Standen in het genadeleven

Bezorgd

Re: Standen in het genadeleven

Bericht door Bezorgd »

Mannes schreef:
Brbndr schreef: Wat ds. De Heer schrijft sta ik van harte achter. Dat is de belevenis van Gods volk. Hoe verder geleid hoe armer in zichzelf. Hoe dieper dat er gegraven word hoe meer zonde gezien word. Het ergste dat Gods volk hier op aarde moeten beleven is een beleving dat God niet meer naar hun spreekt en de gevoel dat ze van God verlaten zijn (gehoord van een kind des Heeren). Wat Zefanja schrijft is de beleving van Gods volk. En als je die mensen zouden vragen omdat gemis te willen te ruilen voor de hele wereld zouden ze het nooit doen. De Heere zal overeind houden zijn eigen werk en daar zullen Elims zijn in de wildernis. Sorry maar ik kan het niet zo makkelijk in woorden brengen maar ik heb mijn best geprobeerd - misschien kan iemand anders aanvullen.
Dit heeft denk ik geen aanvulling nodig. Zo is het!

Ik bedoel dit niet vervelend, maar spreek je er nu over of spreek je er uit? Je schrijft: "gehoord van een kind des Heeren" en dat is nu net geen goed argument om iets te onderbouwen.
Brbndr

Bericht door Brbndr »

Bezorgd schreef:
Mannes schreef:
Brbndr schreef: Wat ds. De Heer schrijft sta ik van harte achter. Dat is de belevenis van Gods volk. Hoe verder geleid hoe armer in zichzelf. Hoe dieper dat er gegraven word hoe meer zonde gezien word. Het ergste dat Gods volk hier op aarde moeten beleven is een beleving dat God niet meer naar hun spreekt en de gevoel dat ze van God verlaten zijn (gehoord van een kind des Heeren). Wat Zefanja schrijft is de beleving van Gods volk. En als je die mensen zouden vragen omdat gemis te willen te ruilen voor de hele wereld zouden ze het nooit doen. De Heere zal overeind houden zijn eigen werk en daar zullen Elims zijn in de wildernis. Sorry maar ik kan het niet zo makkelijk in woorden brengen maar ik heb mijn best geprobeerd - misschien kan iemand anders aanvullen.
Dit heeft denk ik geen aanvulling nodig. Zo is het!

Ik bedoel dit niet vervelend, maar spreek je er nu over of spreek je er uit? Je schrijft: "gehoord van een kind des Heeren" en dat is nu net geen goed argument om iets te onderbouwen.
Ik weet het. Maar die man is aardig wat ouder als ik en toen hij jonger was had hij ook nooit gedacht dat het zo laag zou komen (zijn eigen woorden).
Brbndr

Bericht door Brbndr »

Gevonden ergens anders op Refoforum:

Een citaat van Ds J W Kersten uit zijn boek "“Wat is uw enige troost"

“Ik zeg het u voor de zoveelste keer met grote nadruk en ik hoop dat het in uw harten mag inslaan. De werkzaamheid van een levendgemaakte ziel, zegt Koelman, is naar Jezus heen. Hoort u het, u kunt zoveel ondervinden en zoveel toestanden in uw leven en zoveel kennelijke dingen hebben beleefd; het is de moedergenade zegt hij. Uit die baarmoeder van de genade Gods, komen de geloofsoefeningen te voorschijn. Elke geloofsoefening heeft maar één voorwerp en dat is de Heere Jezus. Hoe kan het ook anders. dat kan ook niet anders, want het hele Woord staat er vol van.
Wandelende
Inactief

Bericht door Wandelende »

Maanenschijn schreef:Weet u, soms raak ik oprecht in verwarring over alles wat ik hier lees. Het zal aan mijn geringe kennis van de 'juiste waarheid' liggen.

Ik kan dan alleen maar in mij gebed neer leggen: Heere bekeer mij alstublieft op Uw manier. En als alles wat ik ooit heb mogen ervaren, tranen en blijdschap, niet van U was, neem het weg en schenk uw genade in Christus voor een schuldig mens.

Zomaar een persoonlijke reactie in al dit soort discussies die mij soms oprecht verwarren.
Mooie reactie. Geheel mee eens. Dank!
(~)
liz boer

Bericht door liz boer »

Wandelende schreef:
Maanenschijn schreef:Weet u, soms raak ik oprecht in verwarring over alles wat ik hier lees. Het zal aan mijn geringe kennis van de 'juiste waarheid' liggen.

Ik kan dan alleen maar in mij gebed neer leggen: Heere bekeer mij alstublieft op Uw manier. En als alles wat ik ooit heb mogen ervaren, tranen en blijdschap, niet van U was, neem het weg en schenk uw genade in Christus voor een schuldig mens.

Zomaar een persoonlijke reactie in al dit soort discussies die mij soms oprecht verwarren.
Lucas 6

47 Een iegelijk, die tot Mij komt, en Mijn woorden hoort, en dezelve doet, Ik zal u tonen, wien hij gelijk is.

De Heere vraagt naast gebed ook om gehoorzaamheid.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Wandelende
Inactief

Bericht door Wandelende »

liz boer schreef:
Wandelende schreef:

Lucas 6

47 Een iegelijk, die tot Mij komt, en Mijn woorden hoort, en dezelve doet, Ik zal u tonen, wien hij gelijk is.

Zeker. De Bijbel (en dus God) geeft nog veel meer. Vandaar dat de eenvoudige reactie verder wat mij betreft niet om een aanvullende bijbeltekst vraagt.
(~)
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

JCM schreef:Hier zegt ds. letterlijk dat de Heilige Geest aan een wedergeboorne leert dat hij buiten God ligt en Christus ook niet kent. Iemand die wedergeboren is ligt niet buiten God en ook niet buiten Christus. Dat kan nooit op grond van de Schrift beweerd worden. Ds. zegt dus dat Heilige Geest dingen aan mensen bekendmaakt die niet waar zijn. Dat bestaat niet en is onbijbels. Nogmaals, weg met deze leer!
Hier heb je wel een punt.
Wat zeggen anderen hiervan?
ejvl

Bericht door ejvl »

Posthoorn schreef:
JCM schreef:Hier zegt ds. letterlijk dat de Heilige Geest aan een wedergeboorne leert dat hij buiten God ligt en Christus ook niet kent. Iemand die wedergeboren is ligt niet buiten God en ook niet buiten Christus. Dat kan nooit op grond van de Schrift beweerd worden. Ds. zegt dus dat Heilige Geest dingen aan mensen bekendmaakt die niet waar zijn. Dat bestaat niet en is onbijbels. Nogmaals, weg met deze leer!
Hier heb je wel een punt.
Wat zeggen anderen hiervan?
Dat de Heilige Geest aan een wedergeboorne leert dat hij/zij buiten God en Christus is, zou best kunnen.
Alleen die mens weet niet dat hij/zij wedergeboren is, dat is onmogelijk! Mogelijk bij een achteraf terugkijken als hij/zij in Christus mag zijn, maar nooit op dat moment.
Theoretisch is dit echt wel mogelijk, het ligt eraan waar je de wedergeboorte plaats. In de praktijk is dit onmogelijk. Er is geen mens die kan zeggen wedergeboren te zijn en buiten God en Christus ligt, dat is echt onmogelijk.

Daarom ook mijn eerdere opmerking, waar je op reageerde, wat heeft het voor nut de exacte plaats van de wedergeboorte te plaatsen? Het kan geen troost zijn aangezien er alleen troost is in Christus. Hooguit een schematisch overzicht.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Het grote achterliggende probleem is, hoe ga je op pastorale wijze om met veel mensen die allerlei worstelingen hebben, maar nooit tot de vrijmoedige erkentenis komen dat Jezus hun persoonlijke Zaligmaker is.

De schrift geeft voldoende steun om over dergelijke mensen geen hard oordeel te vellen. De bijbel staat zelf vol met allerlei woorden van belofte en bemoediging voor hen die het allemaal niet meer kunnen bekijken. (wormje Jakobs, ongetroosten, ellendigen en nooddruftigen, blinden, dorstigen, heidenen). Dan worden mijns insziens mensen aangesproken die wel door de wet verbroken liggen, maar de vreugde des heils op dat moment niet smaken. Op een goede manier daar bijbels aandacht aan geven, lijkt me alleen maar winst.

Om die reden acht ik de opmerkingen van ds. Moerkerken te begrijpen, al ga ik niet mee met zijn leerstellige opmerkingen op dit punt en zijn te ver doorgevoerde onderscheid. Ik denk ook niet dat binnen het geheim van het werk van de Heilige Geest een definitieve structuur te bepalen is, waarin alle bijbels elementen logisch te rangschikken zijn. Daarom moeten we wedergeboorte en geloof ook maar niet uit elkaar trekken. Tegelijkertijd vrees ik dat de harde woorden van JCM voortkomen uit een volkomen onbegrip voor het ontdekkende en aanklagende van de Wet.

Ik keer me ook tegen de gedachte dat de Oud Testamentische belofte en eis van bekering een wezenlijk andere is dan de NT oproep tot en genadegift van het geloof in Christus (Johannes 3). Dat lijkt (onbenoemd) op de achtergrond mee te spelen bij hen die het geloof in Jezus Christus zo absoluut centraal stellen, dat niet meer begrepen wordt dat Hij het doel en uiteinde van de gehele Schrift is. Als voorbeeld wil ik dat illustreren met Psalm 130 vers 1 (onberijmd) dat getuigt van een zaligmakend genadewerk, ook al is dan vers 4 nog niet op de lippen genomen. En nog explicieter Psalm 88 vers 2 binnen de context van heel de psalm.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Dat de Heilige Geest aan een wedergeboorne leert dat hij/zij buiten God en Christus is, zou best kunnen.
Dit zou betekenen dat je in een voortdurende staat van onzekerheid verkeert.
GGotK

Bericht door GGotK »

Ds C. Sonnevelt schreef ruim 20 jaar geleden al:

Levend of dood

Want dat is nou het merkwaardige: de eerste vrucht der wedergeboorte is de inleving van onze doodstaat.

Laat ik het eenvoudig zeggen. Iemand die pas dat nieuwe leven ontvangen heeft, zegt niet: ik lééf!" Maar die zegt: „Ik ben een kind des doods". Die zegt niet: 0, dat is het dus, nu ben ik ook bekeerd." Maar die zegt: „Hoe ben ik aldus? "
ejvl

Bericht door ejvl »

Herman schreef:Het grote achterliggende probleem is, hoe ga je op pastorale wijze om met veel mensen die allerlei worstelingen hebben, maar nooit tot de vrijmoedige erkentenis komen dat Jezus hun persoonlijke Zaligmaker is.
Naar Christus verwijzen.
Ieder mens zal gerechtvaardigd moeten zijn, persoonlijke kennis dat Jezus hun persoonlijke Zaligmaker is, wil het wel zijn voor de eeuwigheid.
Dat kan heel klein zijn, heel aangevallen, misschien maar even aanwezig en direct bestreden, maar het moet er zijn.

En pastoraal omgaan met anderen kan door ze naar Jezus te verwijzen, houdt aan, Hij zal antwoorden, zoekt Hem terwijl Hij te vinden is, klopt en u zal worden opengedaan, Hij laat nooit iemand staan.
En dergelijken.
ejvl

Bericht door ejvl »

GGotK schreef:Ds C. Sonnevelt schreef ruim 20 jaar geleden al:

Levend of dood

Want dat is nou het merkwaardige: de eerste vrucht der wedergeboorte is de inleving van onze doodstaat.

Laat ik het eenvoudig zeggen. Iemand die pas dat nieuwe leven ontvangen heeft, zegt niet: ik lééf!" Maar die zegt: „Ik ben een kind des doods". Die zegt niet: 0, dat is het dus, nu ben ik ook bekeerd." Maar die zegt: „Hoe ben ik aldus? "
Ik spreek liever vd Groe na, die zegt dat de eerste onmiddellijke vrucht van de wedergeboorte, de rechtvaardigmaking is.
En ik denk dat dit voor de mens ook zo wordt beleefd. Immers, in eigen opzicht kan het voor de rechtvaardigmaking nog alle kanten op.

Een mens die zijn/haar doodstaat in mag leven, zal niet zeggen, nu ben ik wedergeboren.
Een mens die mag weten dat zijn/haar zonden vergeven zijn, kan wel zeggen wedergeboren te zijn.
GGotK

Bericht door GGotK »

ejvl schreef:
GGotK schreef:Ds C. Sonnevelt schreef ruim 20 jaar geleden al:

Levend of dood

Ik spreek liever vd Groe na, die zegt dat de eerste onmiddellijke vrucht van de wedergeboorte, de rechtvaardigmaking is.
En ik denk dat dit voor de mens ook zo wordt beleefd. Immers, in eigen opzicht kan het voor de rechtvaardigmaking nog alle kanten op.

Een mens die zijn/haar doodstaat in mag leven, zal niet zeggen, nu ben ik wedergeboren.
Een mens die mag weten dat zijn/haar zonden vergeven zijn, kan wel zeggen wedergeboren te zijn.
Dan is het weer de vraag wat er precies onder de rechtvaardigmaking wordt verstaan.
liz boer

Bericht door liz boer »

Wandelende schreef:
liz boer schreef:
Wandelende schreef:

Lucas 6

Zeker. De Bijbel (en dus God) geeft nog veel meer. Vandaar dat de eenvoudige reactie verder wat mij betreft niet om een aanvullende bijbeltekst vraagt.
Juist wel omdat aan te moedigen dat de Heere een waarmaker van Zijn Woord is dat als we Zijn Woord doen en smekend tot Hem vluchten Hij ons niet laat gaan
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Plaats reactie