Gelezen, gedacht, gehoord...

ejvl

Re: RE: Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door ejvl »

Zeeuw schreef:
-DIA- schreef:.

Een voorbeeld: Een van God bekeerd mens kan aan het einde van zijn leven wel eens honden horen blaffen die hij nog nooit eerder heeft gehoord. Zo zijn er vele van zulke uitspraken.
Gaat die uitspraak over zonden die dan naar boven komen, of moet ik deze anders lezen?
Zoiets staat ook beschreven in het boek "in Zijn arm de lammeren" over het einde van Fransje. Hij zag de gevaarlijke hond op zich afstormen met een enorme muil en net voordat de hond hem zou grijpen werd Fransje gered. Vrij weergegeven, het is al jaren terug dat ik het gelezen heb.

Ik denk dat bedoelt wordt, aanvallen van de boze.
eilander
Moderator

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door eilander »

Johann Gottfried Walther schreef:Honden zal wel op de duivel wijzen, dan zou het zo zijn dat sommige gelovigen juist op hun sterfbed of aan het einde van hun leven aanvechtingen krijgen/kennen die zij hun hele leven niet eerder hebben gehad.
Dat is inderdaad de strekking van die uitdrukking.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Johann Gottfried Walther schreef:
Zeeuw schreef:

Een voorbeeld: Een van God bekeerd mens kan aan het einde van zijn leven wel eens honden horen blaffen die hij nog nooit eerder heeft gehoord. Zo zijn er vele van zulke uitspraken.
Gaat die uitspraak over zonden die dan naar boven komen, of moet ik deze anders lezen?
Honden zal wel op de duivel wijzen, dan zou het zo zijn dat sommige gelovigen juist op hun sterfbed of aan het einde van hun leven aanvechtingen krijgen/kennen die zij hun hele leven niet eerder hebben gehad.
Heftig. Ik ken vooral voorbeelden van mensen die het in hun leven moeilijk hadden met geloofszekerheid, maar juist aan het einde van hun leven ruimte kregen.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Dien aangaande schreef ds. W.A. Zondag vorige week ook een mooi stukje in de Terdege.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Zeeuw schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:
Zeeuw schreef:

Honden zal wel op de duivel wijzen, dan zou het zo zijn dat sommige gelovigen juist op hun sterfbed of aan het einde van hun leven aanvechtingen krijgen/kennen die zij hun hele leven niet eerder hebben gehad.
Heftig. Ik ken vooral voorbeelden van mensen die het in hun leven moeilijk hadden met geloofszekerheid, maar juist aan het einde van hun leven ruimte kregen.
Bekend is het van bekende predikanten als ds. J. Fraanje. Ook van anderen is er iets van bekend. Ook zei eens iemand dit tegen een van onze predikanten. Hij heeft zijn vele preken gedaan, vele sterfbedden bezocht, velen tot onderwijs geweest. Maar toch... Als het donker is, dan is er geen licht en kan het wel eens bang worden. We moeten de macht van de duivel en onze ook onze aangeboren en dadelijke zonden niet kleineren. In Evangelische kringen schijnt men daar overigens weinig last van te hebben... Ze gelóven gewoon, en niemand neemt het hen af, en een mens door Gods Geest ontdekt is aan zijn schuld wijzen ze meteen naar Jezus! Niet beseffende dat de mens niet uit Jezus maar uit God is gevallen. Men schijnt ook het recht Gods niet te kennen, en men denkt als het ware dat God wel even van Zijn rechterstoel afgaat en op de troon van Zijn genade gaat zitten. Zo denkt men dan, en die mens denk werkelijk dat hij het zo goed meent omdat hij er blind voor is. Ik meen hier een diepe kloof waar te nemen tussen de belijders van de oude reformatorische waarheid en de meer modernere leringen. Deze twee volken botsen gegarandeerd, dat kan niet anders. De Evangelische beweging heeft veel meer invloed gehad op de kerken dan we wellicht door hebben. Ik geloof zeker dat we de invloed van de Evangelische beweging ook onder ons niet moeten onderschatten.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
helma

Bericht door helma »

Dia, Zou iemand als de stokbewaarder eigenlijk een andere boodschap hebben moeten horen?
Wat zou jij tegen hem gezegd hebben?

(niet dat ik geen gevaar zie in een oppervlakkig geloof overigens)
samanthi

Bericht door samanthi »

helma schreef:Dia, Zou iemand als de stokbewaarder eigenlijk een andere boodschap hebben moeten horen?

Bovendien denk ik dat deze predikant weinig evangelische mensen echt gesproken heeft, die hebben het echt niet (allemaal) altijd, dat ligt er aan wie je spreekt, velen hebben de Heere dagelijkse nodig in alles, net zoals je niet kan zeggen dat de refo's altijd in het donker lopen en er nooit of weinig licht in hun ziel komt...

(Generaliseren noemen we dat.)
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Amstelodamense

Bericht door Amstelodamense »

-DIA- schreef:In Evangelische kringen schijnt men daar overigens weinig last van te hebben... Ze gelóven gewoon, en niemand neemt het hen af, en een mens door Gods Geest ontdekt is aan zijn schuld wijzen ze meteen naar Jezus! Niet beseffende dat de mens niet uit Jezus maar uit God is gevallen. Men schijnt ook het recht Gods niet te kennen, en men denkt als het ware dat God wel even van Zijn rechterstoel afgaat en op de troon van Zijn genade gaat zitten.
Hoe weet je dat DIA? Spreek je ze veel? Of heb je dit van horen zeggen? Vind dit een nare manier van hele groepen mensen wegzetten. Ik heb zelf bij de Evangelicals in de UK gekerkt toen ik daar woonde, ik herken dit helemaal niet. Sowieso, wat is het nut van je opmerking? Wat wil je hiermee bereiken? Ik hoor ook wel eens van die one-liners van de kansel: "of wil je op de Evangelische wijze bekeerd worden"? Hou toch op, blijf liever bij jezelf dan hoef je niet naar hele groepen anderen te wijzen.

Ga eerst maar eens met die mensen in gesprek en vorm dan je mening. Als je dat al wel hebt gedaan, excuses voor m'n scherpe toon. Maar dan blijft staan dat ik het niet passend vind om hele groepen christenen op een bepaalde wijze "weg te zetten".
Amstelodamense

samanthi schreef:
helma schreef:Dia, Zou iemand als de stokbewaarder eigenlijk een andere boodschap hebben moeten horen?

Bovendien denk ik dat deze predikant weinig evangelische mensen echt gesproken heeft, die hebben het echt niet (allemaal) altijd, dat ligt er aan wie je spreekt, velen hebben de Heere dagelijkse nodig in alles, net zoals je niet kan zeggen dat de refo's altijd in het donker lopen en er nooit of weinig licht in hun ziel komt...

(Generaliseren noemen we dat.)
Helemaal eens. Laten we ophouden met die flauwekul en niet als refo's alle kanten op te wijzen en zelf denken geheel de waarheid in pacht te hebben. Puur geestelijke arrogantie.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Met het relativeren van het waarheidsbegrip schieten we natuurlijk ook niets op. Het is vrij normaal dat een gereformeerd iemand overtuigd is van zijn eigen standpunten.
samanthi

Bericht door samanthi »

Herman schreef:Met het relativeren van het waarheidsbegrip schieten we natuurlijk ook niets op. Het is vrij normaal dat een gereformeerd iemand overtuigd is van zijn eigen standpunten.
Daar gaat het niet om, het gaat om waarheidsvinding, de ander leren kennen, voor er een oordeel geveldt wordt.

Ik hoorde eens een jonge knul die op de ger gem afgaf, daar nemen ze het allemaal zo maar aan, wat bleek dat werd hem vanaf de kansel verteld.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Amstelodamense

Herman schreef:Met het relativeren van het waarheidsbegrip schieten we natuurlijk ook niets op. Het is vrij normaal dat een gereformeerd iemand overtuigd is van zijn eigen standpunten.
Je kunt ook overtuigd zijn van je eigen standpunten en niet bezig zijn met de groep die volgens jou ketters bezig is. Welk doel dien je door groepen zo expliciet te benoemen en af te schrijven?
Amstelodamense

samanthi schreef:
Daar gaat het niet om, het gaat om waarheidsvinding, de ander leren kennen, voor er een oordeel geveldt wordt.

Ik hoorde eens een jonge knul die op de ger gem afgaf, daar nemen ze het allemaal zo maar aan, wat bleek dat werd hem vanaf de kansel verteld.
Idd. Zo zei mijn vriendje (GGiN) vroeger tegen mij: bij jullie (GG) kan iedereen zomaar dominee worden. Had hij van zijn ouderling gehoord en van z'n ouders thuis. Hij moest toen eens weten welke strenge selectie er aan de poort plaatsvindt :D . Maar in zijn perceptie was een predikantenkorps van 60 predikanten wel heel ruim, tegenover de 3 predikanten die er toen hun gemeenten dienden.

Allemaal beeldvorming. Soms is deze terecht, heel vaak ook niet.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Amstelodamense schreef:
samanthi schreef:

Idd. Zo zei mijn vriendje (GGiN) vroeger tegen mij: bij jullie (GG) kan iedereen zomaar dominee worden. Had hij van zijn ouderling gehoord en van z'n ouders thuis. Hij moest toen eens weten welke strenge selectie er aan de poort plaatsvindt :D . Maar in zijn perceptie was een predikantenkorps van 60 predikanten wel heel ruim, tegenover de 3 predikanten die er toen hun gemeenten dienden.

Dat heb ik helaas ook van dichtbij meegemaakt. Jongeren worden dan echt dom gehouden en moeten alles maar voor waarheid aannemen. Erg dat dit vanuit huis en vanuit kerk zo wordt geleerd. 'Bij jullie dit en bij hun dat' ipv eerlijke waarheidsvinding en jongeren leren zelf na te denken en vragen te stellen.
Amstelodamense

Zeeuw schreef:
Amstelodamense schreef:
samanthi schreef:

Dat heb ik helaas ook van dichtbij meegemaakt. Jongeren worden dan echt dom gehouden en moeten alles maar voor waarheid aannemen. Erg dat dit vanuit huis en vanuit kerk zo wordt geleerd. 'Bij jullie dit en bij hun dat' ipv eerlijke waarheidsvinding en jongeren leren zelf na te denken en vragen te stellen.
Zo ontzettend mee eens. Ik moet eerlijk bekennen dat ik me soms ook schuldig maak aan een oordeel op basis van beelden. Als ik dat dan deel met m'n vrouw, dan houdt zij mij scherp. Hoe weet je dit? Heb je dat onderzocht? Gaat vice-versa overigens, we proberen elkaar hierin scherp te houden. Het is namelijk funest, ook richting je kinderen, om dit zomaar te ventileren.
Plaats reactie