Uitlegbijbel in SV
Re: Uitlegbijbel in SV
,
Laatst gewijzigd door huisman op 15 jul 2015, 20:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
huisman schreef:De synodale voorzitters van de GG en de GGiN waren bij de introductie van de BMU. Dat deden ze niet op persoonlijke titel en zo hebben deze kerkverbanden hun synodale waardering voor de BMU uitgesproken.Refogast schreef:Bedankt voor het antwoord, DIA! Is de OggiN kritscher dan de GG en GGiN?
Er zal best wel een dissidente predikant te vinden zijn in deze kerkverbanden maar zo breed als in de OGG zul je ze niet vinden. De OGG vertegenwoordiging in dit project is dan ook aardig in zijn hemd gezet door hun kerkverband.
Voor de duidelijkheid nog een keer de leden van de stuurgroep van de BMU
De stuurgroep die bij de uitgave betrokken is, bestaat uit vertegenwoordigers van de uitgeverij, de hervormde ds. J. Belder, de christelijke gereformeerde ds. A. A. Egas, de hersteld hervormde ds. J. Joppe, ds. B. Labee (Gereformeerde Gemeenten), ds. J. A. Weststrate (Gereformeerde Gemeenten in Nederland), en neerlandicus drs. P. A. Zevenbergen (Oud Gereformeerde Gemeenten). Als adviseurs treden op prof. dr. A. Baars, ds. J. J. van Eckeveld en dr. W. van Vlastuin.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Zouden er binnen de GG predikanten zijn die er moeite mee hebben?-DIA- schreef:Ik denk meer dat dit meer persoonlijk is dan dat het langs kerkverbanden loopt.Refogast schreef:Bedankt voor het antwoord, DIA! Is de OggiN kritscher dan de GG en GGiN?
Enkele dominees een beetje kennende denk ik dat dezelfde bezwaren ook door hen gedeeld worden.Wilhelm schreef:Zouden er binnen de GG predikanten zijn die er moeite mee hebben?-DIA- schreef:Ik denk meer dat dit meer persoonlijk is dan dat het langs kerkverbanden loopt.Refogast schreef:Bedankt voor het antwoord, DIA! Is de OggiN kritscher dan de GG en GGiN?
Daarmee is de Bijbel met uitleg natuurlijk niet meteen een verboden boek. Als de kanttekeningen maar
goed gelezen blijven worden, want daarin is in feite al de hele gereformeerde leer vervat. Als aanvulling
zou er niet veel op tegen zijn, maar als het min of meer wordt gelezen als een vervanger van de
kanttekeningen raken we wel erg veel kwijt.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Dat laatste is geen bezwaar, maar een constatering. Het is pas een bezwaar als je daarmee vindt dat een uitgave niet aan zijn doel beantwoordt.-DIA- schreef:Meest bezorgdheid dat de Kanttekeningen op een tweede plan komen, daar benevens dat de tekst van de aantekeningen minder diepgravend is dan de kanttekeningen.Refogast schreef:Wat zijn de bezwaren van de Ger. Gem. en Ger. Gem. in Ned. m.b.t. de Uitlegbijbel?
Een kinderbijbel is ook minder diepgravend dan de kanttekeningen. Overigens begrijpt een groot deel van de gemeenteleden de kanttekeningen niet.
-
Ik zat gisteren wat oude Saambinders door te nemen op digibron, wat me toch wel opviel was de serie van Ds. Sonnevelt tegen de HSVJ. Daar werd zeer fel geageerd tegen doelgroepenbijbels,
Kijk je echter naar de toespraken die gehouden zijn op de presentatie van de BMU, de beweegredenen van de predikanten, de vormgeving, de moeilijkheidsgraad van de uitleg dan kom ik maar op een conclusie uit: dit is toch ook wel een (onofficiële) doelgroepbijbel, echt bedoeld voor jongeren.
Kijk je echter naar de toespraken die gehouden zijn op de presentatie van de BMU, de beweegredenen van de predikanten, de vormgeving, de moeilijkheidsgraad van de uitleg dan kom ik maar op een conclusie uit: dit is toch ook wel een (onofficiële) doelgroepbijbel, echt bedoeld voor jongeren.
Waarom onofficieel?
De betreffende dominee gebruikt gewoon gelegenheidsargumenten, dat is in de Saambinder helemaal niet ongebruikelijk. Ik zou daar niet te zwaar aan tillen. Als het andersom beter uitkomt, dan is het weer anders.
De betreffende dominee gebruikt gewoon gelegenheidsargumenten, dat is in de Saambinder helemaal niet ongebruikelijk. Ik zou daar niet te zwaar aan tillen. Als het andersom beter uitkomt, dan is het weer anders.
Ik ben blij verrast met en ook wat verbaasd over het artikel in de Wachter van ds. Roos over de BMU. Overigens ook blij met de overige artikelen. Over aanbod gesproken...
Kun je er een korte samenvatting van geven? Je maakt ons erg nieuwsgierig.Ad Anker schreef:Ik ben blij verrast met en ook wat verbaasd over het artikel in de Wachter van ds. Roos over de BMU. Overigens ook blij met de overige artikelen. Over aanbod gesproken...
Het bevreemd mij dat als je als kerkenraad binnen de GGN er een andere mening op na houdt dan ds Roos, je op die manier ( publiekelijk ) neergesabeld wordt in De Wachter Sions .Ad Anker schreef:Ik ben blij verrast met en ook wat verbaasd over het artikel in de Wachter van ds. Roos over de BMU. Overigens ook blij met de overige artikelen. Over aanbod gesproken...
Overigens is wat mij betreft het hebben van die mening op zich legitiem, in het landelijk kerkblad van de OGG wordt hij toch ook gedeeld.
Ik ben overigens wel zeer benieuwd over welke plaatselijke kerkbode ds Roos het heeft.
Re: RE: Re: Uitlegbijbel in SV
Tja, zo kun je het ook bekijken. Ik heb het positief bekeken... Ik vind ook niet dat er sprake is van neersabelen. Wel een kritische noot, ja.Gerson schreef:Het bevreemd mij dat als je als kerkenraad binnen de GGN er een andere mening op na houdt dan ds Roos, je op die manier ( publiekelijk ) neergesabeld wordt in De Wachter Sions .Ad Anker schreef:Ik ben blij verrast met en ook wat verbaasd over het artikel in de Wachter van ds. Roos over de BMU. Overigens ook blij met de overige artikelen. Over aanbod gesproken...
Overigens is wat mij betreft het hebben van die mening op zich legitiem, in het landelijk kerkblad van de OGG wordt hij toch ook gedeeld.
Ik ben overigens wel zeer benieuwd over welke plaatselijke kerkbode ds Roos het heeft.
Leg even uit voor de niet WS lezers. Ik begrijp dat ds Roos helemaal achter de BMU staat en dat een plaatselijk kerkblaadje uit de GGiN er anders in staat ?Gerson schreef:Het bevreemd mij dat als je als kerkenraad binnen de GGN er een andere mening op na houdt dan ds Roos, je op die manier ( publiekelijk ) neergesabeld wordt in De Wachter Sions .Ad Anker schreef:Ik ben blij verrast met en ook wat verbaasd over het artikel in de Wachter van ds. Roos over de BMU. Overigens ook blij met de overige artikelen. Over aanbod gesproken...
Waar iedereen bang voor was is inmiddels gaande, net als ds Mallan is ds Roos een soort paus aan het worden. Mijn kerkenraad is tegen de BMU, grotendeels om de OGG redenen. En er zijn er best wat meer. Natuurlijk snap ik dat ds Roos de uitlegbijbel wil aanraden, maar waarom het stuk dan zo fel geschreven is weet ik dan ook niet. Dat is jammer.
Ja, de kerkbode van GGiN Alblasserdam: Bladzijdes lang wordt daarin uitgelegd dat de BMU remonstrants en pelagiaans is.huisman schreef:Leg even uit voor de niet WS lezers. Ik begrijp dat ds Roos helemaal achter de BMU staat en dat een plaatselijk kerkblaadje uit de GGiN er anders in staat ?Gerson schreef:Het bevreemd mij dat als je als kerkenraad binnen de GGN er een andere mening op na houdt dan ds Roos, je op die manier ( publiekelijk ) neergesabeld wordt in De Wachter Sions .Ad Anker schreef:Ik ben blij verrast met en ook wat verbaasd over het artikel in de Wachter van ds. Roos over de BMU. Overigens ook blij met de overige artikelen. Over aanbod gesproken...
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Oei Alblasserdam! Maar had ik dat geweten, dan had ik iemand uit die gemeente de BMU voor de verjaardag cadeau gedaanLuther schreef:Ja, de kerkbode van GGiN Alblasserdam: Bladzijdes lang wordt daarin uitgelegd dat de BMU remonstrants en pelagiaans is.huisman schreef:Leg even uit voor de niet WS lezers. Ik begrijp dat ds Roos helemaal achter de BMU staat en dat een plaatselijk kerkblaadje uit de GGiN er anders in staat ?Gerson schreef:Het bevreemd mij dat als je als kerkenraad binnen de GGN er een andere mening op na houdt dan ds Roos, je op die manier ( publiekelijk ) neergesabeld wordt in De Wachter Sions .Ad Anker schreef:Ik ben blij verrast met en ook wat verbaasd over het artikel in de Wachter van ds. Roos over de BMU. Overigens ook blij met de overige artikelen. Over aanbod gesproken...