Welke muziek beluister je nu? [7]

Bert Mulder
Contacteer:

Re: Welke muziek beluister je nu? [7]

Bericht door Bert Mulder »

Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
jakobmarin

Bericht door jakobmarin »

wat staat daar mooie muziek op zeg!! Beluister nu Stabat Mater van Pergolesi.
Is dit orgel op de computer, met geluid van een echt pijporgel?
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

jakobmarin schreef:

Ik beluister hier de heer Sanderman... op een orgel, meen ik...
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

jakobmarin schreef:
Klopt, met behulp van Hauptwerksoftware kun je je eigen orgel, via een computer en met een goede geluidsinstallatie, de klanken van allerlei orgels laten produceren. Eigenlijk produceert je eigen orgel dat niet, maar je gebruikt het klavier ervan.
François Turretini

Bericht door François Turretini »

Jongere schreef: Die vraag lijkt retorisch, maar is niet zo maar met 'nee' te beantwoorden. Cage zal dat in ieder geval niet doen.
Belangrijk idee van veel moderne kunst is oog hebben voor het feit dat gebruiksvoorwerpen op veel manieren dienst kunnen doen. Het is juist goed, vindt men, om verder te kijken dan het schijnbare doel van iets.
Tja, ik weet het ook eigenlijk wel, maar ik ben hier een beetje gevoelig voor, omdat ik zelf piano speel. Als ik dan zie dat zo'n man schroefjes e.d. tussen de snaren van de piano stopt, of dat ze de de snaren trommelen zoals bij die video van jakobmarin, dan vraag ik me af waar dit toch goed voor is; de piano is zo'n mooi instrument! Ik hou te veel van piano's om ze zo toe te takelen. :hum

Als je modern wil doen en choqueren, dan kun je toch gewoon dit spelen. Hier gaat je piano tenminste niet kapot van! Het is verder afgrijselijke muziek, maar ja, smaken verschillen. Dat stuk van Cage was nou ook niet echt heel toegankelijk.
[youtube]?v=UNsn7NjDPkM[/youtube]

Zullen anders maar weer ophouden met mensen die piano's vernielen en lelijke muziek maken en weer verder gaan over muziek die het luisteren waard is. :tilt
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

François Turretini schreef:[Dat stuk van Cage was nou ook niet echt heel toegankelijk.
4'33" van Cage is toch heel toegankelijk? ;)
[youtube]?v=hUJagb7hL0E[/youtube]
~~Soli Deo Gloria~~
François Turretini

Bericht door François Turretini »

Hendrikus schreef:4'33" van Cage is toch heel toegankelijk? ;)
Misschien moet ik die op mijn mp3-speler zetten, voor als ik behoefte heb aan wat stilte. ;)

Verder ben ik nu dit aan het luisteren:
[youtube]?v=XqJMVZiNGkU&feature=related[/youtube]
jakobmarin

Prachtig uitgevoerd door Lang Lang: Ständchen van Schubert, bewerking van Franz Liszt. :ouin

[youtube]arqouwfIKzU[/youtube]

De show eromheen mag je ff vergeten, wat mij betreft.
Herman60

Bericht door Herman60 »

Vroeger als kind orgelles aan huis gehad...mislukt
Later als getrouwde man weer geprobeert bij Joh. de Heer.
Een tijd bezig geweest, maar helaas....het zit niet in mn vingers.

Ik luister meestal naar de Ref. Omroep op de pc.
Upquark

Bericht door Upquark »

^^ ik voel met je mee, zou het ook graag kunnen, maar ja... dan maar gewoon luisteren! :huhu
www.psalmenzingen.nl: 150 psalmen in de berijming-1773.
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Een correcte uitvoering van Orgelsonates van Jakob Ludwig Felix Mendelssohn-Bartholdy.
Wat best uniek is, want ik ken maar weinig organisten die zijn muziek goed spelen.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Johann Gottfried Walther schreef:Een correcte uitvoering van Orgelsonates van Jakob Ludwig Felix Mendelssohn-Bartholdy.
Wat best uniek is, want ik ken maar weinig organisten die zijn muziek goed spelen.
Zozo, wat is het probleem dan bij al die mensen die het niet goed doen?
~~Soli Deo Gloria~~
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Hendrikus schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:Een correcte uitvoering van Orgelsonates van Jakob Ludwig Felix Mendelssohn-Bartholdy.
Het niet volgen van de metronoomaanduidingen van Mendelssohn zelf, bijvoorbeeld.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
jakobmarin

Johann Gottfried Walther schreef:
Hendrikus schreef:
Het niet volgen van de metronoomaanduidingen van Mendelssohn zelf, bijvoorbeeld.
Persoonlijk vind ik dat musici daar redelijk vrij in zijn.
Je moet ook anders durven spelen, anders krijg je allemaal dezelfde soort uitvoeringen in hetzelfde tempo. Juist het onderscheid maakt het interessant.

Als je een verhaal voorleest, geeft ook ieder zijn eigen snelheid en intonatie aan.

En soms klinken muziekstukken zowel snel als langzaam gewoon mooi, maar wel anders.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

jakobmarin schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:
Hendrikus schreef:
Persoonlijk vind ik dat musici daar redelijk vrij in zijn.
Je moet ook anders durven spelen, anders krijg je allemaal dezelfde soort uitvoeringen in hetzelfde tempo. Juist het onderscheid maakt het interessant.

Als je een verhaal voorleest, geeft ook ieder zijn eigen snelheid en intonatie aan.

En soms klinken muziekstukken zowel snel als langzaam gewoon mooi, maar wel anders.
Een metronoom is een onmuzikaal ding. Over de betrouwbaarheid van metronoomaanduidingen bestaat vaak grote twijfel (Reger, Franck). Bovendien: een ruimte met veel galm vraagt om een ander tempo dan een droge ruimte. Er is dus nooit één metronoomsnelheid voor elk stuk, je moet het altijd zien in de context van ruimte en situatie.
~~Soli Deo Gloria~~
Gesloten