Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024
Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024
Ik vind dat Wim Anker hier tamelijk consistent één lijn verdedigt, waarbij ik géén onder de gordels zie. Ik denk dat je in de war bent met andere draadjes 
Maar dat is toch wel dezelfde Wim Anker? Ik begrijp Evangelist helemaal als hij hier niet op ingaat. Dat heeft verder niets met een gebrek aan argumenten te maken.
Nou, het vermag voor mij wel een toelichting, overigens is niemand het verplicht uiteraard. Maar ik zie wel juist de - gehekelde- refo bubbels ontstaan juist bij de kerken die erg afbakenen wat wel en wat niet bijbels is.
En het zijn geen onvergelijkbare grootheden (wel andersoortige uiteraard, vergelijken gaat per definitie over dingen die niet hetzelfde zijn....). Ik benoem hier gewoon het sociologische aspect en dan zie ik dat er in verschillende topics heel verschillende argumenten op juist dit aspect door dezelfde forummer . En daar stel ik vragen bij.
-
Groepscirkel
Waarom denk je dat?Groepscirkel schreef: ↑Vandaag, 11:38Ik heb voorzichtig toch wel de indruk dat je aardig in je eigen bubbel zit, Wim. Een soort schuttersputje?![]()
(Zo langzamerhand lijkt het idee wel: "Als je het niet met mij eens ben zal je wel in een bubbel zitten anders zou je mijn gelijk wel erkennen").
Denk een terechte observatie.
Anders zijn, ja - maar dan wel op de manier waarop ook ik anders ben.
't Sociologische aspect is trouwens in het rapport kerk zijn in de CGK wel meegewogen. Al vind ik zelf dat niet het meest sterke deel.
't Is net de politiek. Binnen de gordel van de Bible Belt kijkt men anders naar de werkelijkheid dan daarbuiten. Die deling zie je in de CGK ook. Maar net als in de politiek heb je het wel met elkaar uit te houden in en ondanks de verschillen. Doe je dit niet dan krijg je een sterke verzuiling waarbinnen uiteindelijk ook weer verschil en scheiding ontstaat.
't Sociologische aspect is trouwens in het rapport kerk zijn in de CGK wel meegewogen. Al vind ik zelf dat niet het meest sterke deel.
't Is net de politiek. Binnen de gordel van de Bible Belt kijkt men anders naar de werkelijkheid dan daarbuiten. Die deling zie je in de CGK ook. Maar net als in de politiek heb je het wel met elkaar uit te houden in en ondanks de verschillen. Doe je dit niet dan krijg je een sterke verzuiling waarbinnen uiteindelijk ook weer verschil en scheiding ontstaat.
-
Groepscirkel
Ik houd van mensen die het niet met mij eens zijn. Daar kan ik van leren. Mijn schuttersputjes-gedachte komt doordat mijn indruk is dat je snel schiet op personen die inhoudelijk best dichtbij je staan. Vandaar die bubbelgedachte.Wim Anker schreef: ↑Vandaag, 11:44Waarom denk je dat?Groepscirkel schreef: ↑Vandaag, 11:38Ik heb voorzichtig toch wel de indruk dat je aardig in je eigen bubbel zit, Wim. Een soort schuttersputje?![]()
(Zo langzamerhand lijkt het idee wel: "Als je het niet met mij eens ben zal je wel in een bubbel zitten anders zou je mijn gelijk wel erkennen").
Deze kan ik van harte onderschrijven.MidMid schreef: ↑Vandaag, 11:51 Denk een terechte observatie.
Ik vind schuld een secundair thema. Het centrale thema is wat mij betreft verlossing.Refojongere schreef: ↑Vandaag, 08:39
Ik kan een lange lijst bijbelteksten citeren, maar ik verwijs slechts naar de vijfde bede van Christus.
Als schuld niet een van de centrale thema's in de Bijbel is, wat dan wel?
Ik verbaas mij slechts. Dat jullie niet moe worden van in kringetjes rond elkaar draaien.MidMid schreef: ↑Vandaag, 10:39
Niemand verplicht u alles te lezen of daaraan bij te dragen. Blijkbaar zien de betrokken het zelf wel zitten om verder te spreken. Negeer gewoon de pagina...
Overigens heeft u met het stellen van deze vraag er zelf aan bijgedragen dat er weer een pagina bij is gekomen.
Jij verbaast je, anderen genieten van dat ronddraaien.Ambtenaar schreef: ↑Vandaag, 12:42Ik verbaas mij slechts. Dat jullie niet moe worden van in kringetjes rond elkaar draaien.MidMid schreef: ↑Vandaag, 10:39
Niemand verplicht u alles te lezen of daaraan bij te dragen. Blijkbaar zien de betrokken het zelf wel zitten om verder te spreken. Negeer gewoon de pagina...
Overigens heeft u met het stellen van deze vraag er zelf aan bijgedragen dat er weer een pagina bij is gekomen.
Beetje als met dansen (als is dat hier wat controversieel).
De een ziet het nut van rondjes draaien totaal niet, de ander geniet ervan.
En word je er moe van; ja, soms.
Vaak omdat je het idee hebt dat de ander je niet begrijpt of iets in de mond legt.
Voor mijzelf helpt het topic in ieder geval meer zicht te krijgen op wat de ander beweegt en waar ik zelf moet schaven aan mijn overtuiging.