Re: Standen in het genadeleven
Geplaatst: 27 jul 2018, 14:19
Kan je uitleggen wat je bedoelt Mannes? Ik begrijp er echt niks van...
Nee, dat bedoel ik niet. Zoals ik al meerdere keren heb aangehaald uit de catechismusverklaring van ds. C. Smits, is er geen wezenlijk verschil tussen zondag 7 en 23.Mannes schreef:Eilander heeft gelijk, men moet wel het onderscheid blijven houden tussen het wezen en het welwezen des geloofs.eilander schreef:Dat klopt natuurlijk niet helemaal. Dat gaat over het geloof. Rechtvaardigmaking gaat over vrijspraak, de schuldvergeving.ejvl schreef:Zoals beschreven in zondag 7 van de HC, een stellig weten en vertrouwen, etc.
Kun je dit wel volhouden als je Zondag 7, in zijn geheel, goed leest?Mannes schreef:Eilander heeft gelijk, men moet wel het onderscheid blijven houden tussen het wezen en het welwezen des geloofs.eilander schreef:Dat klopt natuurlijk niet helemaal. Dat gaat over het geloof. Rechtvaardigmaking gaat over vrijspraak, de schuldvergeving.ejvl schreef:Zoals beschreven in zondag 7 van de HC, een stellig weten en vertrouwen, etc.GGotK schreef: Dan is het weer de vraag wat er precies onder de rechtvaardigmaking wordt verstaan.
@Eilander, je wordt toch gerechtvaardigd door (de eerste daad van) het geloof?eilander schreef: Ik meende alleen dat @ejvl begrippen als 'geloof' en 'rechtvaardiging' op één hoop ging gooien. We moeten die begrippen wel onderscheiden, al is het alleen al omdat geloven een actieve daad is van de zondaar (weliswaar geschonken), en rechtvaardiging/vrijspraak door God gebeurt.
Maar ik geloof dat @ejvl het niet zo bedoelde als dat ik het opvatte.
Klopt helemaal.AnJa schreef:@Eilander, je wordt toch gerechtvaardigd door (de eerste daad van) het geloof?eilander schreef: Ik meende alleen dat @ejvl begrippen als 'geloof' en 'rechtvaardiging' op één hoop ging gooien. We moeten die begrippen wel onderscheiden, al is het alleen al omdat geloven een actieve daad is van de zondaar (weliswaar geschonken), en rechtvaardiging/vrijspraak door God gebeurt.
Maar ik geloof dat @ejvl het niet zo bedoelde als dat ik het opvatte.
Romeinen 1:17
Er is wel onderscheid, maar het kan niet gescheiden worden, toch?
Dan begrijp ik niet helemaal waarom je bang was dat @ejvl het "op één hoop" ging gooien ?eilander schreef:Klopt helemaal.AnJa schreef:@Eilander, je wordt toch gerechtvaardigd door (de eerste daad van) het geloof?eilander schreef: Ik meende alleen dat @ejvl begrippen als 'geloof' en 'rechtvaardiging' op één hoop ging gooien. We moeten die begrippen wel onderscheiden, al is het alleen al omdat geloven een actieve daad is van de zondaar (weliswaar geschonken), en rechtvaardiging/vrijspraak door God gebeurt.
Maar ik geloof dat @ejvl het niet zo bedoelde als dat ik het opvatte.
Romeinen 1:17
Er is wel onderscheid, maar het kan niet gescheiden worden, toch?
De 'standenleer', even los van wat je ervan vindt, is ontstaan door de praktijk van het geestelijk leven. Dus in die zin heb je gelijk als je naar de gezelschappen wijst. Die praktijk ontkennen lijkt mij echter niet zinvol. De vraag is: hoe gaan we ermee om? Concreet: hoe benader je mensen die zoekende zijn, maar het nog niet gevonden hebben?Ambtenaar schreef:Maar het gaat hier om de standen in het genadeleven, een theorie die geen enkele Bijbelse grond heeft, dus door een ieder volmondig zou moeten worden afgewezen.
Ga eens op onderzoek uit. Daar leer je van. Zoek bijvoorbeeld eens in de dogmatiek van Bavinck bij "zekerheid des geloofs"Junia schreef:Kan je uitleggen wat je bedoelt Mannes? Ik begrijp er echt niks van...
Het praten over standen genadeleven is gegrond op dogmatiek. Dogmatiek is m.i niet gelijk AA Bijbelseleer, altijd. Die vragen die spelen rondom de standen. Uitelkaar getrokken worden van rechtvaardigmaking en geloof lijken in de bijbel helemaal niet voor te komen. Ik lees nergens dat Paulus zich hiermee bezig houdt. Of onderwijs over geeft. Wat heeft dat te zeggen ? Ik stel me zo voor dat Paulus alleen wees op Jezus en dien gekruisigd.Posthoorn schreef:De 'standenleer', even los van wat je ervan vindt, is ontstaan door de praktijk van het geestelijk leven. Dus in die zin heb je gelijk als je naar de gezelschappen wijst. Die praktijk ontkennen lijkt mij echter niet zinvol. De vraag is: hoe gaan we ermee om? Concreet: hoe benader je mensen die zoekende zijn, maar het nog niet gevonden hebben?Ambtenaar schreef:Maar het gaat hier om de standen in het genadeleven, een theorie die geen enkele Bijbelse grond heeft, dus door een ieder volmondig zou moeten worden afgewezen.
In ieder geval niet door hen gerust te stellen door te zeggen dat ze al een zuigeling/lammetje zijn (en alleen nog geen deel aan Christus hebben)AnJa schreef:Posthoorn schreef:De 'standenleer', even los van wat je ervan vindt, is ontstaan door de praktijk van het geestelijk leven. Dus in die zin heb je gelijk als je naar de gezelschappen wijst. Die praktijk ontkennen lijkt mij echter niet zinvol. De vraag is: hoe gaan we ermee om? Concreet: hoe benader je mensen die zoekende zijn, maar het nog niet gevonden hebben?Ambtenaar schreef:Maar het gaat hier om de standen in het genadeleven, een theorie die geen enkele Bijbelse grond heeft, dus door een ieder volmondig zou moeten worden afgewezen.
Natuurlijk heeft ds Moerkerken gelijk. De wedergeboorte vangt aan bij de staat der ellende.Jantje schreef:Ds. Moerkerken heeft gewoon gelijk.
Zie topic: https://www.refoforum.nl/forum/viewtopi ... start=2685 (tot pagina 193, voor degenen die niet meegelezen hebben)
Zie ook: http://www.digibron.nl/search/detail/6e ... hristus/24