg ik een gevoel van vervreemding. Dat gevoel t.a.v. het chiliasme ben ik nooit kwijtgeraakt. Er is voor mijn gevoel iets ongezonds in. Al betekent dat heus niet dat elk argument dat van chiliastische zijde wordt aangevoerd 'onzin' is. Maar in zijn algemeenheid vind ik het een vreemde leer, die mij tegen de borst stuit.
Vervreemding van het vertrouwde hoeft toch niet negatief te zijn? Het probleem met het chiliasme is dat het calvinisme op meerdere punten onhoudbaar is. Dat heb ik ook nooit gewild, ik heb echter niet anders gekend. Nog steeds sta ik open voor argumenten. Alleen hoe meer ik er over lees, hoe meer ik bevestigd en vertrouwd wordt met deze manier van bijbellezen. Er is nog zoveel meer dan de basale kennis als geloof en wedergeboorte, heiligmaking en volharding. Er is zoveel te leren over de Gemeente en haar functie, zoveel te leren over de toekomst en Gods plan met de Gemeente en Israel. Allemaal zaken die precies passen in de Israel/Gemeente theologie. Daarbij is het Woord mijn richtsnoer. Niet wat ik voel. Niet de kaders waarin ik wil denken.
Uiteraard wil ik voldoen aan je voorwaarden, met de nadruk op het wederzijdse respect.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Alexander CD

Bericht door Alexander CD »

Afgewezen schreef:Wat het chiliasme betreft, het volgende: Meer dan twintig jaar geleden kwamen mij wat boekjes van J.G. Fijnvandraat in handen. Toen ik zijn chiliastische visie las, kreeg ik een gevoel van vervreemding. Dat gevoel t.a.v. het chiliasme ben ik nooit kwijtgeraakt. Er is voor mijn gevoel iets ongezonds in. Al betekent dat heus niet dat elk argument dat van chiliastische zijde wordt aangevoerd 'onzin' is. Maar in zijn algemeenheid vind ik het een vreemde leer, die mij tegen de borst stuit.
Ik heb een soortgelijke ervaring gehad, ik wist weinig van het chiliastisch denken totdat ik mijn vrouw ontmoette, die kwam uit de vergadering, die wist alles van Israel en het chiliasme, ik wist nagenoeg niks, maar ik werd er zo ellendig van hoewel ik als er steeds meer geloof in kreeg.
Het geloof werd mij zo benauwend, ik had boeken gekocht en internet afgezocht en ik vond niks anders dan chiliasme.
Toen heb ik God gebeden en gezegd ik kan niet verder geloven zo, ik moet de waarheid weten.
Toen die avond kwam ik op het idee eens in het engels te googelen, en toen vond ik een website die het zo goed en bijbels uitlegde, ik heb de hele nacht doorgelezen en wat een bevrijdend gevoel.
Alexander CD

Gian schreef,

[
i]Jes. 2 : 2 En het zal geschieden in het laatste der dagen, dat de berg van het huis des HEEREN zal vastgesteld zijn op den top der bergen, en dat hij zal verheven worden boven de heuvelen, en tot denzelven zullen alle heidenen toevloeien.
3 En vele volken zullen heengaan en zeggen: Komt, laat ons opgaan tot den berg des HEEREN, tot het huis van den God Jakobs, opdat Hij ons lere van Zijn wegen, en dat wij wandelen in Zijn paden; want uit Sion zal de wet uitgaan, en des HEEREN woord uit Jeruzalem.
4 En Hij zal rechten onder de heidenen, en bestraffen vele volken; en zij zullen hun zwaarden slaan tot spaden, en hun spiesen tot sikkelen; het ene volk zal tegen het andere volk geen zwaard opheffen, en zij zullen geen oorlog meer leren.
5 Komt, gij huis van Jakob, en laat ons wandelen in het licht des HEEREN.[/i]

Is Jakob hier ook de kerk? En wat betekent het dan dat de volken niet meer het zwaard tegen elkaar zullen opheffen? En wat zijn dan de ploegscharen? Hoe moet ik dan o.a. Micha 4, Zach. 14 of Jes. 62 en vele andere profetieen over het vrederijk vergeestelijken?
Uit de tekst wordt duidelijk, dat de berg des Heeren hetzelfde is als het huis van de God Jacobs.

De de vraag zou beter geweest kunnen zijn; is het huis van de God Jacobs de kerk?
wat betekent zwaarden tot spaden en spiesen tot sikkelen maken?
Moeten we deze woorden naar de verre toekomst verwijzen en hoeven wij er niks mee te doen?
Hoe moeten we dan zien dat ieder door God gegeven woord tot instruktie en correctie is?
In een vergelijkbaar stukje in Micha staat de berg Zions, wat betekent dat?
Net als Gian vroeg zullen we de begrippen moeten kennen om dit stukje tekst te verstaan.
Sola Scriptura

Bericht door Sola Scriptura »

Mister schreef:
Joannah schreef:Hoe komt het toch dat we zoveel verklaarders nodig hebben. de zaken waar het echt om gaat staan duidelijk genoeg in het heilige Boek!
En verder vind ik de Bijbel helemaal niet zo moeilijk, we denken er te veel achter.Als de armen van geest zalig kunnen worden, en we het Evangelie als een kind aan dienen te nemen, lijkt me een studie tot theoloog echt niet nodig.
Heb zelfs wel eens horen zeggen dat een theoloog soms niet meer gelooft naarmate de studie vordert....
Inderdaad, onnodig zo'n studie theologie. Afschaffen al die opleidingen. :fi
Zelf hou ik van theologie, en leer ik veel van de theologische reuzen door de hele christelijke geschiedenis heen.
Maar pas NADAT ze me Bijbels dingen laten zien. ik neem niks klakkeloos aan, omdat ze de 99 keer hiervoor ook gelijk hadden.

Goede prediking is belangrijk, kennis van de grondtekst, juiste en verantwoorde exegese, tuurlijk! niet afschaffen die theologische opleidingen!

Maar mag ik jullie er op wijzen, Dat de apostelen op lucas en Paulus na analfabeten waren?
Vissers, en gewoon volk, ''arbeidersklasse''. De ''Schriftgeleerde'' van die tijd raakten kant nog wal en snapte Jezus niet. Paulus kreeg een hele goede opleiding in de Thora, Maar zei:

hand 22:

3 Ik ben een Jood, te Tarsus in Cilicië geboren, doch in deze stad opgevoed, aan de voeten van Gamaliël opgeleid met nauwgezette inachtneming van de wet onzer vaderen, een ijveraar voor God evenals gij allen heden zijt. 4 En ik heb deze weg ten dode toe vervolgd door mannen en vrouwen in boeien te slaan en gevangen te zetten, 5 gelijk ook de hogepriester van mij getuigen kan en de gehele Raad der oudsten, van wie ik ook met brieven aan de broeders naar Damascus gereisd ben, om ook hen, die daar waren, geboeid naar Jeruzalem te brengen, opdat zij gestraft zouden worden.

(doet me denken aan de katholieken die met een brief van de paus de protestanten vervolgde, kijk uit dat wij nu niet hetzelfde doen, op grond van onze menselijke overleveringen!)

fil 3:

3 Want wíj zijn de besnijdenis, die door de Geest Gods Hem dienen, die in Christus Jezus roemen en niet op vlees vertrouwen. 4 Ofschoon ik voor mij wel reden zou hebben om ook op vlees vertrouwen te stellen.
Indien een ander meent op vlees te kunnen vertrouwen, ik nog meer: 5 besneden ten achtsten dage, uit het volk Israël, van de stam Benjamin, 6 een Hebreeër uit de Hebreeën, naar de wet een Farizeeër, naar mijn ijver een vervolger van de gemeente, naar de gerechtigheid der wet onberispelijk. 7 Maar alles wat mij winst was, heb ik om Christus’ wil schade geacht. 8 Voorzeker, ik acht zelfs alles schade, omdat de kennis van Christus Jezus, mijn Here, dat alles te boven gaat. Om zijnentwil heb ik dit alles prijsgegeven en houd het voor vuilnis, opdat ik Christus moge winnen

*

En natuurlijk weten jullie hoe Jezus het aan de stok had met de theologen van die tijd.
De apostelen werden door Gods Geest, niet een theologische opleiding gestuurd.
Daar uit is de Bijbel gekomen die wij kennen. Die moeten we volgen, daar moeten we alles aan toetsen. De Bijbel is volledig in haar openbaring. Geen papieren paus, maar het Woord van God. Het evangelie en de basisleer is er door een ieder die de Geest heeft te snappen.
Natuurlijk zijn er moeilijke onderwerpen, en zaken tussen de regels waar de Bijbel niet direct antwoord opgeeft, we kunnen dan verschillende interpretatie`s hebben, maar dat zijn geen hoofdzaken.

nogmaals:

Dan is er de ‘evangelisch-reformatorische' visie. In deze opvatting worden gezag en inspira­tie met elkaar verbonden. Het laatste gezag rust in de Bijbel zelf. De Heilige Schrift is het Woord van God. Dit gezag wordt bevestigd door het getuigenis van de Heilige Geest in ons hart en niet door het gezag van de kerk of van het verstand. Verder is de openbaring van God in de Bijbel volledig en behoeft niet aangevuld te worden door de kerkelijke traditie. Deze openbaring is ook begrijpelijk en er mag geen onafhankelijk gezag toegekend worden aan het verstand. De traditie, de kerk en de individuele christen kunnen dwalen en doen dat ook, maar de Bijbel, het Woord van God, moet hen corrigeren.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Gian schreef:Vervreemding van het vertrouwde hoeft toch niet negatief te zijn? Het probleem met het chiliasme is dat het calvinisme op meerdere punten onhoudbaar is. Dat heb ik ook nooit gewild, ik heb echter niet anders gekend. Nog steeds sta ik open voor argumenten. Alleen hoe meer ik er over lees, hoe meer ik bevestigd en vertrouwd wordt met deze manier van bijbellezen. Er is nog zoveel meer dan de basale kennis als geloof en wedergeboorte, heiligmaking en volharding. Er is zoveel te leren over de Gemeente en haar functie, zoveel te leren over de toekomst en Gods plan met de Gemeente en Israel. Allemaal zaken die precies passen in de Israel/Gemeente theologie. Daarbij is het Woord mijn richtsnoer. Niet wat ik voel. Niet de kaders waarin ik wil denken.
Uiteraard wil ik voldoen aan je voorwaarden, met de nadruk op het wederzijdse respect.
Ik weet ook niet of je moet kiezen tussen 'chiliasme' en 'calvinisme'. Dan kader je het meteen weer in. In beide stromingen vind je ook weer veel nuances.
Sinds ik wat anders tegen het verbond ben gaan aankijken, en de massieve calvinistische verbondstheologie voor mij van zijn voetstuk is gevallen, ben ik voorzichtig geworden met het aanhangen van een 'theologie'. Soms zijn één of twee bouwsteentjes voldoende om je theologische gebouw onderuit te halen en dan zit je ineens met een nieuwe 'theologie'. Waar dan vervolgens ook weer allerlei haken en ogen aan zitten.
Maar dat betekent niet dat álles op losse schroeven staat waar het ons Bijbellezen betreft. Dan kan ik vandaag calvinist, morgen chiliast en overmorgen zevendedagadventist zijn. Zo moet het niet natuurlijk.
Voor mij is het NT richtinggevend als het om het lezen van het OT gaat. En vanuit dat oogpunt kan ik weinig met het letterlijkheidsstreven van het chiliasme. Ik vind het ook een verarming van het Evangelie.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Alexander CD schreef:
Afgewezen schreef:Wat het chiliasme betreft, het volgende: Meer dan twintig jaar geleden kwamen mij wat boekjes van J.G. Fijnvandraat in handen. Toen ik zijn chiliastische visie las, kreeg ik een gevoel van vervreemding. Dat gevoel t.a.v. het chiliasme ben ik nooit kwijtgeraakt. Er is voor mijn gevoel iets ongezonds in. Al betekent dat heus niet dat elk argument dat van chiliastische zijde wordt aangevoerd 'onzin' is. Maar in zijn algemeenheid vind ik het een vreemde leer, die mij tegen de borst stuit.
Ik heb een soortgelijke ervaring gehad, ik wist weinig van het chiliastisch denken totdat ik mijn vrouw ontmoette, die kwam uit de vergadering, die wist alles van Israel en het chiliasme, ik wist nagenoeg niks, maar ik werd er zo ellendig van hoewel ik als er steeds meer geloof in kreeg.
Het geloof werd mij zo benauwend, ik had boeken gekocht en internet afgezocht en ik vond niks anders dan chiliasme.
Toen heb ik God gebeden en gezegd ik kan niet verder geloven zo, ik moet de waarheid weten.
Toen die avond kwam ik op het idee eens in het engels te googelen, en toen vond ik een website die het zo goed en bijbels uitlegde, ik heb de hele nacht doorgelezen en wat een bevrijdend gevoel.
Welke website is dat?
Overigens is hier ook een aardige discussie over Openbaring 20 te lezen: http://forum.gkv.nl/forum/list_messages/8922/0
Alexander CD

Afgewezen schreef:Welke website is dat?
dat was de website van die australische piloot Bruno Kolberg, maar ik kan de website niet meer vinden.

het was ooit http://users.bigpond.net.au/bkolberg/index.html.

wel kan ik nog vinden een verzameling van open forum discussies
http://web.archive.org/web/200505230854 ... ~lkolberg/

Maar ook prca.org en graceonlinelibrary en scionofzion.com en savedbyhisblood.wordpress.com/
criticus

Bericht door criticus »

Ik stel voor dat jij een dergelijk interessant topic start, aangezien jij er blijk van geeft inzicht en kennis hiervan te hebben.
Mij ontbreekt alle kennis hierover, maar wil graag leren en worden uitgenodigd tot onderzoek daarvan.jvdg
Ik heb na ampele overwegingen besloten aan dit verzoek te voldoen. Ik hoop maandag a.s. een nieuwe topic te openen. Allen die graag iets willen leren zijn welkom en worden uitgenodigd met mij mee te denken. Ik moet echter wel een voorwaarde stellen. Ik ga uit van het prè-chiliastische stand punt en niemand hoeft het bij voorbaat met mij eens te zijn, maar discussies over het chiliasme op zich accepteer ik niet. Daar zijn andere topics voor. criticus
criticus

Bericht door criticus »

Ik weet ook niet of je moet kiezen tussen 'chiliasme' en 'calvinisme'. Dan kader je het meteen weer in. In beide stromingen vind je ook weer veel nuances.
Sinds ik wat anders tegen het verbond ben gaan aankijken, en de massieve calvinistische verbondstheologie voor mij van zijn voetstuk is gevallen, ben ik voorzichtig geworden met het aanhangen van een 'theologie'. Soms zijn één of twee bouwsteentjes voldoende om je theologische gebouw onderuit te halen en dan zit je ineens met een nieuwe 'theologie'. Waar dan vervolgens ook weer allerlei haken en ogen aan zitten.
Maar dat betekent niet dat álles op losse schroeven staat waar het ons Bijbellezen betreft. Dan kan ik vandaag calvinist, morgen chiliast en overmorgen zevendedagadventist zijn. Zo moet het niet natuurlijk.
Voor mij is het NT richtinggevend als het om het lezen van het OT gaat. En vanuit dat oogpunt kan ik weinig met het letterlijkheidsstreven van het chiliasme. Ik vind het ook een verarming van het Evangelie.
Daar zit nu juist je grote denkfout, het N.T kan niet verstaan worden zonder het O.T. De schrijvers waren Joden die wel Grieks schreven, maar Joods dachten. Neem als voorbeeld de gelijkenissen, iedere Jood begreep vanuit het rabbinale onderwijs wat Jezus bedoelde, maar voor ons westerlingen is die denkwijze vreemd, daarvoor is kennis van het O.T. onmisbaar. Anderzijds is het natuurlijk wel zo dat Tora door Mozes gegeven is, maar de genade en de waarheid door Jezus Christus geworden. Daarom zou ik het liever zo willen formuleren dat het nieuwe niet begrepen wordt zonder het oude, maar het oude wel het verheldert en in een klaarder licht komt te stellen

criticus
Alexander CD

criticus schreef:De schrijvers waren Joden die wel Grieks schreven, maar Joods dachten.
De Schrijver is God, er is niks misgegaan bij het schrijven van de bijbel.
criticus schreef:Daarom zou ik het liever zo willen formuleren dat het nieuwe niet begrepen wordt zonder het oude, maar het oude wel het verheldert en in een klaarder licht komt te stellen
OT proftieën moeten uitgelegd worden zoals het NT dat doet.

Eens vroeg iemand Prof. Hengstenberg waar heeft Mozes in het OT over Christus geschreven toen antwoordde Hengstenberg waar heeft Mozes niet over Christus geschreven.
Het hele OT wijst naar Christus, ook de Heere Zelf heeft dat gezegd.
Met het OT kan wel het NT verheldert worden uitgelegt.
jvdg

Bericht door jvdg »

Alexander CD schreef:
criticus schreef:De schrijvers waren Joden die wel Grieks schreven, maar Joods dachten.
De Schrijver is God, er is niks misgegaan bij het schrijven van de bijbel.
criticus schreef:Daarom zou ik het liever zo willen formuleren dat het nieuwe niet begrepen wordt zonder het oude, maar het oude wel het verheldert en in een klaarder licht komt te stellen
OT proftieën moeten uitgelegd worden zoals het NT dat doet.

Eens vroeg iemand Prof. Hengstenberg waar heeft Mozes in het OT over Christus geschreven toen antwoordde Hengstenberg waar heeft Mozes niet over Christus geschreven.
Het hele OT wijst naar Christus, ook de Heere Zelf heeft dat gezegd.
Met het OT kan wel het NT verheldert worden uitgelegt.
Behoudens de laatste letter, ben ik het met deze posting wel eens.
Fjodor

Bericht door Fjodor »

criticus schreef:
Daar zit nu juist je grote denkfout, het N.T kan niet verstaan worden zonder het O.T. De schrijvers waren Joden die wel Grieks schreven, maar Joods dachten. Neem als voorbeeld de gelijkenissen, iedere Jood begreep vanuit het rabbinale onderwijs wat Jezus bedoelde, maar voor ons westerlingen is die denkwijze vreemd, daarvoor is kennis van het O.T. onmisbaar. Anderzijds is het natuurlijk wel zo dat Tora door Mozes gegeven is, maar de genade en de waarheid door Jezus Christus geworden. Daarom zou ik het liever zo willen formuleren dat het nieuwe niet begrepen wordt zonder het oude, maar het oude wel het verheldert en in een klaarder licht komt te stellen

criticus
De Jood begreep de gelijkenissen niet.
Lees mattheus 13 maar, het stuk na de vertelling van de gelijkenis van de zaaier en voor de uitleg van de gelijkenis van de zaaier.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
criticus

Bericht door criticus »

Lees mattheus 13 maar, het stuk na de vertelling van de gelijkenis van de zaaier en voor de uitleg van de gelijkenis van de zaaier.

De massa begreep het idd. niet, maar die begrepen ook Mozes niet. Maar om het wel te begrijpen was kennis van het O.T onmisbaar. Want ook Jezus was een Jood en richtte Zich in Zijn onderwijs tot Joodse hoorders. Om maar een voorbeeld te noemen, geen Jood zal het in zijn hoofd halen om de gelijkenis van de vrouw en het zuurdeeg uit te leggen op de glorieuze manier waarop de kerk dat doet. Want in de Schrift is zuurdeeg zonder uitzondering een type van de zonde, in het bijzonder van geveinsdheid en huichelarij. Die vrouw deed dus iets wat door de wet streng verboden was. Want drie maten meel staat voor een spijsoffer en daar mocht volstrekt geen zuurdeeg in! ze had er olie op moeten gieten Want het spijsoffer is een type van de reine menselijke natuur van Christus. En Hij is ontvangen van de H.Geest en gezalfd met de H.Geest. Daarom zei ik ook dat het N.T. niet te begrijpen is zonder het O.T. En iedere Jood weet dat, maar de argeloze kerkganger niet! criticus
Toeschouwer

Bericht door Toeschouwer »

Fjodor schreef:
criticus schreef:

criticus
Ik denk dat de Jood meer van de gelijkenissen heeft begrepen, dan dat wij ze begrijpen. Ik zou eigenlijk een andere topic moeten starten, maar dit vergt zoveel tijd, ik weet niet of ik dat kan. Een voorproefje:

De schat in de akker.
Wederom is het Koninkrijk der hemelen gelijk aan een schat. in de akker verborgen, welke een mens gevonden hebbende, verbergde; en van blijdschap daarover gaat hij heen, en verkoopt al wat hij heeft en koopt die akker.
Wederom is het Koninkrijk der hemelen gelijk aan een koopman die schone parelen zoekt; en ene parel van grote waarde gevonden hebbende, ging hij heen, en verkocht al wat hij had en kocht haar’ (vs. 44-46).
In beide gelijkenissen wordt een mens genoemd, die verkoopt al wat hij heeft, om datgene te verkrijgen wat hij kostbaar acht. In de eerste vindt hij de schat in de akker en hij verbergt hem daar, terwijl hij de akker koopt om de schat in bezit te krijgen. In de tweede verkoopt hij al wat hij heeft voor de parel van grote waarde. Bij grote overeenkomst is er natuurlijk ook onderscheid. De schat is verborgen in de akker, die gekocht wordt, waardoor ook de schat eigendom wordt. De ene parel komt uit de zee, haar waarde is groter dan die van de schat, waarvan niet gezegd wordt dat hij grote waarde heeft. Een schat kan groter of kleiner worden, er kan van worden afgenomen of bijgevoegd; de ene parel evenwel is compleet, waarde en schoonheid zijn vastgesteld. Bij de uitlegging van deze gelijkenissen moeten we dezelfde gedragslijn volgen als bij de vorige. We zullen het ontleedmes opnieuw moeten hanteren om de fouten aan te tonen in de verklaring, die bij het christendom ingang heeft gevonden, maar niet in overeenstemming is met de bedoeling van de Schrift. We willen beginnen met een aanhaling uit ‘Luthers verklarende aantekeningen op de Evangeliën’ (blz. 82).
‘De gelijkenis van de schat bedoelt, dat wij tevergeefs het Koninkrijk van God zoeken door onze werken en inspanningen of de werken der wet. Want wij zijn niet geboren uit den bloede, noch uit de wil des vleses, noch uit de wil des mans. De Joden bezaten de akker, maar zagen de schat daarin niet. De heidenen (volkeren) kochten de akker met de schat, dat is de wet met Christus... De verborgen schat is het Evangelie, dat ons genade en gerechtigheid geeft zonder onze verdienste. Als iemand die vindt, veroorzaakt hij vreugde, dat is een goed en vrij geweten, wat door goede werken niet kan worden verzekerd. De gelijkenis van de parel is bijna van dezelfde soort als de voorgaande, behalve dat in de eerste gesproken wordt van vinden, in deze van zoeken. Hier moet gedacht worden aan een groeiend geloof, waarmee aangegeven wordt, dat de parel niet onbekend was, dat men er van gehoord had als zijnde van grote waarde. Het verlangen van de koopman is, om de parel te mogen bezitten. Iets dergelijks geldt voor het christelijk leven, Hij die het begonnen is, denkt dat hij niets heeft, maar hij strekt zich er naar uit, voortdurend voorwaarts dringend om het te verkrijgen.’
Andere verklaarders van de Schrift zijn Luther hierin gevolgd.
In toespraken met een evangelische strekking wordt de zondaar vermaand alles op te geven, alles te verkopen, met het doel christen te worden, zichzelf en de wereld op te geven, en dan de parel van grote waarde te vinden. Wij vragen ons af of dat het Evangelie is en antwoorden: neen! De zondaar heeft geen offerande te brengen.
Al zijn pogen om zichzelf te verzaken en de wereld op te geven, kan hem nooit het eeuwige leven of de genade Gods verzekeren.‘Wat moet ik doen om het eeuwige leven te beërven?’werd eens gevraagd door een eigengerechtige farizeeër, een jonge overste. De Heere antwoordde hem, die tot Hem kwam overeenkomstig de wet, omdat hij onder de wet stond, en zei hem alles te verkopen, de opbrengst aan de armen te geven en Hem te volgen. Dit is echter niet het Evangelie, maar de wet, die eist: ‘Doe dit en gij zult leven.’
Bij de verkondiging van het Evangelie aan zondaren hebben wij niet te zeggen wat zij moeten doen, dat zij alles moeten opgeven om te ontvangen; het Evangelie der genade vraagt de zondaar niet alles te verkopen om daarvoor de genade van God en het eeuwige leven te verkrijgen, het biedt aan elke zondaar het eeuwige leven aan als Gods gave, als een vrije gift in Christus Jezus. Het Woord van God spreekt ongetwijfeld van kopen, maar het is een kopen zonder geld en zonder prijs. ‘O, alle, gij dorstigen, komt tot de wateren, en gij die geen geld hebt, komt, koopt en eet; ja komt, koopt zonder geld en zonder prijs wijn en melk’ (Jes. 55:1). Het prijsgeven, opgeven volgt als iemand gered is en de genade Gods heeft ontvangen, maar nooit daarvoor.
Ook aan de akker wordt door velen een uitleg gegeven, die nooit door de Heere bedoeld kan zijn, trouwens Hij heeft ons zelf de sleutel gegeven. ‘De akker is de wereld.’ Dit is de betekenis in de eerste twee gelijkenissen.
Indien de zondaar bedoeld wordt door de man, die de akker koopt, zou de consequentie zijn, dat de zondaar de wereld heeft te kopen. Er is geen enkele reden om aan deze twee gelijkenissen zulk een uitleg te geven. In de eerste twee gelijkenissen wordt van één persoon gesproken: de zaaier, de man die het goede zaad zaaide. Deze Man is de Heere Zelf. In de gelijkenissen, waarmee we nu bezig zijn, wordt met de man, die de akker kocht met de schat erin en de koopman, die alles verkocht wat hij had om de ene parel van grote waarde te bezitten, ook de Heere Zelf bedoeld. Het is niet de onbekeerde zoekende en redding vindende – maar de Zaligmaker, die de zondaar zoekt. Hij koopt de akker met de schat er in, en geeft alles prijs om de parel van grote waarde te bezitten. Als wij zó de gelijkenissen bezien, valt het ware licht erop en bezitten wij het gezegende Evangelie. Hij, die rijk was, werd arm om onzentwil, opdat wij door Zijn armoede rijk zouden worden.Hij, die Gode evengelijk is, ontledigde Zichzelf. Hijdaalde neer, gaf alles prijs, was gehoorzaam tot de dood, ja tot de dood des kruises. Beide gelijkenissen leren dezelfde grote waarheid, dat Chistus, de Zaligmaker, die kwam om te zoeken wat verloren was, de akker en de gevonden schat kocht en alles prijs gaf om de parel van grote waarde te bezitten.
Rest misschien nog de vraag waarom er twee gelijkenissen nodig zijn om dit duidelijk te maken?
Als de zoekende en vindende koopman onze Heere voorstelt, waarom wordt het alles prijsgeven en kopen tweemaal genoemd? Waarom wordt eerst de schat en daarna de parel genoemd? Waarom is de gekochte schat verborgen terwijl de ene parel van grote waarde blijkbaar het eerst in bezit komt van de koopman?

De éne parel van grote waarde
De Heere spreekt hier ongetwijfeld van een tweevoudige verborgenheid van het Koninkrijk der hemelen en van twee verschillende voorwerpen, die Hij verkreeg door Zijn verlossingswerk.
Als Hij de schat noemt, verborgen in de akker, die Zijn eigendom wordt door koop, bedoelt Hij Zijn aardse volk Israël. De ene parel van grote waarde, schoon en volledig, gehaald uit de zee, wijst op de Gemeente, het ene lichaam. De twee gelijkenissen openbaren dus de verborgenheid van Israël en die van de Gemeente; van beide verborgenheden geeft de Heilige Geest in de Brieven door de apostel der heidenen, getuigenis aan wie de verborgenheden bekend gemaakt waren. Israël is de schat in de akker.
Deze verklaring is nog niet af, maar het wordt te lang, daarom stop ik maar. Dit is een totaal andere benadering dan als ik op zondag in de preek hoor. Dat bedoelt Criticus nu met een uitleg die bekend was aan Israël.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

criticus schreef:De massa begreep het idd. niet, maar die begrepen ook Mozes niet. Maar om het wel te begrijpen was kennis van het O.T onmisbaar. Want ook Jezus was een Jood en richtte Zich in Zijn onderwijs tot Joodse hoorders.
Ik ga ervan uit dat de doorsnee christenbijbellezer het OT wel kent. Daar hoef je dus geen Jood voor te zijn. Verder ga ik ervan uit dat ook jij geen Jood bent, dus in die zin heb ook jij geen voorsprong op de gemiddelde RF'er. ;)
criticus schreef:Om maar een voorbeeld te noemen, geen Jood zal het in zijn hoofd halen om de gelijkenis van de vrouw en het zuurdeeg uit te leggen op de glorieuze manier waarop de kerk dat doet. Want in de Schrift is zuurdeeg zonder uitzondering een type van de zonde, in het bijzonder van geveinsdheid en huichelarij.
Die vrouw deed dus iets wat door de wet streng verboden was. Want drie maten meel staat voor een spijsoffer en daar mocht volstrekt geen zuurdeeg in! ze had er olie op moeten gieten Want het spijsoffer is een type van de reine menselijke natuur van Christus. En Hij is ontvangen van de H.Geest en gezalfd met de H.Geest. Daarom zei ik ook dat het N.T. niet te begrijpen is zonder het O.T. En iedere Jood weet dat, maar de argeloze kerkganger niet! criticus
In een heel oud boek over de gelijkenissen (van Rudolph en Renkema, ca. 100 jaar oud) wordt dit misverstand al weerlegd. De Bijbel kent geen vaststaande beelden die altijd en in alle gevallen gelden. Zoals een leeuw de ene keer beeld is van satan (negatief dus), is de leeuw een andere keer beeld van Christus, de Leeuw uit Juda's stam (positief). Zo ook kan zuurdesem een negatieve betekenis hebben in de Bijbel, maar kan het ook gewoon neutraal zijn, zoals in de gelijkenis van de Heere Jezus.
En zelfs áls het fout was wat die vrouw deed, dan zegt dat nog niets. De Heere Jezus neemt ook de onrechtvaardige rentmeester als voorbeeld van iets positiefs.
En wat een Jood wel of niet in zijn hoofd zou halen, weet jij dat, weet ik dat?

PS Overigens reageer ik alleen maar op dingen die mij relevant lijken. Ik begin er niet aan om ellenlange posts te weerleggen.
Plaats reactie