Terri schreef:Ad Anker schreef:Er staat bij ons een mooi zwart dienblad in de keuken met de tekst: vier elke dag.
Dat kan volgens mij ook op een Reformatorische manier. Ik verkeer 's morgens in juichstemming omdat de zon schijnt, de vogels fluiten. Ik mag dat best vieren. Zijn de dagen donker en is mijn stemming somberder, dan denk ik aan mijn vierdagen. Die moet ik Bijbels vieren.
Mee eens, en volgens mij bedoelt @DDD en de anderen dit ook. Vier het leven betekent niet je goddeloos vermaken.
En in Nahum staat vier uw vierdagen, maar de betekenis daarvan wordt verschillend uitgelegd.
Ik ben gezegend met een blijmoedig en optimistisch karakter. Eigenlijk zie ik de zon altijd wel ergens schijnen ook in zwaardere tijden.
Toch blijf ik moeite hebben met de uitdrukking "Het leven vieren" . Zeker als @DDD dat betrekt op de Heere Jezus vanwege Zijn eerste wonder op de bruiloft te Kana.
Onze Catechismus spreekt de Schrift na als zij in vr en antw 37 het volgende belijdt. Vr.37. Wat verstaat gij door het woordeken: Geleden?
Antw. Dat Hij aan lichaam en ziel,
den gansen tijd Zijns levens op de aarde, maar inzonderheid aan het einde Zijns levens, den toorn Gods tegen de zonde des gansen menselijken geslachts gedragen heeft a, opdat Hij met Zijn lijden, als met het enige zoenoffer b, ons lichaam en onze ziel van de eeuwige verdoemenis verloste c, en ons Gods genade, gerechtigheid en het eeuwige leven verwierve d. a Jes 53:4 1Pe 2:24 1Pe 3:18 1Ti 2:6 b Jes 53:10 Eph 5:2 1Co 5:7 1Jo 2:2 Ro 3:25 Heb 9:28 Heb 10:14 c Ga 3:13 Col 1:13 Heb 9:12 1Pe 1:18,19 d Ro 3:25 2Co 5:21 Joh 3:16 Joh 6:51 Heb 9:15 Heb 10:19
Bij het leven vieren denk ik aan Bijbelse voorbeelden zoals koning Belsazar: De koning Belsazar maakte een groten maaltijd voor zijn duizend geweldigen, en hij dronk wijn voor die duizend.
Dit nu is het schrift, dat daar getekend is: MENE, MENE, TEKEL, UPHARSIN.
Dit is de uitlegging dezer woorden: MENE; God heeft uw koninkrijk geteld, en Hij heeft het voleind.
TEKEL; gij zijt in weegschalen gewogen; en gij zijt te licht gevonden.
PERES; uw koninkrijk is verdeeld, en het is den Meden en den Perzen gegeven.
Toen beval Belsazar, en zij bekleedden Daniël met purper, met een gouden keten om zijn hals, en zij riepen overluid van hem, dat hij de derde heerser in dat koninkrijk was.
In dienzelfden nacht, werd Belsazar, der Chaldeeën koning, gedood.
Er is voor ons zondige mensen wel heel veel om de HEERE voor te danken. Dankbaarheid voor Zijn onverdiende zegeningen op alle terreinen van mijn leven. En nog groter voor Zijn onuitsprekelijke Gave. De Heere Jezus. De Man van smarten die de ganse tijd van Zijn leven geleden heeft.
Verder vind ik het moeilijk om het leven te vieren in een tijd waar dood en verderf nadrukkelijk aan onze poorten staat. Dat kan alleen met oogkleppen op. Gedenk Belsazar zou ik zeggen.
Zelfs een bewijsplaats die @DDD denkt te vinden in Psalm 34 spreekt hele andere taal. Het gaat daar namelijk ook over benauwdheden, gebrokene van hart en verslagenen van geest. En Gode zij dank ook over de redding en nabijheid van de HEERE. De mens die dat mag ervaren wordt een dankbaar mens, een pelgrim en vreemdeling hier beneden.
Ik zou toch pleiten om Bijbelse woorden te spreken als het over deze zaken gaat in plaats van een uitdrukking te gebruiken die de wereld zeker anders opvat.
Zie bv 1 Tessalonicensen 5
16
Verblijdt u te allen tijd.
Verblijdt: Dat is, zijt altijd goedsmoeds en wel tevreden, zelfs in het midden van alle verdrukkingen; Rom. 5:3; 2 Cor. 6:10.
17 Bidt
zonder ophouden.
zonder: Dat is, bij alle gelegenheden en al uwen nood.
18 Dankt God
in alles; want dit is de wil van God in Christus Jezus over u.
in alles: Dat is, zowel in tegenspoed als in voorspoed, u den wil des Heeren alzo gaarne onderwerpende. Zie Job 1:21; Matth. 5:11, Matth. 5:12.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.