Pieter Rouwendal houdt pleidooi voor revisie van de Statenvertaling.

Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Pieter Rouwendal houdt pleidooi voor revisie van de Statenvertaling.

Bericht door Hollander »

Ambtenaar schreef:
Hollander schreef: B. Volgens mij is er geen enkele relatie te noemen met leeglopende kerken en het gebruik van de SV.
Dat vind ik nogal een kortzichtig standpunt. Er is duidelijk een behoefte aan een vertaling in de hedendaagse taal. Aangezien deze voorlopig niet beschikbaar komt, en de weg naar de HSV door kerken is afgesneden, zullen kerken leden gaan verliezen door hun halsstarrige houding.
Als je eea bedoelt in vergelijking met vertalingen in meer hedendaagse taal, dan spreek je nu echt lariekoek. Ik heb nog nooit enig bewijs gezien dat in het geheel genomen kerken met de HSV, NBV, etc. beter in staat zijn leegloop tegen te gaan dan kerken die de SV gebruiken.
Dit account wordt niet meer gebruikt.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Pieter Rouwendal houdt pleidooi voor revisie van de Statenvertaling.

Bericht door Jantje »

DDD schreef:Maar het is lastig om je kinderen op te voeden in een gemeente waarin de SV de norm is. Dat begrijp ik wel.
Dat is helemaal niet lastig. Alleen het idee al. :fouet

Verder ook eens met bovenstaande woorden van @Hollander.

Je bazelt, zou @Valcke zeggen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Stof
Berichten: 547
Lid geworden op: 11 jul 2019, 22:56

Re: Pieter Rouwendal houdt pleidooi voor revisie van de Statenvertaling.

Bericht door Stof »

Zoals beloofd een citaat uit het boek "Binden, leiden en samenbinden, leven en werk van ds. A. Vergunst" door W.B. Kranendonk. Dit is tevens het laatste wat ik letterlijk vanuit het boek op het forum plaats, anders krijg ik de uitgever achter me aan. Ik hoop dat ze het vooralsnog als reclame voor het boek zullen zien. Het zij nogmaals gezegd: is het de moeite zeer waard om het boek zelf aan te schaffen.
Het betreft de pagina's 226 t/m 231.
>>>>Zie pagina 37 van dit topic voor het gehele citaat.<<<<
Laatst gewijzigd door Stof op 04 dec 2019, 22:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Amstelodamense
Berichten: 1045
Lid geworden op: 11 jul 2019, 14:26

Re: Pieter Rouwendal houdt pleidooi voor revisie van de Statenvertaling.

Bericht door Amstelodamense »

Jantje schreef:Ga je daadwerkelijk van kerk veranderen overigens?


Nou, zo makkelijk vind ik de keuze niet. Al vind ik bepaalde opvattingen binnen ons kerkverband totaal onbegrijpelijk en ik vervreemd daar steeds meer van.

Zal ook afhankelijk zijn van een eventuele predikant die naar onze gemeente komt (zijn nu vacant). Stel dat ds. IJsselstein zou komen, dan blijf ik. Heel graag zelfs.
Amstelodamense
Berichten: 1045
Lid geworden op: 11 jul 2019, 14:26

Re: Pieter Rouwendal houdt pleidooi voor revisie van de Statenvertaling.

Bericht door Amstelodamense »

Hollander schreef:
Amstelodamense schreef:(…)
Persoonlijk vind ik de betrouwbaarheid van een Bijbel geen "geneuzel in de marge". Ik denk dat we dan toch ook de waarde van de historische overleveringen gemakshalve vergeten.

Wel is het jammer dat het één van de vele geschilpunten is. Ik voel geheel met je mee dat vrijwel alle bijzaken in de gereformeerde gezindte uitvergroot worden en dat het daarmee echt geneuzel in de marge is. Het verarmt ons niet alleen zelf, maar dooft ook het licht van de kerk in deze wereld. Ware het niet dat God over het laatste ook Zelf zal waken.
Helemaal eens.
Amstelodamense
Berichten: 1045
Lid geworden op: 11 jul 2019, 14:26

Re: Pieter Rouwendal houdt pleidooi voor revisie van de Statenvertaling.

Bericht door Amstelodamense »

Geytenbeekje schreef:
Ambtenaar schreef:
Geytenbeekje schreef: Leeglopende kerken vind je vooral bij de NBV-lezenden kerken, niet zozeer bij de SV-lezende
Nee, maar dat gaat wel komen als ze blijven vasthouden aan de SV en de meer traditionele liturgie. Dan is het geboorteoverschot niet meer voldoende om vertrekkende leden te compenseren.
Nooit iemand gehoord die om de vertaling naar een andere kerk ging.
Niet alleen om de vertaling zelf, maar wel om de geest erachter. Een geest van onverdraagzaamheid en dode orthodoxie.
Amstelodamense
Berichten: 1045
Lid geworden op: 11 jul 2019, 14:26

Re: Pieter Rouwendal houdt pleidooi voor revisie van de Statenvertaling.

Bericht door Amstelodamense »

DDD schreef:Nee hoor. Natuurlijk niet. In uitzonderlijke gevallen hoor je er wel iets over vanaf de preekstoel, en dat is al vervelend genoeg. Maar als de SV GBS-editie standaard in de kerkdiensten wordt gebruikt, heeft dat toch invloed op de begrijpelijkheid. Je kunt natuurlijk vooraf dezelfde tekst in de BGT lezen, althans, als je vooraf op de hoogte bent van het te lezen bijbelgedeelte. Maar het is lastig om je kinderen op te voeden in een gemeente waarin de SV de norm is. Dat begrijp ik wel.
Dat is een goeie. Doen wij inmiddels ook. We lezen het Bijbelgedeelte wat in de preek behandeld wordt uit de BGT, 's zondags aan tafel. Dat is erg fijn voor de kinderen, zo snappen ze het beter in de kerk.
DDD
Berichten: 29134
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Pieter Rouwendal houdt pleidooi voor revisie van de Statenvertaling.

Bericht door DDD »

Er zijn veel mensen die dat doen. Ik denk dat dat een goede manier is, maar het blijft altijd een punt van discussie, vooral in gemeenten waar in het jeugdwerk ook alleen de SV gebruikt wordt.

En de kinderachtigheid gaat ver. Ik weet een dominee die niet uit de bijbel las omdat er in het ziekenhuis alleen een HSV was. Bij ons nemen de ouderlingen hun eigen bijbel mee op huisbezoek. Dat scheelt weer gedoe;-)
Ambtenaar
Berichten: 9387
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Pieter Rouwendal houdt pleidooi voor revisie van de Statenvertaling.

Bericht door Ambtenaar »

Valcke schreef:Ambtenaar gebruikt persoonlijk bij mijn weten de SV niet. Waarom maakt hij dan zoveel poespas in deze discussie over het gebruik van en/of de revisie van de SV? Ik vind dat redelijk stuitend, eerlijk gezegd. Kunnen mensen die de SV nog wél gebruiken en waarderen niet beter zelf hierover beslissen?
Die gebruik ik wel, maar niet uitsluitend.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Pieter Rouwendal houdt pleidooi voor revisie van de Statenvertaling.

Bericht door Jantje »

Amstelodamense schreef:
Jantje schreef:Ga je daadwerkelijk van kerk veranderen overigens?


Nou, zo makkelijk vind ik de keuze niet. Al vind ik bepaalde opvattingen binnen ons kerkverband totaal onbegrijpelijk en ik vervreemd daar steeds meer van.

Zal ook afhankelijk zijn van een eventuele predikant die naar onze gemeente komt (zijn nu vacant). Stel dat ds. IJsselstein zou komen, dan blijf ik. Heel graag zelfs.
Het gaat niet om opvattingen. Het gaat om het Wóórd! En zolang dat verkondigt wordt, is er geen enkele reden om het kerkverband te verlaten.

Wat betreft je laatste alinea:
Nou nou, zo mag je niet praten hoor! Ik vind dat niet goed. Ds. IJsselstein zit waarschijnlijk nog minstens 10 jaar op het zendingsveld. En bovendien loopt er op dit moment ook nog een beroep, op een hele goede predikant wel te verstaan. Dus je moet niet iedereen zomaar afschrijven.

Waarom specifiek ds. IJsselstein eigenlijk? Ik vind de leespreken, die gelezen worden, op zich wel goed, maar ik mis wel eens de bevinding. Maar goed, dat is mijn eigen mening. En die is nou eenmaal vaak anders dan de jouwe.
Laatst gewijzigd door Jantje op 04 dec 2019, 20:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Pieter Rouwendal houdt pleidooi voor revisie van de Statenvertaling.

Bericht door Jantje »

DDD schreef:Er zijn veel mensen die dat doen. Ik denk dat dat een goede manier is, maar het blijft altijd een punt van discussie, vooral in gemeenten waar in het jeugdwerk ook alleen de SV gebruikt wordt.

En de kinderachtigheid gaat ver. Ik weet een dominee die niet uit de bijbel las omdat er in het ziekenhuis alleen een HSV was. Bij ons nemen de ouderlingen hun eigen bijbel mee op huisbezoek. Dat scheelt weer gedoe;-)
Bij ons in de gemeente wordt er ook bij het jeugdwerk geen HSV gebruikt. Dat wil de kerkenraad niet hebben.

Wat betreft die predikant: ik kan me het goed voorstellen. Ik zou het ook niet gedaan hebben.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD
Berichten: 29134
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Pieter Rouwendal houdt pleidooi voor revisie van de Statenvertaling.

Bericht door DDD »

Dat verbaast mij dan wel weer. Maar goed. Gematigde gemeenten liggen natuurlijk onder een vergrootglas.

En wat dat lezen betreft: dat vind ik dan ook onvolwassen.
Amstelodamense
Berichten: 1045
Lid geworden op: 11 jul 2019, 14:26

Re: Pieter Rouwendal houdt pleidooi voor revisie van de Statenvertaling.

Bericht door Amstelodamense »

DDD schreef:Dat verbaast mij dan wel weer. Maar goed. Gematigde gemeenten liggen natuurlijk onder een vergrootglas.

En wat dat lezen betreft: dat vind ik dan ook onvolwassen.
Eens. Ik zou het ipv kinderachtig zelfs goddeloos willen noemen.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Pieter Rouwendal houdt pleidooi voor revisie van de Statenvertaling.

Bericht door Jantje »

Amstelodamense schreef:
DDD schreef:Dat verbaast mij dan wel weer. Maar goed. Gematigde gemeenten liggen natuurlijk onder een vergrootglas.

En wat dat lezen betreft: dat vind ik dan ook onvolwassen.
Eens. Ik zou het ipv kinderachtig zelfs goddeloos willen noemen.
En ik zou deze reactie zelfs lasterlijk willen noemen. Ik zal hem ook melden.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
GGotK
Berichten: 2213
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Pieter Rouwendal houdt pleidooi voor revisie van de Statenvertaling.

Bericht door GGotK »

Jantje schreef:
DDD schreef:Er zijn veel mensen die dat doen. Ik denk dat dat een goede manier is, maar het blijft altijd een punt van discussie, vooral in gemeenten waar in het jeugdwerk ook alleen de SV gebruikt wordt.

En de kinderachtigheid gaat ver. Ik weet een dominee die niet uit de bijbel las omdat er in het ziekenhuis alleen een HSV was. Bij ons nemen de ouderlingen hun eigen bijbel mee op huisbezoek. Dat scheelt weer gedoe;-)
Bij ons in de gemeente wordt er ook bij het jeugdwerk geen HSV gebruikt. Dat wil de kerkenraad niet hebben.

Wat betreft die predikant: ik kan me het goed voorstellen. Ik zou het ook niet gedaan hebben.
Ik vind dat onbegrijpelijk. Als er alleen een HSV ligt, dan lees je daar uit. Ligt er zowel een HSV als SV, dan kies je uiteraard voor de SV.
Plaats reactie