Maar jij zegt toch ook dat Israël door God letterlijk uit deze wereld gehaald zal worden? God zal de volken nazoeken en dat wat volgens Zijn oordeel Israël is zal Hij bijeen verzamelen. Gog en Magog zie jij gelijkerwijs ook als nakomelingen van niet al te verre nakomelingen van Noach. Waarschijnlijk zal jij hen interpreteren als het heidense Rusland. En hoort het niet ook bij jouw visie dat er (in waarschijnlijk niet al te verre toekomst) een grote oorlog komt tegen Israël die door de komst van de Messias in het voordeel van Israël zal uitpakken (volgens je interpretatie van Ezechiël?) die aangevoerd zal worden door Gog en Magog? Worden Gog en Magog dan niet toch al eerder vernietigd?Toeschouwer schreef:Die komen waarschijnlijk uit de periferie van het rijk. Er worden in dat rijk gedurende die 1000 jaar natuurlijk kinderen geboren. En die worden ook niet met het geloof geboren. Het ligt dus voor de hand dat er velen zullen zijn die zich niet echt bekeerd hebben maar zich slechts geveinsdelijk onderworpen hebben. En daarom is ook deze laatste zuivering nodigFjodor schreef:Waar komen Gog en Magog in Openbaring 20 vandaan?
Ik heb wel heel erg moeten hameren om antwoorden te krijgen hoor.. Maargoed, zullen we nu dan even verder discussiëren over de tekst? Dan krijgen we wat meer inhoud.Toeschouwer schreef:Dat blijkt uit de causale verbanden, eerst de overwinning over het rijk van het beest dat in de poel des vuurs geworpen wordt, dan de opstanding van de martelaren en dan de Christusregering. Die volgorde kun je niet omkeren. En ook het tot negen maal herhaalde ‘ik zag’ wijst er op dat het in die volgorde gelezen moet worden. En alleen al het feit dat Openb. 20:10Fjodor schreef:Toeschouwer, ik refereer hier voor de maar weer naar de video die Jongere postte, en daar werden twee argumenten genoemd die ik erg steekhoudend vond om de theorie dat openbaring 20 na openbaring 19 komt te weerleggen. Deze argumenten heb ik veel eerder aan jou voorgelegd, en daar heb je toen niet op gereageerd, ik ben benieuwd of je het nu wel wilt doen.
terugverwijst naar Openb. 19:20 bewijst dat een andere volgorde hier niet mogelijk is.
En wat die vragen betreft; als ik hier iets heb laten liggen dan moet je me die maar noemen. Voorzover ik het overzien kan zijn het vragen die ik al eerder, hetzij direct, hetzij impliciet, beantwoord heb. En ik heb geen zin in een eindeloze herhaling van zetten
Je punt hier is dat Op 20:10 terugverwijst naar Op. 19:20. Maar dat bewijst niets. In die video zegt iemand dat de Griekse tekst is van Op 20:10: "waar het beest en de valse profeet." Dat 'zijn' moeten we erbij denken. Dit zegt helemaal niet hoelang de satan na het beest en de valse profeet erin wordt geworpen. Misschien zou Johannes (om het even cru te zeggen) wel bedoeld hebben te schrijven: "waar het beest en de valse profeet geworpen zullen worden", of "waar het beest en de valse profeet ook geworpen worden. Dat vers bewijst dus niets..
Dat punt over de periferie klopt niet want in Op 19 wordt de gehele wereld verslagen.
Over de kinderen, ja dat zou zo kunnen zijn.
Maar het probleem blijft dat er dan dus twee gelijkvormige apocalypsen plaats zullen vinden?
Een afval vóór openbaring 19 en een afval ín openbaring 20?
De opstand in openbaring 19 wordt geleid door Satan, het beest en de valse profeet en de opstand in openbaring 20 enkel door satan? En vindt je dat in overeenstemming met de rest van de bijbel? Twee oordelen, twee afvallen, twee strijden..
Sorry voor al de vragen, maar dit is volgens mij wel de manier waarop we een constructieve discussie moeten voeren.