Re: Welke muziek beluister je nu? [7]
Geplaatst: 05 sep 2012, 13:02
Sommigen nemen de aanduidingen van de componist zelf, die bij Mendelssohn heel duidelijk zijn, gewoon niet serieus.
Ook Mendelssohn had te maken met ruimten met zes seconden galm en met droge ruimten...Johann Gottfried Walther schreef:Sommigen nemen de aanduidingen van de componist zelf, die bij Mendelssohn heel duidelijk zijn, gewoon niet serieus.
60 kwart noten per minuut is geen 90.Hendrikus schreef:Ook Mendelssohn had te maken met ruimten met zes seconden galm en met droge ruimten...Johann Gottfried Walther schreef:Sommigen nemen de aanduidingen van de componist zelf, die bij Mendelssohn heel duidelijk zijn, gewoon niet serieus.
Smaken verschillen toch?Johann Gottfried Walther schreef:60 kwart noten per minuut is geen 90.Hendrikus schreef:Ook Mendelssohn had te maken met ruimten met zes seconden galm en met droge ruimten...Johann Gottfried Walther schreef:Sommigen nemen de aanduidingen van de componist zelf, die bij Mendelssohn heel duidelijk zijn, gewoon niet serieus.
Er is een wijze waarop zijn muziek het beste klinkt.
En dat is spelen zoals hij het bedoeld heeft.
Zette Mendelssohn zelf de '60 kwart noten per minuut' erbij? Bij alle piano muziek uit die tijd die ik heb gespeeld, inclusief die van Mendelssohn, staat alleen maar een Italiaans woord om het tempo aan te geven (allegro, andante dat soort termen). Soms zie je wel eens de Italiaanse term en dan het aantal kwart noten per minuut tussen haakjes erachter, maar ik vermoed dat dat er soms door de uitgever bijgezet wordt.Johann Gottfried Walther schreef: 60 kwart noten per minuut is geen 90.
Er is een wijze waarop zijn muziek het beste klinkt.
En dat is spelen zoals hij het bedoeld heeft.
Dit ben ik met je eens. Mijn pianoleraar heeft me altijd verboden om met een metronoom te spelen.Hendrikus schreef:Een metronoom is een onmuzikaal ding.
http://www.raphaelwallfisch.com/trio.htmlFrançois Turretini schreef:Zette Mendelssohn zelf de '60 kwart noten per minuut' erbij? Bij alle piano muziek uit die tijd die ik heb gespeeld, inclusief die van Mendelssohn, staat alleen maar een Italiaans woord om het tempo aan te geven (allegro, andante dat soort termen). Soms zie je wel eens de Italiaanse term en dan het aantal kwart noten per minuut tussen haakjes erachter, maar ik vermoed dat dat er soms door de uitgever bijgezet wordt.Johann Gottfried Walther schreef: 60 kwart noten per minuut is geen 90.
Er is een wijze waarop zijn muziek het beste klinkt.
En dat is spelen zoals hij het bedoeld heeft.
Dit ben ik met je eens. Mijn pianoleraar heeft me altijd verboden om met een metronoom te spelen.Hendrikus schreef:Een metronoom is een onmuzikaal ding.
Een keer toen ik in een stuk van Ravel een vervelend polyritme moest spelen, had ik heel hard geoefend om het ritme mooi strak te spelen. Toen ik het vervolgens perfect ritmisch voor mijn pianoleraar speelde, zei hij dat het wel mooi was dat ik het ingewikkelde ritme goed kon spelen, maar dat ik het nu zo ritmisch speelde dat je er een metronoom bij aan zou kunnen zetten. Dat mag natuurlijk niet.
Die man met die hoed heeft wel wat weg van William Hesketh Lever...jakobmarin schreef:Een gedeelte uit Verdi's Requiem
[youtube]pW1Uc-grcMs[/youtube]
Wat een geweldige emoties zit er in deze muziek!
Ik heb een Dyson, maar vind het een vervelende stofzuiger..Mara schreef:En wat krijg je er voor 1 Helma ?helma schreef:vandaag komt-ie![]()
beneden heb ik plavuizen; dat scheelt.
Boven was er net gezogen; dus dat kan nu wel wachten tot morgen
Ik ben aan het sparen voor een Dyson (beetje duur)
Dat wel, maar als je weet wat ze precies zingen, dan vergaat het luisterplezier mij altijd wel een beetje. Ik weet ook niet of het iets positiefs is, die ontwikkelingen in de uitbeelding van de 'Dies Irae' door de eeuwen heen.jakobmarin schreef:Een gedeelte uit Verdi's Requiem
Wat een geweldige emoties zit er in deze muziek!
Je hebt gelijk, het gaat tenslotte wel over de oordeelsdag en dat is ook te horen in de muziek. Ook is het een gebed om genade. En dit alles verwoord op 13 eeuwse katholieke wijze.Jongere schreef:Dat wel, maar als je weet wat ze precies zingen, dan vergaat het luisterplezier mij altijd wel een beetje. Ik weet ook niet of het iets positiefs is, die ontwikkelingen in de uitbeelding van de 'Dies Irae' door de eeuwen heen.jakobmarin schreef:Een gedeelte uit Verdi's Requiem
Wat een geweldige emoties zit er in deze muziek!
Het is inderdaad op zichzelf wel heel mooie en indrukwekkende muziek.
Wow, daar had ik graag bij willen zijn...Zita schreef:Vanavond naar het Gergiev-festival geweest, met het Choir of Kings College. Moooooii. Vooral Sumsion: They that go down to the sea in ships en Wesley: The wilderness.