Je mist mijn punt. Het verdriet, verharding, frustratie, boosheid neemt kwadrarisch toe met de duur van het traject. Binnen een week overgaan naar een ander kv als gemeente en leden die niet meekunnen vertrekken (en een ga met God toewensen) zal veel minder (langdurige) schade opleveren dan jarenlang een traject in opbouw, federarie etc. Met jarenlange discussie overal. Elke verjaardag. Elke nummer van de kerkbode. Trek de pleister eraf ipv van elk half jaar een mm.huisman schreef: ↑Vandaag, 11:15Ook dit begrijp ik voor een deel maar blijven kan echt niet. Jouw meest ideale oplossing is om je dan met de gehele gemeente aan te sluiten bij een bestaand kerkverband. Ook dat begrijp ik maar die stap zal nu in veel gemeenten tot een breuk leiden. Ik zie dan meer in een tweetrapsraket. Eerst een ordelijk kerkelijk leven opbouwen en dan kijken of je dat ongedeeld kunt leiden naar een federatie met een bestaand kerkverband. Dat zal best lastig zijn voor het bestaande kerkverband want ook Rijnsburg c.s. is behoorlijk divers.Wim Anker schreef: ↑Vandaag, 10:56 Wat nu gebeurd is precies! - wetend (helaas, helaas) wat kerkscheuringen teweegbrengen - waartegen ik al jaren heb gewaarschuwd. In alle mogelijke toonaarden.
Daarmee bagetelliseer ik het verdriet wat @Huisman aangeeft niet, alleen kan ik wel vertellen dat deze route het verdriet zal verdubbelen. De boosheid en schade die deze route veroorzaakt kan de rest van je leven gaan beheersen en juist de meest betrokkenen zijn er het vatbaarst voor.
Met in het achterhoofd de gedachte dat er een gemeentelid wacht op de dominee die niet komt want er moet een stukkie voor eigen parochie in een bubbelblaadje worden geschreven. En dat maakt mij woest.
Maar afijn, het is al ten volle besloten.