Gereformeerde Gemeenten

J.C. Philpot

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door J.C. Philpot »

Discussies zoals deze, bevestigen wel wat op de synode van de Gereformeerde Gemeenten, een kerkverband dat mijn respect heeft, is besproken.
De beslissing tot het instellen van een ontwikkelingsplan werd volgens het curatorium genomen vanwege de noodzaak van toerusting van aanstaande dienaren van het Woord „in een snel veranderende samenleving. In een tijd waarin de mondigheid van (doop)leden steeds groter wordt, vraagt dit van een predikant een instelling waarin hij kan omgaan met kritiek, spanningen en zijn eigen tekorten.”
Deze kritiek, spanningen en grote mondigheid onder (doop)leden van de Gereformeerde Gemeenten neem ik hier op Refoforum duidelijk waar.

En uiteraard scheer ik niet iedereen over 1 kam.
Laatst gewijzigd door J.C. Philpot op 21 sep 2019, 09:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
pierre27

Bericht door pierre27 »

Ik heb deze topic vanmorgen op mijn gemak eens doorgelezen. Er staan mooie antwoorden en opmerkingen in. Dank @Posthoorn voor het plaatsen van deze link.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
pierre27

Bericht door pierre27 »

DDD schreef:Daar ben ik het wel mee eens, maar ik was net klaar met een inhoudelijk gemotiveerde toelichting in een nadere poging om aan dit gehannes een einde te maken. Dus sta mij toe het nog even toe te lichten.

@JCRyle:
Maar pochen over dingen die je zelf niet goed begrijpt, staat belachelijk. Hollander heeft je al gezegd dat jouw manier van spreken niet past. Ik heb al opgemerkt dat het gehannes tussen academici en hbo-ers hier mijns inziens vervelend is, ook voor de mensen die zichzelf en anderen gewoon accepteren zoals ze zijn. Maar aangezien je het zonder argumenten niet aanneemt, licht ik het nader toe.

Spreken over vereenzelvigen terwijl een ander een grapje maakt, is dom. Om maar één voorbeeld te noemen. Niet weten wat Amstelodamense betekent, is geen schande, maar is ook geen indicatie voor een goede algemene ontwikkeling op academisch niveau.

Voer daarom een normaal gesprek en maak je niet belachelijk. Je doet alsof je even slim bent als Amstelodamense, en dat ben je niet. Dat is niet erg, maar dit soort gedrag is wel heel irritant voor mensen die het doorhebben.

Bovendien belemmert het andere mensen om gewoon hun bijdrage te leveren. Want er zijn ook andere mensen hier, die helemaal geen hogere opleiding hebben genoten, maar wel heel zinnige bijdragen kunnen leveren en dat ook doen. Maar zulk geharrrewar kan forumleden weerhouden om hun mening te geven, aangezien zij zulke wedstrijdjes zelfs in eigen oog niet kunnen winnen.

Er zijn hier meer mensen die last hebben van dit fenomeen, want Ad Anker en Pierre27 kunnen er ook een houtje van. Dus deze toelichting is niet helemaal alleen op jou gericht, maar dit gedoe is de druppel die de emmer doet overlopen.
:super
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

DDD schreef:Er zijn hier meer mensen die last hebben van dit fenomeen, want Ad Anker en Pierre27 kunnen er ook een houtje van. Dus deze toelichting is niet helemaal alleen op jou gericht, maar dit gedoe is de druppel die de emmer doet overlopen.
Het valt me alleszins mee dat je mijn naam niet noemt. Verder ben ik het helemaal niet met je eens. @Ad Anker schreef gisteren nog een reactie die de spijker geweldig op de kop sloeg. Maar goed, ik heb zelf maar een eenvoudig mbo-niveau. Dus wellicht dat ik dat bij anderen niet ontdek.

O ja, en ik wist niet wat de betekenis was van de forumnaam @Amstelodamense. Blijkbaar ben ik dus ook dom?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
pierre27

Bericht door pierre27 »

J.C. Philpot schreef:Jongens, kunnen we nu stoppen en weer terug naar de inhoud? Ander zie ik het gebeuren dat het zo nog een aantal pagina's doorgaat.

:bobo
In de eerder door Posthoorn geposte link staan prachtige vragen en antwoorden betreffende dit onderwerp. Waardiger dan de ''academische'' onzin op deze mooie zaterdagmorgen.
DDD

Bericht door DDD »

pierre27 schreef:
Ik heb deze topic vanmorgen op mijn gemak eens doorgelezen. Er staan mooie antwoorden en opmerkingen in. Dank @Posthoorn voor het plaatsen van deze link.
Dank inderdaad. Ik zie dat ik daar destijds veel van geleerd heb. Dat is wel grappig om te lezen en gelijk een punt van overweging voor mensen die zeggen dat het gesprek hier maar oppervlakkig en niet ter zake zou zijn.
DDD

Bericht door DDD »

Jantje schreef:
DDD schreef:Er zijn hier meer mensen die last hebben van dit fenomeen, want Ad Anker en Pierre27 kunnen er ook een houtje van. Dus deze toelichting is niet helemaal alleen op jou gericht, maar dit gedoe is de druppel die de emmer doet overlopen.
Het valt me alleszins mee dat je mijn naam niet noemt. Verder ben ik het helemaal niet met je eens. @Ad Anker schreef gisteren nog een reactie die de spijker geweldig op de kop sloeg. Maar goed, ik heb zelf maar een eenvoudig mbo-niveau. Dus wellicht dat ik dat bij anderen niet ontdek.

O ja, en ik wist niet wat de betekenis was van de forumnaam @Amstelodamense. Blijkbaar ben ik dus ook dom?
Dit was ook een bijdrage die in het geheel niet op jou is gericht. Maar wel op Pierre27, die er echter niets van zal leren.

Er is geen enkele reden om jouw naam te noemen. Je bent wel wat zwart-wit, maar je zegt nooit dat je slimmer bent dan een ander terwijl dat overduidelijk onzin is. Ik heb ook niet beweerd dat Ad Anker geen zinnige dingen zegt. Ik zeg alleen dat hij ook regelmatig afgeeft op academici op dezelfde manier als JC Ryle deed.

Mijn punt is juist, dat iedereen hier moet kunnen bijdragen. En het is heel goed mogelijk dat iemand met een academische opleiding onzin vertelt, en iemand met alleen vmbo een juiste opmerking maakt. Slim is niet hetzelfde als wijs.

Maar soms hebben mensen die het erg met zichzelf getroffen hebben, de neiging om een wedstrijdje te doen in bijdehand zijn. Dat is vrijwel altijd irritant, maar vooral als iemand zelf niet doorheeft of hij wint of verliest.
Mara

Bericht door Mara »

Ik zie een poll aankomen.
In welk kerkverband zitten de meeste academici. :D
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
DDD

Bericht door DDD »

O dat valt nog mee. Ik dacht een poll van hoe slim is 'Naam forumlid'. Het zou wetenschappelijk gezien een leuk experiment zijn. Ik denk dat je -een vp-kloof buiten beschouwing gelaten- met een poll met de 40 meest actieve forumdeelnemers best tot een heel betrouwbare inschatting zou kunnen komen, mits natuurlijk niemand zou liegen. Dat is helaas niet gegarandeerd.
samanthi

Bericht door samanthi »

Mara schreef:Ik zie een poll aankomen.
In welk kerkverband zitten de meeste academici. :D
:tas
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Gods Woord oordeelt over wijzen en verstandigen die het niet begrijpen en prijst kinderen en eenvoudigen die het wel snappen.

Elitaire bespiegelingen maskeren hier een gebrek aan bijbels denken.
DDD

Bericht door DDD »

Ik begrijp dat jij jezelf graag plaatst in de categorie van mensen die het wel snappen, en die wel bijbels denkt.

Ik hoop dat je bij nader inzien begrijpt, dat dit nogal onbescheiden is. :bobo

Het is precies een illustratie van mijn betoog, trouwens.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

DDD schreef:Ik begrijp dat jij jezelf graag plaatst in de categorie van mensen die het wel snappen, en die wel bijbels denkt.

Ik hoop dat je bij nader inzien begrijpt, dat dit nogal onbescheiden is. :bobo

Het is precies een illustratie van mijn betoog, trouwens.
Toch geloof ik wel dat de academici het meeste commentaar hebben op de prediking. Waardoor zou dat komen?

Dank voor je betoog op mijn laatste post. Je hebt echter nog geen antwoord gegeven op de laatste vraag die ik daar stelde.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Hollander

Bericht door Hollander »

Volgens mij wordt DDD totaal verkeerd begrepen door sommigen. Hij ageert juist tegen de hooghartigheid van sommige 'hoogopgeleiden' hier. En betoogt dat iedereen, ongeacht zijn/haar opleidingsniveau, gewaardeerd moet worden om zijn/haar bijdragen. Verder geeft hij bijval aan de 'laagopgeleiden', die elkaar niet op niveau de loef af willen steken.
Dit account wordt niet meer gebruikt.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

pierre27 schreef:
DDD schreef:Daar ben ik het wel mee eens, maar ik was net klaar met een inhoudelijk gemotiveerde toelichting in een nadere poging om aan dit gehannes een einde te maken. Dus sta mij toe het nog even toe te lichten.

@JCRyle:
Maar pochen over dingen die je zelf niet goed begrijpt, staat belachelijk. Hollander heeft je al gezegd dat jouw manier van spreken niet past. Ik heb al opgemerkt dat het gehannes tussen academici en hbo-ers hier mijns inziens vervelend is, ook voor de mensen die zichzelf en anderen gewoon accepteren zoals ze zijn. Maar aangezien je het zonder argumenten niet aanneemt, licht ik het nader toe.

Spreken over vereenzelvigen terwijl een ander een grapje maakt, is dom. Om maar één voorbeeld te noemen. Niet weten wat Amstelodamense betekent, is geen schande, maar is ook geen indicatie voor een goede algemene ontwikkeling op academisch niveau.

Voer daarom een normaal gesprek en maak je niet belachelijk. Je doet alsof je even slim bent als Amstelodamense, en dat ben je niet. Dat is niet erg, maar dit soort gedrag is wel heel irritant voor mensen die het doorhebben.

Bovendien belemmert het andere mensen om gewoon hun bijdrage te leveren. Want er zijn ook andere mensen hier, die helemaal geen hogere opleiding hebben genoten, maar wel heel zinnige bijdragen kunnen leveren en dat ook doen. Maar zulk geharrrewar kan forumleden weerhouden om hun mening te geven, aangezien zij zulke wedstrijdjes zelfs in eigen oog niet kunnen winnen.

Er zijn hier meer mensen die last hebben van dit fenomeen, want Ad Anker en Pierre27 kunnen er ook een houtje van. Dus deze toelichting is niet helemaal alleen op jou gericht, maar dit gedoe is de druppel die de emmer doet overlopen.
Plaats reactie