Ik vind dat je als christen aan al deze dingen mee kan doen. Ik zie geen enkel bezwaar.Luther schreef:Toch wel een aardig rijtje. In mijn context waren de antwoorden als volgt:Bezorgd schreef: 1 - Sinterklaas vieren
2 - Kerstversiering in huis
3 - Carbid schieten
4 - Haarlengte
5 - Korte broek bij mannen
6 - Leggings
7 - Kleur trouwjurk
8 - Broek voor meisjes met sporten - werken
9 - Vaccinatie
10 - Welke spelletjes op zondag
11 - Kleur en stijl zondagse kleding
12 - Auto gebruik op zondag.
1, 2, 5, 8 niet aan (mee)doen, omdat het niet past bij ‘Gij geheel anders’. Tekenen van wereldgelijkvormigheid.
3 uiteraard niet. Gevaarlijke waanzin. Wat voor nu heeft dat. Idem vuurwerk. Bij dat laatste ook: de ernst van oudejaarsavond (opnieuw een jaar dichterbij de eeuwigheid, zou je voor God kunnen verschijnen als je bezig bent met vuurwerk afsteken?)
4 Mannen kort, vrouwen lang indien mogelijk, iig vrouwelijk., dus niet kortgeschoren.
6 Geen probleem, behalve als het gepaard gaat met kortere rokjes.
7 Wit en zo min mogelijk bloot.
8 Dat lag heel gevoelig. Hoofdregel: nooit een broek, ook niet met schaatsen. Ook niet met werken: vanaf de kansel werd daarvan gezegd dat je dan niet voor je levensovertuiging durft uit te komen.
9 Weinig discussie over; messten waren gevaccineerd.
10 Alleen Bijbelse spelletjes ( Kwistet, door het land van de Bijbel, zendingsmemorie) Belangrijker: een goed boek lezen, niet alleen verhalend, maar ook een bezinnend boek.
11. Sober en gedekt, veelal donker. Symboliek van de zondigheid waarmee we voor God verschijnen.
12 Die discussie ken ik niet. Geen probleem.
Alleen punt 3 vind ik gevaarlijk en zou het daarom niet willen , niet omdat ik christen ben.
Leggings draag ik niet, ook weinig gedaan. Dl draagt nog soms een legging, maar zomers heeft zij lekker blote benen onder een jurk of korte broek. Manlief loopt van april tot oktober in zijn vrije tijd in korte broek. Alleen naar zijn werk en de kerk doet hij een lange broek aan. Onze jongens hebben het afgelopen jaar van april tot medio oktober in korte broek gelopen en geen lange broek of schoenen aangehad. Zij droegen non stop sandalen.
En speciale spelletjes voor de zondag ken ik niet.