Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

DDD

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door DDD »

Dat komt misschien doordat iedereen daarin mag schrijven. En christelijke hobbyisten doen ijverig mee aan Wikipedia. Dat geeft niet, als je maar met onderscheid leest. Maar de christelijke lemma's voldoen niet allemaal aan alle wetenschappelijke standaarden.
Carrie

Re: RE: Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Carrie »

DDD schreef:@Carrie:
Ik vind dat een beschuldiging. Dat is natuurlijk persoonlijk. Een bestuurslid van Bewaar het Pand zal het wellicht als een geruststelling zien. Maar ik vind het geen neutrale uitspraak en ik geloof er ook niets van.

Maar ik vind dat je dit soort dingen alleen mag vinden als iemand dat zelf doet. Ik ga toch ook extreme dominees in de GG niet verdenken van sympathiseren met de Landelijke Stichting etc., totdat ze daar gaan spreken natuurlijk. Dan is het duidelijk dat zij zich daaraan verbinden.

@Jantje:
Ik weet niet of het zozeer ter rechterzijde is. Het zijn in ieder geval altijd dominees die zichzelf graag lang en veel horen praten.

Dat is voor zover ik weet buiten bevindelijk-gereformeerd Nederland een gebruikelijke aanduiding. En ik zie werkelijk niet in waarom wij niet gewoon de algemene spellingregels mogen volgen. Daarom schrijf ik ook 'heilige Geest'.
Sorry DDD,

Kan je mij uitleggen waarom dit een beschuldiging is?
Carrie

Re: RE: Re: RE: Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Carrie »

Carrie schreef:
DDD schreef:@Carrie:
Ik vind dat een beschuldiging. Dat is natuurlijk persoonlijk. Een bestuurslid van Bewaar het Pand zal het wellicht als een geruststelling zien. Maar ik vind het geen neutrale uitspraak en ik geloof er ook niets van.

Maar ik vind dat je dit soort dingen alleen mag vinden als iemand dat zelf doet. Ik ga toch ook extreme dominees in de GG niet verdenken van sympathiseren met de Landelijke Stichting etc., totdat ze daar gaan spreken natuurlijk. Dan is het duidelijk dat zij zich daaraan verbinden.

@Jantje:
Ik weet niet of het zozeer ter rechterzijde is. Het zijn in ieder geval altijd dominees die zichzelf graag lang en veel horen praten.

Dat is voor zover ik weet buiten bevindelijk-gereformeerd Nederland een gebruikelijke aanduiding. En ik zie werkelijk niet in waarom wij niet gewoon de algemene spellingregels mogen volgen. Daarom schrijf ik ook 'heilige Geest'.
Sorry DDD,

Kan je mij uitleggen waarom dit een beschuldiging is?
Ik vind dit net...
Wat is er dan mis met mijn reactie...?

https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/96 ... -het-pand/
DDD

Bericht door DDD »

Er is helemaal niets mis mee.

Maar ik zou het heel vervelend vinden als ik dominee was en men zou mij indelen bij een groep waar ik afstand van wil houden. Mensen mogen zelf bepalen of ze wel of niet een bepaald idee aanhangen, toch?

En Bewaar het Pand is een omstreden stichting, omdat daarbinnen soms ook extreme gedachten te horen en in het blad te lezen zijn.

Dat geeft allemaal niets. Iedereen zal daarover anders denken. Maar je kunt een dominee niet ongevraagd bij zo'n club indelen. Dat is alles.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

DDD schreef:Er is helemaal niets mis mee.

Maar ik zou het heel vervelend vinden als ik dominee was en men zou mij indelen bij een groep waar ik afstand van wil houden. Mensen mogen zelf bepalen of ze wel of niet een bepaald idee aanhangen, toch?

En Bewaar het Pand is een omstreden stichting, omdat daarbinnen soms ook extreme gedachten te horen en in het blad te lezen zijn.

Dat geeft allemaal niets. Iedereen zal daarover anders denken. Maar je kunt een dominee niet ongevraagd bij zo'n club indelen. Dat is alles.
Met jouw beschuldiging is wel heel veel mis. Jij schrijft nu iets wat jouw mening is, maar wat je als feit verkondigt. Ik vind Bewaar het Pand een hele Bijbelse stichting. Jij mag die mening wel hebben, maar je moet het niet als een feit verkondigen. Ik schat in dat vrijwel niemand hier Bewaar het Pand een extremistische stichting vind. Ik zou overigens nog wel een onderbouwing vinden, waarom jij dat vindt en welke gedachten er te horen en welke zaken er te lezen zijn, volgens jouw mening.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
MePaul

Bericht door MePaul »

Jantje schreef:Katwijk zeker?
In Katwijk worden de gezangen toch ook in de eredienst gezongen i.p.v. als voorzang?
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

MePaul schreef:
In Katwijk worden de gezangen toch ook in de eredienst gezongen i.p.v. als voorzang?
Het gaat om de HHK.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
MePaul

Bericht door MePaul »

Jantje schreef:
MePaul schreef:
Het gaat om de HHK.
Jaa maar ik heug mij een dienst waarin ds Koppelaar gezangen in de dienst opgaf in de hhk.
DDD

Bericht door DDD »

Jantje schreef:
DDD schreef:Er is helemaal niets mis mee.

Met jouw beschuldiging is wel heel veel mis. Jij schrijft nu iets wat jouw mening is, maar wat je als feit verkondigt. Ik vind Bewaar het Pand een hele Bijbelse stichting. Jij mag die mening wel hebben, maar je moet het niet als een feit verkondigen. Ik schat in dat vrijwel niemand hier Bewaar het Pand een extremistische stichting vind. Ik zou overigens nog wel een onderbouwing vinden, waarom jij dat vindt en welke gedachten er te horen en welke zaken er te lezen zijn, volgens jouw mening.
Ik schrijf ook dat iedereen daar anders over zal denken. En het is voor iedereen naar ik aanneem duidelijk dat dit mijn mening is. Ik heb mijn mening in een draadje op dit forum over de stichting nader onderbouwd met een voorbeeld over een commentaar over een Paaskaars.
KGPHP

Bericht door KGPHP »

MePaul schreef:
Jantje schreef:
MePaul schreef:
Het gaat om de HHK.
Jaa maar ik heug mij een dienst waarin ds Koppelaar gezangen in de dienst opgaf in de hhk.
Dat klopt. Ds. Kommerie deed het ook regelmatig.
amateur-theoloog
Verbannen

Bericht door amateur-theoloog »

Heel veel gezangen zijn min of meer evangelisch en daarmee on-Bijbels. Heel opwekkend van aard, de doodstaat van een mens komt er amper in voor. Alleen maar dat Jezus er wel voor jouw is. Triest, die gezangen. Ik zeg natuurlijk niet dat alle liederen deze inhoud hebben, maar toch vrijwel de meesten.
Bertiel

Bericht door Bertiel »

Wel eens de bundel 1938 doorgelezen? Staat volvan leven en bevinding.
En die gebruiken ze in Katwijk.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
amateur-theoloog
Verbannen

Bertiel schreef:Wel eens de bundel 1938 doorgelezen? Staat volvan leven en bevinding.
Zal best vol leven en bevinding staan, maar is het Bijbels en conform aan de psalmen en de inhoud van Gods heilig en onfeilbaar Woord?
Is het overeenkomstig de Drie Formulieren van Enigheid? Wel belangrijk!
amateur-theoloog
Verbannen

Bertiel schreef:Wel eens de bundel 1938 doorgelezen? Staat volvan leven en bevinding.
Is Katwijk soms zó belangrijk dat het dan ineens goed is? Ik dacht het niet, beste Bertiel.
Bertiel

Bericht door Bertiel »

De toets komt de berijming van 1773 ook niet doorheen
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gesloten