Willem schreef:Luther schreef:Ik sta van harte achter de SGP-kamerleden, inclusief hun tweets. Fijn dat ze de podia zoeken die thans het meest gebruikt worden. Niet alleen twitter, ook TV, ook columns in NRC en
http://www.dedagelijksestandaard.nl, etc. etc.
Dat was me idd ook wel duidelijk geworden.
Luther schreef:En ja, ik hoop inderdaad dat er iets gedaan kan worden aan die al decennia bestaande stuitende onrechtvaardigheid met betrekking tot éénverdieners. Maar ik beloof dat ik niet zal klagen, als dat onverhoopt niet lukt.
Kan jij me even uitleggen waarom de regering onderscheid zou moeten maken in belasting heffen tussen personen die toevaliig gehuwd zijn of die toevallig ongehuwd zijn? Met de inrichting van mijn prive leven heeft de overheid eigenlijk helemaal niets te maken. Net zomin met het feit of mijn vrouw werkt of niet en of ik een hypotheek heb of niet. enz. enz.
Gelet op de uitlating vermoed ik dat je vind dat de eenverdieners onrechtvaardig worden behandeld t.o.v de tweeverdieners. Ik snap niet zo goed waarom. Waarom moet de overheid extra korting geven terwijl er helemaal niets tegenover staat?
Wat ik bedoeld heb met onrechtvaardigheid is het gegeven dat de belastingdienst wel degelijk naar het verzamelinkomen kijkt. Deed men dat maar niet, zou ik zeggen.
Cijfervoorbeeld:
Gezin A: verzamelinkomen € 50.000,- (Man: 50.000; vrouw: 0)
Gezin B: verzamelinkomen € 50.000,- (man: 40.000; vrouw 10.000)
Gezin B heeft door voor mij onnavolgbare regelingen een lagere belastingdruk dan gezin A. Dat noem ik onrechtvaardig.
De overheid hoeft mij geen extra korting te geven; de overheid dient haar burgers echter wel gelijk te behandelen. Als men er dan voor kiest om naar het gezinsinkomen te kijken, prima, maar laat dan onderaan de streep de belastingdruk gelijk zijn. eide gezinnen dragen immers evenveel bij aan de maatschappij.
Ik stel het volgende voor:
1. Een uniforme loonbelasting voor iedereen die werkt. Of men nu getrouwd is of ongetrouwd is. Allemaal hetzelfde. Of men nu een hond heeft of niet. Of men nu liefhebber van fietsen is of graag auto rijdt. Doet allemaal niet terzake. Werkt men niet, ook prima. Geen belasting betalen maar ook geen aftrekposten aan anderen overdragen of zo iets.
2. Hypotheekaftrek afschaffen. Kinderbijslag afschaffen. Korting op bibliotheekpasje kan ook verdwijnen.
Als je hiermee de (sociale) vlaktaks bedoelt: prima. Zie SGP-verkiezingsprogramma 2010.
Als iemand getrouwd is en zich "eenverdiener" waant, dan wordt het huwelijkse "elkaar tot een hand of voet zijn" igg niet toegepast. En de schuld dan aan de belastingdienst geven is dan een beetje onzinnig.
Of ik snap deze zin niet, of jij snapt mijn opmerking niet, of...
Volgens mij is er niets mis met het begrip 'éénverdiener'. In mijn situatie is mijn vrouw thuis om voor de kinderen te zorgen overdag. Dat vinden we ontzettend belangrijk. Ik ben overdag aan het werk en draag zorg voor het gezinsinkomen. Dat noemt men een éénverdiener. Ik vermag niet in te zien wat daarin strijdig is met het 'elkaar tot een hand en een voet zijn'.
Hebben we net een hele discussie over het doel en beeld van het huwelijk gehad. Komt de miljoenennota en kan men het enkel hebben over een "stuitende onrechtvaardigheid" omdat de belastingdienst niet van plan is om mensen die geen belastbaar inkomen hebben - middels hun partner - aftrekposten te geven.
Volgens mij heb ik het nergens over de overdraagbare heffingskorting gehad; vooral over de onrechtvaardigheid in vergelijking met andere gezinnen waarbij het totale gezinsinkomen net via een andere verdeling tot stand is gekomen.
Verder ben je nog niet ingegaan op mijn andere post, waarin ik jouw stelling bestrijdt dat we met tientallen procenten minder zouden kunnen doen als we soberder zouden leven. Ik ben wel benieuwd hoe ik dat zou moeten doen, want op dit moment heb ik een ander beeld van onze finnaciële situatie, namelijk dat het elke maand een hele puzzel is om de eindjes aan elkaar te knopen. (Ik lees net op wikipedia dat het CBS een modaal inkomen 36.000 euro bruto p.j. als modaal inkomen ziet. Ik zit daar een aantal duizenden boven.)
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)