Zeeuw schreef:Johann Gottfried Walther schreef:Zeeuw schreef:-DIA- schreef:.
Een voorbeeld: Een van God bekeerd mens kan aan het einde van zijn leven wel eens honden horen blaffen die hij nog nooit eerder heeft gehoord. Zo zijn er vele van zulke uitspraken.
Gaat die uitspraak over zonden die dan naar boven komen, of moet ik deze anders lezen?
Honden zal wel op de duivel wijzen, dan zou het zo zijn dat sommige gelovigen juist op hun sterfbed of aan het einde van hun leven aanvechtingen krijgen/kennen die zij hun hele leven niet eerder hebben gehad.
Heftig. Ik ken vooral voorbeelden van mensen die het in hun leven moeilijk hadden met geloofszekerheid, maar juist aan het einde van hun leven ruimte kregen.
Bekend is het van bekende predikanten als ds. J. Fraanje. Ook van anderen is er iets van bekend. Ook zei eens iemand dit tegen een van onze predikanten. Hij heeft zijn vele preken gedaan, vele sterfbedden bezocht, velen tot onderwijs geweest. Maar toch... Als het donker is, dan is er geen licht en kan het wel eens bang worden. We moeten de macht van de duivel en onze ook onze aangeboren en dadelijke zonden niet kleineren. In Evangelische kringen schijnt men daar overigens weinig last van te hebben... Ze
gelóven gewoon, en niemand neemt het hen af, en een mens door Gods Geest ontdekt is aan zijn schuld wijzen ze meteen naar Jezus! Niet beseffende dat de mens niet uit Jezus maar uit God is gevallen. Men schijnt ook het recht Gods niet te kennen, en men denkt als het ware dat God wel even van Zijn rechterstoel afgaat en op de troon van Zijn genade gaat zitten. Zo denkt men dan, en die mens denk werkelijk dat hij het zo goed meent omdat hij er blind voor is. Ik meen hier een
diepe kloof waar te nemen tussen de belijders van de oude reformatorische waarheid en de meer modernere leringen. Deze twee volken botsen gegarandeerd, dat kan niet anders. De Evangelische beweging heeft veel meer invloed gehad op de kerken dan we wellicht door hebben. Ik geloof zeker dat we de invloed van de Evangelische beweging ook onder ons niet moeten onderschatten.