Re: Mohammedaans terreur in Europa
Geplaatst: 29 nov 2024, 12:44
Ik heb de live stream niet gevolgd. I.v.m. andere verplichtingen. Maar geeft het RD een goede weergave/impressie?Maanenschijn schreef: ↑28 nov 2024, 21:51Het bericht is aangepast. Inmiddels is het kopje ‘streng gereformeerden’ en ondergeplaatste alinea niet meer terug te lezen.ZWP schreef:En op de voorpagina van de NOS: https://nos.nl/l/2546289
Ik heb de livestream gevolgd. Op de kwaliteit van de zanger na (ik vond zijn stem niet zo mooi) toch wel een interessante en mooie manifestatie met ook een aantal seculiere sprekers.
Nee dat heb ik niet gezegd.
Ok dat had ik niet helemaal helder meer dat het jouw uitspraak was. Sorry. Het was ook niet persoonlijk. Wel algemeen. Reacties in omgeving in real life en forum.Job schreef: ↑30 nov 2024, 16:54 Hoi Lilian, de warme-bad-quote kwam geloof ik van mij. Vandaar voel ik me geroepen om te reageren. Van mij hadden de verwijten aan Halsema ook niet gehoeven. Het geheel verliep vredig en rustig; geen verwijten hadden dat helemaal "af" gemaakt.
Theologisch zal er best wat af te dingen zijn op één en ander. Het was dan ook geen kerkelijke bijeenkomst, maar een zeer brede mix van organisaties. Ik zag minstens twee mannen van reformatorische komaf die de brug legden naar de Joden op een laagdrempelige wijze. Volgens mij schrijft de Schrift er juist duidelijk over dat wij schatplichtig zijn aan de Joden, aangezien uit hen de Heere Jezus is voortgekomen. Zo mag je de uitspraak van ds. Kaptein zien, denk ik. Intussen schaamden zij zich niet het Evangelie te brengen! Het joelen en klappen heeft niet onze voorkeur, maar er stond een brede coalitie aan mensen: Joden, Iraniërs, evangelischen, seculieren. Enzovoort. Niet ideaal wat onze uitgangspunten betreft, maar te verwachten.
Is demonstratie dan een kenmerk van de levende kerk?En toch zijn veel kinderen van God daar wat huiverig voor. De reden is dat achter mensen, machten zitten en dat zijn óf goede óf kwade machten. Onzichtbare geestelijke machten. De eigenlijke strijd wordt dan ook gevoerd niet tegen vlees en bloed, maar tegen de geestelijke boosheden in de lucht, zo zegt Efeze 6:12. Het is ten diepste een strijd tussen het Koninkrijk van God en het koninkrijk van satan, dat zich hier op aarde afspeelt. Het koninkrijk van God is te herkennen aan de woorden: leven, licht en liefde. En het rijk van satan wordt gekenmerkt door de woorden: dood, duivel en duisternis.
Paulus roept ons op om met een wapenrusting van God te strijden. En die wapens zijn geen letterlijke wapens, maar geestelijke wapens, zie Efeze 6. Riem van de waarheid, borstharnas van de gerechtigheid, schoenen van de bereidheid het evangelie van vrede te delen, schild van het geloof, helm van het heil, zwaard van het Woord van God en het allerbelangrijkste wapen is het gebed. Christenen verwachten het niet van kracht, noch van geweld (verbaal of fysiek), maar van de Geest van God. Daardoor zal het gebeuren. Van Jezus zelf staat geschreven in Mattheus 12:19: Hij zal niet twisten of schreeuwen en niemand zal Zijn stem op de straat horen. Maar het geknakte riet zal Hij niet verbreken en de walmende vlaspit zal Hij niet uitblussen.
Nee de levende kerk slaapt niet, ligt niet in de slaapkamer met de ogen dicht, maar is te vinden in de binnenkamer achter een gesloten deur op de knieën biddend om gerechtigheid en vrede (sjaloom en salaam) voor Israël en de volken. Die zal komen als de Messias komt, wiens gelaat trekken van Jezus van Nazareth zal vertonen! Deze Vredevorst zal alle dingen recht gaan zetten. Daar bidt de kerk vooral om: Uw koninkrijk kom toch, o Heer.
Ik begrijp wat je schrijft hoor. En ben het meeste ook eens. Ook dat het is gebed en signaal afgeven. Het zit mij dan ook inderdaad niet op of je een signaal mag of moet afgeven. Maar de wijze waarop. Wijze en welk effect het heeft om het op deze wijze te doen. En daarnaast op de achtergrond of het de taak van de kerk is zich politiek ergens mee bezig te houden.Job schreef: ↑30 nov 2024, 20:12 Hallo Lilian,
Pas schreef je ergens iets over je achtergrond/herkomst. Daarom waardeer ik het temeer in je dat je alles zo onderzoekt. Die van Berea deden alzo.
Het is zeker zo dat de Heere heilig is. En dat het een geestelijke strijd is. Zelf ben ik ook niet zo van de manifestaties, ben daar hier ook op ingegaan. Er wordt verschillend over gedacht, maar eigenlijk hoor ik wel bijna alle voorstanders zeggen: het is èn èn. Het gebed is het belangrijkste, maar een signaal afgeven mag ook. Het ene doen; het andere niet nalaten. Als dat de uitgangspositie is, moeten/mogen we elkaar er vrij in laten om des gewetens wille, meen ik. Als het alleen blijft bij manifesteren en protesteren en de binnenkamer leeg blijft, dan kunnen we terecht vraagtekens zetten.
Ik herinner me nog een uitspraak van GG-ds. De Wit volgens mij die destijds veel stof deed opwaaien. Dat ging over de Mars voor het Leven. Hij zei iets als dat hij zich niet kon voorstellen dat de eenvoudige kinderen van God in zijn eerste gemeente Nieuw-Beijerland ook met zoiets zouden meelopen. Dat werd door meerderen ervaren als een diskwalificatie van het geestelijke leven van alle mensen die zich wél gedrongen voelen om mee te lopen. Vanwege de gekozen woorden kon ik dat eerlijk gezegd begrijpen. Maar ik begrijp opzich ook dat het deputaatschap Israël vd GG de boodschap mogelijk te algemeen vond om er hun handtekening onder te zetten, of geen verwarring wil krijgen over hoe er in het publiek werd gereageerd. Daarin snap ik jouw terughoudendheid ook.
Wat ik zelf bedoelde met de warme deken: ik was verrast door de behoorlijk overtuigende geluiden die te horen waren van het naast de Joden staan, het daadwerkelijk "zien" van hun benarde positie. Dat was heel hartelijk. Er werd ze echt merkbaar een hart onder de riem gestoken. Ik kan het moeilijk uitleggen. Het is wel een gevoel denk ik, ook weer niet meer dan dat. Maar dat mensen de moeite namen om vanuit verre oorden te komen , daar ging toch wel een signaal van vlees en bloed vanuit. Anders dan een paginagrote krantenadvertentie, vind ik. Maar hoogtepunt (echt hartverwarmend) vond ik toch wel dat er twee waren die de naam van de gekomen Christus in de mond namen, en dat onder zulke gevoelige omstandigheden en bij iets waar door zovelen mee werd gekeken, al dan niet met argusogen.
Voor een invulling zoals waar Helma voor heeft gekozen diezelfde avond, eigenlijk in alle stilte, valt ook veel te zeggen.