Klopt, wordt dan wel weer een aparte discussie over tongentaal. Tongentaal gaat hier over de talen die de Bijbel noemt waarin het Evangelie op de Pinksterdag werd verkondigd. Geen onverstaanbare toestanden dus.Erasmiaan schreef:Wat Petrus deed op de pinksterdag! In andere talen de heerlijkheid Gods verkondigen. Zijn hoorders begrepen hem wel hoor! Petrus zich zelf misschien niet. Tegenwoordig noemen ze het tongentaal als ze in een hoekje wat onverstaanbare klanken brabbelen, die niemand verstaat. Dat lees ik niet in de Bijbel.Kaw schreef:Ik zou zeggen: doe een poging en vertel ons wat een bijbelse wijze is van "in tongen spreken" en toon aan dat ds. Maritz een andere tongentaal voorstaat.
Heartcry - Niet arminiaans?
Re: Heartcry - Niet arminiaans?
Nogmaals; dit noemde ik terloops en niet in combinatie met ds. Maritz. Ik weet helemaal niet wat hij onder tongentaal verstaat.Mister schreef:Klopt, wordt dan wel weer een aparte discussie over tongentaal. Tongentaal gaat hier over de talen die de Bijbel noemt waarin het Evangelie op de Pinksterdag werd verkondigd. Geen onverstaanbare toestanden dus.Erasmiaan schreef:Wat Petrus deed op de pinksterdag! In andere talen de heerlijkheid Gods verkondigen. Zijn hoorders begrepen hem wel hoor! Petrus zich zelf misschien niet. Tegenwoordig noemen ze het tongentaal als ze in een hoekje wat onverstaanbare klanken brabbelen, die niemand verstaat. Dat lees ik niet in de Bijbel.Kaw schreef:Ik zou zeggen: doe een poging en vertel ons wat een bijbelse wijze is van "in tongen spreken" en toon aan dat ds. Maritz een andere tongentaal voorstaat.
Precies. Dat weet ds. de Boer net zo min, maar het noemen van het woord tongentaal is genoeg om alle registers open te trekken.Erasmiaan schreef: Nogmaals; dit noemde ik terloops en niet in combinatie met ds. Maritz. Ik weet helemaal niet wat hij onder tongentaal verstaat.
Je gaat steeds meer zonden bij jezelf zien, maar je gaat ook steeds meer zonden door de kracht van de Heilige Geest nalaten. Dat is wat HeartCry zegt en wat ik ook geloof. De rest is verdraaing van woorden en bedoelingen. Je verdraait mijn woorden op een verdrietige manier naar rechtvaardigmaking door werken of werken doen buiten de Heilige Geest, terwijl je héél goed weet dat ik dat niet bedoel en dat dit ook nergens zo beweerd is.Erasmiaan schreef:Dit lees ik nog nergens in de Bijbel, en het kan ook niet. De teksten die je aanhaalt zijn de bewijzen dat het niet kan. Groeien in de heiligmaking. 't Zou een discussie apart zijn maar dat is niet op de eerste plaats zondelozer gaan leven. De mensen die dat denken leven eigenlijk nog onder de wet en weten niets van de vrijheid in Christus. Een mens wil zo graag met werken iets bij dragen aan de eigen zaligheid. Want niet alleen in de rechtvaardigmaking is het allemaal Gods werk, ook in de heiligmaking.
Je wordt een beter mens? Lijkt me niet. Of is het mogelijk "minder zonden doen, meer zondaar worden"?!Kaw schreef:Precies. Dat weet ds. de Boer net zo min, maar het noemen van het woord tongentaal is genoeg om alle registers open te trekken.Erasmiaan schreef: Nogmaals; dit noemde ik terloops en niet in combinatie met ds. Maritz. Ik weet helemaal niet wat hij onder tongentaal verstaat.
Je gaat steeds meer zonden bij jezelf zien, maar je gaat ook steeds meer zonden door de kracht van de Heilige Geest nalaten. Dat is wat HeartCry zegt en wat ik ook geloof. De rest is verdraaing van woorden en bedoelingen. Je verdraait mijn woorden op een verdrietige manier naar rechtvaardigmaking door werken of werken doen buiten de Heilige Geest, terwijl je héél goed weet dat ik dat niet bedoel en dat dit ook nergens zo beweerd is.Erasmiaan schreef:Dit lees ik nog nergens in de Bijbel, en het kan ook niet. De teksten die je aanhaalt zijn de bewijzen dat het niet kan. Groeien in de heiligmaking. 't Zou een discussie apart zijn maar dat is niet op de eerste plaats zondelozer gaan leven. De mensen die dat denken leven eigenlijk nog onder de wet en weten niets van de vrijheid in Christus. Een mens wil zo graag met werken iets bij dragen aan de eigen zaligheid. Want niet alleen in de rechtvaardigmaking is het allemaal Gods werk, ook in de heiligmaking.
Wordt het hier soms onmogelijk geacht om door de Heilige Geest kracht te krijgen om zonden na te laten? Meer zonden zien bij jezelf betekent dat je minder zondaar wordt? Ik snap het niet meer...Mister schreef:Je wordt een beter mens? Lijkt me niet. Of is het mogelijk "minder zonden doen, meer zondaar worden"?!
Om de HC eens na te spreken:
Vraag 114 Maar kunnen zij die tot God bekeerd zijn, deze geboden volbrengen?
Antwoord Nee, want zelfs de allerheiligsten hebben in dit leven niet meer dan een klein begin van deze gehoorzaamheid, maar wel zo, dat zij met een ernstig voornemen niet slechts naar sommige, maar naar alle geboden van God beginnen te leven.
Vraag 115 Waarom laat God ons de tien geboden dan zo scherp prediken, als toch niemand ze in dit leven volbrengen kan?
Antwoord Ten eerste wil God, dat wij ons leven lang onze zondige aard steeds meer leren kennen en daardoor nog meer begeren de vergeving van de zonden en de gerechtigheid in Christus te zoeken.
Ten tweede dat wij zonder ophouden ons inspannen en God bidden om de genade van de Heilige Geest, om steeds meer naar het beeld van God vernieuwd te worden, totdat wij na dit leven het doel, namelijk de volmaaktheid, bereiken.
Vraag 114 Maar kunnen zij die tot God bekeerd zijn, deze geboden volbrengen?
Antwoord Nee, want zelfs de allerheiligsten hebben in dit leven niet meer dan een klein begin van deze gehoorzaamheid, maar wel zo, dat zij met een ernstig voornemen niet slechts naar sommige, maar naar alle geboden van God beginnen te leven.
Vraag 115 Waarom laat God ons de tien geboden dan zo scherp prediken, als toch niemand ze in dit leven volbrengen kan?
Antwoord Ten eerste wil God, dat wij ons leven lang onze zondige aard steeds meer leren kennen en daardoor nog meer begeren de vergeving van de zonden en de gerechtigheid in Christus te zoeken.
Ten tweede dat wij zonder ophouden ons inspannen en God bidden om de genade van de Heilige Geest, om steeds meer naar het beeld van God vernieuwd te worden, totdat wij na dit leven het doel, namelijk de volmaaktheid, bereiken.
Jongere schreef:Wat vinden jullie van het visiedocument? Los van alle geruchten en beweringen lijkt dat me toch een duidelijk statement van het bestuur zelf.
Mister had het beter zo kunnen noemen: Minder zonden doen, groter zondaar voelen.Kaw schreef:Wordt het hier soms onmogelijk geacht om door de Heilige Geest kracht te krijgen om zonden na te laten? Meer zonden zien bij jezelf betekent dat je minder zondaar wordt? Ik snap het niet meer...Mister schreef:Je wordt een beter mens? Lijkt me niet. Of is het mogelijk "minder zonden doen, meer zondaar worden"?!
Jongere,Jongere schreef:Jongere schreef:Wat vinden jullie van het visiedocument? Los van alle geruchten en beweringen lijkt dat me toch een duidelijk statement van het bestuur zelf.
Ik snap je heenwijzing, maar helaas is dit niet het opiniebepalende stuk voor de meesten van de achterban, maar wat ze van hun eigen leraren horen. Die uitspraken probeer ik 1 voor 1 te weerleggen.
Ten eerste is dit een ondeugdelijk argument, ten tweede heb ik dit nooit in dat verband genoemd maar was het (heb ik tot twee keer toe aangegeven) bedoelt als terloopse opmerking.Precies. Dat weet ds. de Boer net zo min, maar het noemen van het woord tongentaal is genoeg om alle registers open te trekken.
Dat neemt niet weg dat ik mijn twijfels er bij heb of ds. Maritz op deze Bijbelse wijze gezien of beleeft heeft dat iemand in tongen sprak. Ik ben bang dat het alleen "charismatisch gebrabbel" was, waar hij op doelt.
Kaw, ik raad je om mijn posting toch beter te lezen. Ik verdraai niets. Lees nu eens goed wat er staat. Misschien kun je er je voordeel mee doen.Je gaat steeds meer zonden bij jezelf zien, maar je gaat ook steeds meer zonden door de kracht van de Heilige Geest nalaten. Dat is wat HeartCry zegt en wat ik ook geloof. De rest is verdraaing van woorden en bedoelingen. Je verdraait mijn woorden op een verdrietige manier naar rechtvaardigmaking door werken of werken doen buiten de Heilige Geest, terwijl je héél goed weet dat ik dat niet bedoel en dat dit ook nergens zo beweerd is.
In de heiligmaking leef je niet meer onder de wet maar sta je in de vrijheid van Christus. Je wordt dan geen wettisch mens. Je bent wel de zonden van harte vijand, maar je bent nooit in dit aardse tranendal heilig, vrij van zonden.
En waar is door HeartCry of Kaw beweerd dat we vrij van zonden zouden kunnen worden?Erasmiaan schreef:In de heiligmaking leef je niet meer onder de wet maar sta je in de vrijheid van Christus. Je wordt dan geen wettisch mens. Je bent wel de zonden van harte vijand, maar je bent nooit in dit aardse tranendal heilig, vrij van zonden.
Dat komt omdat hij van de verkeerde kant komt of niet? Dan mag zoiets publiekelijk verondersteld worden.Erasmiaan schreef:Dat neemt niet weg dat ik mijn twijfels er bij heb of ds. Maritz op deze Bijbelse wijze gezien of beleeft heeft dat iemand in tongen sprak. Ik ben bang dat het alleen "charismatisch gebrabbel" was, waar hij op doelt.
In dat visiedocument is ook impliciet een weerlegging te vinden tegen de verhalen die de ronde doen, het is net een paar dagen oud dus heel actueel. Als zo'n documentje bestaat vind ik het eerlijk gezegd niet eerlijk meer om dat over te slaan in de discussie.Kaw schreef:Jongere,
Ik snap je heenwijzing, maar helaas is dit niet het opiniebepalende stuk voor de meesten van de achterban, maar wat ze van hun eigen leraren horen. Die uitspraken probeer ik 1 voor 1 te weerleggen.
Het document is hier te vinden:
http://www.webkey.nl/hc7/images2/Visied ... %20Cry.doc
Kaw schreef:En waar is door HeartCry of Kaw beweerd dat we vrij van zonden zouden kunnen worden?Erasmiaan schreef:In de heiligmaking leef je niet meer onder de wet maar sta je in de vrijheid van Christus. Je wordt dan geen wettisch mens. Je bent wel de zonden van harte vijand, maar je bent nooit in dit aardse tranendal heilig, vrij van zonden.
Dit beaamde jij.De vervulling met de geest stelt een kind van God in staat om de zonde te overwinnen en een heilig leven te leiden.
Nee, dat veronderstel ik, omdat ik nog nooit gezien of er van gehoord heb dat iemand in de Geest andere talen sprak (iedereen die ik ken en iets met tongentaal meegemaakt heeft doelt op dat rare gebrabbel). Ik geloof dat in deze bedeling, nu het Evangelie haar vrije loop heeft, God zich niet meer bedient van tongentaal en van genezingen en andere tekenen en wonderen die gevonden werden in de eerste Christelijke gemeenten. Al wil ik hier niets af doen aan Gods almacht en is het ook niet mijn bedoeling om de Heere voor te rekenen.Kaw schreef:Dat komt omdat hij van de verkeerde kant komt of niet? Dan mag zoiets publiekelijk verondersteld worden.Erasmiaan schreef:Dat neemt niet weg dat ik mijn twijfels er bij heb of ds. Maritz op deze Bijbelse wijze gezien of beleeft heeft dat iemand in tongen sprak. Ik ben bang dat het alleen "charismatisch gebrabbel" was, waar hij op doelt.
Overigens: ik link dit niet aan Heart Cry, 't gaat hier over ds. Maritz en over tongentaal (= eigenlijk

Wat betreft het visiedocument: ik hoop dat dit de werkelijkheid is.
Je leest het dan schijnbaar zo?:Erasmiaan schreef:Dit beaamde jij.De vervulling met de geest stelt een kind van God in staat om de zonde te overwinnen en een heilig leven te leiden.
Ja, dan kunnen we beter stoppen.De vervulling met de geest stelt een kind van God in staat om alle zonde te overwinnen en een zondeloos leven te leiden.

Freek: helemaal mee eens!freek schreef:Mister had het beter zo kunnen noemen: Minder zonden doen, groter zondaar voelen.Kaw schreef:Wordt het hier soms onmogelijk geacht om door de Heilige Geest kracht te krijgen om zonden na te laten? Meer zonden zien bij jezelf betekent dat je minder zondaar wordt? Ik snap het niet meer...Mister schreef:Je wordt een beter mens? Lijkt me niet. Of is het mogelijk "minder zonden doen, meer zondaar worden"?!