Het is evenmin helder waarom de zaak afgewezen moet worden. Dat was de insteek. Ik bepleit alleen dat je de zaak niet zomaar moet afwijzen.Zonderling schreef:Dit heb ik gelezen en nog veel meer. Eén ding is mij wel duidelijk geworden dat de 'zaak waar het om gaat' en die hier verdedigd wordt, beslist niet helder is. Zie maar stelling A uit de voorgaande postings en de terechte reactie van Huisman daarop. In al die postings zoek ik tevergeefs naar de zaak waar het echt om zou gaan en waarom het spreken van de D.L. in deze over de predestinatie niet voldoende zou zijn. Volgens mij hebben ook anderen in deze discussie hierop gewezen.vragensteller schreef:Nee, het gaat om de zaak. Zie post Huisman 1 feb 5.15
Please, lees je even in voor je reageert.
Ik zie het gebrek aan eenduidigheid niet in de onderstreepte woorden.Zonderling schreef:Als het alleen dit is:dan ben ik het met de zaak van harte eens (al zijn ook de onderstreepte woorden niet in alle opzichten helder en eenduidig).Hij zegt dus dat er geen rechtvaardiging voor het geloof is, maar erkent wel de zaak, die Comrie met de term "rechtvaardiging van eeuwigheid" aanduidde. Nml dat de zondaar t.a.v. Gods verkiezing van eeuwigheid Christus heeft toebehoord.
M.i. blijft de term 'rechtvaardigmaking van eeuwigheid' onnodig en verwarrrend en zitten er ook gevaren aan. Want niet zelden komt het bij voorstanders van deze leer erop uit dat de rechtvaardigmaking in de tijd waarvan de Schrift spreekt niet meer is dan de BEKENDMAKING van de rechtvaardigmaking. DAARtegen maak ik echter ernstig bezwaar.
Verder sluit ik mij aan bij Huisman.
Fijn dat je het desondanks met de zaak eens bent.
Wbt je gevaar waar je op wijst: ik zou zeggen: lees de Dogmatiek van ds. Kersten eens, dit bezwaar neemt hij expliciet weg.
Wel aardig dat je zegt het met Huisman eens te zijn, maar ik vraag me af wat dat waard is, omdat je wat de hoofdzaak betreft juist verschilt van Huisman (daar ben je het -wellicht onbedoeld- met mij eens