Wij krijgen op dit moment ook regelmatig citaten van deze Rabijn.Zita schreef: ↑25 sep 2023, 10:49 Mijn hoofd zat nogal vol. Overvol. Dus niet alles kwam erg goed binnen.
's Morgens ging de preek vanuit 1 Korinthe 1 over het geheiligd zijn. Deze dominee preekt altijd op hoog analytisch niveau, en dat vind ik heel fijn. Hij weet zijn tempo te matigen, zodat volgens mij toch heel veel mensen het heel goed kunnen volgen. Hij heeft ijzersterke voorbeelden voor de kinderen. Maar ik moet de preek nog een keer luisteren om 'm echt te gaan doorgronden.
's Avonds was minder ingewikkeld te begrijpen. De dominee zou preken over het gebed van Abraham voor Sodom en Gomorra, maar nam alle omliggende gedeelten ook maar mee. Dat vulde een flink deel van de preek: de geschiedenis navertellen. Hij deelde verklaringen die hij wel juist vond, maar ook verklaringen die hij niet juist vond (zoals van Sacks). Deel die dan niet, denkt mijn simpele hoofd. Want ik vond het zo opmerkelijk dat de dominee zei: 'Er is voor dit gedeelte ook nog een verklaring die naar mijn idee niet klopt', dat ik juist die ging onthouden. En tja, hij had er dan beter ook nog even bij kunnen vertellen waarom het niet zou kloppen. (Sacks zegt bij het bezoek van de drie mannen bij de tent van Abraham dat dit niet God is, maar dat God er eerst was, vervolgens komen er drie mannen voor wie Abraham zich nogal gastvrij gaat gedragen, en pas als die drie mannen uitgeleide zijn gedaan, heeft hij weer aandacht voor God, die al die tijd wachtte.) De preek zou gaan over het gebed van Abraham, maar dan verwacht ik dat er ook iets aan de orde komt over God die oordeelt. Een waarschuwing voor de gemeente. Dat kwam niet. Kortom: ik was het niet zo eens met de inhoud van zijn preek. Al zat er ook wel weer genoeg in om wel te onthouden: De HEERE redt om één Rechtvaardige. Daar kun je dan toch weer de week mee in.
Ik vind er soms een subtiliteit in zitten die verontrustend is.
Zeker de wat eenvoudigere kerkganger wordt zo in een soort mist gebracht.
En ook al spreekt de predikant deze citaten uit met een vraag, het is precies wat Zita schrijft, ergens blijft iets hangen....