MarJT schreef: ↑23 apr 2024, 21:40
Valcke schreef: ↑23 apr 2024, 21:30
MarJT schreef: ↑23 apr 2024, 19:20
helma schreef: ↑23 apr 2024, 18:30
Het gaat nu over vrouwen in het ambt. Dat is de eerste dominosteen die valt. Ik weet wel wat de volgende steen is die gaat vallen.
Het gaat ten diepste om het niet willen buigen voor Gods Woord. Ons denken vanuit de cultuur is de maatstaf.
Ook de mensen die geen bezwaar hebben tegen vrouw in het ambt buigen voor Gods Woord.
Dit is helaas schijn.
Dat is wat hier gebeurt en op vele plaatsen al gebeurd is, alle mooie en misleidende woorden ten spijt.
En helaas is ook dit forum voor een deel met deze dwalingen besmet. Dat blijkt al uit de discussie die we nu voeren.
Ik pak deze stukjes er even uit omdat ik dit schrijnend vind en de integriteit en het biddend en bijbelezend volgen van de kerken die vrouwen in het ambt hebben in twijfel trekt. De kerk van Christus is meer dan een discussie over ambten of andere meningsverschillen. Telkens weer moet het Lichaam van Christs lijden omwille van mensen die elkaar op een gegeven moment niet meer kunnen verdragen. Niet de waarheid is in het geding, maar Zijn eenheid in liefde.
Het is geen kwestie van integerheid in twijfel trekken; je dwaalt op een fundamenteel punt mbt de Schrift. De Heere is niet onduidelijk in Zijn Woord: het geestelijk leidinggeven binnen Zijn gemeente komt niet aan vrouwen toe. Hebben zij geen belangrijke rol? Wel degelijk, maar niet als ambtsdrager binnen de eredienst. Het OT kende geen vrouwelijke priesters en levieten. In het NT: had de Heere Jezus veel dienende vrouwen in de kring rond Hem. Vrouwen waren de eerste getuigen van Zijn opstanding en mochten het aan Zijn discipelen vertellen. Maar Christus koos alleen mannelijke discipelen en mannelijke apostelen. Niet omdat vrouwen minder zijn, laat staan minderwaardig. Ook niet omdat mannen een voorkeurspositie hebben ten opzichte van de zaligheid (want zie Galaten 3:13), maar wel omdat het Gods geopenbaarde wil is dat man en vrouw onderscheiden zijn; dat is een dragende gedachte in de hele Schrift. Dat blijkt niet alleen uit de scheppingsorde, maar ook uit het spreken van Paulus over het huwelijk als beeld van Christus en Zijn gemeente.
Kortom: als je dit allemaal anders leest, dan moet je wel een andere leesbril op hebben dan de kerk der eeuwen op gehad heeft. Die andere leesbril raakt ook het lezen van Genesis 1-3; daarna ook de brieven van Paulus; en vervolgens zal het z’n invloed hebben op de leer van de verzoening.
Met een beroep op de liefde, en het spreken van grote woorden alsof het lichaam van Christus zou scheuren, is dit niet te relativeren.
Kortom: je verdedigt hier wellicht onbewust een dwaling. Zie hoe het met deze discussie is afgelopen in de GKN (nu geen gereformeerd kerkverband meer, maar vrijzinnig); zie de ontwikkelingen in de GKV en nu NGK (heel hard op weg naar een orthodoxe manier van vrijzinnigheid, maar de richting is hetzelfde). Zie hoe het wereldwijd is gegaan met kerken die vrouwen in de ambten invoerden, nadat er eerder dezelfde exegetische en hermeneutische discussies zijn gevoerd. De Bijbel ‘alleen maar’ anders lezen als het gaat om de ambten, kan niet.