Welke muziek beluister je nu? [7]
Re: Welke muziek beluister je nu? [7]
Rust Onderzoekt....alias schreef:R.O.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
?-DIA- schreef:Rust Onderzoekt....alias schreef:R.O.
- François Turretini
Hmmm... ik heb me een tijdje geleden voorgenomen om alleen nog maar muziek te luisteren, wanneer ik er ook echt naar luister en niet zomaar op de achtergrond. Enerzijds uit de overweging die jij hier ook geeft, anderzijds ook, omdat het gewoon verspilling is van goede muziek als je er niet echt naar luistert. Maarja, onderhand staat er Alkan aan, en daarvoor was het Beethoven en daarvoor Rachmaninoff, daarvoor Ravel, daarvoor Handel, en daarvoor was ik zelf piano aan het spelen (ook Ravel en Handel). Dus van mijn voornemen is helaas niet zoveel terecht gekomen.-DIA- schreef:Er zijn dingen die ik niet goed snap...
Men moet tegenwoordig blijkbaar herrie aan het hooft hebben...
Iedereen moet zo nodig muziek luisteren...
Zelfs op de fiets en lopend door de straten hebben
vooral jongeren van die 'gehoortoestellen' in hun oren...
Heeft niemand meer behoefte aan stilte in zo'n rumoerige
wereld, die geheel op zijn kop lijkt te gaan staan?

Maar DIA, je hebt gelijk. Ik ga mijn bovengenoemde voornemen maar weer eens in de praktijk brengen en de stilte opzoeken.
Tja, ik beken: ik heb ook vaak zo'n ding op, maar: uitsluitend psalmen! Beetje gek misschien, maar... zo kom ik gesticht en gesterkt aan op het werk... of thuis.-DIA- schreef:Er zijn dingen die ik niet goed snap...
Maar zoals je zegt, soms is stilte erg aangenaam, hoewel dat op straat sowieso niet kan natuurlijk...
www.psalmenzingen.nl: 150 psalmen in de berijming-1773.
Ga je op de fiets naar je werk? Als automobilist vind ik het best gevaarlijk, al die mensen met zo'n dingetje in hun oren. Ze horen je nl. niet aankomen!Upquark schreef:Tja, ik beken: ik heb ook vaak zo'n ding op, maar: uitsluitend psalmen! Beetje gek misschien, maar... zo kom ik gesticht en gesterkt aan op het werk... of thuis.-DIA- schreef:Er zijn dingen die ik niet goed snap...
Maar zoals je zegt, soms is stilte erg aangenaam, hoewel dat op straat sowieso niet kan natuurlijk...
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
- JolandaOudshoorn
Ja, het blijft een ingecalculeerd risico, maar het is natuurlijk ook wel andere muziek dan dat geboem-boem. Plus, Apeldoorn is tamelijk fietsvriendelijk, dus veel gescheiden fietspaden (heet dat zo?).Mara schreef:Ga je op de fiets naar je werk? Als automobilist vind ik het best gevaarlijk, al die mensen met zo'n dingetje in hun oren. Ze horen je nl. niet aankomen!Upquark schreef:Tja, ik beken: ik heb ook vaak zo'n ding op, maar: uitsluitend psalmen! Beetje gek misschien, maar... zo kom ik gesticht en gesterkt aan op het werk... of thuis.-DIA- schreef:Er zijn dingen die ik niet goed snap...
www.psalmenzingen.nl: 150 psalmen in de berijming-1773.
Ik heb nu de Aambeeldpolka op mijn oren. Maar ik zit niet op de fiets.

- jakobmarin
Piano spelen, maar dan anders:
[youtube]0VqTwnAuHws[/youtube]
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
DAT NOEM IK NU PP!jakobmarin schreef:Piano spelen, maar dan anders:
PURE POP!
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
- jakobmarin
Het is inderdaad de melodie van een bestaand (pop)liefdesliedje, maar dan uitgevoerd zonder tekst en alleen op een piano, knap toch?-DIA- schreef:DAT NOEM IK NU PP!
PURE POP!
Was dit maar de PP, dan viel het nog wel mee, maar er is helaas veel andere 'puurdere' walgelijke popmuziek.
- François Turretini
Het is wel slecht voor de piano.jakobmarin schreef:Piano spelen, maar dan anders:
Doet me denken aan moderne componisten die iets schrijven voor 'prepared piano', en dan moet je dus voor je het begint te spelen tussen de snaren van de piano allemaal dingetjes (spijkers, papier etc.) stoppen, zodat er allemaal rare geluidjes uit komen.
[youtube]?v=ce4TCth0gGM[/youtube]
Vreselijk gewoon! Hier zijn piano's toch niet voor gemaakt??

Die vraag lijkt retorisch, maar is niet zo maar met 'nee' te beantwoorden. Cage zal dat in ieder geval niet doen.François Turretini schreef:Vreselijk gewoon! Hier zijn piano's toch niet voor gemaakt??
Belangrijk idee van veel moderne kunst is oog hebben voor het feit dat gebruiksvoorwerpen op veel manieren dienst kunnen doen. Het is juist goed, vindt men, om verder te kijken dan het schijnbare doel van iets.
- jakobmarin
een van de mooiste uitvoeringen van Magnificat (=Lofzang van Maria) vind ik die van John Rutter, m.n.:
[youtube]1_PVthK3Azo[/youtube][youtube]wQ0PCh6Nrv4[/youtube][youtube]VgFfavP_KDk[/youtube]
Dat vind ik mooier dan 'piano's slopen'
[youtube]1_PVthK3Azo[/youtube][youtube]wQ0PCh6Nrv4[/youtube][youtube]VgFfavP_KDk[/youtube]
Dat vind ik mooier dan 'piano's slopen'