Grote vreugden

Herman
Moderator

Re: Grote vreugden

Bericht door Herman »

DDD schreef:Ik zie tot mijn verbazing dat er zelfs dominees in de gereformeerde gemeenten zijn die spreken over een allesbeslissende eeuwigheid.

Geen idee wat ze daarmee bedoelen, maar ik vrees dat ze daar zelf ook geen idee bij hebben.
Waar dan? Digibron geeft wel allesbeslissende ure van de dood.

En ds. R. Kok heeft het over allerbeslissende eeuwigheid, met een naamvals R.
DDD

Bericht door DDD »

Ik kwam het via Google tegen op Prekenweb.

En ik denk dat ik het ook wel eens gehoord heb. Het kwam mij bekend voor, in ieder geval.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

DDD schreef:Ik kwam het via Google tegen op Prekenweb.

En ik denk dat ik het ook wel eens gehoord heb. Het kwam mij bekend voor, in ieder geval.
De uitdrukking staat ook in meditaties op de websites van de GG van Capelle aan den IJssel-Middelwatering en Moerkapelle en de CGK van Katwijk aan Zee.
FlyingEagle

Bericht door FlyingEagle »

Dat zegt natuurlijk niks, als clichés jaren lang herhaald worden denkt niemand meer na wat er precies gezegd wordt. In dit geval kan ik DDD wel volgen maar of dit nu echt zo’n halszaak ik waag ik te betwijfelen.
Ik zou er wel voor willen pleiten om dit soort clichés niet te vaak te gebruiken, gewoon omdat mensen ze zo vaak horen dat het ze niets meer zegt en dat een prediker dan zelf goed nadenkt wat hij zegt i.p.v. het echoën van bekende uitdrukkingen.
DDD

Bericht door DDD »

Ik beweer niet dat het een halszaak is. Ik noem het zelfs geen dwaling. Het is gewoon onnozel. Ik zoek er verder niets achter.
Henk J

Bericht door Henk J »

DDD schreef:
Uit hoeveel delen bestaat de bekering van de mens?
Uit twee delen: de oude mens sterft af
en de nieuwe mens staat op. a

89
Wat betekent het afsterven van de oude mens?
Het betekent dat wij oprecht berouw hebben over onze zonden,
omdat we hiermee God toornig hebben gemaakt.
Ook betekent het dat wij onze zonden steeds meer haten en ervoor wegvluchten.

90
Wat betekent het opstaan van de nieuwe mens?
Het betekent dat ik door Christus van harte verheugd ben in God.
Ook dat ik ernaar verlang om heel mijn leven goede werken te doen,
zoals God het wil.

91
Wat zijn goede werken?
Goede werken zijn daden die ik alleen uit geloof doe.
Ze zijn in overeenstemming met de wet van God en tot Zijn eer.
Goede werken zijn niet gebaseerd op ons eigen inzicht
of regels van mensen.
Daar lees ik niets in wat in strijd zou zijn met een eerbiedig herdenken van de grote daden van de Heere in het sparen in een nieuw levensjaar. En dat doe je door dat te vieren.
Ik denk dat GG-lid en huisman er niets op tegen hebben om bij de verjaardag eerbiedig de grote daden des Heeren te herdenken en Hem daarvoor te danken. Maar dat is toch een hele andere uitdrukking dan het leven te gaan vieren? Dan denk ik ook aan carnaval etc. Dat is een veel meer hedonistische term die mijns inziens weinig met de Bijbel van doen heeft. Je kunt deze term inderdaad anders interpreteren maar het roept denk ik nog veel meer verwarring op dan de term allesbeslissende eeuwigheid.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Er staat bij ons een mooi zwart dienblad in de keuken met de tekst: vier elke dag.

Dat kan volgens mij ook op een Reformatorische manier. Ik verkeer 's morgens in juichstemming omdat de zon schijnt, de vogels fluiten. Ik mag dat best vieren. Zijn de dagen donker en is mijn stemming somberder, dan denk ik aan mijn vierdagen. Die moet ik Bijbels vieren.
Erik1960
Verbannen

Bericht door Erik1960 »

Henk J schreef:
DDD schreef:
Uit hoeveel delen bestaat de bekering van de mens?
Uit twee delen: de oude mens sterft af
en de nieuwe mens staat op. a

89
Wat betekent het afsterven van de oude mens?
Het betekent dat wij oprecht berouw hebben over onze zonden,
omdat we hiermee God toornig hebben gemaakt.
Ook betekent het dat wij onze zonden steeds meer haten en ervoor wegvluchten.

90
Wat betekent het opstaan van de nieuwe mens?
Het betekent dat ik door Christus van harte verheugd ben in God.
Ook dat ik ernaar verlang om heel mijn leven goede werken te doen,
zoals God het wil.

91
Wat zijn goede werken?
Goede werken zijn daden die ik alleen uit geloof doe.
Ze zijn in overeenstemming met de wet van God en tot Zijn eer.
Goede werken zijn niet gebaseerd op ons eigen inzicht
of regels van mensen.
Daar lees ik niets in wat in strijd zou zijn met een eerbiedig herdenken van de grote daden van de Heere in het sparen in een nieuw levensjaar. En dat doe je door dat te vieren.
Ik denk dat GG-lid en huisman er niets op tegen hebben om bij de verjaardag eerbiedig de grote daden des Heeren te herdenken en Hem daarvoor te danken. Maar dat is toch een hele andere uitdrukking dan het leven te gaan vieren? Dan denk ik ook aan carnaval etc. Dat is een veel meer hedonistische term die mijns inziens weinig met de Bijbel van doen heeft. Je kunt deze term inderdaad anders interpreteren maar het roept denk ik nog veel meer verwarring op dan de term allesbeslissende eeuwigheid.
Hoe mooi zou het zijn wanneer mensen zichzelf niet tot de maat der dingen maken en de woorden die een ander gebruikt niet bezoedelen met hun eigen associaties. Ik verheug me op vandaag: het is prachtig weer en kleinzoon met ouders komt op bezoek waardoor die dag extra zal stralen. Ik vier het leven.
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
DDD

Bericht door DDD »

Ik heb voor de zekerheid maar weer gegoogled, en ik zie inderdaad ook uitdrukkingen over het leven vieren die ver van het christendom afstaan. Een heidens begrafenisfeest kan bijvoorbeeld ook een celebration of life genoemd worden. Dus wat dat betreft, kan het zeker voor misverstanden zorgen en dat blijkt hier ook wel.

Maar ik vind het daarmee echt geen heidense of goddeloze uitdrukking. Integendeel. Bij vieren denk ik aan bewust stilstaan bij heilsfeiten of belangrijke zegeningen. Dat er ook mensen zijn die hun leven anders invullen, maakt volgens mij niet dat je zo'n woord niet mag gebruiken.

Dus ik sluit me voor dit moment bij Ad aan.

Maar het is onmogelijk om andermans teksten niet te bezoedelen met je eigen associaties. Dat is mensen niet gegeven. Je kunt proberen oordeelvrij te lezen, en dat is al heel wat.
Terri

Bericht door Terri »

Ad Anker schreef:Er staat bij ons een mooi zwart dienblad in de keuken met de tekst: vier elke dag.

Dat kan volgens mij ook op een Reformatorische manier. Ik verkeer 's morgens in juichstemming omdat de zon schijnt, de vogels fluiten. Ik mag dat best vieren. Zijn de dagen donker en is mijn stemming somberder, dan denk ik aan mijn vierdagen. Die moet ik Bijbels vieren.
Mee eens, en volgens mij bedoelt @DDD en de anderen dit ook. Vier het leven betekent niet je goddeloos vermaken.
En in Nahum staat vier uw vierdagen, maar de betekenis daarvan wordt verschillend uitgelegd.
Erik1960
Verbannen

Bericht door Erik1960 »

DDD schreef:Maar het is onmogelijk om andermans teksten niet te bezoedelen met je eigen associaties. Dat is mensen niet gegeven. Je kunt proberen oordeelvrij te lezen, en dat is al heel wat.
Helemaal waar; iedereen leest door zijn/haar eigen bril. Maar stel dan eens wat vragen voordat je je oordeel plakt.
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
DDD

Bericht door DDD »

Dat is een goed advies, waar ik mij ook niet altijd aan houd.
huisman

Bericht door huisman »

Terri schreef:
Ad Anker schreef:Er staat bij ons een mooi zwart dienblad in de keuken met de tekst: vier elke dag.

Mee eens, en volgens mij bedoelt @DDD en de anderen dit ook. Vier het leven betekent niet je goddeloos vermaken.
En in Nahum staat vier uw vierdagen, maar de betekenis daarvan wordt verschillend uitgelegd.
Ik ben gezegend met een blijmoedig en optimistisch karakter. Eigenlijk zie ik de zon altijd wel ergens schijnen ook in zwaardere tijden.
Toch blijf ik moeite hebben met de uitdrukking "Het leven vieren" . Zeker als @DDD dat betrekt op de Heere Jezus vanwege Zijn eerste wonder op de bruiloft te Kana.
Onze Catechismus spreekt de Schrift na als zij in vr en antw 37 het volgende belijdt. Vr.37. Wat verstaat gij door het woordeken: Geleden?
Antw. Dat Hij aan lichaam en ziel, den gansen tijd Zijns levens op de aarde, maar inzonderheid aan het einde Zijns levens, den toorn Gods tegen de zonde des gansen menselijken geslachts gedragen heeft a, opdat Hij met Zijn lijden, als met het enige zoenoffer b, ons lichaam en onze ziel van de eeuwige verdoemenis verloste c, en ons Gods genade, gerechtigheid en het eeuwige leven verwierve d. a Jes 53:4 1Pe 2:24 1Pe 3:18 1Ti 2:6 b Jes 53:10 Eph 5:2 1Co 5:7 1Jo 2:2 Ro 3:25 Heb 9:28 Heb 10:14 c Ga 3:13 Col 1:13 Heb 9:12 1Pe 1:18,19 d Ro 3:25 2Co 5:21 Joh 3:16 Joh 6:51 Heb 9:15 Heb 10:19

Bij het leven vieren denk ik aan Bijbelse voorbeelden zoals koning Belsazar: De koning Belsazar maakte een groten maaltijd voor zijn duizend geweldigen, en hij dronk wijn voor die duizend.
Dit nu is het schrift, dat daar getekend is: MENE, MENE, TEKEL, UPHARSIN.
Dit is de uitlegging dezer woorden: MENE; God heeft uw koninkrijk geteld, en Hij heeft het voleind.
TEKEL; gij zijt in weegschalen gewogen; en gij zijt te licht gevonden.
PERES; uw koninkrijk is verdeeld, en het is den Meden en den Perzen gegeven.
Toen beval Belsazar, en zij bekleedden Daniël met purper, met een gouden keten om zijn hals, en zij riepen overluid van hem, dat hij de derde heerser in dat koninkrijk was.
In dienzelfden nacht, werd Belsazar, der Chaldeeën koning, gedood.

Er is voor ons zondige mensen wel heel veel om de HEERE voor te danken. Dankbaarheid voor Zijn onverdiende zegeningen op alle terreinen van mijn leven. En nog groter voor Zijn onuitsprekelijke Gave. De Heere Jezus. De Man van smarten die de ganse tijd van Zijn leven geleden heeft.

Verder vind ik het moeilijk om het leven te vieren in een tijd waar dood en verderf nadrukkelijk aan onze poorten staat. Dat kan alleen met oogkleppen op. Gedenk Belsazar zou ik zeggen.
Zelfs een bewijsplaats die @DDD denkt te vinden in Psalm 34 spreekt hele andere taal. Het gaat daar namelijk ook over benauwdheden, gebrokene van hart en verslagenen van geest. En Gode zij dank ook over de redding en nabijheid van de HEERE. De mens die dat mag ervaren wordt een dankbaar mens, een pelgrim en vreemdeling hier beneden.

Ik zou toch pleiten om Bijbelse woorden te spreken als het over deze zaken gaat in plaats van een uitdrukking te gebruiken die de wereld zeker anders opvat.
Zie bv 1 Tessalonicensen 5

16 Verblijdt u te allen tijd.
Verblijdt: Dat is, zijt altijd goedsmoeds en wel tevreden, zelfs in het midden van alle verdrukkingen; Rom. 5:3; 2 Cor. 6:10.

17 Bidt zonder ophouden.
zonder: Dat is, bij alle gelegenheden en al uwen nood.

18 Dankt God in alles; want dit is de wil van God in Christus Jezus over u.
in alles: Dat is, zowel in tegenspoed als in voorspoed, u den wil des Heeren alzo gaarne onderwerpende. Zie Job 1:21; Matth. 5:11, Matth. 5:12.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Erik1960
Verbannen

Bericht door Erik1960 »

huisman schreef: Ik ben gezegend met een blijmoedig en optimistisch karakter. Eigenlijk zie ik de zon altijd wel ergens schijnen ook in zwaardere tijden.
Toch blijf ik moeite hebben met de uitdrukking "Het leven vieren" . Zeker als @DDD dat betrekt op de Heere Jezus vanwege Zijn eerste wonder op de bruiloft te Kana.
Onze Catechismus spreekt de Schrift na als zij in vr en antw 37 het volgende belijdt. Vr.37. Wat verstaat gij door het woordeken: Geleden?
Antw. Dat Hij aan lichaam en ziel, den gansen tijd Zijns levens op de aarde, maar inzonderheid aan het einde Zijns levens, den toorn Gods tegen de zonde des gansen menselijken geslachts gedragen heeft a, opdat Hij met Zijn lijden, als met het enige zoenoffer b, ons lichaam en onze ziel van de eeuwige verdoemenis verloste c, en ons Gods genade, gerechtigheid en het eeuwige leven verwierve d. a Jes 53:4 1Pe 2:24 1Pe 3:18 1Ti 2:6 b Jes 53:10 Eph 5:2 1Co 5:7 1Jo 2:2 Ro 3:25 Heb 9:28 Heb 10:14 c Ga 3:13 Col 1:13 Heb 9:12 1Pe 1:18,19 d Ro 3:25 2Co 5:21 Joh 3:16 Joh 6:51 Heb 9:15 Heb 10:19

Bij het leven vieren denk ik aan Bijbelse voorbeelden zoals koning Belsazar: De koning Belsazar maakte een groten maaltijd voor zijn duizend geweldigen, en hij dronk wijn voor die duizend.
Dit nu is het schrift, dat daar getekend is: MENE, MENE, TEKEL, UPHARSIN.
Dit is de uitlegging dezer woorden: MENE; God heeft uw koninkrijk geteld, en Hij heeft het voleind.
TEKEL; gij zijt in weegschalen gewogen; en gij zijt te licht gevonden.
PERES; uw koninkrijk is verdeeld, en het is den Meden en den Perzen gegeven.
Toen beval Belsazar, en zij bekleedden Daniël met purper, met een gouden keten om zijn hals, en zij riepen overluid van hem, dat hij de derde heerser in dat koninkrijk was.
In dienzelfden nacht, werd Belsazar, der Chaldeeën koning, gedood.

Er is voor ons zondige mensen wel heel veel om de HEERE voor te danken. Dankbaarheid voor Zijn onverdiende zegeningen op alle terreinen van mijn leven. En nog groter voor Zijn onuitsprekelijke Gave. De Heere Jezus. De Man van smarten die de ganse tijd van Zijn leven geleden heeft.

Verder vind ik het moeilijk om het leven te vieren in een tijd waar dood en verderf nadrukkelijk aan onze poorten staat. Dat kan alleen met oogkleppen op. Gedenk Belsazar zou ik zeggen.
Zelfs een bewijsplaats die @DDD denkt te vinden in Psalm 34 spreekt hele andere taal. Het gaat daar namelijk ook over benauwdheden, gebrokene van hart en verslagenen van geest. En Gode zij dank ook over de redding en nabijheid van de HEERE. De mens die dat mag ervaren wordt een dankbaar mens, een pelgrim en vreemdeling hier beneden.

Ik zou toch pleiten om Bijbelse woorden te spreken als het over deze zaken gaat in plaats van een uitdrukking te gebruiken die de wereld zeker anders opvat.
Zie bv 1 Tessalonicensen 5

16 Verblijdt u te allen tijd.
Verblijdt: Dat is, zijt altijd goedsmoeds en wel tevreden, zelfs in het midden van alle verdrukkingen; Rom. 5:3; 2 Cor. 6:10.

17 Bidt zonder ophouden.
zonder: Dat is, bij alle gelegenheden en al uwen nood.

18 Dankt God in alles; want dit is de wil van God in Christus Jezus over u.
in alles: Dat is, zowel in tegenspoed als in voorspoed, u den wil des Heeren alzo gaarne onderwerpende. Zie Job 1:21; Matth. 5:11, Matth. 5:12.
Eerlijk gezegd vind ik de verwijzing naar de verschrikkelijke gebeurtenissen in Oekraïne niet zo goed passen. Oekraïne heette gisteren Afghanistan en vorige week Syrië. En vorige maand had het talloze andere namen.
Het is mooi dat je blijmoedig en optimistisch in het Leven staat. En ook zeer Bijbels: “Dank God in alles en verblijd u altijd in de Heer” schreef Paulus. Die toch zeker niet een heel gemakkelijk leven had.
DDD

Bericht door DDD »

Ik beweer niet dat Jezus' leven een feest was of dat hij dat zelf moest vieren. Integendeel. Er staat niet eens in de Bijbel dat Jezus lachte. Als je weet hoe het is om volmaakt te zijn en in volmaaktheid te leven, dan is de bruiloft in Kana natuurlijk niets daarbij vergeleken.

Maar dat was mijn punt niet. Jezus heeft zich nooit verzet tegen vreugde en blijdschap op de aarde. Integendeel. Hij heeft naast waarschuwingen ook veel vreugde gebracht. Er is niemand op aarde geweest die zoveel mensen reden gaf om het leven te vieren.

Het grote punt is, zoals Erik1960 al meldt, dat mensen zo'n uitdrukking eerst gaan invullen en er dan op los tetteren. In plaats van enkel in gesprek te gaan over de vraag of het nu wel of niet een geschikte uitdrukking is voor een christen.

Ik blijf erbij dat het een zeer gepaste uitdrukking is voor christenen. Dat er anderen zijn die misbruik maken van de term, kan waar zijn. Maar dat maakt de waarheid ervan niets minder.
Plaats reactie