Maatregelen kerk ivm coronavirus

samanthi

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door samanthi »

Albert1987 schreef:
Silo schreef:Zijn er kerken in de reformatorische gezindte die bewust de diensten iets inkorten vanwege het online volgen?

Wij hebben hier thuis allemaal vrij rustige karakters en flink wat discipline. Maar die anderhalf uur online wordt echt 'killing'. De kinderen zuchten iedere week hoorbaarder. Maar ook wij als volwassenen vinden het steeds lastiger concentreren. De spanningsboog thuis lijkt net een kwartiertje korter. Ik zou het niet gek vinden dat de diensten tijdelijk iets korter duren om de thuiskijkers tegemoet te komen.
Ik vraag het toch maar:
waarom is het niet zo moeilijk om anderhalf uur naar een voetbalwedstrijd te kijken?
waarom is het niet zo moeilijk om urenlang filmpjes te kijken?
Volgens mij zijn nederlandse kerkmensen gewoon veel te verwend geworden, daar komen we nu achter. Ik zeg niet dat langer dan anderhalf uur moet maar er word denk ik teveel geklaagd en te weinig gebeden. wees blij met wat we nog hebben. We mogen al bijna niet naar de kerk en nou moet het ook nog korter.
Ik heb nog nooit één voetbalwedstrijd gekeken... filmpjes dat kan, maar dat hoef je niet stil te zitten en je te concentreren om de lijn vast te houden.

Diensten die in tweeën geknipt worden met een tussenzang, gaat al stukken beter, dat deden ze vroeger, toen was er meer oog voor.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Terri

Bericht door Terri »

Mijn concentratie is veel hoger als ik ondertussen een sudoku maak. Blijkbaar gebruik je ( ik) daar een gedeelte van je (m'n) hersenen bij waardoor het luisteren eerder gestimuleerd wordt dan afgezwakt, want iets lezen tijdens de preek, bv een stukje Bijbeltekst, zorgt ervoor dat ik dan de helft niet hoor zo is het i.i.g. bij mij :huhu
Hoopvol

Bericht door Hoopvol »

DDD schreef:
Albert1987 schreef:
Silo schreef:Zijn er kerken in de reformatorische gezindte die bewust de diensten iets inkorten vanwege het online volgen?

Wij hebben hier thuis allemaal vrij rustige karakters en flink wat discipline. Maar die anderhalf uur online wordt echt 'killing'. De kinderen zuchten iedere week hoorbaarder. Maar ook wij als volwassenen vinden het steeds lastiger concentreren. De spanningsboog thuis lijkt net een kwartiertje korter. Ik zou het niet gek vinden dat de diensten tijdelijk iets korter duren om de thuiskijkers tegemoet te komen.
Ik vraag het toch maar:
waarom is het niet zo moeilijk om anderhalf uur naar een voetbalwedstrijd te kijken?
waarom is het niet zo moeilijk om urenlang filmpjes te kijken?
Volgens mij zijn nederlandse kerkmensen gewoon veel te verwend geworden, daar komen we nu achter. Ik zeg niet dat langer dan anderhalf uur moet maar er word denk ik teveel geklaagd en te weinig gebeden. wees blij met wat we nog hebben. We mogen al bijna niet naar de kerk en nou moet het ook nog korter.
Voor jou is dat misschien niet moeilijk, maar ik vind het al een enorme opgave om tien minuten naar een voetbalwedstrijd te kijken.

En bij een slechte preek is dat niet anders. Een preek van meer dan een uur zit zelden of nooit goed in elkaar, en dat valt misschien des te meer op als je er van een afstandje naar kijkt.

Los daarvan: ik ben regelmatig alleen als ik een kerkdienst meemaak. Als het mooi weer is, trek ik wel eens onkruid, dat helpt tegen verveling. Maar dat kan alleen als er weinig aantekeningen te maken zijn. Al gaat dat weer vaak samen met een slechte preek.
Gelukkig is dat voor iedereen anders. Ik heb zelf regelmatig dat de preek nog wel een poosje door mag gaan. Dat ik het echt heel jammer vind dat er een tussenzang is of dat de preek ten einde is. Is dat een zgn goede preek dan?

Als ik door de weeks een preek terugluister ga ik het liefst een eind wandelen. Dan kan ik me beter concentreren. Omdat, als ik thuis een preek luister, ik heel veel werk zie liggen en dan stiekem in mn gedachten daar mee bezig ben. En dan kan ik me vaak niet concentreren. Meeschrijven werkt voor mij averechts.
Gelukkig is iedereen anders!
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Ora et labora schreef:
-DIA- schreef:
Lilian1975 schreef:Bij ons ook niet. We zingen minder. En de dominee preekt langer. Diensten duren soms langer dan de anderhalf uur. Wij schrjven mee. Dat helpt. Maar de kinderen haken af. Ook het zingen gaat steeds langzamer.

Ik hoorde van de week dat er mensen zijn die alleen inloggen voor de preek. Ik vind dat niet goed. Kerkdienst is mwer dan een preek. Maar ik kan het ergens ook wel begrijpen als je met *(jonge) kinderen meeluistert.
De luistercijfers kan men blijkbaar ergens aflezen. Ds. merkte een poos geleden al op hoe veel mensen afhaken na het 'grote gebed'. Het is misschien niet onaannemelijk dat die mensen wellicht shoppen bij anderen kerken? Ik hoorde al meer dat gemeenten door de omstandigheden zo uiteengerukt worden, de eenheid rond het woord lijkt vrijblijvender dan als we daadwerkelijk in de kerk kunnen zijn.
Hoe lang is dat "grote gebed" meestal ongeveer?? 10 minuten 15 minuten of zelfs een 30 minuten?
Ik heb nooit op de klok gekeken. Volgens mij net zo als het altijd was sinds ik me herinner, eind jaren 50, begin jaren 60. Mijn vroegste herinnering was de rouwdienst van mijn opa van vaders kant, in 1956. Ik was toen 4 jaar.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Forummer

Bericht door Forummer »

Wij merken behoorlijk verschil tussen een kerkdienst met beeld of een kerkdienst zonder beeld. Met beeld concentreert veel gemakkelijker. Je kijkt namelijk naar de predikant. Als je geen beeld hebt, zie je de buurman buiten lopen, er komt iemand langs die de hond uitlaat, enz. Helaas is onze kerkenraad tegen beelduitzending, want "het geloof is uit het gehoor". Alleen bij storing kijken we dus met een gemeente mee die wel beeld heeft, of bij een speciale dienst in de familie kring. Wij luisteren bewust mee met onze eigen gemeente, om voor de kinderen geen verwarring te geven. Maar ik kan mensen die gaan "shoppen" bij een gemeente die wél beeld heeft erg goed begrijpen!

Bij een goede preek luistert het ook makkelijker. Dan is meer dan 1,5 uur echt niet erg. Laatst hadden wij een preek met heeeel veel herhalingen, dan is 1,5 uur ook echt heeeel lang...

Het grote gebed duurt bij ons vaak zo'n 20 minuten. Eigenlijk een preek opzich. Niet nodig. Ik moet ook altijd erg m'n best doen om niet in slaap te vallen, niet netjes maar dat lukt me echt niet altijd :hum :hum

Met een preek terugluisteren wandel ik ook vaak. Oordopjes in en genieten maar :huhu
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Vervolgde
Verbannen

Bericht door Vervolgde »

Een dienst van 90 minuten. Dat is toch gewoon een korte door de weekse dienst.

Zijn we hier inmiddels allemaal zo jong dat we geen weet meer hebben van diensten van 2 of 2,5 uur?
DDD

Bericht door DDD »

Ik vind een dienst van 90 minuten al erg lang, en bij een dienst van twee uur zou ik voortijdig naar huis gaan. Het idee alleen al.

Ik heb nog nooit een goede preek gehoord van meer dan één uur. Al zullen die er vast bij uitzondering zijn.

Dat heeft niets met jong te maken, maar iemand die in de gereformeerde flank van de kerk is opgegroeid, heeft heus geen diensten meegemaakt van 2 uur of langer. Ik vraag me af in welke kerken dat nu weer voorkomt. Ik geloof dat dat zelfs in de OGGiN uitzonderlijk is.
Vervolgde
Verbannen

Bericht door Vervolgde »

Wat zou jij het dan moeilijk gehad hebben op de hoogtijdagen, zoals de bid- en dankdagen. Dan waren er 3 diensten van die lengte.
Maar tussendoor wel brood en koffie of soep.
DDD

Bericht door DDD »

Waar?
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Vroeger hadden we vasten- en biddag. Dus geen soep tussendoor.
Hoopvol

Bericht door Hoopvol »

DDD schreef:Ik vind een dienst van 90 minuten al erg lang, en bij een dienst van twee uur zou ik voortijdig naar huis gaan. Het idee alleen al.

Ik heb nog nooit een goede preek gehoord van meer dan één uur. Al zullen die er vast bij uitzondering zijn.

Dat heeft niets met jong te maken, maar iemand die in de gereformeerde flank van de kerk is opgegroeid, heeft heus geen diensten meegemaakt van 2 uur of langer. Ik vraag me af in welke kerken dat nu weer voorkomt. Ik geloof dat dat zelfs in de OGGiN uitzonderlijk is.
Nou, in mijn gemeente is een dienst normaal gesproken 7 kwartier. Als er dan ook gedoopt word gebeurt het wel dat de dienst langer duurt dan 2 uur.
OGGIN heb ik al meerdere diensten meegemaakt van meer dan 2 uur. En zelfs in de GG een dienst meegemaakt van 2,5 uur, de dominee was de tijd vergeten en hij was na 2,5 uur nog niet klaar. Dat waren echt geen slechte diensten hoor! Misschien zat de preek niet 100% goed in elkaar maar de Heere daalde zo laag af, dat kan ik niet omschrijven hoe goed het was. De Heere was zo in het midden en het was zo goed. Het was zo jammer dat dat voorbij was. En het gezicht van de dominee blonk, dat was ook heel bijzonder. Maar het bijzonderste was dat de Heere in het midden was.
DDD

Bericht door DDD »

Ik vind 7 kwartier ook absurd, en enkele avondmaalsdienst uitgezonderd.

Een dominee die de tijd vergeet en een kerkenraad die zit te slapen of althans niet ingrijpt, daar zou ik ook niet blij mee zijn.

Het is niet zo'n best teken als het bijzonder is dat de Heere in het midden is, maar laat ik daar verder niet over in discussie gaan.

@Herman:
Heb je nu over een Nederlandse Naderereformatorische traditie met kerkdiensten van 2,5 uur én vasten? Ik heb het hier niet over Schotland, waar overigens de kerkdiensten op de avondmaalsdagen zeker niet alleen met preken gevuld werden en worden.

Los nog daarvan dat het verleden niet de norm is. Als rond 1920 een kerkdienst van anderhalf uur het maximum was wat je volgens de gereformeerde vaderen van de kerkgangers mocht vragen, dan is in 2020 het maximum zeker niet meer dan een uur en een kwartier. Iedereen die langere diensten houdt, gaat niet in het spoor van ds. Kersten.
Ararat

Bericht door Ararat »

Als sommige gevestigde predikers eens een (online) workshop of opfriscursus homilitiek-in-coronatijd zouden volgen...

Als sommige kerkenraden iets moediger zouden zijn en beeld zouden toelaten (desnoods zwart-wit:)...

Als de meeste (alle?) luisteraars misschien ook eens kritisch kijken naar hun thuisluisterhouding...

... Zou er in ieder geval meer Woord in het oor komen!
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Vervolgde schreef:Een dienst van 90 minuten. Dat is toch gewoon een korte door de weekse dienst.

Zijn we hier inmiddels allemaal zo jong dat we geen weet meer hebben van diensten van 2 of 2,5 uur?
Mijn ouders gingen met hun trouwen over van een Hervormde Kerk in een naburige plaats, naar de Gereformeerde Gemeente in onze huidige woonplaats.
Dat gaf problemen. De dominee van die kerk probeerde mijn ouders op hun besluit terug te laten komen, en noemde allerlei 'afschrikwekkende' zaken op.
Beseffen jullie wel dat jullie dan 3 maal daags 2 uur in zo'n muffe kerk moeten zitten? (Het het was toen als geen 2 uur meer, maar dit was ter afschrikking bedoeld). Mijn ouders wisten het. Maar die dominee had niet door wat er in het Woord staat: Liever een dorpelwachter te zijn dan lang te wonen in de tenten der der goddeloosheid. (ps. 84:11).

Die dominee heeft echter niet kunnen bewerkstelligen dat mijn ouders zich bedachten. Mijn moeder heeft gezegd: Helemaal niet. Dat begreep die dominee blijkbaar niet.
Toen mijn ouders de volgende zondag onder het Woord zaten, merkte ds. Lamain op: "In den hemel zal het altijd kerk zijn." Dit is voor onze ouders wonderlijk geweest, en nooit is er meer omgezien naar de gemeente die ze moesten verlaten. We mogen zelfs geloven dat deze woorden voor mijn moeder tot een blijvende gedachtenis zijn geworden. Mijn ouders konden niet meer terug, en hebben ook nooit meer omgezien naar de kerk die ze moesten verlaten. Er zou een boek over te schrijven zijn. Wie kan Gods wijs beleid doorgronden? Waarom werden wij uitgeleid uit een kerk waar het Evangelie van vrije genade niet klonk! Wij zijn geen Rijssenaren, en wat een wonder (maar ook wat een verantwoording!) dat wij onder zo onder het Levende Woord kwamen, en daar mochten opgroeien.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Hoopvol

Bericht door Hoopvol »

DDD schreef:Ik vind 7 kwartier ook absurd, en enkele avondmaalsdienst uitgezonderd.

Een dominee die de tijd vergeet en een kerkenraad die zit te slapen of althans niet ingrijpt, daar zou ik ook niet blij mee zijn.

Het is niet zo'n best teken als het bijzonder is dat de Heere in het midden is, maar laat ik daar verder niet over in discussie gaan.

@Herman:
Heb je nu over een Nederlandse Naderereformatorische traditie met kerkdiensten van 2,5 uur én vasten? Ik heb het hier niet over Schotland, waar overigens de kerkdiensten op de avondmaalsdagen zeker niet alleen met preken gevuld werden en worden.

Los nog daarvan dat het verleden niet de norm is. Als rond 1920 een kerkdienst van anderhalf uur het maximum was wat je volgens de gereformeerde vaderen van de kerkgangers mocht vragen, dan is in 2020 het maximum zeker niet meer dan een uur en een kwartier. Iedereen die langere diensten houdt, gaat niet in het spoor van ds. Kersten.
Ik bedoelde zo nadrukkelijk, zo niet onder woorden te brengen goed. Dat gebeurt mij niet wekelijks.
Misschien heb ik me te mager uitgedrukt maar het is niet op te typen hoe enorm overweldigend goed het was.
Plaats reactie