Hoeveel friet kan je in 1x bereiden bijv.?
En als je er dan een kroketje bij wil moet je dan weer 30 min. wachten?
Wij hebben ook een oven, dus of je dan ipv de oven de actifry gaat gebruiken?
Wij hadden een keer kroketjes en bitterballen uit de oven, die uit het paarse zakje.Orchidee schreef:Klinkt goed![]()
Officieel 1500 gram per keer. Maar ik houd het altijd max rond de 1000 gram.Orchidee schreef:Klinkt goed![]()
Ik denk niet dat die cijfers kloppen. Het bestaat niet, dat iets wat je in vet bakt minder vet is dan iets wat je aan de lucht bakt. In die krokante laag blijft veel vet hangen.Mara schreef:Wij hadden een keer kroketjes en bitterballen uit de oven, die uit het paarse zakje.Orchidee schreef:Klinkt goed![]()
Ik vond het best te doen, lekker knapperig.
Totdat ik las dat het eigenlijk ongezonder was
1 bitterbal, bereid in de oven, bevat:
Energie 45 kcal
Vet2,7 g
Verzadigd vet1,3 g
Eiwit1,6 g
Koolhydraten3,4 g
Vezels0,2 g
Zout0,27 g
1 bitterbal, gefrituurd, bevat:
Energie 35 kcal
Vet2 g
Verzadigd vet0,9 g
Eiwit1,6 g
Koolhydraten2,5 g
Vezels0,2 g
Zout0,19 g
Dus toch maar af en toe een kroketje uit de frituur.
Volgens het voedingscentrum ook hoor:Tiberius schreef: Ik denk niet dat die cijfers kloppen. Het bestaat niet, dat iets wat je in vet bakt minder vet is dan iets wat je aan de lucht bakt. In die krokante laag blijft veel vet hangen.
Zie ook: http://www.consumentenbond.nl/friteuse/ ... -olie-vet/
Ik vind het niet zo heel raar. Want eten uit de oven moet -om een beetje lekker te blijven en niet uitgedroogd te smaken- vrij vettig of vochtig zijn.Mara schreef:Volgens het voedingscentrum ook hoor:Tiberius schreef: Ik denk niet dat die cijfers kloppen. Het bestaat niet, dat iets wat je in vet bakt minder vet is dan iets wat je aan de lucht bakt. In die krokante laag blijft veel vet hangen.
Zie ook: http://www.consumentenbond.nl/friteuse/ ... -olie-vet/
In de caloriechecker van het Voedingscentrum vind je voedingswaarden van producten. Hier zie je dat er zelfs meer calorieën zitten in de bitterballen uit de oven en meer verzadigd, en dus ongezond, vet.
Bitterbal uit de oven (15 gram)
Energie: 45 kcal
Vet: 2,7 g
Verzadigd vet: 1,3 g
Koolhydraten: 3,4 g
Bitterbal gefrituurd (15 gram)
Energie: 35 kcal
Vet: 2 g
Verzadigd vet: 0,9 g
Koolhydraten: 2,5 g
Het is raar maar waar. Ik kon het eerst ook niet geloven.![]()
Wij eten niet zo vaak uit de frituur, ik zie het echt als een uitzondering. Gemakkelijke maaltijd vind ik het niet eens, want er komt nog veel arbeid bij kijken als je het goed beschouwt.
Het zijn dezelfde producten; althans die ik gebruik. Ik hoop voor de friteuse geen andere patat of snacks dan voor de airfryer (ik gebruik beide).DDD schreef:Ik vind het niet zo heel raar. Want eten uit de oven moet -om een beetje lekker te blijven en niet uitgedroogd te smaken- vrij vettig of vochtig zijn.