De wedergeboorte en het ware geloof

Afgewezen

Re: De wedergeboorte en het ware geloof

Bericht door Afgewezen »

vragensteller schreef:Ja wel, maar ik zie dan persoonlijk geen (groot) verschil tussen het zien van dat er verlossing voor jou mogelijk is en het kennen van God als verzoend Vader. Het ligt in mijn beleving heel dicht bij elkaar en toch is het misschien niet hetzelfde. Maar ja mss snijd ik nu de zien = wel of geen hebben discussie aan, en dat is eigenlijk niet de bedoeling. Maar misschien definieer jij die moedgeving anders (bijv. dat er in algemene zin verlossing mogelijk is). Ik vind het wel belangrijk om te weten of dit 2 dezelfde dingen zijn of juist niet.
Een lastige vraag, omdat ik niet precies weet wat je bedoelt. Het gaat erom dat je het heilgeheim verstaat.
En nog steeds de vraag: hoe is de functie van het Woord daarin. Bijv: tijdens het lezen dringt het tot je door of later komt het terug in je gedachten tot je grote verwondering.
Het gaat erom dat je boodschap van het Evangelie verstaat, of dat nu tijdens het lezen van het Woord gebeurt of op een ander moment, dat maakt niet uit. Als je ogen maar open gaan voor díé boodschap: God was in Christus de wereld met Zichzelf verzoenende, hun zonden hun niet toerekenende.
Welke rol speelt je verstand daarin en welke je gevoel? Wat is nu precies de omhelzing? Bij ons wordt vaak in preken gezegd: als het zo is, dan weet je het. Dat geloof ik wel, maar door allerlei bepalingen van toeleidende wegen ed, kan het gevoel je bekruipen dat het allemaal wel niet zo had gekund en dan weet ik het dus niet meer.
Als het zo is, dan weet je het. Dat vind ik wel een goed antwoord. En als er dan nog vragen overblijven, dan is het Christus Die Zelf onderwijst door Woord en Geest.
Laatst gewijzigd door Afgewezen op 12 dec 2011, 16:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

God is een verzoend Vader in Christus. En als je dat gelooft, dan is het ook voor jou.
dennis

Bericht door dennis »

Je moet het zien als een weg. Als je - door genade - de toevlucht leert nemen tot Jezus Christus, zul je ervaren dat Hij bidders en roepers hoort. Maar alles wordt gewoonlijk niet in een keer geleerd. Naarmate je meer zicht krijgt op de Christus, en het geloof wat in je is geplant, door de oefeningen van het geloof versterkt wordt, komt er ook meer zicht en meer zekerheid.

Omdat het bijna Kerst is ook nog in andere woorden: De Zon der gerechtigheid gaat op in je hart, maar staat niet dadelijk hoog aan de hemel.

Zie ook de H.C: voorzover ze dat met een gelovig hart aannemen.
(let op: het woordje voorzover betekent in feite: als)
huisman

Bericht door huisman »

dennis schreef:Je moet het zien als een weg. Als je - door genade - de toevlucht leert nemen tot Jezus Christus, zul je ervaren dat Hij bidders en roepers hoort. Maar alles wordt gewoonlijk niet in een keer geleerd. Naarmate je meer zicht krijgt op de Christus, en het geloof wat in je is geplant, door de oefeningen van het geloof versterkt wordt, komt er ook meer zicht en meer zekerheid.

Omdat het bijna Kerst is ook nog in andere woorden: De Zon der gerechtigheid gaat op in je hart, maar staat niet dadelijk hoog aan de hemel.

Zie ook de H.C: voorzover ze dat met een gelovig hart aannemen.
(let op: het woordje voorzover betekent in feite: als)
Moeilijk hè, om te geloven dat Jezus Christus een volkomen Zaligmaker is. Christus is God uit God en Licht uit Licht. Als Hij in je hart opgaat dan is het licht. De wedergeboorte is geen proces maar een krachtig Godswerk. Lees nog maar eens hoe krachtig onze DL er over spreken. Ik heb wel eens het idee dat wij de wedergeboorte vermageren tot iets menselijks.
3/4-12. En dit is die wedergeboorte, die vernieuwing, nieuwe schepping, opwekking van de doden en levendmaking, waarvan zo heerlijk in de Schrift gesproken wordt, dewelke God zonder ons in ons werkt. En deze wordt in ons niet teweeggebracht door middel van de uiterlijke prediking alleen, noch door aanrading, of zulke manier van werking, dat, wanneer nu God Zijn werk volbracht heeft, het alsdan nog in de macht des mensen zou staan wedergeboren te worden of niet wedergeboren te worden, bekeerd te worden of niet bekeerd te worden. Maar het is een gans bovennatuurlijke, een zeer krachtige, en tegelijk zeer zoete, wonderlijke, verborgen, en onuitsprekelijke werking, dewelke, naar het getuigenis der Schrift (die van den Auteur van deze werking is ingegeven), in haar kracht niet minder noch geringer is dan de schepping of de opwekking der doden; alzo dat al diegenen, in wier harten God op deze wonderbaarlijke wijze werkt, zekerlijk, onfeilbaar en krachtiglijk wedergeboren worden en daadwerkelijk geloven. En alsdan wordt de wil, zijnde nu vernieuwd, niet alleen van God gedreven en bewogen, maar, van God bewogen zijnde, werkt hij ook zelf. Waarom ook terecht gezegd wordt dat de mens, door de genade die hij ontvangen heeft, gelooft en zich bekeert.

3/4-13. De wijze van deze werking kunnen de gelovigen in dit leven niet volkomenlijk begrijpen; ondertussen stellen zij zich daarin gerust, dat zij weten en gevoelen, dat zij door deze genade Gods met het hart geloven, en hun Zaligmaker liefhebben.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
dennis

Bericht door dennis »

O, ik bedoel zeker niet te ontkennen dat de Wedergeboorte een zeer krachtig Godswerk is. Integendeel: het is het grootste wonder als een dode levendgemaakt wordt! En als dat wordt ingeleefd gaat de ziel jubelen. Al wat Hij wrocht ZAL juichen tot Zijn eer.

Alleen: Dat is in de mens vaak niet direct, in een ogenblik, duidelijk.
Daaraan is vaak een (soms langere) weg verbonden. Lees maar zoals Brakel het in zijn Redelijke Godsdienst treffend verwoord.

En dit is ook tot troost voor degenen, die veelmeer geleidelijk tot de kennis van Christus zijn gebracht. Die wellicht het moment van hun wedergeboorte niet kunnen aanwijzen, maar niettemin Jezus Christus als hun Zaligmaker hebben leren kennen.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

huisman schreef:Christus is God uit God en Licht uit Licht. Als Hij in je hart opgaat dan is het licht.
Zo is het!
Dennis, wat jij voorstaat, vind ik toch bedenkelijk. Er kan veel zijn wat nog niet de verlossing is. En het gevaar bestaat dat men daaruit zijn bekering gaat opmaken.
dennis

Bericht door dennis »

Afgewezen schreef:
huisman schreef:Christus is God uit God en Licht uit Licht. Als Hij in je hart opgaat dan is het licht.
Zo is het!
Dennis, wat jij voorstaat, vind ik toch bedenkelijk. Er kan veel zijn wat nog niet de verlossing is. En het gevaar bestaat dat men daaruit zijn bekering gaat opmaken.
Ik geloof toch dat dit een schijnbare tegenstelling is. Want als het echt is in ons leven, rust de gelovige niet voordat hij meer mag zien en kennen van Hem die het Leven is.
Hij rust dus nooit op de kenmerken en maakt daaruit ook niet zijn bekering op.
Tevredenheid is in het geestelijk leven m.i. altijd funest. Net als Paulus moeten we 'jagen' naar meer. Bij de Heere is veel te verkrijgen.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

vragensteller schreef:Dat is wel een lastige vind ik. Omdat het aan Gods kant ook vast ligt. In die zin zie ik er niet zo`n probleem in als men dat doet, feitelijk ga je niet tegen de werkelijkheid in (de uiteindelijke verlossing hangt niet van de gestalte van de mens af). Anderzijds geloof ik ook weer niet dat dit met zo`n vaart zal lopen. Als het echt Gods werk is, zul je aan Christus verbonden blijven, ook al ken je nog niet veel van Hem.
Ik vind dit geen gezonde stellingname. Het is er de Heilige Geest om te doen dat we als een doodarme zondaar aan de voeten van Christus terechtkomen. Onze zaligheid moet vast liggen wil er ooit van een normaal christelijk leven sprake kunnen zijn.
dennis schreef:Ik geloof toch dat dit een schijnbare tegenstelling is. Want als het echt is in ons leven, rust de gelovige niet voordat hij meer mag zien en kennen van Hem die het Leven is.
Tevredenheid is in het geestelijk leven m.i. altijd funest. Net als Paulus moeten we 'jagen' naar meer. Bij de Heere is veel te verkrijgen.
Waar gaat het om in ons leven? Dat we tevreden zijn waarmee God tevreden is! Dat is de rechtvaardigmaking, de verlossing. Dat hebben we nodig. En alles wat dat niet is, moet ons niet doen rusten vóór we in Christus geborgen zijn.
vragensteller

Bericht door vragensteller »

Ik denk niet dat het jagen naar meer bij Paulus ontstond uit ontevredenheid, eerder uit liefde.
Een bepaade mate van tevredenheid is nodig om dankbara te kunnen zijn ...
vragensteller

Afgewezen schreef:
vragensteller schreef:Dat is wel een lastige vind ik. Omdat het aan Gods kant ook vast ligt. In die zin zie ik er niet zo`n probleem in als men dat doet, feitelijk ga je niet tegen de werkelijkheid in (de uiteindelijke verlossing hangt niet van de gestalte van de mens af). Anderzijds geloof ik ook weer niet dat dit met zo`n vaart zal lopen. Als het echt Gods werk is, zul je aan Christus verbonden blijven, ook al ken je nog niet veel van Hem.
Ik vind dit geen gezonde stellingname. Het is er de Heilige Geest om te doen dat we als een doodarme zondaar aan de voeten van Christus terechtkomen. Onze zaligheid moet vast liggen wil er ooit van een normaal christelijk leven sprake kunnen zijn.
dennis schreef:Ik geloof toch dat dit een schijnbare tegenstelling is. Want als het echt is in ons leven, rust de gelovige niet voordat hij meer mag zien en kennen van Hem die het Leven is.
Waar gaat het om in ons leven? Dat we tevreden zijn waarmee God tevreden is! Dat is de rechtvaardigmaking, de verlossing. Dat hebben we nodig. En alles wat dat niet is, moet ons niet doen rusten vóór we in Christus geborgen zijn.
Het als een doodarme zondaar aan Gods voeten liggen, zie ik als een kenmerk en stel ik niet gelijk met de omhelzing van Christus. Tegelijkertijd mag je dan wel merken dat je hart uitgaat naar Hem en best zeggen dat dit een kenmerk is van het ware leven (zie ook zaligsprekingen).
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

vragensteller schreef:Het als een doodarme zondaar aan Gods voeten liggen, zie ik als een kenmerk en stel ik niet gelijk met de omhelzing van Christus. Tegelijkertijd mag je dan wel merken dat je hart uitgaat naar Hem en best zeggen dat dit een kenmerk is van het ware leven (zie ook zaligsprekingen).
Wie waarlijk zondaar voor God wordt, wordt door Hem ook weer opgericht.
vragensteller

Er kan tijd liggen tussen de belofte en vervulling.,

DL I,16
Veel minder behoren voor deze leer van de verwerping verschrikt te worden degenen die ernstiglijk begeren zich tot God te bekeren, Hem alleen te behagen, en van het lichaam des doods verlost te worden, en nochtans in den weg der godzaligheid en des geloofs zo ver nog niet kunnen komen, als zij wel wilden; aangezien de barmhartige God beloofd heeft dat Hij de rokende vlaswiek niet zal uitblussen, en het gekrookte riet niet zal verbreken. Maar deze leer is met recht schrikkelijk voor degenen die God en Christus den Zaligmaker niet achtende, zichzelven aan de zorgvuldigheden der wereld en aan de wellusten des vleses geheel hebben overgegeven, zolang zij zich niet met ernst tot God bekeren.

Ik maak hieruit op dat je niet angstig hoeft te zijn, als je je tot God wenst te bekeren. Tegelijkertijd ook niet passief worden ...
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

vragensteller schreef:Er kan tijd liggen tussen de belofte en vervulling.,

DL I,16
Veel minder behoren voor deze leer van de verwerping verschrikt te worden degenen die ernstiglijk begeren zich tot God te bekeren, Hem alleen te behagen, en van het lichaam des doods verlost te worden, en nochtans in den weg der godzaligheid en des geloofs zo ver nog niet kunnen komen, als zij wel wilden; aangezien de barmhartige God beloofd heeft dat Hij de rokende vlaswiek niet zal uitblussen, en het gekrookte riet niet zal verbreken. Maar deze leer is met recht schrikkelijk voor degenen die God en Christus den Zaligmaker niet achtende, zichzelven aan de zorgvuldigheden der wereld en aan de wellusten des vleses geheel hebben overgegeven, zolang zij zich niet met ernst tot God bekeren.

Ik maak hieruit op dat je niet angstig hoeft te zijn, als je je tot God wenst te bekeren. Tegelijkertijd ook niet passief worden ...
Als je deze passage van de DL wilt gebruiken om de klem om geborgen te zijn, weg te halen, ben je verkeerd bezig.
vragensteller

Afgewezen schreef:
vragensteller schreef:Er kan tijd liggen tussen de belofte en vervulling.,

DL I,16

Als je deze passage van de DL wilt gebruiken om de klem om geborgen te zijn, weg te halen, ben je verkeerd bezig.
Ik berijp je niet helemaal.

Gisteren postte je dat het geloven dat God in Christus een verzoend Vader is de zekerheid uitmaakt.
Welnu, verstandelijk gelooft het gros van de kerkmensen dat, maar dat is niet genoeg.
Op het moment dat je als een verloren zondaar aan Gods voeten ligt, is je zorg of Hij ook jouw verzoend Vader is.
Je kunt dan gesteund worden met een belofte: Gij die God zoekt in al uw zielsverdriet, houd aan grijpt moed, uw hart zal vrolijk leven.
Dan mag je denk ik weten, dat het goed zit tussen God en jou, terwijl je misschien nog niet het vaste vertrouwen hebt dat je zonden vergeven zijn (uit zondag 7), want dat zegt de geciteerde belofte niet. Dogmatisch weet je dat God een dergelijke belofte niet geeft aan onwedergeborenen. Er zal dan iets zijn in jezelf dat zegt dat je een kind van God bent. Je weet ook dat je God liefhebt (in de Bijbel staat dat dat Zijn kinderen doen). Verstandelijk weet je ook, dat op het moment van wedergeboorte je zonden van Gods kant vergeven zijn. Het punt dat ik wilde maken is, dat de belofte van God voldoende zekerheid geeft om te weten dat het van Zijn kant vast ligt, en zeker iets is waarvoor je dankbaar mag zijn. Tegelijkertijd geeft het onvoldoende zekerheid (in je eigen waarneming) om op een rustbankje terecht te komen.Dat laatste lijkt me nooit goed. Je wilt die vergeving ook hebben!

Ik heb die passage niet gebruikt om de klem er uit te halen (ze begeren zich ernstiglijk tot God te bekeren, daar ligt de klem nog steeds), maar wel heb ik hem gebruikt om te zeggen, dat er ook een stukje vertrouwen mag zijn, en dat is tevens een geloofsdaad: "Ik hoop op Zijn Woord", Psalm 130, dan hoeft er geen angst te zijn, maar mag je blij zijn me alles wat God al onverdiend gegeven heeft en belooft heeft te zullen geven. En nogmaals: in de wedergeboorte vindt de inlijving in Christus plaats. In de praktijk van het leven kan het dan denk ik geeneens dat de wedergeboren mens echt een rustpunt vindt buiten Christus. Misschien hooguit voor een poos, maar niet blijvend.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

@ Vragensteller, ik ben het met je zienswijze absoluut niet eens. Het is wat je zegt: je wilt die vergeving ook hebben! Ik zeg: je moet die vergeving ook hebben. Want dan pas is het 'goed' tussen God en jou. Alles wat daaraan voorafgaat, kan ons moed doen scheppen, maar het moet ons niet doen concluderen dat we wedergeboren zijn. Het gaat erom dat we dáár terechtkomen, waar we ons zelf niet meer helpen kunnen en het Gode behaagt Zijn Zoon aan ons te openbaren.
Plaats reactie