Fijne kerel ben jepierre27 schreef:Moet je niet naar de dokter?

Fijne kerel ben jepierre27 schreef:Moet je niet naar de dokter?
Jammer dat je in de GG daar zo na moet denken welke dominees je wel en niet kan horenAmstelodamense schreef:Vraag die bij mij bovenkomt: welk doel dient deze dogmatiek? Kan zijn dat je het wat simpel vindt, maar ik houd het graag simpel. Ook voor m'n kids.Ad Anker schreef:Dogmatiek is de samenhang tussen verschillende Goddelijke waarheden. Daar maakt deze predikant nu gebruik van door te stellen dat het niet Schriftuurlijk is om 'zomaar' te zeggen dat God de hele wereld liefhad. Er zijn voorbeelden uit de Schrift die dit tegenspreken. Vandaar dat je dan bij zo'n tekst gaat nadenken: wat wordt hier precies bedoeld? En over de exegese daarvan kun je verschillend denken.
Ik vind jouw reactie dan wel wat te simpel: dat is niet iets ongelooflijk ingewikkeld maken, dat is eerbiedig willen luisteren naar de Schrift. En wanneer je predikanten die dat willen niet over de vloer wil hebben zegt dat iets over jouw erbarmelijke staat van nature op reis naar de eeuwigheid. Wat een wonder dat deze tekst dan in de Bijbel staat. Ieder die gelooft zal niet verloren gaan maar eeuwig leven hebben!
Het is natuurlijk ontzettend ingewikkeld als de ene week mijn kinderen luisteren naar een preek van ds. IJsselstein (waarin hij benadrukt dat met wereld ook JIJ wordt bedoeld) en ze vol hoop naar huis gaan: "papa, mama, het kan ook voor mij". Er is een prachtig cadeau door de Heere God aan de wereld gegeven en ik mag hier ook in delen.
Een week later zitten ze bij wijze van spreken onder de preek van dominee Hoogerland, die vanaf de kansel zegt: "jongens, meisjes, let op, er staat hier wel wereld in deze tekst, maar hiermee worden alleen bedoeld Gods uitverkoren kinderen".
Je moet wel aardig schizofreen zijn om dan op het rechte paadje te blijven. Is toch niet te begrijpen? Ik begrijp het niet (of ds. IJsselstein heeft het bij het rechte eind of ds. Hoogerland), laat staan dat mijn kinderen er nog een sikkepit van begrijpen.
En aangezien ik op de lijn zit van ds. IJsselstein (wat je niet zal verbazen) omdat dit strookt met mijn beeld van God in de Bijbel en hoe Hij zich aan ons openbaart, zit ik er niet op te wachten om een week later weer wat anders te horen. Vandaar mijn opmerking.
Exact, daar moest ik ook aan denken. Dus Pierre, laten we samen gaan.Geytenbeekje schreef:@pierre27
Die mensen moeten naar dokter Jezus, die kan hen van de lijdelijkheid afhelpen
Komen er in jouw gemeente GG-rechterflankers tov je oude gemeente ?Amstelodamense schreef:Exact, daar moest ik ook aan denken. Dus Pierre, laten we samen gaan.Geytenbeekje schreef:@pierre27
Die mensen moeten naar dokter Jezus, die kan hen van de lijdelijkheid afhelpen
Sorry, wat bedoel je precies?Geytenbeekje schreef:Komen er in jouw gemeente GG-rechterflankers tov je oude gemeente ?Amstelodamense schreef:Exact, daar moest ik ook aan denken. Dus Pierre, laten we samen gaan.Geytenbeekje schreef:@pierre27
Die mensen moeten naar dokter Jezus, die kan hen van de lijdelijkheid afhelpen
Weet ik, ik meen het toevallig wel. Wanneer je zo over predikanten spreekt moet je vooral jezelf na laten kijken.Amstelodamense schreef:Fijne kerel ben jepierre27 schreef:Moet je niet naar de dokter?
Wij hebben geen voeten om te gaan en geen handen om aan te nemen. Dat kan God alleen.Amstelodamense schreef:Exact, daar moest ik ook aan denken. Dus Pierre, laten we samen gaan.Geytenbeekje schreef:@pierre27
Die mensen moeten naar dokter Jezus, die kan hen van de lijdelijkheid afhelpen
Hier ben ik het helemaal mee eensJ.C. Philpot schreef:Lijdelijkheid heeft m.i. niet zo veel te maken met de uitleg over het woord Kosmos. Er zijn wereldwijd genoeg Gereformeerden die de uitleg van de kanttekeningen en ds. Hoogerland volgen, maar bijvoorbeeld een verbondsautomatisme hebben.
Wat in mijn optiek van groter belang is, is dat het onderstaande gedeelte uit de Dordtse Leerregels functioneert in de prediking:
Voorts is de belofte des Evangelies, dat een iegelijk, die in den gekruisigden Christus gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe; welke belofte aan alle volken en mensen, tot welke God naar Zijn welbehagen Zijn Evangelie zendt, zonder onderscheid moet verkondigd en voorgesteld worden, met bevel van bekering en geloof.
Daarnaast zal er altijd een drempel zijn om tot het volk van God te gaan behoren, namelijk de drempel van geloof en bekering. We zullen door dat enge poortje heen moeten. Daarbij zit het probleem niet bij Gods onwil, maar bij onze onwil. Maar ook wat dat laatste betreft, is bij de Heere alles te krijgen wat ons ontbreekt.
Het is niet voor niets dat er mensen zijn met zulke denkbeelden.pierre27 schreef:Weet ik, ik meen het toevallig wel. Wanneer je zo over predikanten spreekt moet je vooral jezelf na laten kijken.Amstelodamense schreef:Fijne kerel ben jepierre27 schreef:Moet je niet naar de dokter?
Dit is tamelijk iets anders.Geytenbeekje schreef:@pierre27
Die mensen moeten naar dokter Jezus, die kan hen van de lijdelijkheid afhelpen
De kanttekeningen zeggen dit helemaal nietJ.C. Philpot schreef:Lijdelijkheid heeft m.i. niet zo veel te maken met de uitleg over het woord Kosmos. Er zijn wereldwijd genoeg Gereformeerden die de uitleg van de kanttekeningen en ds. Hoogerland volgen, maar bijvoorbeeld een verbondsautomatisme hebben.
Wat in mijn optiek van groter belang is, is dat het onderstaande gedeelte uit de Dordtse Leerregels functioneert in de prediking:
Voorts is de belofte des Evangelies, dat een iegelijk, die in den gekruisigden Christus gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe; welke belofte aan alle volken en mensen, tot welke God naar Zijn welbehagen Zijn Evangelie zendt, zonder onderscheid moet verkondigd en voorgesteld worden, met bevel van bekering en geloof.
Daarnaast zal er altijd een drempel zijn om tot het volk van God te gaan behoren, namelijk de drempel van geloof en bekering. We zullen door dat enge poortje heen moeten. Daarbij zit het probleem niet bij Gods onwil, maar bij onze onwil. Maar ook wat dat laatste betreft, is bij de Heere alles te krijgen wat ons ontbreekt.
Dacht het niet. Als predikanten een onbijbelse leer verkondigen en dingen in de Schrift leggen die er niet staan, dan neem ik daar afstand van. Blijf vooral ook zelf nadenken en dingen toetsen aan de Schrift, in plaats van klakkeloos alles aan te nemen wat de dominee zegt.pierre27 schreef:Weet ik, ik meen het toevallig wel. Wanneer je zo over predikanten spreekt moet je vooral jezelf na laten kijken.Amstelodamense schreef:Fijne kerel ben jepierre27 schreef:Moet je niet naar de dokter?
Heb je dat zelf zo ervaren?Jantje schreef:Wij hebben geen voeten om te gaan en geen handen om aan te nemen. Dat kan God alleen.Amstelodamense schreef:Exact, daar moest ik ook aan denken. Dus Pierre, laten we samen gaan.Geytenbeekje schreef:@pierre27
Die mensen moeten naar dokter Jezus, die kan hen van de lijdelijkheid afhelpen