Belijdenis doen

Gebruikersavatar
henriët
Berichten: 12915
Lid geworden op: 30 mar 2007, 17:54

Re: Belijdenis doen

Bericht door henriët »

Bert Mulder schreef:
henriët schreef: Bert..Een dode wordt levend gemaakt. Hij is gekomen voor de doden, om hen levend te maken.
Daar heb je groot gelijk in. Maar dat is wat anders dan wat je eerst schreef.
En daarom mag elk mens pleiten op Zijn beloften. Omdat Hij in de doop heeft gezegd.. Ik wil je Vader zijn. De dopeling zal dan wel moeten voldoen aan de eis van de gehoorzaamheid. God spreekt niet voor niets.. Eis van mij vrijmoedig.. Op Mijn trouw verbond!!! schenk Ik mild en overvloedig!
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9099
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Belijdenis doen

Bericht door Bert Mulder »

henriët schreef:
Bert Mulder schreef:
henriët schreef: Bert..Een dode wordt levend gemaakt. Hij is gekomen voor de doden, om hen levend te maken.
Daar heb je groot gelijk in. Maar dat is wat anders dan wat je eerst schreef.
En daarom mag elk mens pleiten op Zijn beloften. Omdat Hij in de doop heeft gezegd.. Ik wil je Vader zijn. De dopeling zal dan wel moeten voldoen aan de eis van de gehoorzaamheid. God spreekt niet voor niets.. Eis van mij vrijmoedig.. Op Mijn trouw verbond!!! schenk Ik mild en overvloedig!
Hen:

1. Elk mens wordt niet gedoopt
2. De belofte komt niet in de doop tot een ieder dopeling, hoofd voor hoofd, dat God zijn Vader zijn wel. Want dan zouden alle dopelingen, hoofd voor hoofd, ook zalig worden.
3. Met te stellen dat er een eis van gehoorzaamheid is, kom je op voorwaarden uit om in Gods verbond te blijven. Er zijn geen voorwaarden aan Gods verbond verbonden.
4. Ps. 81, werd geschreven gericht op Gods verbond volk Israel. Niet tot iedere Isrealiet individueel.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 19360
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Belijdenis doen

Bericht door huisman »

Afgewezen schreef:
Marco schreef: Mag je zomaar pleiten op de beloften in Gods Woord?
Niet als je geen gelovige bent. En zo is de cirkel weer rond.
Waren al die mensen die in het N.T. Jezus nodig hadden in eigen oog gelovig? Denk aan de bloedvloeiende vrouw, de vader van de maanzieke knaap enz enz. Ja van ganse harte ja een ieder mag pleiten op Gods beloften.
Gaan de beloften Gods bij iedereen in vervulling, nee alleen bij die zondaren die door de Heilge Geest levend zijn gemaakt.
Maar hier op dit forum zijn er postings die verkeerd om beginnen , eers weten dat je een gelovige bent en dan pas pleiten op de beloften. Hoe word je dan een gelovige? Toch pleitend op b.v. de belofte uit Ezechiël 36 : 25,26,27
25 ¶ Dan zal Ik rein water op u sprengen , en gij zult rein worden; van al uw onreinigheden en van al uw drekgoden zal Ik u reinigen.
26 En Ik zal u een nieuw hart geven, en zal een nieuwen geest geven in het binnenste van u; en Ik zal het stenen hart uit uw vlees wegnemen, en zal u een vlesen hart geven.
27 En Ik zal Mijn Geest geven in het binnenste van u; en Ik zal maken, dat gij in Mijn inzettingen zult wandelen, en Mijn rechten zult bewaren en doen.
Daar mogen mensen die een stenen hart in zich bevinden om vragen
"Opent uwen mond,
Eist van Mij vrijmoedig
Op mijn trouwverbond;
Al wat u ontbreekt,
Schenk Ik, zo gij 't smeekt,
Mild en overvloedig."
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
henriët
Berichten: 12915
Lid geworden op: 30 mar 2007, 17:54

Re: Belijdenis doen

Bericht door henriët »

Bert Mulder schreef:
henriët schreef:
Bert Mulder schreef:
henriët schreef: Bert..Een dode wordt levend gemaakt. Hij is gekomen voor de doden, om hen levend te maken.
Daar heb je groot gelijk in. Maar dat is wat anders dan wat je eerst schreef.
En daarom mag elk mens pleiten op Zijn beloften. Omdat Hij in de doop heeft gezegd.. Ik wil je Vader zijn. De dopeling zal dan wel moeten voldoen aan de eis van de gehoorzaamheid. God spreekt niet voor niets.. Eis van mij vrijmoedig.. Op Mijn trouw verbond!!! schenk Ik mild en overvloedig!
Hen:

1. Elk mens wordt niet gedoopt
2. De belofte komt niet in de doop tot een ieder dopeling, hoofd voor hoofd, dat God zijn Vader zijn wel. Want dan zouden alle dopelingen, hoofd voor hoofd, ook zalig worden.
3. Met te stellen dat er een eis van gehoorzaamheid is, kom je op voorwaarden uit om in Gods verbond te blijven. Er zijn geen voorwaarden aan Gods verbond verbonden.
4. Ps. 81, werd geschreven gericht op Gods verbond volk Israel. Niet tot iedere Isrealiet individueel.
Bert,
Ik doelde in eerste instantie op gedoopten.
De belofte komt in de doop tot iedere dopeling.. Hij wil de Vader van zo n dopeling zijn. Bij de doop krijgt de dopeling een zegel NIET van de toerekening van de geloofsgerechtigheid maar een zegel van de gerechtigheid zelf. Dat is ook de reden waarom niet alleen Izak maar ook de ongelovige Ismaël, niet alleenJakob maar ook de onheilige Ezau dit teken en zegel van Gods genadige belofte en Zijn vaste verbond mochten en moesten ontvangen. God zegt daarmee iets over Zijn oprechte gezindheid, over Zijn ontwijfelbare belofte.
God belooft dat een ieder die tot Hem komt Hij geenszins zal uitwerpen.
De door de doop afgebeelde en verzegelde belofte van de vergeving van de zonde moet door de gedoopte geloofd worden en zo zal de inhoud ervan aan hem vervuld worden.
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9099
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Belijdenis doen

Bericht door Bert Mulder »

henriët schreef: Bert,
Ik doelde in eerste instantie op gedoopten.
De belofte komt in de doop tot iedere dopeling.. Hij wil de Vader van zo n dopeling zijn. Bij de doop krijgt de dopeling een zegel NIET van de toerekening van de geloofsgerechtigheid maar een zegel van de gerechtigheid zelf. Dat is ook de reden waarom niet alleen Izak maar ook de ongelovige Ismaël, niet alleenJakob maar ook de onheilige Ezau dit teken en zegel van Gods genadige belofte en Zijn vaste verbond mochten en moesten ontvangen. God zegt daarmee iets over Zijn oprechte gezindheid, over Zijn ontwijfelbare belofte.
God belooft dat een ieder die tot Hem komt Hij geenszins zal uitwerpen.
De door de doop afgebeelde en verzegelde belofte van de vergeving van de zonde moet door de gedoopte geloofd worden en zo zal de inhoud ervan aan hem vervuld worden.
Hen, je verward de zaak hier. Als God iemand iets belooft, dan krijgt hij dat ook, zonder dat wij voorwaarden hebben te voldoen aan onze kant. Gods beloften zijn dus alleen voor de uitverkorenen, niet voor alle dopelingen hoofd voor hoofd. Je stelling is Amyraldiaans, oftewel, de 3 verbondenleer.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 19360
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Belijdenis doen

Bericht door huisman »

Bert schreef.
2. De belofte komt niet in de doop tot een ieder dopeling, hoofd voor hoofd, dat God zijn Vader zijn wel. Want dan zouden alle dopelingen, hoofd voor hoofd, ook zalig worden.
Jij vereenzelvigd de belofte met de vervulling van de belofte, heel Israël had de belofte het beloofde land in te komen, het merendeel is in de woestijn gestorven vanwege hun ongeloof. Ik vind het onvoorstelbaar dat jij zegt dat de beloften van de doop alleen gelden voor de uitverkorenen.(alleen die zalig worden).
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
henriët
Berichten: 12915
Lid geworden op: 30 mar 2007, 17:54

Re: Belijdenis doen

Bericht door henriët »

Bert Mulder schreef:
henriët schreef: Bert,
Ik doelde in eerste instantie op gedoopten.
De belofte komt in de doop tot iedere dopeling.. Hij wil de Vader van zo n dopeling zijn. Bij de doop krijgt de dopeling een zegel NIET van de toerekening van de geloofsgerechtigheid maar een zegel van de gerechtigheid zelf. Dat is ook de reden waarom niet alleen Izak maar ook de ongelovige Ismaël, niet alleenJakob maar ook de onheilige Ezau dit teken en zegel van Gods genadige belofte en Zijn vaste verbond mochten en moesten ontvangen. God zegt daarmee iets over Zijn oprechte gezindheid, over Zijn ontwijfelbare belofte.
God belooft dat een ieder die tot Hem komt Hij geenszins zal uitwerpen.
De door de doop afgebeelde en verzegelde belofte van de vergeving van de zonde moet door de gedoopte geloofd worden en zo zal de inhoud ervan aan hem vervuld worden.
Hen, je verward de zaak hier. Als God iemand iets belooft, dan krijgt hij dat ook, zonder dat wij voorwaarden hebben te voldoen aan onze kant. Gods beloften zijn dus alleen voor de uitverkorenen, niet voor alle dopelingen hoofd voor hoofd. Je stelling is Amyraldiaans, oftewel, de 3 verbondenleer.
Bert, de inwilliging van de beloften is alleen voor Gods Volk,die moeten er eerst werkzaam mee worden
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9099
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Belijdenis doen

Bericht door Bert Mulder »

henriët schreef:
Bert Mulder schreef:
henriët schreef: Bert,
Ik doelde in eerste instantie op gedoopten.
De belofte komt in de doop tot iedere dopeling.. Hij wil de Vader van zo n dopeling zijn. Bij de doop krijgt de dopeling een zegel NIET van de toerekening van de geloofsgerechtigheid maar een zegel van de gerechtigheid zelf. Dat is ook de reden waarom niet alleen Izak maar ook de ongelovige Ismaël, niet alleenJakob maar ook de onheilige Ezau dit teken en zegel van Gods genadige belofte en Zijn vaste verbond mochten en moesten ontvangen. God zegt daarmee iets over Zijn oprechte gezindheid, over Zijn ontwijfelbare belofte.
God belooft dat een ieder die tot Hem komt Hij geenszins zal uitwerpen.
De door de doop afgebeelde en verzegelde belofte van de vergeving van de zonde moet door de gedoopte geloofd worden en zo zal de inhoud ervan aan hem vervuld worden.
Hen, je verward de zaak hier. Als God iemand iets belooft, dan krijgt hij dat ook, zonder dat wij voorwaarden hebben te voldoen aan onze kant. Gods beloften zijn dus alleen voor de uitverkorenen, niet voor alle dopelingen hoofd voor hoofd. Je stelling is Amyraldiaans, oftewel, de 3 verbondenleer.
Bert, de inwilliging van de beloften is alleen voor Gods Volk,die moeten er eerst werkzaam mee worden
Oh??? Ik meende dat we uit genade zalig werden, en niet uit de werken.... Maar blijkbaar was de kruisdood van Christus niet genoeg, en moeten we ook zelf nog wat er aan doen. Nu begint het rooms te lijken...

En ondertussen knap :offtopic
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
henriët
Berichten: 12915
Lid geworden op: 30 mar 2007, 17:54

Re: Belijdenis doen

Bericht door henriët »

Bert Mulder schreef:
henriët schreef:
Bert Mulder schreef:
henriët schreef: Bert,
Ik doelde in eerste instantie op gedoopten.
De belofte komt in de doop tot iedere dopeling.. Hij wil de Vader van zo n dopeling zijn. Bij de doop krijgt de dopeling een zegel NIET van de toerekening van de geloofsgerechtigheid maar een zegel van de gerechtigheid zelf. Dat is ook de reden waarom niet alleen Izak maar ook de ongelovige Ismaël, niet alleenJakob maar ook de onheilige Ezau dit teken en zegel van Gods genadige belofte en Zijn vaste verbond mochten en moesten ontvangen. God zegt daarmee iets over Zijn oprechte gezindheid, over Zijn ontwijfelbare belofte.
God belooft dat een ieder die tot Hem komt Hij geenszins zal uitwerpen.
De door de doop afgebeelde en verzegelde belofte van de vergeving van de zonde moet door de gedoopte geloofd worden en zo zal de inhoud ervan aan hem vervuld worden.
Hen, je verward de zaak hier. Als God iemand iets belooft, dan krijgt hij dat ook, zonder dat wij voorwaarden hebben te voldoen aan onze kant. Gods beloften zijn dus alleen voor de uitverkorenen, niet voor alle dopelingen hoofd voor hoofd. Je stelling is Amyraldiaans, oftewel, de 3 verbondenleer.
Bert, de inwilliging van de beloften is alleen voor Gods Volk,die moeten er eerst werkzaam mee worden
Oh??? Ik meende dat we uit genade zalig werden, en niet uit de werken.... Maar blijkbaar was de kruisdood van Christus niet genoeg, en moeten we ook zelf nog wat er aan doen. Nu begint het rooms te lijken...

En ondertussen knap :offtopic
Ik zal kijken of er gesplitst kan worden.
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Gebruikersavatar
vogeltje
Berichten: 830
Lid geworden op: 20 okt 2009, 22:27
Locatie: onbekend

Re: Belijdenis doen

Bericht door vogeltje »

Bert Mulder schreef:
vogeltje schreef:
Mijn mening is dat zowel onbekeerde als bekeerde mensen in de kerkelijke gemeente, die gedoopt zijn, onder het verbond vallen. De beloftes zijn voor hen, zonder uitzondering.
Terwijl de eis tot een ieder komt dat ze moeten geloven en zich bekeren, zijn de beloften in Gods Woord alleen aan de Zijnen.

DL 2:8 Want dit is geweest de gans vrije raad, de genadige wil en het voornemen van God den Vader, dat de levendmakende en zaligmakende kracht van den dierbaren dood Zijns Zoons zich uitstrekken zou tot alle uitverkorenen, om die alleen met het rechtvaardigmakend geloof te begiftigen, en door ditzelve onfeilbaar tot de zaligheid te brengen; dat is: God heeft gewild dat Christus door het bloed Zijns kruises (waarmede Hij het nieuwe verbond bevestigd heeft), uit alle volken, stammen, geslachten en tongen, diegenen allen, en die alleen, krachtiglijk zou verlossen, die van eeuwigheid tot de zaligheid verkoren, en van den Vader Hem gegeven zijn; hen zou begiftigen met het geloof, hetwelk Hij hun, gelijk ook andere zaligmakende gaven des Heiligen Geestes, door Zijn dood heeft verworven; en hen van al hun zonden, zowel de aangeborene als de werkelijke, zowel na als voor het geloof begaan, door Zijn bloed zou reinigen, tot het einde toe getrouwelijk bewaren, en ten laatste zonder enige vlek en rimpel heerlijk voor Zich stellen.

alsook de verwerping van dwalingen:

6. Die het onderscheid tussen verwerving en toe-eigening daartoe gebruiken, opdat zij den onvoorzichtigen en onervarenen dit gevoelen zouden kunnen inplanten, dat God, zoveel Hem aangaat, aan alle mensen die weldaden die door den dood van Christus verkregen worden, gelijkelijk heeft willen mededelen; maar dat sommigen de vergeving der zonden en het eeuwige leven deelachtig worden, anderen niet, dat zulk onderscheid hangt aan hun vrijen wil, dewelke zichzelven voegt bij de genade, die zonder onderscheid aangeboden wordt, en dat het niet hangt aan die bijzondere gave der barmhartigheid, die krachtiglijk in hen werkt, opdat zij zichzelven die genade boven anderen zouden toe-eigenen.
Want dezen, zich houdende alsof zij dit onderscheid in een gezonde mening voorstelden, trachten den volke het verderfelijk venijn van de pelagiaanse dwalingen in te geven.
Ik denk dat het niet bijbels is als je het verbond opsplitst in een in- en uitwendig verbond. Of wezen en welwezen. DL 2: 8 gaat niet over het verbond en de bedienig daarvan.

Gods beloften, die ons in het genadeverbond gegeven zijn mogen niet veranderd worden in verzekeringen die alleen voor de uitverkorenen van Christus bestemd zijn.
In de belofte van Gods barmhartigheid ligt heel het verbond besloten. De aanvaarding van de verbondsbetrekking bestaat in het geloven van de verbondsbelofte.
De ongehoorzamen worden verbondsbrekers genoemd.
Ze hebben net zo goed als de anderen deel gehad aan de beloften van het verbond. Door ongeloof hebben ze de beloften krachteloos gemaakt.
Gods weg is niet de gemakkelijkste, maar wel de mooiste!
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9099
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Belijdenis doen

Bericht door Bert Mulder »

henriët schreef:
Ik zal kijken of er gesplitst kan worden.
Je hoeft dit om mij niet voort te zetten....

Ik heb zo ongeveer hier genoeg woorden aan vuil gemaakt...

En, zoals ik al eerder gesteld heb, ik ben er te druk voor ook.

Maar, Hen, neem dit woord van advies: Spreek met je man hierover, zodat hij je theologie weer even bij kan spijkeren. Een stuk richting GGinN....
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9099
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Belijdenis doen

Bericht door Bert Mulder »

vogeltje schreef:
Bert Mulder schreef:
vogeltje schreef:
Mijn mening is dat zowel onbekeerde als bekeerde mensen in de kerkelijke gemeente, die gedoopt zijn, onder het verbond vallen. De beloftes zijn voor hen, zonder uitzondering.
Terwijl de eis tot een ieder komt dat ze moeten geloven en zich bekeren, zijn de beloften in Gods Woord alleen aan de Zijnen.

DL 2:8 Want dit is geweest de gans vrije raad, de genadige wil en het voornemen van God den Vader, dat de levendmakende en zaligmakende kracht van den dierbaren dood Zijns Zoons zich uitstrekken zou tot alle uitverkorenen, om die alleen met het rechtvaardigmakend geloof te begiftigen, en door ditzelve onfeilbaar tot de zaligheid te brengen; dat is: God heeft gewild dat Christus door het bloed Zijns kruises (waarmede Hij het nieuwe verbond bevestigd heeft), uit alle volken, stammen, geslachten en tongen, diegenen allen, en die alleen, krachtiglijk zou verlossen, die van eeuwigheid tot de zaligheid verkoren, en van den Vader Hem gegeven zijn; hen zou begiftigen met het geloof, hetwelk Hij hun, gelijk ook andere zaligmakende gaven des Heiligen Geestes, door Zijn dood heeft verworven; en hen van al hun zonden, zowel de aangeborene als de werkelijke, zowel na als voor het geloof begaan, door Zijn bloed zou reinigen, tot het einde toe getrouwelijk bewaren, en ten laatste zonder enige vlek en rimpel heerlijk voor Zich stellen.

alsook de verwerping van dwalingen:

6. Die het onderscheid tussen verwerving en toe-eigening daartoe gebruiken, opdat zij den onvoorzichtigen en onervarenen dit gevoelen zouden kunnen inplanten, dat God, zoveel Hem aangaat, aan alle mensen die weldaden die door den dood van Christus verkregen worden, gelijkelijk heeft willen mededelen; maar dat sommigen de vergeving der zonden en het eeuwige leven deelachtig worden, anderen niet, dat zulk onderscheid hangt aan hun vrijen wil, dewelke zichzelven voegt bij de genade, die zonder onderscheid aangeboden wordt, en dat het niet hangt aan die bijzondere gave der barmhartigheid, die krachtiglijk in hen werkt, opdat zij zichzelven die genade boven anderen zouden toe-eigenen.
Want dezen, zich houdende alsof zij dit onderscheid in een gezonde mening voorstelden, trachten den volke het verderfelijk venijn van de pelagiaanse dwalingen in te geven.
Ik denk dat het niet bijbels is als je het verbond opsplitst in een in- en uitwendig verbond. Of wezen en welwezen. DL 2: 8 gaat niet over het verbond en de bedienig daarvan.

Gods beloften, die ons in het genadeverbond gegeven zijn mogen niet veranderd worden in verzekeringen die alleen voor de uitverkorenen van Christus bestemd zijn.
In de belofte van Gods barmhartigheid ligt heel het verbond besloten. De aanvaarding van de verbondsbetrekking bestaat in het geloven van de verbondsbelofte.
De ongehoorzamen worden verbondsbrekers genoemd.
Ze hebben net zo goed als de anderen deel gehad aan de beloften van het verbond. Door ongeloof hebben ze de beloften krachteloos gemaakt.
en dat is de GKv verbondsvisie...

http://www.cprf.co.uk/languages/dutch_c ... ildren.pdf

lees deel IV voor onze wederlegging daarvan.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
henriët
Berichten: 12915
Lid geworden op: 30 mar 2007, 17:54

Re: Belijdenis doen

Bericht door henriët »

Bert Mulder schreef:
henriët schreef:
Ik zal kijken of er gesplitst kan worden.
Je hoeft dit om mij niet voort te zetten....

Ik heb zo ongeveer hier genoeg woorden aan vuil gemaakt...

En, zoals ik al eerder gesteld heb, ik ben er te druk voor ook.

Maar, Hen, neem dit woord van advies: Spreek met je man hierover, zodat hij je theologie weer even bij kan spijkeren. Een stuk richting GGinN....
Ik denk niet dat ik dat nodig vind Bert, je laatste zin.


Om op je vraag in te gaan of de mens dan zelf iets doen kan.
Nee.
In de beloften Gods wordt ons in de eerste plaats ons gemis aangewezen. Vervolgens wijst de Heere ons erop dat de zaak ALLEEN DOOR ZIJN KRACHT EN WERKING ons deel kan worden.
Ten slotte zegt de Heere ons bij Wie we ons hebben te vervoegen om metterdaad in het bezit van de beloofde weldaad te worden gesteld.
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 19360
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Belijdenis doen

Bericht door huisman »

Bert Mulder schreef:
henriët schreef:
Bert Mulder schreef:
henriët schreef: Bert,
Ik doelde in eerste instantie op gedoopten.
De belofte komt in de doop tot iedere dopeling.. Hij wil de Vader van zo n dopeling zijn. Bij de doop krijgt de dopeling een zegel NIET van de toerekening van de geloofsgerechtigheid maar een zegel van de gerechtigheid zelf. Dat is ook de reden waarom niet alleen Izak maar ook de ongelovige Ismaël, niet alleenJakob maar ook de onheilige Ezau dit teken en zegel van Gods genadige belofte en Zijn vaste verbond mochten en moesten ontvangen. God zegt daarmee iets over Zijn oprechte gezindheid, over Zijn ontwijfelbare belofte.
God belooft dat een ieder die tot Hem komt Hij geenszins zal uitwerpen.
De door de doop afgebeelde en verzegelde belofte van de vergeving van de zonde moet door de gedoopte geloofd worden en zo zal de inhoud ervan aan hem vervuld worden.
Hen, je verward de zaak hier. Als God iemand iets belooft, dan krijgt hij dat ook, zonder dat wij voorwaarden hebben te voldoen aan onze kant. Gods beloften zijn dus alleen voor de uitverkorenen, niet voor alle dopelingen hoofd voor hoofd. Je stelling is Amyraldiaans, oftewel, de 3 verbondenleer.
Bert, de inwilliging van de beloften is alleen voor Gods Volk,die moeten er eerst werkzaam mee worden
Oh??? Ik meende dat we uit genade zalig werden, en niet uit de werken.... Maar blijkbaar was de kruisdood van Christus niet genoeg, en moeten we ook zelf nog wat er aan doen. Nu begint het rooms te lijken...

En ondertussen knap :offtopic
Bert jij beschuldigd nogal makkelijk mensen van allerlei dwalingen (Rooms , drie verbonden enz.) maar je realiseert je toch wel dat jou opvattingen over belofte en verbond op een zeer smalle basis staan. Je hebt bijna alle reformatoren tegen.
Ga maar eens in op wat ik eerder schreef

[/quote]

Jij vereenzelvigd de belofte met de vervulling van de belofte, heel Israël had de belofte het beloofde land in te komen, het merendeel is in de woestijn gestorven vanwege hun ongeloof. Ik vind het onvoorstelbaar dat jij zegt dat de beloften van de doop alleen gelden voor de uitverkorenen.(alleen die zalig worden).[/quote]
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
vogeltje
Berichten: 830
Lid geworden op: 20 okt 2009, 22:27
Locatie: onbekend

Re: Belijdenis doen

Bericht door vogeltje »

Bert Mulder schreef:
vogeltje schreef:
Bert Mulder schreef:
vogeltje schreef:
Mijn mening is dat zowel onbekeerde als bekeerde mensen in de kerkelijke gemeente, die gedoopt zijn, onder het verbond vallen. De beloftes zijn voor hen, zonder uitzondering.
Terwijl de eis tot een ieder komt dat ze moeten geloven en zich bekeren, zijn de beloften in Gods Woord alleen aan de Zijnen.

DL 2:8 Want dit is geweest de gans vrije raad, de genadige wil en het voornemen van God den Vader, dat de levendmakende en zaligmakende kracht van den dierbaren dood Zijns Zoons zich uitstrekken zou tot alle uitverkorenen, om die alleen met het rechtvaardigmakend geloof te begiftigen, en door ditzelve onfeilbaar tot de zaligheid te brengen; dat is: God heeft gewild dat Christus door het bloed Zijns kruises (waarmede Hij het nieuwe verbond bevestigd heeft), uit alle volken, stammen, geslachten en tongen, diegenen allen, en die alleen, krachtiglijk zou verlossen, die van eeuwigheid tot de zaligheid verkoren, en van den Vader Hem gegeven zijn; hen zou begiftigen met het geloof, hetwelk Hij hun, gelijk ook andere zaligmakende gaven des Heiligen Geestes, door Zijn dood heeft verworven; en hen van al hun zonden, zowel de aangeborene als de werkelijke, zowel na als voor het geloof begaan, door Zijn bloed zou reinigen, tot het einde toe getrouwelijk bewaren, en ten laatste zonder enige vlek en rimpel heerlijk voor Zich stellen.

alsook de verwerping van dwalingen:

6. Die het onderscheid tussen verwerving en toe-eigening daartoe gebruiken, opdat zij den onvoorzichtigen en onervarenen dit gevoelen zouden kunnen inplanten, dat God, zoveel Hem aangaat, aan alle mensen die weldaden die door den dood van Christus verkregen worden, gelijkelijk heeft willen mededelen; maar dat sommigen de vergeving der zonden en het eeuwige leven deelachtig worden, anderen niet, dat zulk onderscheid hangt aan hun vrijen wil, dewelke zichzelven voegt bij de genade, die zonder onderscheid aangeboden wordt, en dat het niet hangt aan die bijzondere gave der barmhartigheid, die krachtiglijk in hen werkt, opdat zij zichzelven die genade boven anderen zouden toe-eigenen.
Want dezen, zich houdende alsof zij dit onderscheid in een gezonde mening voorstelden, trachten den volke het verderfelijk venijn van de pelagiaanse dwalingen in te geven.
Ik denk dat het niet bijbels is als je het verbond opsplitst in een in- en uitwendig verbond. Of wezen en welwezen. DL 2: 8 gaat niet over het verbond en de bedienig daarvan.

Gods beloften, die ons in het genadeverbond gegeven zijn mogen niet veranderd worden in verzekeringen die alleen voor de uitverkorenen van Christus bestemd zijn.
In de belofte van Gods barmhartigheid ligt heel het verbond besloten. De aanvaarding van de verbondsbetrekking bestaat in het geloven van de verbondsbelofte.
De ongehoorzamen worden verbondsbrekers genoemd.
Ze hebben net zo goed als de anderen deel gehad aan de beloften van het verbond. Door ongeloof hebben ze de beloften krachteloos gemaakt.
en dat is de GKv verbondsvisie...

http://www.cprf.co.uk/languages/dutch_c ... ildren.pdf

lees deel IV voor onze wederlegging daarvan.
De werkelijkheid van de belofte hangt niet af van de eeuwige verkiezing tot het heil. De vervulling daarvan wel. Wij hoeven niet uit te vissen of we wel uiterkoren zijn.
Ik weet niet wat GKv is. Wat ik schrijf kun je terugvinden Calvijn. Hij zegt dat het verbond de hele gemeente raakt. Alle kinderen zijn kinderen van het verbond. Maar er zijn twee soorten kinderen. Behalve zij die het verbond in geloof beantwoorden en belijdenis van het geloof doen, zijn er ook verbondskinderen die het verbond door ongeloof verbreken en de verbondzegen veranderen in verbondswraak.

Hoeksema heeft een ander zicht op het verbond. Het is een feit dat er contra-remonstranten zijn geweest die in twijfel trokken of de aanbieding van Gods genade in het evangelie wel zo algemeen was (H. Hoeksema en C. Steenblok). De prediking wordt geheel beheerst door de dubbele predestinatie. We kunnen hier lang of kort over praten maar het is gewoon een verschil in verbondsvisie!
Gods weg is niet de gemakkelijkste, maar wel de mooiste!
Plaats reactie