Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Maanenschijn

Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door Maanenschijn »

Mara schreef:
Maanenschijn schreef:Een heerlijk buikspekje gerookt vanmiddag. Heerlijk met z'n allen van gesmuld.
Gerookt? Heb je een rookkastje dan? :)
Ik ben dol op spek, in alle vormen. Het heeft alleen een nogal ongezond imago.
En in veel landen staat buikspek op de menukaart van sterrenrestaurants.
En wat hebben jullie er bij gegeten?

Ik ga vandaag ook spekblokjes uitbakken en dan door een romige pasta met witlof roeren.
Ik heb een smoker inderdaad, we doen het graag hier, low en slow. Het duurt wel even voordat het klaar is. Drie en een half uur roken. Eerst een poos pekelen, daarna kruiden en dan heerlijk roken en opeten.
Afbeelding
Afbeelding
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Ukkie

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door Ukkie »

Zijn er hier die biologisch vlees, eieren, melk en karnemelk kopen, of helemaal biologisch eten?
Is misschien al eerder aan de orde geweest hier.
Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren. 1Johannes 5 vers 1
Mara

Bericht door Mara »

Ukkie schreef:Zijn er hier die biologisch vlees, eieren, melk en karnemelk kopen, of helemaal biologisch eten?
Zuivel koop ik vrijwel uitsluitend biologisch. Omdat het smakelijker is en omdat ik hoop dat het van koeien komt die geen preventieve a.b. kuur gehad hebben.
Vlees/kip koop ik vaak biologisch.
Helemaal lukt helaas niet.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
merel

Bericht door merel »

Wij eten niet vaak biologisch. Dat heeft ook te maken met de grote hoeveelheden zuivel, groente en fruit die hier dagelijks erdoor heen gaat. Ik verminder afgelopen jaren wel de vleesconsumptie, minder vaak en kleinere porties. Dat lukt al wel prima met 'buitenlandse pot', maar met de 'Hollandse pot vind ik het toch lastiger om dit weg te laten.

Afgelopen dagen hebben wij de Hollandse pot gegeten; bloemkool, snijbonen, boerenkool en spruiten met elke avond een stukje vlees. Tot grote vreugde van een aantal van de kinderen. Vanavond en morgen zal er gemopper zijn. Wij eten vanavond de 'vegetarische curry van parel' ( zie pagina 293 ;) ) Morgen eten wij volkorenwraps uit de vegabijbel ( hele vervelende naam) gevuld met zwarte bonen, geroosterde pompoen en fijngesneden spinazie met een tapenade van zongedroogde tomaten, olijven en kappertjes. Mijn man en ik vinden de wraps erg lekker, maar de rest klaagt steen en been als wij dat eten
Ukkie

Bericht door Ukkie »

Mara schreef:
Ukkie schreef:Zijn er hier die biologisch vlees, eieren, melk en karnemelk kopen, of helemaal biologisch eten?
Zuivel koop ik vrijwel uitsluitend biologisch. Omdat het smakelijker is en omdat ik hoop dat het van koeien komt die geen preventieve a.b. kuur gehad hebben.
Vlees/kip koop ik vaak biologisch.
Helemaal lukt helaas niet.
Nu de kinderen de deur uit zijn gaat het allemaal wat makkelijker hier, maar als je een heel koppel aan tafel heb zitten is biologisch vlees best een rib uit je lijf. Zuivel is nu voor een redelijke prijs te doen vind ik. Dus zuivel doen we biologisch en vlees ook zoveel mogelijk. Mijn vrouw en ik vinden het ook niet erg om wat minder vlees te eten of iets vervangends.
Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren. 1Johannes 5 vers 1
Ukkie

Bericht door Ukkie »

merel schreef:Wij eten niet vaak biologisch. Dat heeft ook te maken met de grote hoeveelheden zuivel, groente en fruit die hier dagelijks erdoor heen gaat. Ik verminder afgelopen jaren wel de vleesconsumptie, minder vaak en kleinere porties. Dat lukt al wel prima met 'buitenlandse pot', maar met de 'Hollandse pot vind ik het toch lastiger om dit weg te laten.

Afgelopen dagen hebben wij de Hollandse pot gegeten; bloemkool, snijbonen, boerenkool en spruiten met elke avond een stukje vlees. Tot grote vreugde van een aantal van de kinderen. Vanavond en morgen zal er gemopper zijn. Wij eten vanavond de 'vegetarische curry van parel' ( zie pagina 293 ;) ) Morgen eten wij volkorenwraps uit de vegabijbel ( hele vervelende naam) gevuld met zwarte bonen, geroosterde pompoen en fijngesneden spinazie met een tapenade van zongedroogde tomaten, olijven en kappertjes. Mijn man en ik vinden de wraps erg lekker, maar de rest klaagt steen en been als wij dat eten
Met een jong gezin is biologisch best duur. Hollandse pot vind ik ook lastiger zonder vlees. Wij zijn allebei gelukkig wel echte groenteliefhebbers.
Mara

Bericht door Mara »

Ukkie schreef: Met een jong gezin is biologisch best duur. Hollandse pot vind ik ook lastiger zonder vlees. Wij zijn allebei gelukkig wel echte groenteliefhebbers.
Ik koop gewoon kleinere porties, p.p. Je krijgt al zoveel binnen, ook in de vorm van kaas of broodbeleg, dat je niet snel tekort komt.
Eerst maakte ik hachee of goulash met een kilo vlees.
Nu met 500/600 gram. Het smaakt net zo goed.
Een rookworst kun je door 2 delen, maar als je hem in 3en snijdt, heb je ook nog een lekker stuk.
Als ik een grote Franse scharrelkip koop, dan doen we daar nu 2 dagen van.

Gisteravond pizza calzone gemaakt.
Ik was blij dat ik maar 2 pizzabodems had gehaald, in het recept stond: 1 bodem per persoon.
Maar het voedt enorm.
Ukkie

Bericht door Ukkie »

Mara schreef:
Ukkie schreef: Met een jong gezin is biologisch best duur. Hollandse pot vind ik ook lastiger zonder vlees. Wij zijn allebei gelukkig wel echte groenteliefhebbers.
Ik koop gewoon kleinere porties, p.p. Je krijgt al zoveel binnen, ook in de vorm van kaas of broodbeleg, dat je niet snel tekort komt.
Eerst maakte ik hachee of goulash met een kilo vlees.
Nu met 500/600 gram. Het smaakt net zo goed.
Een rookworst kun je door 2 delen, maar als je hem in 3en snijdt, heb je ook nog een lekker stuk.
Als ik een grote Franse scharrelkip koop, dan doen we daar nu 2 dagen van.

Gisteravond pizza calzone gemaakt.
Ik was blij dat ik maar 2 pizzabodems had gehaald, in het recept stond: 1 bodem per persoon.
Maar het voedt enorm.
Ja kleinere porties vlees proberen wij ook.
Pizza calzone, is dat makkelijk te maken?
Dat is die dubbelgeslagen pizza hè.
Ukkie

Bericht door Ukkie »

Biologische groenten en fruit vind ik lastig dus dat doen we niet zo vaak. Niet alle groenten en fruit zijn biologisch te krijgen.
Dierlijke biologische producten vind ik qua antibiotica en dierenwelzijn belangrijker.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Vandaag roti gegeten.
Mara

Bericht door Mara »

Ukkie schreef: Pizza calzone, is dat makkelijk te maken?
Ja, een beginner kan het. ;) Zeker als je een kant-en-klare bodem hebt.
Als je maar zorgt dat je de randen heel goed vastplakt, goed vastprikken met een vork en de bovenkant bestrooien met wat bloem, of besmeren met een restantje tomatensaus en evt. wat geraspte kaas erover.
Vanavond nasi met saté.
Ukkie

Bericht door Ukkie »

Mara schreef:
Ukkie schreef: Pizza calzone, is dat makkelijk te maken?
Ja, een beginner kan het. ;) Zeker als je een kant-en-klare bodem hebt.
Als je maar zorgt dat je de randen heel goed vastplakt, goed vastprikken met een vork en de bovenkant bestrooien met wat bloem, of besmeren met een restantje tomatensaus en evt. wat geraspte kaas erover.
Vanavond nasi met saté.
Kijk eens aan dan zal het mij ook lukken :)
Dodo

Bericht door Dodo »

Deze week had ik eens een vegetarische filet americain gekocht. Mijn man houdt van dat spul, zelf geef ik er niet zo om. Het was geen succes... hij vond het niet te eten. En vreemd genoeg, ik heb het ook geprobeerd en ik vond het best lekker. Het kan dus verkeren.
Hoe maken ze het? Het lijkt echt een beetje op het echte. Dus ik heb het etiket eens gelezen.
Vegetarische filet americain peper, product op basis van deeg met kenmerken van smeltkaas, met toegevoegde ijzer.
WAT HEB IK GEGETEN??
Ukkie

Bericht door Ukkie »

Ukkie schreef:Biologische groenten en fruit vind ik lastig dus dat doen we niet zo vaak. Niet alle groenten en fruit zijn biologisch te krijgen.
Dierlijke biologische producten vind ik qua antibiotica en dierenwelzijn belangrijker.
Zijn er hier die biologisch groente en fruit kopen?
Die vragen stel ik omdat ik benieuwd ben of er buiten kwaliteit ook op andere dingen gelet word bij onze aankopen. B.v. Fair trade.
Ukkie

Bericht door Ukkie »

Dodo schreef:Deze week had ik eens een vegetarische filet americain gekocht. Mijn man houdt van dat spul, zelf geef ik er niet zo om. Het was geen succes... hij vond het niet te eten. En vreemd genoeg, ik heb het ook geprobeerd en ik vond het best lekker. Het kan dus verkeren.
Hoe maken ze het? Het lijkt echt een beetje op het echte. Dus ik heb het etiket eens gelezen.
Vegetarische filet americain peper, product op basis van deeg met kenmerken van smeltkaas, met toegevoegde ijzer.
WAT HEB IK GEGETEN??
Ja daar ben ik ook benieuwd naar :)
Plaats reactie