Kun je een korte samenvatting geven?Hollander schreef:Misschien goed om eens te verdiepen in het presbyteriale-synodale kerkstelsel en de historische wording hiervan.
Beroepingswerk discussie [5]
-
- Verbannen
Re: Beroepingswerk discussie [5]
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
-
Of hiermee worden door de bezwaarden 3 diensten gehouden (als ze het niet eens zijn met theologie van dominee) net zoals in sommige kerken ten tijde dat de NHK ringpredikanten telden.
Ds. P. Mulder zei volgens de Saambinder steeds dat de verschillen niet moeten worden uitvergroot. Ik vind het voorstel van Jantje niet gek, maar ik denk dat vrijwillige uitwisseling beter is en beter past in het kerkelijk systeem.
-
- Verbannen
Het punt is dat van vrijwillige uitwisseling nou juist vaak geen sprake is en zeker niet in de twee voorbeelden die ik ter illustratie noemde.DDD schreef:Ds. P. Mulder zei volgens de Saambinder steeds dat de verschillen niet moeten worden uitvergroot. Ik vind het voorstel van Jantje niet gek, maar ik denk dat vrijwillige uitwisseling beter is en beter past in het kerkelijk systeem.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
En dus is de conclusie dat we hier geruime tijd hebben nagedacht over oplossingen, maar dat ze praktisch niet zo makkelijk toepasbaar zijn.Jantje schreef:Het punt is dat van vrijwillige uitwisseling nou juist vaak geen sprake is en zeker niet in de twee voorbeelden die ik ter illustratie noemde.DDD schreef:Ds. P. Mulder zei volgens de Saambinder steeds dat de verschillen niet moeten worden uitvergroot. Ik vind het voorstel van Jantje niet gek, maar ik denk dat vrijwillige uitwisseling beter is en beter past in het kerkelijk systeem.
Een mooie start ter verdieping zou zijn om de Puriteinen podcast van het RD te luisteren.Jantje schreef:Kun je een korte samenvatting geven?Hollander schreef:Misschien goed om eens te verdiepen in het presbyteriale-synodale kerkstelsel en de historische wording hiervan.
Maar voor jouw beeld is heftige strijd gevoerd in de historie tussen de overheid en de kerk, maar ook tussen hiërarchische structuren in de kerk. Het streven naar macht en het regeren over de ander is altijd terecht fel afgewezen en bestreden. In het presbyteriale-synodale systeem heeft niet voor niets de kerkenraad de verantwoordelijkheid over de gemeente.
-
- Verbannen
Het kan voor sommigen inderdaad zeer doen als er een predikant op de preekstoel staat die men niet zint.
Maar dat is niet mijn probleem, maar het probleem van kerkenraden die structureel dominees weigeren op hun preekstoel én van predikanten die structureel weigeren in bepaalde gemeenten voor te gaan. Het maakt voor bovenstaande zin niet uit welke ligging de gemeente heeft. Links en rechts ontmoet elkander.
Maar dat is niet mijn probleem, maar het probleem van kerkenraden die structureel dominees weigeren op hun preekstoel én van predikanten die structureel weigeren in bepaalde gemeenten voor te gaan. Het maakt voor bovenstaande zin niet uit welke ligging de gemeente heeft. Links en rechts ontmoet elkander.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
De ouderlingen van de gemeente dragen verantwoordelijkheid voor de prediking dus kan het voorkomen dat je een predikant niet uitnodigd omdat je niet achter zijn prediking kan staan.Jantje schreef:Het kan voor sommigen inderdaad zeer doen als er een predikant op de preekstoel staat die men niet zint.
Andersom is dat toch anders denk ik. Als een predikant geen beperkingen worden opgelegd wat betreft zijn prediking zou een predikant overal waar hij gevraagd word voor kunnen gaan.
Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren. 1Johannes 5 vers 1
Waarom alleen links en rechts? Staat 'midden' ergens apart?Jantje schreef:Het kan voor sommigen inderdaad zeer doen als er een predikant op de preekstoel staat die men niet zint.
Pas uitte je nog je vreugde dat Houten ds. De Heer had uitgenodigd. Dus niet helemaal terecht om die gemeente nu te noemen.Jantje schreef:Het kan voor sommigen inderdaad zeer doen als er een predikant op de preekstoel staat die men niet zint.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Het lijkt mooi, maar je streeft in feite naar een situatie dat de kerkenraad niet meer namens de gemeente de verantwoordelijkheid heeft. Daarmee tast je in beginsel de presbyteriaal-synodale kerkregering aan.Jantje schreef:Het kan voor sommigen inderdaad zeer doen als er een predikant op de preekstoel staat die men niet zint.
- J.C. Philpot
Vorige week las ik:
Zuidhorn-gkn (i.s.m. Harderwijk) P. Helmus kandidaat Amersfoort aan
Ik hoop dat ze hem een goede kilometervergoeding gaan geven. Beide plaatsen liggen ongeveer 140 kilometer van elkaar vandaan.
Zuidhorn-gkn (i.s.m. Harderwijk) P. Helmus kandidaat Amersfoort aan
Ik hoop dat ze hem een goede kilometervergoeding gaan geven. Beide plaatsen liggen ongeveer 140 kilometer van elkaar vandaan.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield
Jantje noemt Houten toch helemaal niet, of lees ik ergens overheen?Mistig schreef:Pas uitte je nog je vreugde dat Houten ds. De Heer had uitgenodigd. Dus niet helemaal terecht om die gemeente nu te noemen.Jantje schreef:Het kan voor sommigen inderdaad zeer doen als er een predikant op de preekstoel staat die men niet zint.
-
- Verbannen
Ik noemde wel Houten; even teruglezen.
Maar het gaat me vooral om het voorbeeld, de combinatie. Ds. Beens heeft trouwens ook nog nooit in Houten gepreekt. Maar ik kan voor ds. Beens ook ds. Mouw invullen. Die is notabene predikant in dezelfde classis en heeft ook zelden of nooit in Houten gepreekt.
Maar het gaat me vooral om het voorbeeld, de combinatie. Ds. Beens heeft trouwens ook nog nooit in Houten gepreekt. Maar ik kan voor ds. Beens ook ds. Mouw invullen. Die is notabene predikant in dezelfde classis en heeft ook zelden of nooit in Houten gepreekt.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
In Houten zijn alle predikanten welkom. Zouden veel gemeenten een voorbeeld aan kunnen nemen.