Re: Wat is hypercalvinisme?
Geplaatst: 30 jan 2024, 20:39
Als je Tulip als extreem kwalificeert, dan gelden de DL als gematigd, neem ik aan?
Bij het eerste punt. Het gematigde calvinisme bepleit in de tekst al voor de optie dat de mens een vrije wil heeft: Man's will is free to choose the gift of salvation.Arja schreef: ↑30 jan 2024, 19:57 Nou ik ga het nog ingewikkelder maken voor jullie. Naast hypercalvisme bestaat er ook extreem calvinisme (TULIP) en daarnaast bestaat er het gematigd calvinisme. Ik ben benieuwd of jullie de verschillen op een rijtje kunnen zetten![]()
Hint: https://www.4himnet.com/bnyberg/tulip.html
Om mij even hiertoe te beperken: de DL zijn hierin een exponent van het gematigd calvinisme. De beperking van de (effecten van) verzoening tot hen die gaan geloven en de zaligmakende kracht alleen voor de uitverkorenen reserveren, zijn mijns inziens twee benaderingen van dezelfde stelling/overtuiging.Herman schreef: ↑30 jan 2024, 23:24
Bij het derde punt. DL 2.8 belijdt dat de zaligmakende kracht van Christus dood alleen voor de uitverkorenen geldt. Het gematigde calvinisme ontkent dit echter, maar beperkt de verzoening tot hen die gaan geloven (cf D.L. 5-7). Ik zie hier niet in dat je een keuze moet maken tussen extreem en gematigd.
Tulip is het zelfde als de 5 artikelen, alleen in de verkeerde volgorde, en is het een beetje te veel afgekort, daar de 5 artikelen veel meer zeggen.
TULIP is niet hetzelfde. Ook in omgekeerde volgorde niet. Er zijn een paar sleutelkenmerken van de gereformeerde identiteit die verloren gaan wanneer je het gereformeerde dogma samenvat door TULIP. Het is losgerukt uit zijn historische context en beroofd van de theologische reikwijdte van de gereformeerde theologie in de afgelopen eeuwen.Bert Mulder schreef: ↑31 jan 2024, 02:01Tulip is het zelfde als de 5 artikelen, alleen in de verkeerde volgorde, en is het een beetje te veel afgekort, daar de 5 artikelen veel meer zeggen.
Total depravity
Unconditional election
Limited atonement
Irrissitable grace
Perseverance
Vind je "op te wekken en te genezen" geen remonstrantse uitdrukking? We zijn niet slapende en ziek maar wij zijn dood in zonde en misdaden of in andere woorden totaal verdorven.Arja schreef: ↑31 jan 2024, 15:58TULIP is niet hetzelfde. Ook in omgekeerde volgorde niet. Er zijn een paar sleutelkenmerken van de gereformeerde identiteit die verloren gaan wanneer je het gereformeerde dogma samenvat door TULIP. Het is losgerukt uit zijn historische context en beroofd van de theologische reikwijdte van de gereformeerde theologie in de afgelopen eeuwen.Bert Mulder schreef: ↑31 jan 2024, 02:01Tulip is het zelfde als de 5 artikelen, alleen in de verkeerde volgorde, en is het een beetje te veel afgekort, daar de 5 artikelen veel meer zeggen.
Total depravity
Unconditional election
Limited atonement
Irrissitable grace
Perseverance
Neem bijvoorbeeld "totale verdorvenheid", een term die niet voorkomt in de Dordste Leerregels; het klinkt als een pessimistisch beeld van de mensheid – alsof alle mensen zo slecht zijn als ze maar kunnen zijn (en zo wordt het ook gebracht). Dat geldt niet voor Dordt. Dordt stelt juist dat gevallen mensheid niet opnieuw in gemeenschap met God kan komen zonder het doeltreffende werk van de Geest. Hierachter schuilt een visie dat mensen zijn geschapen als "spirituele" wezens in gemeenschap met God, een gemeenschap die hersteld wordt in de verlossing. De leer van Dort over menselijke zonde is niet misantropisch, maar een poging om het werk van de Geest te benoemen om menselijke wezens "op te wekken en te genezen", en op genadige wijze menselijke rebellie te overwinnen op een manier die "tegelijk aangenaam en krachtig" is. Een vergelijkbare analyse zou je kunnen vinden in de nauwkeurigheid van de andere punten van het acroniem.
Ik heb dit niet van mezelf maar omdat ik de laatste 11 maanden overspoeld ben door TULIP in mijn gemeente, èn ik de Dordste Leerregels ken voel ik de kou van de TULIP en weet ik hoe pastoraal de Dordste Leerregels op bepaalde punten zijn. het ligt er maar net aan wie de TULIP "onderwijst" ...
Dit hielp me: https://reformedjournal.com/the-problem ... his-field/
Hier ben ik het wel mee eens, in dat 'Tulip' een verbastering is van Dordt.Arja schreef: ↑31 jan 2024, 15:58TULIP is niet hetzelfde. Ook in omgekeerde volgorde niet. Er zijn een paar sleutelkenmerken van de gereformeerde identiteit die verloren gaan wanneer je het gereformeerde dogma samenvat door TULIP. Het is losgerukt uit zijn historische context en beroofd van de theologische reikwijdte van de gereformeerde theologie in de afgelopen eeuwen.Bert Mulder schreef: ↑31 jan 2024, 02:01Tulip is het zelfde als de 5 artikelen, alleen in de verkeerde volgorde, en is het een beetje te veel afgekort, daar de 5 artikelen veel meer zeggen.
Total depravity
Unconditional election
Limited atonement
Irrissitable grace
Perseverance
Neem bijvoorbeeld "totale verdorvenheid", een term die niet voorkomt in de Dordste Leerregels; het klinkt als een pessimistisch beeld van de mensheid – alsof alle mensen zo slecht zijn als ze maar kunnen zijn (en zo wordt het ook gebracht). Dat geldt niet voor Dordt. Dordt stelt juist dat gevallen mensheid niet opnieuw in gemeenschap met God kan komen zonder het doeltreffende werk van de Geest. Hierachter schuilt een visie dat mensen zijn geschapen als "spirituele" wezens in gemeenschap met God, een gemeenschap die hersteld wordt in de verlossing. De leer van Dort over menselijke zonde is niet misantropisch, maar een poging om het werk van de Geest te benoemen om menselijke wezens "op te wekken en te genezen", en op genadige wijze menselijke rebellie te overwinnen op een manier die "tegelijk aangenaam en krachtig" is. Een vergelijkbare analyse zou je kunnen vinden in de nauwkeurigheid van de andere punten van het acroniem.
Ik heb dit niet van mezelf maar omdat ik de laatste 11 maanden overspoeld ben door TULIP in mijn gemeente, èn ik de Dordste Leerregels ken voel ik de kou van de TULIP en weet ik hoe pastoraal de Dordste Leerregels op bepaalde punten zijn. het ligt er maar net aan wie de TULIP "onderwijst" ...
Dit hielp me: https://reformedjournal.com/the-problem ... his-field/
Ik weet er geen goed antwoord op. Ik had meer het pastorale stuk in mijn hoofd over hoe de Heere de mens levend maakt door de Heilige Geest. En ja, dan wordt hij opgewekt uit zijn doodslaap en ja dan geneest de Heere zijn dodelijke kwaal (Mattheüs 9:12). Ik vind het mooi dat de Dordtse Leerregels het hebben over het overgebleven licht. Calvijn stelt dat er te midden van de verdorvenheid van de natuur nog enige plaats is voor de genade van God.KDD schreef: ↑31 jan 2024, 16:13Vind je "op te wekken en te genezen" geen remonstrantse uitdrukking? We zijn niet slapende en ziek maar wij zijn dood in zonde en misdaden of in andere woorden totaal verdorven.Arja schreef: ↑31 jan 2024, 15:58TULIP is niet hetzelfde. Ook in omgekeerde volgorde niet. Er zijn een paar sleutelkenmerken van de gereformeerde identiteit die verloren gaan wanneer je het gereformeerde dogma samenvat door TULIP. Het is losgerukt uit zijn historische context en beroofd van de theologische reikwijdte van de gereformeerde theologie in de afgelopen eeuwen.Bert Mulder schreef: ↑31 jan 2024, 02:01Tulip is het zelfde als de 5 artikelen, alleen in de verkeerde volgorde, en is het een beetje te veel afgekort, daar de 5 artikelen veel meer zeggen.
Total depravity
Unconditional election
Limited atonement
Irrissitable grace
Perseverance
Neem bijvoorbeeld "totale verdorvenheid", een term die niet voorkomt in de Dordste Leerregels; het klinkt als een pessimistisch beeld van de mensheid – alsof alle mensen zo slecht zijn als ze maar kunnen zijn (en zo wordt het ook gebracht). Dat geldt niet voor Dordt. Dordt stelt juist dat gevallen mensheid niet opnieuw in gemeenschap met God kan komen zonder het doeltreffende werk van de Geest. Hierachter schuilt een visie dat mensen zijn geschapen als "spirituele" wezens in gemeenschap met God, een gemeenschap die hersteld wordt in de verlossing. De leer van Dort over menselijke zonde is niet misantropisch, maar een poging om het werk van de Geest te benoemen om menselijke wezens "op te wekken en te genezen", en op genadige wijze menselijke rebellie te overwinnen op een manier die "tegelijk aangenaam en krachtig" is. Een vergelijkbare analyse zou je kunnen vinden in de nauwkeurigheid van de andere punten van het acroniem.
Ik heb dit niet van mezelf maar omdat ik de laatste 11 maanden overspoeld ben door TULIP in mijn gemeente, èn ik de Dordste Leerregels ken voel ik de kou van de TULIP en weet ik hoe pastoraal de Dordste Leerregels op bepaalde punten zijn. het ligt er maar net aan wie de TULIP "onderwijst" ...
Dit hielp me: https://reformedjournal.com/the-problem ... his-field/
uit de NGB:
Wij geloven, dat door de ongehoorzaamheid van Adam
de erfzonde uitgebreid is geworden over het ganse menselijk geslacht;
welke is een verdorvenheid der gehele natuur
en een erfelijk gebrek, waarmede de kleine kinderen zelfs besmet zijn in hunner moeders lichaam,
en die in den mens allerlei zonden voortbrengt, zijnde in hem als een wortel daarvan; en zij is daarom zo lelijk en gruwelijk voor God, dat zij genoegzaam is om het menselijk geslacht te verdoemen.
Maar wel in lijn met paragraaf 3 van hoofdstuk 3 en 4. En met Efeze 2:1:DDD schreef: ↑31 jan 2024, 17:42 Zeker. Ik ben het ook wel met Arja eens, maar de verdorvenheid komt in de eerste paragrafen van hoofdstuk 3 en 4 wel aan de orde.
Toch is het woord totale verdorvenheid mijns inziens niet helemaal in lijn met de DL. Dat zou geen recht doen aan de vierde paragraaf van hoofdstuk 3 en 4.
De waarheid zeggen is pastoraal. Ik denk dat niemand leert dat we stokken en blokken zijn geworden. Dat is een karikatuur dat de remonstranten maakten van wat Dordt leerde en daarom is dat ook weerlegd.Arja schreef: ↑31 jan 2024, 17:08Ik weet er geen goed antwoord op. Ik had meer het pastorale stuk in mijn hoofd over hoe de Heere de mens levend maakt door de Heilige Geest. En ja, dan wordt hij opgewekt uit zijn doodslaap en ja dan geneest de Heere zijn dodelijke kwaal (Mattheüs 9:12). Ik vind het mooi dat de Dordtse Leerregels het hebben over het overgebleven licht. Calvijn stelt dat er te midden van de verdorvenheid van de natuur nog enige plaats is voor de genade van God.KDD schreef: ↑31 jan 2024, 16:13Vind je "op te wekken en te genezen" geen remonstrantse uitdrukking? We zijn niet slapende en ziek maar wij zijn dood in zonde en misdaden of in andere woorden totaal verdorven.Arja schreef: ↑31 jan 2024, 15:58TULIP is niet hetzelfde. Ook in omgekeerde volgorde niet. Er zijn een paar sleutelkenmerken van de gereformeerde identiteit die verloren gaan wanneer je het gereformeerde dogma samenvat door TULIP. Het is losgerukt uit zijn historische context en beroofd van de theologische reikwijdte van de gereformeerde theologie in de afgelopen eeuwen.Bert Mulder schreef: ↑31 jan 2024, 02:01
Tulip is het zelfde als de 5 artikelen, alleen in de verkeerde volgorde, en is het een beetje te veel afgekort, daar de 5 artikelen veel meer zeggen.
Total depravity
Unconditional election
Limited atonement
Irrissitable grace
Perseverance
Neem bijvoorbeeld "totale verdorvenheid", een term die niet voorkomt in de Dordste Leerregels; het klinkt als een pessimistisch beeld van de mensheid – alsof alle mensen zo slecht zijn als ze maar kunnen zijn (en zo wordt het ook gebracht). Dat geldt niet voor Dordt. Dordt stelt juist dat gevallen mensheid niet opnieuw in gemeenschap met God kan komen zonder het doeltreffende werk van de Geest. Hierachter schuilt een visie dat mensen zijn geschapen als "spirituele" wezens in gemeenschap met God, een gemeenschap die hersteld wordt in de verlossing. De leer van Dort over menselijke zonde is niet misantropisch, maar een poging om het werk van de Geest te benoemen om menselijke wezens "op te wekken en te genezen", en op genadige wijze menselijke rebellie te overwinnen op een manier die "tegelijk aangenaam en krachtig" is. Een vergelijkbare analyse zou je kunnen vinden in de nauwkeurigheid van de andere punten van het acroniem.
Ik heb dit niet van mezelf maar omdat ik de laatste 11 maanden overspoeld ben door TULIP in mijn gemeente, èn ik de Dordste Leerregels ken voel ik de kou van de TULIP en weet ik hoe pastoraal de Dordste Leerregels op bepaalde punten zijn. het ligt er maar net aan wie de TULIP "onderwijst" ...
Dit hielp me: https://reformedjournal.com/the-problem ... his-field/
uit de NGB:
Wij geloven, dat door de ongehoorzaamheid van Adam
de erfzonde uitgebreid is geworden over het ganse menselijk geslacht;
welke is een verdorvenheid der gehele natuur
en een erfelijk gebrek, waarmede de kleine kinderen zelfs besmet zijn in hunner moeders lichaam,
en die in den mens allerlei zonden voortbrengt, zijnde in hem als een wortel daarvan; en zij is daarom zo lelijk en gruwelijk voor God, dat zij genoegzaam is om het menselijk geslacht te verdoemen.
Het is natuurlijk ook een kwestie van definitie. Maar ik heb het meer op de zorgvuldige formuleringen in de DL. Bovendien vind ik het heel gek om par. 3 uit te spelen tegen par. 4. Het ligt meer voor de hand om die in samenhang te lezen, en dan zegt Arja heel terecht dat die term zo níet in de DL staat.Hoopvol schreef: ↑31 jan 2024, 17:45Maar wel in lijn met paragraaf 3 van hoofdstuk 3 en 4. En met Efeze 2:1:DDD schreef: ↑31 jan 2024, 17:42 Zeker. Ik ben het ook wel met Arja eens, maar de verdorvenheid komt in de eerste paragrafen van hoofdstuk 3 en 4 wel aan de orde.
Toch is het woord totale verdorvenheid mijns inziens niet helemaal in lijn met de DL. Dat zou geen recht doen aan de vierde paragraaf van hoofdstuk 3 en 4.
En u heeft Hij mede levend gemaakt, daar gij dood waart door de misdaden en de zonden;